annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 451 gæster og 137 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 55 af 130 < 1 2 ... 53 54 55 56 57 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25045 - 02/04/2018 20:57 Re: Lidt strøtanker ... [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Godt at høre fra dig igen smiler

Jo, jeg forstår jo godt din indvending mod, at jeg kalder "historien om luderen og tømrersvenden" - så skøn og vidunderlig den end er - for blot en "historie".

Det er nu egentlig ikke ment nedgørende - blot neutralt.

Hertil indvender du, at du har tegn på, at den er troværdig, men rent historisk videnskabeligt tror jeg ikke, at din påstand holder.

Alligevel - den kan jo stadig godt være sand.

Din anden påstand:
Citat:
at mennesket har fået den særlige rolle at stråle Guds lys ind i skabelsen
vil jeg ikke protestere imod, men blot hævde, at den "særlige rolle" har - som jeg ser det - alt andet også engel

Her bliver vi to nok aldrig enige - men det kan vi vel leve med? blinker

På mit skærmillede er der i højre side en kolonne, der øverst har overskriften: Seneste indlæg og længere nede i kolonnen en overskrift: Nyheder fra DR - og endnu længere nede: Nyheder fra Religion.dk og det var her jeg fandt dét, jeg citerede blinker

Til dit andet spørgsmål: Hvor er chatten? er mit svar, at den finder jeg øverst til højre med overskriften: Chatroom.

For mig er forskellen mellem dit og mit syn på tilværelsen egentlig ikke særlig stor - men det kan den måske blive, når vi kommer til de handlinger forskellene fører til.

For mig er det jo universel omsorg og tolerance - for nu at sige det ultrakort blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25051 - 04/04/2018 16:08 Re: Lidt strøtanker ... [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Jo, jeg forstår jo godt din indvending mod, at jeg kalder "historien om luderen og tømrersvenden" - så skøn og vidunderlig den end er - for blot en "historie".

Det er nu egentlig ikke ment nedgørende - blot neutralt.

Hertil indvender du, at du har tegn på, at den er troværdig, men rent historisk videnskabeligt tror jeg ikke, at din påstand holder.

Alligevel - den kan jo stadig godt være sand.


To sekunder! Hvad var det, jeg skrev?

Citat:
Ja, og det er ikke bare en historie, men historie. For bl.a. disciplene - også selv om historien muligvis blev skrevet senere - var rent faktisk overbeviste om, at de havde set den genopstandne Jesus.


Tja, det er måske kluntet skrevet af mig (igen).

Det, jeg mener, er, at bl.a. disciplene var overbeviste om, at de oplevede Jesus genopstanden. Dette er der - historisk set - konsensus om.

Hvorvidt det er foregået på nøjagtigt den måde som i historien, du så fint kalder "historien om luderen og tømrersvenden" (hvilket måske i virkeligheden er en styrke set med kristne øjne), skal jeg ikke kunne sige. Evangelierne er skrevet i en særlig genre. Sandhed kan godt udtrykkes med skønlitterære virkemidler. Og hvad der er konsensus om skulle være sandt er, at disciplene oplevede den dræbte Jesus aldeles levende - kropsligt levende. Dette forsøger nogle lærde at bortforklare ved, at de måske masse-hallucinerede ... men de medgiver gerne, at dette var, hvad bl.a. disciplene oplevede.

Kan du huske dengang, du tvivlede på, om Jesus overhovedet havde eksisteret? Du vidste ikke, at dette var massivt tilbagevist. Hvis man vil skratte lidt i overfladen, så finder man faktisk ting underneden.

Man er selvfølgelig fri til at "putte sig" og mene, at alt må være relativt eller uden for evne til at kunne klarlægge sandhedsværdien af. Måske dette er en tryg position, hvor man ikke behøver at undersøge ting og blot kan føle sig "inspireret". Denne position er - efter min mening - massivt tilstede i vores kultur i dag. Her er alt lige værdifuldt: Ædelsten, tarotkort, samtlige religioner, osv. Et slaraffenland man kan synke tilbage i og følge sine impulser, hvor de end måtte føre hen. Ydermere kan man påstå, at man gør dette i tolerancens navn - og således føle sig i sikker havn.

---

Jeg kan ikke finde noget chat-rum. Øverst til højre kan jeg logge ud. Og oven over det hele finder jeg en annonce. Kan du hjælpe, Admin?

---

Kh Thomas
Top Svar Citer
#25055 - 04/04/2018 22:13 Re: Lidt strøtanker ... [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Du skriver bl.a.:
Citat:
Ja, og det er ikke bare en historie, men historie. For bl.a. disciplene - også selv om historien muligvis blev skrevet senere - var rent faktisk overbeviste om, at de havde set den genopstandne Jesus.
og:
Citat:
Kan du huske dengang, du tvivlede på, om Jesus overhovedet havde eksisteret? Du vidste ikke, at dette var massivt tilbagevist. Hvis man vil skratte lidt i overfladen, så finder man faktisk ting underneden.
Mit svar:
Jo da, men historievidenskabeligt støtter jeg mig til dette:
Citat:
Forskerne har dermed kun to troværdige, men meget flygtige beskrivelser, der indikerer, at en person ved navn Jesus rent faktisk har eksisteret.

Ikke desto mindre er det ifølge Lars K. Bruun ret sandsynligt, at der har levet en jødisk prædikant i Palæstina ved navn Jesus i de første årtier af vores tidsregning.
Det siger mig, at det vil være et falsum at bygge kristen-tro på historisk videnskab.

For mig er det historiske imidlertid ikke vigtigt.
Det er det derimod, at så mange mennesker har grebet kristne idéer.

Du kalder det sikkert - trygt - "at se alt i tolerancens navn".
Sådan er det ikke for mig.
Det ville da - synes jeg - være langt mere behageligt at "hvile i troens sikre tryghed".

Den tolerance og den omsorg, jeg går ind for, er - tror jeg - hvad en Jesus iblandt os i dag ville have prædiket: Kærlighed til næsten - ethvert menneske - og til hele skaberværket - ikke "den, man elsker tugter man" - men netop tolerance - anerkendelse af at andre kan se det hele anderledes, end man selv gør blinker

Men - indrømmet - det er jo bare noget, jeg tror blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25056 - 04/04/2018 23:14 Re: Lidt strøtanker ... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Arne du skriver:

Citat:
Det siger mig, at det vil være et falsum at bygge kristen-tro på historisk videnskab.


Vil du forklare mig hvor kirken kommer fra? De kristne urmenigheder, urkirken???

Selv ateisterne betragter det som en historisk social politisk begivenhed?

Hvis det ikke er en historisk begivenhed, hvad er det så? Mener du det er dumpet ned fra himlen? Opstået ud af det blå??

Venlig hilsen Hans-Kristian
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#25057 - 05/04/2018 00:39 Re: Lidt strøtanker ... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Når jeg skrev:
Citat:
Det siger mig, at det vil være et falsum at bygge kristen-tro på historisk videnskab.
så var det ikke ment provokerende, men blot sådan at historisk videnskab ikke underbygger de mange beretninger om kristendommens Jesus.

Det betyder jo ikke, at kristendommens mange beretninger er løgn, men blot at der ikke er historisk evidens for dem.

Skal der ændres på dét, må det vel kræve, at artiklen i videnskab.dk kan tilbagevises, og det har jeg ikke set nogen gøre.

Hvordan det rent faktisk har været for de allerførste mennesker, der forsamlede sig om den henrettede Jesus, tror jeg ikke, der er nogen, der kan sige noget sikkert om.

For mig er det sådan, at det er kristendommens indhold, det guddommelige - og især den dengang helt nye guddommelige kærlighed - "næsten" er ikke længere blot de nærmeste - der betyder noget, mens jeg ikke finder spørgsmålet om de enkelte begivenheders historisk evidens særlig væsentligt.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 55 af 130 < 1 2 ... 53 54 55 56 57 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Hovedvej mellem Viborg og Holstebro spæ..
26/04/2024 15:35
Tidligere landsholdsspiller Stig Tøftin..
26/04/2024 14:38
Beboer på Christiania tjente 20 million..
26/04/2024 14:32
Nyheder fra Religion.dk