annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21659 - 13/10/2016 17:53 Re: Universet – og os mennesker [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Arne

Nu synes jeg at du sprang det vigtigste over, som er at jeg rent faktisk har (ihvertfald mener at have) i et enkelt og klart sprog forklaret mig mht hvad du siger du ikke forstår. Og det der undrer mig er at du ikke (om du er interesseret i at forstå hvori det religiøse (spirituelle og mysteriet) for mig er at finde) bider dig bare lidt fast i hvad jeg skriver.

Men det er ikke første gang vi har stået i den her situation overfor hinanden.

At T. eller Thomas straks så at med dig Arne og dit "syn" på det religiøse og mit ditto der fandt han to meget forskellige fokusser var lidt en forløsning for mig (pyha nu vidste jeg at det jeg skrev kunne forstås). Ligeledes fornemmede jeg straks at Thomas forstod det meste af hvad jeg skrev og at han endvidere kunne udbygge sin forståelse ved at stille mig opklarende spørgsmål, som han også nu er gået over til en kritisk stillingtagen til min position. Men på den måde har du aldrig bidt på hvad jeg skriver Arne. Du siger år efter år blot at du ikke forstår det, uden at jeg overhovedet får nogen fornemmelse af at du i det hele taget har beskæftiget dig med at forstå bare lidt af hvad jeg har forklaret. Jeg står så tom og uinforneret tilbage, når du bare gang på gang år efter år melder tilbage: ikke forstået.

Jeg får jo ikke noget at vide om hvor det er du ikke kan følge min redegørelse om hvad jeg forbinder paulinsk spiritualitet og religiøsitet med.

Jeg har redegjort her og igennem årene for dig hvad det er jeg forbinder paulinsk spiritualitet og religiøsitet med, men hver gang får jeg blot at vide du ikke forstår denne min paulinske spiritualitet.

Rart for mig ville være at vide lige hvor det er du har bøvl med at forstå mine redegørelse herfor.

Prøv at se hvor langt jeg i denne tråd er kommet med Thomas. Sammenhold dette med at vi to ingen vegner er kommet.

Venlig hilsen Hans-Kristian

PS:

Men som sagt hvis du holder mig til ilden og måske bliver lidt mere præcist med hvor du ikke kan følge min redegørelse for hvad jeg forbinder paulinsk spiritualitet med, så vil jeg nok forsøge igen engang at redegøre herfor.

Jeg er ikke som sådan fornærmet, men tager det stille og roligt som jeg fornemmer at også du gør Arne.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#21660 - 13/10/2016 19:54 Re: Universet – og os mennesker [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Nå - nu troede jeg lige, at jeg havde fået fat i det væsentligste, men du skriver:
Citat:
Nu synes jeg at du sprang det vigtigste over, som er at jeg rent faktisk har (ihvertfald mener at have) i et enkelt og klart sprog forklaret mig mht hvad du siger du ikke forstår.
Ku´du ikke lige gentage "det vigtigste", så også jeg får en ekstra chance for at forstå.

Jeg ville ønske, jeg kunne blive klar over, hvad for dig "det vigtigste" er - og måske er der andre, der har det samme behov.

Misforstå mig ikke - jeg søger faktisk at forstå.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21664 - 14/10/2016 10:52 Re: Universet – og os mennesker [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Arne nu misforstod du mig, "det vigtigste" var at jeg meddelte dig at jeg mente jeg havde forklaret mig i et enkelt og klart sprog, og dette sprang du over, du reagerede ikke på det.

En naturlig reaktion ville være at gå tilbage og læse igen et par af mine indlæg. Og måske fortælle mig, præcist hvad det er du ikke forstår.

Det her er jo en farce lidt nu, fordi du aldrig bider på hvad jeg skriver. Prøv at sammenligne den debat vi to har og så den jeg har kørende med T. (Thomas), vi er i fuld gang fordi Thomas reagerer på hvad jeg skriver (hvilket du sjældent gør Arne).

Mange gange aner jeg ikke om du læser hvad jeg skriver Arne. Sådan var det også for år tilbage. Så jeg tror ikke at problemet er at jeg ikke forklarer mig i et enkelt og klart sprog, men at du slet ikke beskæftiger og hæfter dig ved mine redegørelse for hvordan jeg opfatter den paulinske spiritualitet.

Men stadig så vil jeg ikke udelukke at jeg imødekommer din efterlysning endnu engang (endnu engang, endnu engang, ja jeg ved ikke for hvilken gang igennem årene, men lige lidt har det hjulpet hver gang, så jeg tror et og andet sted ikke at jeg formår at skrive og formulere mig forståeligt for dig Arne eller også gider du ikke anstrenge dig, for det kræver trods alt en vis indsats at læse en tekst, og måske da især en tekst der disker op med ideer og tanker der ligger udenfor ens egne gængse foretrukne).


Nå god weekend Arne og efterårsferie

mange kærlige hilsner Hans-Kristian
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#21665 - 14/10/2016 11:34 Re: Universet – og os mennesker [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej igen Thomas

Nej Tolle (såvidt jeg husker manden og hans "lære" doceren for disciplerne) har netop ikke tiden med, han destruerer tiden/tidslighedens struktur, som består af fortiden og nutiden og fremtiden.

Om jeg husker korrekt så mener han at fremtiden endnu ikke eksisterer og at fortiden ikke eksisterer mere og at det eneste virkelige er nutiden eller NU'et. Mindfulness har også nærværelse i eller på NU'et.

Millioner verden over har ødelagt tiden eller tidslighedens tredelte struktur, fortiden nutiden og fremtiden. Mennesker der "dyrker" mindfulness eller følger Tolle bevægelsen og andre østerlandske buddhistiske meditative traditioner mister især fremtidsdimensionens dynamiske ekstatiske karakter ind over et menneskeliv. Nå dette var et sidesprig lidt. Nå det jeg vil sige er at Tolle netop ikke har Gud (eller evigheden) i forbindelse tidens tredeling og i engagement skyldende den tredelte tids ekstatiske dynamiske karakter ind over et menneskeliv.

Nej Paulus har næppe mange oplevelser uden ord, og "hjerneforsker" som Andrew Newberg mener jeg også har en redegørelse for Paulus's specielle mystiske erfaringer, hvor netop temporale sprogområder spiller en overordentlig stor rolle i forhold til andre mystiske traditioner. Mener også jeg har skrevet om forholdet her, eller også var det på facebook.

Tillich der som Luther og mange andre, der indrømmer det er igennem Paulus at de har forstået eller blevet åbenbaret hvad kristendommen dækker over, han skriver:

Paul Tillich: Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life (her kommer forskellen på vestens spiritualitet og østens tydeligst frem, og der er en verden til forskel hvorfor man må vælge, selv en mulig syntese, beror på et valg for vestens spiritualitet og ja til Thinkning (Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts)). Citat slut.


Paulus var efter min mening tænker, også ret så systematisk af slagsen ved nøjere granskning af mandens tekster (nogle siger så at han ikke var særlig systematisk, men vi kender jo kun hans situationsbestemte lejlighedsbreve til sine menigheder).

Hvis man ikke forstår eller tillader sig selv en forståelse af de paulinske begreber (hvad disse i positiv forstand dækker over) så vil man selvfølgelig aldrig kunne nå frem til nogen større mening og sammenhæng og klar forståelse hvad manden "taler"/skriver om.

Paulus er mystiker og tænkningens Skytshelgen på samme tid. Ordet er frit i menighederne og skal være frit og alle har fri taleret overfor Gud (i guddommelige spørgsmål, i eksistentielle spørgsmål af altafgørende betydning) og hvor Ånden er, der er også friheden, men selv om alt er tilladt er alt ikke lige gavnligt. Paulus bandlyser blind tro og overtro, og kalder disse fænomener "ringe tro". Han sætter at kunne lovsynge med forstanden over at kunne lovsynge med Ånden, i ånden (dette siger han på samme tid som et menneske uden entusiasme eller ekstatisk begejtrings truktur med ind over sit liv ikke ifølge Paulus virker til at være døbt (forhold vi i moderne tid behandler under især depression)). Han forlanger at vi skulle kunne tyde tidens tegn, at vi skal kunne profetere.


Du skriver Thomas:

Citat:
Når jeg læser historikerne tale om Paulus, så siger de, at han først troede, at Jesus ville komme igen i hans levetid, men at han senere opgav denne forestilling og mente, at Jesus ville komme igen efterfølgende. Men når jeg hører dig tale om Paulus, er der noget helt andet på spil end disse religiøse forestillinger.



Du rammer ned i et teologisk brændpunkt såvidt hvad Paulus her mener. Og der er to lejre, den du refererer til ovenfor, og så den jeg tilhører, der læser Paulus dybere såvidt hvordan det er han forstår opstandelsen. Den dybe forståelse findes 1 Kor 15.

Paulus har jo mange hensyn han skal tilgodese med hensyn til de mange forskellige opfattelsesniveauer og eller bevidstheds niveauer der findes i menighederne.

Parusien eller Kristi genkomst skal jo kædes uløseligt sammen med at Kristus er blevet alt i alle. Ja er faktisk identisk dermed. + hvor to eller tre er forsamlede i mit navn, der er jeg tilstede iblandt jer. Dette er meget det nye, religionshistorisk det nye, absolut nye, at Gud er i tiden og engagement. Totalt forskelligt fra de gamle østens religionsformer som grækerne er præget af.

Nå meget mere kunne jeg sige om den sag. Men håber du nu ser at der netop hos Tolle finder en destruktion eller ophævelse af tiden sted. Al vores stræben og villen (viljen, længsel og kærlighed efter noget) ville Tolle nok sige ingen betydning har, eller at vi skal opgive disse forhold, hvorimod de for Jesus betød alt, det var derfor han gav sit liv.

venlig hilsen Hans-Kristian

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#21668 - 14/10/2016 13:57 Re: Universet – og os mennesker [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Du skriver:
Citat:
Mange gange aner jeg ikke om du læser hvad jeg skriver Arne. Sådan var det også for år tilbage. Så jeg tror ikke at problemet er at jeg ikke forklarer mig i et enkelt og klart sprog, men at du slet ikke beskæftiger og hæfter dig ved mine redegørelse for hvordan jeg opfatter den paulinske spiritualitet.
Mit svar:
Jo, jeg kan love dig, at jeg - forgæves - har forsøgt at forstå, hvad du skriver om, hvad du her kalder "den paulinske spiritualitet".

Mit gæt er, at der er mange andre, det heller ikke er lykkedes for.

Om T har denne forståelse, som du jo påstår, han har, da kunne det være skønt, om han kunne formås til at afklare i forbindelsen mellem afsender og de af os modtagere, der ikke fatter dit standpunkt.

Jeg har genlæst dit første indlæg i denne tråd og hæfter med ved disse dine ord:
Citat:
Det med Gud er meget tæt på os og det hører livet til og kan for mig at se ikke være afledt af astronomiske betragtninger. Og der hvor livet er, kan der ikke være nogen tomhed. Så jeg forstår ikke at tomheden skal være en forudsætning for at vi forstår livet eller opdager livet. Kan vi da ikke bare fra først af holde fast i livet og kærligheden og lysten eller frygten til at kæmpe og flygte (fight and flight).

Der findes ikke en Guds menneskeløshed, men der findes måske en menneskets Gudløshed. Det jeg vil sige er at udenom os mennesker giver det overhovedet ingen mening at tale om Gud, hvorfor den der med Guds eksistens også er ganske tåbelig, fordi Gud og mennesket er uadskillelige størrelser. Og det fordi mennesket har et meget avanceret bevidsthedsliv, fyldt med sjæl, nervøsitet, nerver og ja emotioner og følelser, og et erindringsliv (hukommelse) og forestillingsliv uden lige. Når sproget så kommer til og igen skriftsproget, så kan vi becifre for hinanden alle vore erfaringer og oplevelser. Og har nogle haft åndelige oplevelser, vækkelser, eller åbenbaringer, som vi jo alle har, så kan vi også sætte disse på skrift eller sprogliggøre disse og begynde en indbyrdes samtale med hinanden derom. Og igen det er her størrelsen Gud giver mening.
For mig er disse ord en række påstande om forholdet mellem din Gud og os mennesker, som jeg ikke kan se noget belæg for, men som det selvfølgelig står enhver frit for at tro.

Hvad du lægger i ordet "Gud", ser det for mig ikke ud til, at du siger noget om.

Er det disse ord, du mener, jeg har overset?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk