annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 14 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20533 - 28/04/2016 15:22 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse

Hej Arne

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej ABC.

Du startede denne tråd med bl.a. ordene - om folkekirken i Danmark:
Citat:
Skal alle vi som ikke tror på de kristne julehistorier melde os ud? Eller skal vi blive stående og vente på at præsterne kommer til fornuft?

At folkekirken er døende - i hvert fald kommer under 50% tilslutning i løbet af ganske få år - er der vist ingen tvivl om.

Det synes jeg er godt. For jeg mener, at folkekirken i dag mere hæmmer end fremmer, at vi mennesker her i landet kan have/udvikle en bevidst holdning til vores egen tilværelse.

Man kunne måske også sige det sådan, at den er medvirkende til "åndelig fattigdom" - vel noget i retning af, at det eneste, det gælder om, er: maksimal nydelse - så længe som muligt - afsluttet med en nem og smertefri død blinker

Dét, en statsdrevet folkekirke kunne bidrage med - hvis den stadig skal være statsdrevet - ville vel så være at inspirere til andet og mere end det rent materielle.

På det mentale område kunne det måske være (som en gammel græker engang fortalte mig): ro - harmoni - lykke.

Og på det mere spirituelle område burde det efter min mening være: alt, hvad vi mennesker har - og får - af idéer om de sider af tilværelsen, som videnskaben ikke kan fortælle os noget om.

En sådan kirke, tror jeg, ville være et virkelig spændende sted at besøge smiler

Der skulle selvfølgelig være mulighed for alle slags ritualer fra alle religioner, mulighed for orientering om de mange religiøse idéer, mulighed for spirituelle debatter og mulighed for personlige samtaler med alle slags åndelige vejledere.

Alternativet til en sådan "fællesfolkekirke", mener jeg, bør være, at staten ophører sin indblanding og overlader den nuværende luthersk-evangeliske folkekirke til at klare sig selv.
Så kunne det jo være, at der kom liv i den blinker

M.v.h. Arne smiler


Jeg kunne også godt tænke mig at indrette en folkekirke smiler Måske vi sammen skulle lave en tegning over sådan en bygning blinker En mega-inspirastionskilde griner

Hmm...hvilke ritualer tænker du på?

En nem og smertefri død er der vel ikke noget galt i at ønske - både for en selv og andre.

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#20534 - 28/04/2016 15:51 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Ohøj A..

”Jeg forsøger lige med en takling, for det er da ikke alle mennesker som abonnere på illustreret videnskab.”

- Det er nu også mere et sensationspræget magasin, et alternativ til Ugens Rapport – det er måske bare lidt lettere for prædikanter at ha dén slags i natskuffen, ved siden af biblen…;)

”Skabelse” er et skabagtigt ord som kreationister indenfor div. trosretninger anvender, hvorimod ’tilblivelsen’ af det hidtil kendte univers vil være et langt bedre udtryk – universet man nu kan undersøge er muligvis bare er en knopskydning fra et endnu tidligere og større. Alt sammen viden som div. naturvidere engang i fremtiden nok vil dokumentere med stor sandsynlighed, for deres tilgang til nye metoder og viden er jo en selektiv arbejdsproces, og den har vi selvfølgelig intet belæg for reducere omfanget af, og bør derfor ikke nære mistillid til deres evt. kapacitet.

Men set i det store billede, eller det lille, det afhænger lidt af brillens styrke, så er det rent ud sagt imponerende at naturvidere på så kort tid har drevet det så vidt, og perspektiverne for banebrydende information tar jo ingen ende. Man skal her tænke på, at det jo igrunden ikke er så forfærdelig længe siden at samtlige videnskaber var samlet under én hat under betegnelsen Filosofi. Dette førte imidlertid til en masse rod, som kun datidens religiøse mennesker ku’ være tjent med, idet disse for en stor del sad på de administrative poster og fortrinsvis søgte at tolke ny viden ind i et indiskutabelt og indbyrdes anerkendt og selvskabt univers. Selve begyndelsen på adskillelsen af de særlige naturvidenskabelige fagområder, den ka man bl.a. takke Aristoteles for, hvis tilgang ikke var Platos.

Så selvfølgelig taler religiøse troende i vor tid også om ”altet”, det rent ud sagt ubrugelige begreb der udelukkende fører tanken tilbage til de gamle kulturers stilbilleder af naturen. Og her ku man måske mene, at det da er lidt synd for religiøse troende der i vor tid er så mentalt fixeret i disse ældgamle psykogene mémer, men en personlig frigørelse fra den slags, er og blir det nu engang menneskers eget arbejde at frigøre sig fra. Og det nytter ikke at anstille med politiske hjælpemidler, for der ville simpelthen bare gå ”folkeskole” idet - og de fleste har efterhånden opdaget hvad den slags fører til!
Hvad man derimod ka og måske bør gøre, er, at læne sig tilbage og nyde synet af en doven lægprædikants svovlprædiken om ”alle tiders uvidenhed” med den uerkendelige gud i forgrunden. Det er sgu da ikke den værste film at underholdes af, De Ti Bud i lidt mindre format…

Det sir da forhåbentlig sig selv, hvorfor kreationisten gerne vil ha sin tro om et guddommeligt skabt univers til at se lidt ”populærvidenskabelig” ud, derfor også, hvorfor han på debatter må bestride at det højtelskede kristusikon har lidt større reference til religiøs overtro end en naturvidenskabelig redelighed.
Det lader sig sagtens gøre at nyde synet af den slags som troende medlem af folkekirken, og jeg smider såmænd gerne en ”hund” i bøtten til et forestående kollektiv, hvis det var dér du havde tanken – og synes i øvrigt ganske godt om perspektivet, at du spiller musikken mens Arne synger salmerne! ,)

mvh
Simon
P.s.: der er langt fra tryk på kedlen, snarere tværtimod..;)


Redigeret af Simon (28/04/2016 16:02)
Top Svar Citer
#20535 - 28/04/2016 17:51 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: Simon]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse

Hej Simon

Indsendt af: Simon
Ohøj A..

”Jeg forsøger lige med en takling, for det er da ikke alle mennesker som abonnere på illustreret videnskab.”

- Det er nu også mere et sensationspræget magasin, et alternativ til Ugens Rapport – det er måske bare lidt lettere for prædikanter at ha dén slags i natskuffen, ved siden af biblen…;)

”Skabelse” er et skabagtigt ord som kreationister indenfor div. trosretninger anvender, hvorimod ’tilblivelsen’ af det hidtil kendte univers vil være et langt bedre udtryk – universet man nu kan undersøge er muligvis bare er en knopskydning fra et endnu tidligere og større. Alt sammen viden som div. naturvidere engang i fremtiden nok vil dokumentere med stor sandsynlighed, for deres tilgang til nye metoder og viden er jo en selektiv arbejdsproces, og den har vi selvfølgelig intet belæg for reducere omfanget af, og bør derfor ikke nære mistillid til deres evt. kapacitet.

Men set i det store billede, eller det lille, det afhænger lidt af brillens styrke, så er det rent ud sagt imponerende at naturvidere på så kort tid har drevet det så vidt, og perspektiverne for banebrydende information tar jo ingen ende. Man skal her tænke på, at det jo igrunden ikke er så forfærdelig længe siden at samtlige videnskaber var samlet under én hat under betegnelsen Filosofi. Dette førte imidlertid til en masse rod, som kun datidens religiøse mennesker ku’ være tjent med, idet disse for en stor del sad på de administrative poster og fortrinsvis søgte at tolke ny viden ind i et indiskutabelt og indbyrdes anerkendt og selvskabt univers. Selve begyndelsen på adskillelsen af de særlige naturvidenskabelige fagområder, den ka man bl.a. takke Aristoteles for, hvis tilgang ikke var Platos.

Så selvfølgelig taler religiøse troende i vor tid også om ”altet”, det rent ud sagt ubrugelige begreb der udelukkende fører tanken tilbage til de gamle kulturers stilbilleder af naturen. Og her ku man måske mene, at det da er lidt synd for religiøse troende der i vor tid er så mentalt fixeret i disse ældgamle psykogene mémer, men en personlig frigørelse fra den slags, er og blir det nu engang menneskers eget arbejde at frigøre sig fra. Og det nytter ikke at anstille med politiske hjælpemidler, for der ville simpelthen bare gå ”folkeskole” idet - og de fleste har efterhånden opdaget hvad den slags fører til!
Hvad man derimod ka og måske bør gøre, er, at læne sig tilbage og nyde synet af en doven lægprædikants svovlprædiken om ”alle tiders uvidenhed” med den uerkendelige gud i forgrunden. Det er sgu da ikke den værste film at underholdes af, De Ti Bud i lidt mindre format…

Det sir da forhåbentlig sig selv, hvorfor kreationisten gerne vil ha sin tro om et guddommeligt skabt univers til at se lidt ”populærvidenskabelig” ud, derfor også, hvorfor han på debatter må bestride at det højtelskede kristusikon har lidt større reference til religiøs overtro end en naturvidenskabelig redelighed.
Det lader sig sagtens gøre at nyde synet af den slags som troende medlem af folkekirken, og jeg smider såmænd gerne en ”hund” i bøtten til et forestående kollektiv, hvis det var dér du havde tanken – og synes i øvrigt ganske godt om perspektivet, at du spiller musikken mens Arne synger salmerne! ,)

mvh
Simon
P.s.: der er langt fra tryk på kedlen, snarere tværtimod..;)


Altid godt med en kaptajn ved roret blinker

Jeg synes der sker en masse i øjeblikket. Som sådan er samfundet i en kraftig udvikling/forandring/forvandling.

Er desuden glad for din tilslutning. Hvis folkekirken ikke vil makke ret, så er der andre muligheder griner

Noget som desuden kan imponere mig er en pige på 14/15 år der sejler jorden rundt "alene". Det er sgu imponerende.

Eller når ånderne inkarnere i lortesamfund. Hatten af for det.

Hvad er vi kommet for?

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#20536 - 28/04/2016 20:57 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.
Citat:
Jeg kunne også godt tænke mig at indrette en folkekirke smiler Måske vi sammen skulle lave en tegning over sådan en bygning blinker En mega-inspirastionskilde griner
Mit svar:
Det eneste, jeg kan komme i tanker om, er en kuppel, hvor der hele vejen rundt er plads til samtlige religioner og livsindstillinger - ateismen naturligvis medregnet blinker

Citat:
Hmm...hvilke ritualer tænker du på?
Mit svar:
Alle! - ikke noget med at diskriminere overfor "folket" blinker

Citat:
En nem og smertefri død er der vel ikke noget galt i at ønske - både for en selv og andre.
Mit svar:
Nej, selvfølgelig, men det er jo for lidt at nøjes med, synes jeg.
Hvad med lidt begejstring - mens vi endnu er i live? yeah

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20537 - 28/04/2016 22:22 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse

Hej Arne

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej ABC.
Citat:
Jeg kunne også godt tænke mig at indrette en folkekirke smiler Måske vi sammen skulle lave en tegning over sådan en bygning blinker En mega-inspirastionskilde griner
Mit svar:
Det eneste, jeg kan komme i tanker om, er en kuppel, hvor der hele vejen rundt er plads til samtlige religioner og livsindstillinger - ateismen naturligvis medregnet blinker

Citat:
Hmm...hvilke ritualer tænker du på?
Mit svar:
Alle! - ikke noget med at diskriminere overfor "folket" blinker

Citat:
En nem og smertefri død er der vel ikke noget galt i at ønske - både for en selv og andre.
Mit svar:
Nej, selvfølgelig, men det er jo for lidt at nøjes med, synes jeg.
Hvad med lidt begejstring - mens vi endnu er i live? yeah

M.v.h. Arne smiler


Den store kuppel har vi vist allerede...himmelkuplen.

Ateisterne er selvfølgelig altid velkomne i Guds hus. Måske de endda kunne blive inspireret til lidt fornuftig tænkning.

Jeg er selvfølgelig med på at støtte ateisterne med et forsamlingshus, så de også har et sted og mødes. Så kunne vi jo inspirerer hinanden på en kunstnerisk måde blinker

Mht. ritualerne, så kom jeg bare til at tænke på dyreofringer, og sådan noget.

Skulle der så også være et blodalter?
Jeg er desuden meget begejstret over din eksistens yeah

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 14 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 13 14 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk