annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15456535
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365821
Et andet syn 1975589
Jesu ord 1515204
Åndelig Føde 1446273
Galleri
Lazarus' opvækkelse
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, ABC 274 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 14 < 1 2 3 4 ... 13 14 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#20488 - 20/04/2016 21:35 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Du skriver:
Citat:
Jeg forbinder desuden religion med gud, så burde man ikke kalde de buddistiske og ateistiske forestillinger noget andet...hvori består det religiøse?
Jo - det kan du da helt bestemt godt gøre/mene - når blot du ikke forlanger, at alle andre skal gøre/mene det samme som dig - for dét vil de (vi) jo ikke være med til!

(For mit vedkommende drejer det sig om, at jeg mener, gudsbegrebet er for indskrænket, for småt og for snævert - i forhold til "virkeligheden") blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20489 - 20/04/2016 23:22 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5352
Sted: Vanløse

Hej Arne

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej ABC.

Du skriver:
Citat:
Jeg forbinder desuden religion med gud, så burde man ikke kalde de buddistiske og ateistiske forestillinger noget andet...hvori består det religiøse?
Jo - det kan du da helt bestemt godt gøre/mene - når blot du ikke forlanger, at alle andre skal gøre/mene det samme som dig - for dét vil de (vi) jo ikke være med til!

(For mit vedkommende drejer det sig om, at jeg mener, gudsbegrebet er for indskrænket, for småt og for snævert - i forhold til "virkeligheden") blinker

M.v.h. Arne smiler


Jeg vover lige pelsen blinker

Er der ikke forskel på om man tilbeder et dødt legeme eller et levende legeme? Jeg kan godt se, at man i begge tilfælde tilbeder noget, men der er da en forskel.

Mener du at man er religiøs fordi man tilbeder noget? Hvornår er man religiøs? Hvornår er man ikke religiøs? Hvordan skelner vi mellem tingene? Er alle mennesker religiøse?

Hvad vil du gerne udvide gudsbegrebet til at omfatte? Du kan vel ikke udvide det til at omfatte mere end gud?

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#20490 - 21/04/2016 12:45 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Du stiller spørgsmålet:
Citat:
Hvornår er man religiøs?
Gyldendals Den Store Danske siger
Citat:
religiøs, (af fr. religieux, af lat. religiosus, af religio), from; gudfrygtig; vedr. religion.
og det er jo ikke just en præcis og klar definition.

For mig betyder dét at være religiøs, at være opmærksom på det ufattelige, at verden er - og på hvor lidt vi egentlig ved om verden.

Albert Einstein skrev:
Citat:
True religion is real living; living with all one's soul, with all one's goodness and righteousness.
og
Citat:
We still do not know one thousandth of one percent of what nature has revealed to us.
og
Citat:
My religion consists of a humble admiration of the illimitable superior spirit who reveals himself in the slight details we are able to perceive with our frail and feeble mind.
(Min religion består af en ydmyg beundring af den ubegrænsede overordnede ånd som åbenbarer sig selv i de spinkle detaljer vi er i stand til at opfatte med vores svage og matte sind.)

(Jeg er dog ikke så glad for, at han bruger ordet "himself", selv om jeg må erkende, at det også ville være forkert at skrive "itself") blinker

Jeg er enig med ateisterne, når de afviser de mange primitive gudsforestillinger, men jeg kan bestemt ikke afvise, hvad Einstein (i min nok lidt primitive oversættelse) kalder "den ubegrænsede overordnede ånd".

Tilbede eller ikke tilbede?
Mit svar: Det må være et personligt valg.

Dødt eller levende legeme?
Mit svar: Hverken eller - men man kunne vel også sige: Både og - dog stadig alt for begrænset.

I samme øjeblik, du forsøger ar definere begrebet Gud, da er det ikke længere Gud, vil jeg mene.

P.S.: Moses spurgte (iflg. beretningen) Gud ved den brændende tornebusk: "Hvem skal jeg sige, du er?" - og Gud svarede: "Jeg er den, der er."

P.P.S.: Du skriver:
Citat:
Hvad vil du gerne udvide gudsbegrebet til at omfatte? Du kan vel ikke udvide det til at omfatte mere end gud?
Mit svar: Jeg kan ikke se, hvad du mener, når du skriver "gud" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20493 - 21/04/2016 20:26 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5352
Sted: Vanløse

Hej Arne

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej ABC.

Du stiller spørgsmålet:
Citat:
Hvornår er man religiøs?
Gyldendals Den Store Danske siger
Citat:
religiøs, (af fr. religieux, af lat. religiosus, af religio), from; gudfrygtig; vedr. religion.
og det er jo ikke just en præcis og klar definition.

For mig betyder dét at være religiøs, at være opmærksom på det ufattelige, at verden er - og på hvor lidt vi egentlig ved om verden.

Albert Einstein skrev:
Citat:
True religion is real living; living with all one's soul, with all one's goodness and righteousness.
og
Citat:
We still do not know one thousandth of one percent of what nature has revealed to us.
og
Citat:
My religion consists of a humble admiration of the illimitable superior spirit who reveals himself in the slight details we are able to perceive with our frail and feeble mind.
(Min religion består af en ydmyg beundring af den ubegrænsede overordnede ånd som åbenbarer sig selv i de spinkle detaljer vi er i stand til at opfatte med vores svage og matte sind.)

(Jeg er dog ikke så glad for, at han bruger ordet "himself", selv om jeg må erkende, at det også ville være forkert at skrive "itself") blinker

Jeg er enig med ateisterne, når de afviser de mange primitive gudsforestillinger, men jeg kan bestemt ikke afvise, hvad Einstein (i min nok lidt primitive oversættelse) kalder "den ubegrænsede overordnede ånd".

Tilbede eller ikke tilbede?
Mit svar: Det må være et personligt valg.

Dødt eller levende legeme?
Mit svar: Hverken eller - men man kunne vel også sige: Både og - dog stadig alt for begrænset.

I samme øjeblik, du forsøger ar definere begrebet Gud, da er det ikke længere Gud, vil jeg mene.

P.S.: Moses spurgte (iflg. beretningen) Gud ved den brændende tornebusk: "Hvem skal jeg sige, du er?" - og Gud svarede: "Jeg er den, der er."

P.P.S.: Du skriver:
Citat:
Hvad vil du gerne udvide gudsbegrebet til at omfatte? Du kan vel ikke udvide det til at omfatte mere end gud?
Mit svar: Jeg kan ikke se, hvad du mener, når du skriver "gud" blinker

M.v.h. Arne smiler


Som du ved har jeg det meget svært med ord som ufattelig. Specielt når du bruger det omkring fattelige ting blinker

Kan man bestemme at der skal være noget fremfor ingenting? Er det ikke et enten eller? Enten er der noget eller også er der ikke noget? Det virker som om du vil have, at der skal være nogen eller noget, som har bestemt, at der skal være noget fremfor ingenting. Der er ikke nogen eller noget som har bestemt dette. Det er bare sådan tingene er.

Måske andre kan forklare det bedre eller mere fyldesgørende?

Mht. det religiøse, så ville det jo gøre det hele meget nemmere, hvis de religiøse var alle dem som søgte den almægtige.

Nu lever vi jo ikke i junglen længere, så...

Men bare I andre kan finde rundt i tingene, så er alt jo som det skal være.

Hvid vi ikke kan definere ordet Gud, er det så ikke bare et indholdsløst ord? Hvad dækker ordet over?

Store eller små bogstaver...er det vigtigt blinker

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#20495 - 22/04/2016 09:51 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Du skriver:
Citat:
Som du ved har jeg det meget svært med ord som ufattelig.
Mit svar:
Vi er jo begge i vores gode ret til at opfatte verden på hver sin måde.
For mig er det et ufatteligt mirakel, at verden eksisterer.
Og næsten alle religioner har jo idéen om en skabergud.

For dig, forstår jeg, er verden en selvfølge.
Det er den, så vidt jeg ved, også for buddhisterne blinker

Du skriver også
Citat:
Hvis vi ikke kan definere ordet Gud, er det så ikke bare et indholdsløst ord? Hvad dækker ordet over?
Mit svar:
Jeg kan ikke.

Kan du? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 14 < 1 2 3 4 ... 13 14 >


Seneste indlæg
Små mennesker...
af ABC
19/03/2024 10:44
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Nyheder fra DR
Forsvunden 17-årig pige er fundet død ..
19/03/2024 12:18
Grænsen til Tyskland lukker i fire time..
19/03/2024 12:14
Seks personer mister livet i i lastbilul..
19/03/2024 11:54
Lose om Mads Fugledes farvel: 'Ked af mÃ..
19/03/2024 11:54
Krydstogtskib i Norge skulle aldrig vær..
19/03/2024 11:01
Nyheder fra Religion.dk