annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Svensk træhus
Hvem er online?
0 registrerede 265 gæster og 284 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ABC
Emne: Re: Hvad skal vi med folkekirken?


Skal alle vi som ikke tror på de kristne julehistorier melde os ud? Eller skal vi blive stående og vente på at præsterne kommer til fornuft? Hvad med vores børn? Skal vi melde dem ind? Hvad skal vi med folkekirken?

Jeg har sendt følgende ind til kristeligt dagblads spørgepanel. Måske det kan danne grundlag for en samtale omkring folkekirkens eksistens.

-----------

Kære brevkasse

Kan forældre udtale sig om deres barns tro?

Hvis barnet ikke har givet udtryk for at det tror på noget, så har jeg meget svært ved at se, at forældrene har noget som helst grundlag at udtale sig på.

Tror mit barn på dette eller dette? Hvor skulle jeg vide det fra?

Forældrene kan ønske, at deres barn vil tro på de samme ting som de selv tror på, men det er vist også alt de kan gøre.

Det er dog ikke forældrenes ønsker præsterne spørger til under dåben, men derimod barnets tro...om barnet tror på dit og dat.

Hvordan kan det være?

Selvfølgelig kan forældrene svare ja på barnets vegne. Som sådan kan forældrene svare ja til alle mulige ting på barnets vegne. F.eks kunne de svare ja til at barnet tror på at holocaust aldrig har fundet sted.

Spørgsmålet bliver så bare...hvorfra har forældrene kendskab til barnets tro? Har de talt med barnet? Har barnet givet udtryk for sin tro?

For mig at se er dåbsritualet meningsløst og fordummende.

Hvis det bare handler om at få forældrene til at melde deres børn ind i folkekirken, så burde præsterne gribe tingene anderledes an.

Hvorfor skulle jeg melde mit barn ind i folkekirken? For de gudstroende må svaret jo være åbenlyst...så mit barn har et sted at gå hen og tale med andre gudstroende osv. osv.

Sådan noget er ærlig snak.

Hvis ateisterne vil bebrejde nogen for deres indmeldelse i folkekirken, så må de jo bebrejde deres forældre.

Jeg vil dog mene, at forældrene står med en yderst god sag på hånden, da de blot har givet deres barn en mulighed. Derudover må barnet selvfølgelig overveje om det overhovedet ville eksisterer, hvis forældrene ikke troede på, at der eksisterede en gud. Hvorfor skulle jeg sætte børn i verden, hvis der ikke eksisterede en gud?

Til sidst må ateisterne forstå, at deres egne børn kunne have brug for et sted at gå hen og tale med gudstroende mennesker. Det er altså i deres egen interesse at der findes sådanne steder.

Ovenstående er blot nogle tanker til overvejelse.

-------------

Kærlig hilsen

ABC
Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Er det din kænguru? Politiet efterlyser..
19/03/2024 10:24
Københavns Politi lukker Pusher Street ..
19/03/2024 09:56
Kæmpesommerhuse på Lolland skaber beky..
19/03/2024 09:41
Skraldemænd i Hvidovre har fortsat nedl..
19/03/2024 09:39
Lamin skal åbne Orange Scene i år
19/03/2024 09:36
Nyheder fra Religion.dk