annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Glædelig Jul og et Godt Nytår
Hvem er online?
0 registrerede 235 gæster og 237 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 12 1 2 3 ... 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20598 - 05/05/2016 10:49 ”Unge radikale vil af med alle helligdage”
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-05-05-unge-radikale-vil-af-med-alle-helligdage

”Kristi Himmelfartsdag - og alle de andre kristne helligdage - bør afskaffes.

Det hører ingen steder hjemme, at et moderne samfund som det danske, hvor der er flere religioner, holder fast i helligdage, der har rod i kristendommen.

Sådan lyder meldingen fra Radikal Ungdom her på en af forårets mange helligdage.

Formanden for de unge radikale, Victor Boysen, mener, at det må være helt op til folk selv at definere hvornår de vil holde fri. Det er ikke statens opgave.”


¨¨¨¨

Personligt er jeg tilhænger af at fjerne alle religiøse helligdage fra kalenderen, ikke fordi der er kommet flere religioner i Danmark, men fordi, jeg mener religion og demokrati ikke er foreneligt.

Hvad mener du om tanken at fjerne religiøse helligdage fra kalenderen?


¨¨¨¨

Top Svar Citer
#20602 - 05/05/2016 12:58 Re: ”Unge radikale vil af med alle helligdage” [Re: Tikka]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5351
Sted: Vanløse

Hej Tikka

Indsendt af: Tikka

http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-05-05-unge-radikale-vil-af-med-alle-helligdage

”Kristi Himmelfartsdag - og alle de andre kristne helligdage - bør afskaffes.

Det hører ingen steder hjemme, at et moderne samfund som det danske, hvor der er flere religioner, holder fast i helligdage, der har rod i kristendommen.

Sådan lyder meldingen fra Radikal Ungdom her på en af forårets mange helligdage.

Formanden for de unge radikale, Victor Boysen, mener, at det må være helt op til folk selv at definere hvornår de vil holde fri. Det er ikke statens opgave.”


¨¨¨¨

Personligt er jeg tilhænger af at fjerne alle religiøse helligdage fra kalenderen, ikke fordi der er kommet flere religioner i Danmark, men fordi, jeg mener religion og demokrati ikke er foreneligt.

Hvad mener du om tanken at fjerne religiøse helligdage fra kalenderen?


¨¨¨¨



Kan vi ikke bare lave nogle mindedage for alle dem som vi vil mindes...Buddha, Jesus, Muhamed, Darwin, Hitler, Mandela...osv.

Der er jo rigeligt at tage af.

Så kan man jo lave nogle arrangementer i den anledning.

Er det ikke godt at mindes noget?

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#20604 - 05/05/2016 13:57 Re: ”Unge radikale vil af med alle helligdage” [Re: ABC]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Du svarer ikke på spørgsmålet, smiler

... men om det er godt at mindes noget afhænger vel af, hvad det er der mindes, og hvordan det fejres, men jeg mener da ikke, det skal ind i kalenderen som fridage staten bestemmer ...

og hvad der skal mindes i det offentlige rum kan jo også debatteres.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#20610 - 05/05/2016 14:54 Re: ”Unge radikale vil af med alle helligdage” [Re: Tikka]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5351
Sted: Vanløse

Hej Tikka

Indsendt af: Tikka

Du svarer ikke på spørgsmålet, smiler

... men om det er godt at mindes noget afhænger vel af, hvad det er der mindes, og hvordan det fejres, men jeg mener da ikke, det skal ind i kalenderen som fridage staten bestemmer ...

og hvad der skal mindes i det offentlige rum kan jo også debatteres.

¨¨¨¨



Har jeg ikke svaret på det? Jeg synes da det er meget godt at have nogle fælles mindedage.

Er det ikke ligesom at have et fælles sprog?

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#20614 - 05/05/2016 21:48 Re: ”Unge radikale vil af med alle helligdage” [Re: Tikka]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Bare lige et indspark til dig Tikka:
”Personligt er jeg tilhænger af at fjerne alle religiøse helligdage fra kalenderen, ikke fordi der er kommet flere religioner i Danmark, men fordi, jeg mener religion og demokrati ikke er foreneligt,”

- Det har ikke noget at gøre med demokratiet, der bare er et styresystem, hvorimod den politiske holdning i et hvilken som helst politisk system ville kunne kontrastere med fx religioners helligdage i et samfund. I den forbindelse må vi vel bare beklage at se ærgerrige og ambitiøse ungdomspolitikere, der åbenbart ikke synes at komme hurtigt nok til fadet, og derfor kaster sig over hvad som helst for at blive set og hørt, nu også fridage fra et arbejds- og forbrugerræs der giver folk muligheden for at være sammen med deres nære om andet end det at samle penge. I forvejen er der jo ikke mange frirum af den slags, ja folk ka ikke engang la telefonen ligge hjemme, i angst og sved for forestillinger om deres nødvendighed, og det er synd for dem...

Demokratier går m.a.o. fint i spænd med helligdage, men hvis man har den holdning, at fridage er noget man selv skal betale og at samfundets beboere pr. def. må køre i forbrugergear døgnets 24 timer århundreder frem, ja så skal man argumentere for denne sag. Men intet har godt af at yde sit yderste i længere tid, og for mennesker der går ned tar det lang tid at komme på benene igen, i hvilket lys der sågar ku argumenteres for helligdage som et økonomisk gode, men altså ikke som et modsætningsforhold til demokratiet.

Jeg har intet imod at mennesker holder fri fra en økonomisk trædemølle og samles med deres familier om evt. et kirkebesøg på en helligdag, eller bare tuller rundt og indøver kundskaben at gøre absolut intet; jeg har derimod noget imod økonomisk udnyttelse af enhver situation mennesker befinder sig i, og det er overvejende disse økonomiske spekulationer der udruges i politiske kukkasser hvert år, måske i særlig grad hos dem med et ekstremt behov for at blive set, fordi de selv er klar over, at de ku udskiftes med hvem som helst!

Lad du bare hverdagen gå i stå på helligdage, drik en kold øl med naboen og nyd solen varme hår eller isse, det har alle godt af, uanset livssyn eller mangel på samme – sagt i håb om at det netop var dagens udbytte..;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (05/05/2016 22:00)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 12 1 2 3 ... 11 12 >


Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Eksplosion i lejlighedskompleks i Sverig..
19/03/2024 06:16
Hongkong: Kontroversiel sikkerhedslov fo..
19/03/2024 03:48
Israel rammer syriske militærfacilitete..
19/03/2024 02:57
By i Slovakiet i alarmberedskab efter fl..
19/03/2024 01:23
Efter israelsk operation ved hospital i ..
18/03/2024 23:27
Nyheder fra Religion.dk