annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 14 af 14 < 1 2 ... 12 13 14
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20562 - 01/05/2016 10:41 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse

Hej Arne

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej ABC.

Du skriver:
Citat:
Nu slog jeg lige ordet "kirke" op, og det skulle vist være noget med "det som hører herren til", så...
Mit svar:
Jo, du har jo ret i, at ordet "kirke" egentlig er en favorisering af den kristne religion, og vi har vel ikke rigtig et ord der også dækker hvad f.eks. buddhisterne kalder et "tempel", muslimerne en "moske" osv. (hvad ateisterne vil bruge for et ord, må de vel selv finde ud af) blinker

Du skriver også:
Citat:
Men jeg kan forstå på dig, at du gerne vil lave kirken om til et almindeligt forsamlingshus, hvor vi sidder og drikker kaffe og snakker om tingene smiler
Mit svar:
Nej - det er bestemt ikke noget i retning af et "forsamlingshus", jeg tænker på - snarere et "kultsted" engel yeah

Men der skal da også være plads til dialoger mellem de forskellige religioner.
(Jeg husker engang, hvor jeg boede i Faxe Ldpl., hvor den derværende folkekirke havde arrangeret en dialog mellem den lokale kristendoms præst og en kendt muslimsk imam - i øvrigt en meget moderat af slagsen. Jeg kom i god tid og var heldig at slippe ind, men mange kom ikke ind, fordi der simpelthen ikke var plads til så overvældende mange mennesker. Det var, synes jeg, et godt og inspirerende møde) blinker

M.v.h. Arne smiler


Mon ikke vi kunne finde på et udtryk - altså omdefinere ordet - måske til lyskilde eller sådan noget - you are now approaching a lightsource griner

Dejlig historie iøvrigt - det sidste jeg har hørt er noget med nogle "HIMMELSKE DAGE".

Meget interessant reklame blinker

http://www.folkekirken.dk/aktuelt/himmelske-dage

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#20563 - 01/05/2016 11:41 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: ABC]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Hej til jer her i tråden

Jeg kan heller ikke la' være med at komme med mit besyv om mit ønske for folkekirken, dens brug og rummelighed.

Med Grundtvigs ord er min helt grundlæggende holdning til folkekirke og samfund: "Menneske først, kristen saa."


Citat:
Menneske først, kristen så

Udsagnet bruger Grundtvig i et større digt af samme navn, og dets betydning har været og er stadig ofte til diskussion blandt grundtvigtilhængere. En meget brugt udlægning er, at Grundtvig med udtrykket først og fremmest mener, at mennesket skal have fokus på livet her og nu på denne jord – og ikke på, hvordan det at være kristen er noget særligt og tilhører forestillingen om det hinsidige. Hvis du lever et ordentligt menneskeliv, er du også en ordentlig kristen. I forlængelse af denne forståelse siges det videre, at først det menneske (barn), der har accepteret og lært at leve som menneske, for alvor kan forstå, hvad det vil sige at være kristen. Man skal derfor i opdragelsen af børn i første række lære dem at være ordentlige mennesker og holde af menneskelivet her og nu – så vil deres forståelse for det kristne komme.

Diskussionen blandt de grundtvigske – måske specielt teologer og præster – har været, om denne efter nogens opfattelse alt for sekulariserede udlægning fjerner menneskers opmærksomhed fra det religiøse og overser den forkyndende side hos Grundtvig. Nogle har hævdet, at mange grundtvigske højskoler og efterskoler ”i ly” af denne mere sekulariserede opfattelse har sluppet den religiøse dimension af skolernes opgave.


Udtrykket ”menneske først, kristen saa” bruges imidlertid også af Grundtvig til at understrege det universelle ved det at være menneske. Alle mennesker – uanset de har levet før Kristus eller i f.eks. sammenhænge, hvor de ikke har mødt den kristne forkyndelse – er skabt af Gud, i hans billede og ubetinget elsket af ham. At være menneske er guddommeligt uanset, hvilken religion eller tro eller ikke-tro, man tilslutter sig.

(Citat fra http://grundtvig-koldsk-skole.dk/leksikon/menneske-foerst-kristen-saa/ )


Og med dette citat kan jeg kun på det varmeste opfordre at lytte til dagens Radiogudstjeneste, hvor prædiken, salmernes poesi og præstens ord og holdning til allersidst i udsendelsen ta'r udgangspunkt i disse af Grundtvigs ord ... (Og tilmed har han bl.a. også en udtalelse om folkekirke/gudstjeneste i forhold til "forsamlingshus".) ler

Linket til selve udsendelsen er ikke i skrivende stund udkommet på dr.dk , men kan nok senere på dagen eller i morgen findes her:
http://www.dr.dk/p1/hoejmesse

Dét her er noget af det, der kommer tæt på min tanke om folkekirken som en bred og rummelig kirke. Vi har en så uendelig rigdom i den danske folkekirkes ritualer og salmebogens poesi, og den byder enhver velkommen til at deltage og ta' det med derfra, man vil og kan bruge.

Menneske først, kristen så.

De bedste hilsner med ønsket om en lysfyldt og solrig dag
RoseMarie
Top Svar Citer
#20565 - 01/05/2016 17:13 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej RM..

Det ville i hvert fald nok være mere end blot en god idé, hvis div. kirkeministre nøjedes med at forholde sig til folkekirkens økonomi, men holdt sig langt væk fra diskussioner om dens fremtid og indhold. Rummeligheden kom engang til udtryk ved karismatiske figurer, bl.a. i højskolelivet med folk som forfatteren Knud Hansen, Jan Lindhardt var også et mageløst eksempel menneskelige egenskaber der slentrede i forgrunden for en medieliderlig selvglæde, der i vor tid har fjernet blikket fra en egentlig substans: menneskets sociale tryghed.
Ting skal bare ha ro til at pulsere. I det norske går man helt i selvsving med dyrkning af det institutionelle som ”organismer”, det rene og glade vanvid, der i realiteten har effektivisering (økonomisk besparelse) som grund. Den slags er der meget af rundt om, en politisk snilde bestående af besparelsesiver og salg af borgenes egne aktiver, der i vidt omfang så sælges til udenlandske opkøbere.
Folkekirken er jo på lige fod med hospitalsvæsnet slet ikke det supermarked som politikere gerne vil fremstille, og var jeg troende medlem, ville jeg fastholde at folkekirken er et fjeld for menneskelige behov, som oversete politikere ikke sådan kan flytte eller sælge ud af, blot fordi de gerne vil ses i medierne. Men det er jo lettere sagt end gjort, i en tid hvor alt sættes på økonomisk kalkule som eneste politiske formål. Samme skæbne er jo for en stor del overgået højskolerne, hvor priserne nu langt overstiger muligheden for den folkelighed de før repræsenterede. Altså et samlingssted hvor interesser ku brede sig som ringe i vandet, og som havde den mærkværdige evne, at få mennesker til at føle et behov for at få det sociale til at fungere, en inspirationskraft der bredte sig rundt om i samfundet, og som jeg jo engang troede var et politisk formål, m.a.o. havde man fælles interesser.
Man behøver jo ikke at gøre folkekirken til en flødeskumskage, eller en ”organisme”, for at skabe interesse omkring den, eller sælge billetter til heavy metal-koncerter i Vor Frue Kirke med biskoppen som forsanger. Det rækker vel at den igrunden bare står der, som en mulighed for dem der har behov for den, og så i øvrigt overlade det til de næste generationer at finde ud af hvad de måske vil bruge kirkerne til. Det sir vel sig selv, at findes der i en samtid ikke længere kristne mennesker, ja så er behovet for kirker jo lidt småt. Man ku jo også forestille sig, at folk pludselig vendte tilbage til kirken som stedet at samler tankerne, roen omkring ørerne har ind imellem en særlig betydning for det som sker imellem dem. Men måske Danmark i det hele taget bare er sat til salg, halvdelen er allerede væk, og så ka det vel være lige meget hvad nogen mener om en kirke her og dér…;)

mvh
Simon
P.s.: Du sku i øvrigt fæstne blikket på Marguerite Duras, når de grønne fingre altså tillader det..;)


Redigeret af Simon (01/05/2016 17:24)
Top Svar Citer
#20571 - 02/05/2016 10:02 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: RoseMarie]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse

Hej RoseMarie

Indsendt af: RoseMarie
Hej til jer her i tråden

Jeg kan heller ikke la' være med at komme med mit besyv om mit ønske for folkekirken, dens brug og rummelighed.

Med Grundtvigs ord er min helt grundlæggende holdning til folkekirke og samfund: "Menneske først, kristen saa."


Citat:
Menneske først, kristen så

Udsagnet bruger Grundtvig i et større digt af samme navn, og dets betydning har været og er stadig ofte til diskussion blandt grundtvigtilhængere. En meget brugt udlægning er, at Grundtvig med udtrykket først og fremmest mener, at mennesket skal have fokus på livet her og nu på denne jord – og ikke på, hvordan det at være kristen er noget særligt og tilhører forestillingen om det hinsidige. Hvis du lever et ordentligt menneskeliv, er du også en ordentlig kristen. I forlængelse af denne forståelse siges det videre, at først det menneske (barn), der har accepteret og lært at leve som menneske, for alvor kan forstå, hvad det vil sige at være kristen. Man skal derfor i opdragelsen af børn i første række lære dem at være ordentlige mennesker og holde af menneskelivet her og nu – så vil deres forståelse for det kristne komme.

Diskussionen blandt de grundtvigske – måske specielt teologer og præster – har været, om denne efter nogens opfattelse alt for sekulariserede udlægning fjerner menneskers opmærksomhed fra det religiøse og overser den forkyndende side hos Grundtvig. Nogle har hævdet, at mange grundtvigske højskoler og efterskoler ”i ly” af denne mere sekulariserede opfattelse har sluppet den religiøse dimension af skolernes opgave.


Udtrykket ”menneske først, kristen saa” bruges imidlertid også af Grundtvig til at understrege det universelle ved det at være menneske. Alle mennesker – uanset de har levet før Kristus eller i f.eks. sammenhænge, hvor de ikke har mødt den kristne forkyndelse – er skabt af Gud, i hans billede og ubetinget elsket af ham. At være menneske er guddommeligt uanset, hvilken religion eller tro eller ikke-tro, man tilslutter sig.

(Citat fra http://grundtvig-koldsk-skole.dk/leksikon/menneske-foerst-kristen-saa/ )


Og med dette citat kan jeg kun på det varmeste opfordre at lytte til dagens Radiogudstjeneste, hvor prædiken, salmernes poesi og præstens ord og holdning til allersidst i udsendelsen ta'r udgangspunkt i disse af Grundtvigs ord ... (Og tilmed har han bl.a. også en udtalelse om folkekirke/gudstjeneste i forhold til "forsamlingshus".) ler

Linket til selve udsendelsen er ikke i skrivende stund udkommet på dr.dk , men kan nok senere på dagen eller i morgen findes her:
http://www.dr.dk/p1/hoejmesse

Dét her er noget af det, der kommer tæt på min tanke om folkekirken som en bred og rummelig kirke. Vi har en så uendelig rigdom i den danske folkekirkes ritualer og salmebogens poesi, og den byder enhver velkommen til at deltage og ta' det med derfra, man vil og kan bruge.

Menneske først, kristen så.

De bedste hilsner med ønsket om en lysfyldt og solrig dag
RoseMarie


Jeg synes det var en meget "behagelig" oplevelse. Der var selvfølgelig nogle ting som jeg ikke "brød mig om". Men dem kunne jeg godt se bort fra blinker

Liturgi, ritualer og alt sådan noget har ikke haft min store interesse, så...

Men det lyder da som noget man godt kunne få tiden til at gå med griner

De bedste hilsner og ønsker herfra også

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#20577 - 02/05/2016 23:03 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: ABC]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse

Hej igen RoseMarie

Indsendt af: ABC

Hej RoseMarie

Indsendt af: RoseMarie
Hej til jer her i tråden

Jeg kan heller ikke la' være med at komme med mit besyv om mit ønske for folkekirken, dens brug og rummelighed.

Med Grundtvigs ord er min helt grundlæggende holdning til folkekirke og samfund: "Menneske først, kristen saa."


Citat:
Menneske først, kristen så

Udsagnet bruger Grundtvig i et større digt af samme navn, og dets betydning har været og er stadig ofte til diskussion blandt grundtvigtilhængere. En meget brugt udlægning er, at Grundtvig med udtrykket først og fremmest mener, at mennesket skal have fokus på livet her og nu på denne jord – og ikke på, hvordan det at være kristen er noget særligt og tilhører forestillingen om det hinsidige. Hvis du lever et ordentligt menneskeliv, er du også en ordentlig kristen. I forlængelse af denne forståelse siges det videre, at først det menneske (barn), der har accepteret og lært at leve som menneske, for alvor kan forstå, hvad det vil sige at være kristen. Man skal derfor i opdragelsen af børn i første række lære dem at være ordentlige mennesker og holde af menneskelivet her og nu – så vil deres forståelse for det kristne komme.

Diskussionen blandt de grundtvigske – måske specielt teologer og præster – har været, om denne efter nogens opfattelse alt for sekulariserede udlægning fjerner menneskers opmærksomhed fra det religiøse og overser den forkyndende side hos Grundtvig. Nogle har hævdet, at mange grundtvigske højskoler og efterskoler ”i ly” af denne mere sekulariserede opfattelse har sluppet den religiøse dimension af skolernes opgave.


Udtrykket ”menneske først, kristen saa” bruges imidlertid også af Grundtvig til at understrege det universelle ved det at være menneske. Alle mennesker – uanset de har levet før Kristus eller i f.eks. sammenhænge, hvor de ikke har mødt den kristne forkyndelse – er skabt af Gud, i hans billede og ubetinget elsket af ham. At være menneske er guddommeligt uanset, hvilken religion eller tro eller ikke-tro, man tilslutter sig.

(Citat fra http://grundtvig-koldsk-skole.dk/leksikon/menneske-foerst-kristen-saa/ )


Og med dette citat kan jeg kun på det varmeste opfordre at lytte til dagens Radiogudstjeneste, hvor prædiken, salmernes poesi og præstens ord og holdning til allersidst i udsendelsen ta'r udgangspunkt i disse af Grundtvigs ord ... (Og tilmed har han bl.a. også en udtalelse om folkekirke/gudstjeneste i forhold til "forsamlingshus".) ler

Linket til selve udsendelsen er ikke i skrivende stund udkommet på dr.dk , men kan nok senere på dagen eller i morgen findes her:
http://www.dr.dk/p1/hoejmesse

Dét her er noget af det, der kommer tæt på min tanke om folkekirken som en bred og rummelig kirke. Vi har en så uendelig rigdom i den danske folkekirkes ritualer og salmebogens poesi, og den byder enhver velkommen til at deltage og ta' det med derfra, man vil og kan bruge.

Menneske først, kristen så.

De bedste hilsner med ønsket om en lysfyldt og solrig dag
RoseMarie


Jeg synes det var en meget "behagelig" oplevelse. Der var selvfølgelig nogle ting som jeg ikke "brød mig om". Men dem kunne jeg godt se bort fra blinker

Liturgi, ritualer og alt sådan noget har ikke haft min store interesse, så...

Men det lyder da som noget man godt kunne få tiden til at gå med griner

De bedste hilsner og ønsker herfra også

Kærlig hilsen

ABC


Jeg var sgu lige ved at falde ned af stolen af grin, da jeg så min dobbelthilsen blinker

Fortsat god griner og aften herfra griner

Kærlig hilsen

ABC

_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 14 af 14 < 1 2 ... 12 13 14


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk