annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15678261
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381510
Et andet syn 1991201
Jesu ord 1523116
Åndelig Føde 1522482
Galleri
Barfodsløb i bølgeskvulp
Hvem er online?
0 registrerede 192 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ABC
Emne: Re: Hvad skal vi med folkekirken?


Hej Arne

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej ABC.

Du startede denne tråd med bl.a. ordene - om folkekirken i Danmark:
Citat:
Skal alle vi som ikke tror på de kristne julehistorier melde os ud? Eller skal vi blive stående og vente på at præsterne kommer til fornuft?

At folkekirken er døende - i hvert fald kommer under 50% tilslutning i løbet af ganske få år - er der vist ingen tvivl om.

Det synes jeg er godt. For jeg mener, at folkekirken i dag mere hæmmer end fremmer, at vi mennesker her i landet kan have/udvikle en bevidst holdning til vores egen tilværelse.

Man kunne måske også sige det sådan, at den er medvirkende til "åndelig fattigdom" - vel noget i retning af, at det eneste, det gælder om, er: maksimal nydelse - så længe som muligt - afsluttet med en nem og smertefri død blinker

Dét, en statsdrevet folkekirke kunne bidrage med - hvis den stadig skal være statsdrevet - ville vel så være at inspirere til andet og mere end det rent materielle.

På det mentale område kunne det måske være (som en gammel græker engang fortalte mig): ro - harmoni - lykke.

Og på det mere spirituelle område burde det efter min mening være: alt, hvad vi mennesker har - og får - af idéer om de sider af tilværelsen, som videnskaben ikke kan fortælle os noget om.

En sådan kirke, tror jeg, ville være et virkelig spændende sted at besøge smiler

Der skulle selvfølgelig være mulighed for alle slags ritualer fra alle religioner, mulighed for orientering om de mange religiøse idéer, mulighed for spirituelle debatter og mulighed for personlige samtaler med alle slags åndelige vejledere.

Alternativet til en sådan "fællesfolkekirke", mener jeg, bør være, at staten ophører sin indblanding og overlader den nuværende luthersk-evangeliske folkekirke til at klare sig selv.
Så kunne det jo være, at der kom liv i den blinker

M.v.h. Arne smiler


Jeg kunne også godt tænke mig at indrette en folkekirke smiler Måske vi sammen skulle lave en tegning over sådan en bygning blinker En mega-inspirastionskilde griner

Hmm...hvilke ritualer tænker du på?

En nem og smertefri død er der vel ikke noget galt i at ønske - både for en selv og andre.

Kærlig hilsen

ABC
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
24/04/2024 00:33
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Studerende i kæmpe demonstration mod pr..
24/04/2024 04:30
Senatet vil sætte stopper for TikTok i ..
24/04/2024 04:29
Skolelærere i Tennessee må nu bære sk..
24/04/2024 03:06
Ny rekord for antallet af lastbiler med ..
24/04/2024 01:13
Ukrainsk borgmester til indbyggere: Kraf..
24/04/2024 00:52
Nyheder fra Religion.dk