annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret somo 363 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 14 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20508 - 25/04/2016 10:50 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Lige et "indspark fra sidelinjen" blinker :

Simon skriver bl.a.:
Citat:
Du behøver ikke tro noget om naturen, du ka vide noget om den. Den kan undersøges indgående og beskrives, og værdien af dine beskrivelser vil du o.a. siden systematisk ku undersøge og validere sandsynligheden i data og information.

Min kommentar:
Jo, det er dybt imponerende, så meget vi har fundet ud af om naturen, men som Albert Einstein siger:
Citat:
We still do not know one thousandth of one percent of what nature has revealed to us.

Og hvad skal vi så stille op med alt dét, vi ikke ved?

Skal dét være tabu? blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#20509 - 25/04/2016 14:08 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Ohøj hr. lægprædikant…

Ja det er næsten synd at Albert dér ikke længere selv ka forsvare sig overfor jer ”kreative troende” med buldrende hjerter, men det er nu engang et vilkår mange berømte mennesker er udsat for, når kreationister tror de ka sole sig lidt i ”åndelige skygger” de selv skaber..;)

Til gengæld har du rig mulighed for selv at læse bøger og breve han har skrevet, for dermed at danne dig et førstehåndsindtryk af synspunkter han indtog i kontakt med sit arbejde, livet samt andre forhold. På den måde er du også være fri for at dumpe ned i hullet til de andre kreationister, for så selvhøjtideligt et klientel ka da ikke være et særlig morsomt sted for så åndfuld en intuition som dig? Men det er måske selve pointen med den dér ”åndelige intuition”, at du slet ikke behøver læse bøgerne, for at vide hvad der står i dem, du ka nøjes med bare at ”føle” dig frem gennem citater fra de andre ”indfølere”? ;)

mvh
Simon
P.s.: pssst!...det betyder bare, at man har et stort arbejde for sig, at det ikke nytter noget bare at sætte sig på sin flade røv og tillægge naturen fantasier bygget på fx kristusikoner! Det er et stort og omstændigt arbejde at skabe viden, Arne, slet ikke noget for dovne lægprædikanter..;)


Redigeret af Simon (25/04/2016 14:10)
Top Svar Citer
#20510 - 25/04/2016 14:30 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Citat:
"- det betyder bare, at man har et stort arbejde for sig -"
Javel så - intet over, intet ved siden af, og intet under den naturvidenskabelige helhed ("hellighed"?) blinker

Alt andet er foragteligt blinker

Hvor mange tusinde år skal vi mon vente på den naturvidenskabelige åbenbaring af sandheden om verden? blinker

Og imens vi venter? blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#20511 - 25/04/2016 15:08 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: Simon]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse

Hej Simon

Indsendt af: Simon
Hej A..

”Jeg finder troen på jomfrufødsler unaturlig. Ligeså med kødets opstandelse. Den naturlige tro opstår når man begynder at stille naturlige spørgsmål. Altså tænker over tingene…”

- En jomfru-fødsel ku være en analogi for kejsersnittet, men begrebet set i religiøs forstand er jo det rene vås og har intet at bestille med naturen – mere er det billedet på en poetisk fremstilling, som skal hæve tankebilledet opover naturen, fx til noget guddommeligt.

Du behøver ikke tro noget om naturen, du ka vide noget om den. Den kan undersøges indgående og beskrives, og værdien af dine beskrivelser vil du o.a. siden systematisk ku undersøge og validere sandsynligheden i data og information.
Du behøver slet ikke værdsætte troen som redskab, ikke at mene noget om x ved hjælp af tro, ikke at bygge livssyn på baggrund af trosanskuelser om x. ”Naturlig tro” er bare et dårligt udgangspunkt til forståelse af noget der tager udgangspunkt i naturens frembringelser, et begreb der minder stærkt om ”personligt troende”, en syntese der bare indikerer at nogen har observeret ”upersonligt troende” og måske ligefrem som et naturfænomen. Jeg ser ikke værdien i at opfinde så diffuse begreber, andet lige, end at forvirre mennesker til at tiltro begrebet en særlig betydning, alias jomfrufødsel, etc.

Der er ikke noget naturligt ved det at tro noget, det er sådan nærmest bare et slag på tasken – at ku ha tillid til information af forskellige årsager, er noget ganske andet. Du ka i øvrigt finde dyrearter i naturen som aldrig har set et menneske, og når du træder ind i habitatet, nærer de som udgangspunk udpræget nysgerrighed overfor dig. De har et behov for at undersøge det naturen tilbyder dem, bl.a. fordi de er sultne, det samme har mennesket, der også er et dyr.
At tænke, er ikke i sig selv en særlig værdi, mens det jo ka være værdifuldt at tænke, hvis det vi tænker på, har en særlig værdi. Hvad er det troen skal bruges til at frembringe, som du ikke kan frembringe uden tro?

mvh
Simon


Man skal jo starte et eller andet sted. Som sådan lød det bare meget godt i mine ører - den naturlige tro blinker

Jeg har aldrig oplevet en jomfrufødsel. Jo, jeg har da oplevet en jomfru blive født. Det håber jeg da min datter var. Ellers er der sgu noget som er gået min næse forbi griner

Måske sådan noget foregår i dyreriget eller sådan noget? Men i menneskenes verden foregår fødsler ikke på den måde. Det er ikke sådan man bliver et menneske.

Derudover er der ingen som kan bevidne sådan en fødsel, så hvad godt skulle det gøre at blive født af en jomfru? Vi kunne selvfølgelig sætte døgnvagt på kvindemennesket, men det ville jo kræve, at vi vidste hvor hun befandt sig.

Naturligvis kan kvinderne sige, at de har født et jomfrubarn, men dermed siger de jo, at de ikke har brug for os mænd, og det synes jeg er lidt tarveligt af dem blinker

Jeg forstår godt det guddommelige i historierne - alle skulle jo fødes af en jomfru dengang for at være noget ved musikken. Der er altså ikke noget specielt ved Jesu fødsel.

Måske Gud skulle have ladet Jesus vokse ud af bagenden på en mand istedetfor? Det ville da have været lidt af et mirakel - selv på den tid - men nok ikke en særlige behagelig oplevelse for manden griner

Var der iøvrigt ikke noget med at Jesus var den førstefødte? Hvem bliver den næste? Måske du er født af en jomfru blinker

Hvad er naturligt at tro?

Kærlig hilsen

ABC

Ps. Mange tak for vitsen Simon ( i den anden respons) - altid fornøjeligt og berigende at læse dine skriverier blinker

_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#20512 - 25/04/2016 21:50 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

Det er kun kreationister der ser noget foragteligt i videnskabeligt arbejde - det hører ligesom offenrollen med til skuespillet, hvor man gir den som videnskabeligt interesseret med korset trukket blødende efter sig i debatter. Det hører med til alderen, glemsomheden, og du glemmer igen at jeg har set dig i samme forestilling mindst tusind gange..;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 14 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 13 14 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Nyheder fra Religion.dk