annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Et lille udvalg
Hvem er online?
0 registrerede 265 gæster og 284 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 14 1 2 3 ... 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20477 - 18/04/2016 15:10 Hvad skal vi med folkekirken?
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5352
Sted: Vanløse

Skal alle vi som ikke tror på de kristne julehistorier melde os ud? Eller skal vi blive stående og vente på at præsterne kommer til fornuft? Hvad med vores børn? Skal vi melde dem ind? Hvad skal vi med folkekirken?

Jeg har sendt følgende ind til kristeligt dagblads spørgepanel. Måske det kan danne grundlag for en samtale omkring folkekirkens eksistens.

-----------

Kære brevkasse

Kan forældre udtale sig om deres barns tro?

Hvis barnet ikke har givet udtryk for at det tror på noget, så har jeg meget svært ved at se, at forældrene har noget som helst grundlag at udtale sig på.

Tror mit barn på dette eller dette? Hvor skulle jeg vide det fra?

Forældrene kan ønske, at deres barn vil tro på de samme ting som de selv tror på, men det er vist også alt de kan gøre.

Det er dog ikke forældrenes ønsker præsterne spørger til under dåben, men derimod barnets tro...om barnet tror på dit og dat.

Hvordan kan det være?

Selvfølgelig kan forældrene svare ja på barnets vegne. Som sådan kan forældrene svare ja til alle mulige ting på barnets vegne. F.eks kunne de svare ja til at barnet tror på at holocaust aldrig har fundet sted.

Spørgsmålet bliver så bare...hvorfra har forældrene kendskab til barnets tro? Har de talt med barnet? Har barnet givet udtryk for sin tro?

For mig at se er dåbsritualet meningsløst og fordummende.

Hvis det bare handler om at få forældrene til at melde deres børn ind i folkekirken, så burde præsterne gribe tingene anderledes an.

Hvorfor skulle jeg melde mit barn ind i folkekirken? For de gudstroende må svaret jo være åbenlyst...så mit barn har et sted at gå hen og tale med andre gudstroende osv. osv.

Sådan noget er ærlig snak.

Hvis ateisterne vil bebrejde nogen for deres indmeldelse i folkekirken, så må de jo bebrejde deres forældre.

Jeg vil dog mene, at forældrene står med en yderst god sag på hånden, da de blot har givet deres barn en mulighed. Derudover må barnet selvfølgelig overveje om det overhovedet ville eksisterer, hvis forældrene ikke troede på, at der eksisterede en gud. Hvorfor skulle jeg sætte børn i verden, hvis der ikke eksisterede en gud?

Til sidst må ateisterne forstå, at deres egne børn kunne have brug for et sted at gå hen og tale med gudstroende mennesker. Det er altså i deres egen interesse at der findes sådanne steder.

Ovenstående er blot nogle tanker til overvejelse.

-------------

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#20481 - 19/04/2016 15:13 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Svarene til dig i denne tråd lader åbenbart vente på sig - så her er et svar fra mig:

Du skriver bl.a.:
Citat:
Skal alle vi som ikke tror på de kristne julehistorier melde os ud? Eller skal vi blive stående og vente på at præsterne kommer til fornuft?
Mit svar:
Folkekirkens grundlovsmæssige situation beskriver den selv således:
Citat:
§ 4. Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke, og understøttes som sådan af staten.

§ 6. Kongen skal høre til den evangelisk-lutherske kirke.

§ 66. Folkekirkens forfatning ordnes ved lov.

§ 67. Borgerne har ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning, dog at intet læres eller foretages, som strider mod sædeligheden eller den offentlige orden.

§ 68. Ingen er pligtig at yde personlige bidrag til nogen anden gudsdyrkelse end den, som er hans egen.

§ 69. De fra folkekirken afvigende trossamfunds forhold ordnes nærmere ved lov.

§ 70. Ingen kan på grund af sin trosbekendelse eller afstamning berøves adgang til den fulde nydelse af borgerlige og politiske rettigheder eller unddrage sig opfyldelsen af nogen almindelig borgerpligt.

- § 4: Jeg finder det forkert, at staten understøtter en bestemt kirke/religion.
- § 66 er aldrig blevet gennemført - efter nu mere end 100 år.
- § 69 er - så vidt jeg ved - heller ikke gennemført.
- § 6 er dobbelt diskrimination - såvel religiøst som kønsligt.

Jeg tror ikke, det er sundt for den danske folkekirke, at den understøttes/omklamres af staten.

Giv den frihed - lad den selv opkræve "kontingent" - lad den få lov at trives - på lige fod med alle andre livsopfattelser (ateisme naturligvis medregnet).

Så slipper vi måske fra sogneråd, der er "demokratisk" valgt af mindre end 1 % af de stemmeberettigede - og som er frataget enhver religiøs indflydelse (en rest af enevælden?).

Så ville de kristne religiøse idéer måske vågne op fra deres nuværende "tornerosesøvn".

Så længe det ikke sker, ser jeg kun én vej: Udmeldelse.

Det har jeg valgt - og det ser ud til, at der stadig flere andre, der har truffet/træffer det samme valg .

Så på et tidspunkt - inden så længe - vil den danske folkekirke ikke længere være en "folkekirke" blinker

Og så kunne der måske begynde at ske noget engel

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (19/04/2016 15:31)
Top Svar Citer
#20484 - 19/04/2016 18:43 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5352
Sted: Vanløse

Hej Arne

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej ABC.

Svarene til dig i denne tråd lader åbenbart vente på sig - så her er et svar fra mig:

Du skriver bl.a.:
Citat:
Skal alle vi som ikke tror på de kristne julehistorier melde os ud? Eller skal vi blive stående og vente på at præsterne kommer til fornuft?
Mit svar:
Folkekirkens grundlovsmæssige situation beskriver den selv således:
Citat:
§ 4. Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke, og understøttes som sådan af staten.

§ 6. Kongen skal høre til den evangelisk-lutherske kirke.

§ 66. Folkekirkens forfatning ordnes ved lov.

§ 67. Borgerne har ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning, dog at intet læres eller foretages, som strider mod sædeligheden eller den offentlige orden.

§ 68. Ingen er pligtig at yde personlige bidrag til nogen anden gudsdyrkelse end den, som er hans egen.

§ 69. De fra folkekirken afvigende trossamfunds forhold ordnes nærmere ved lov.

§ 70. Ingen kan på grund af sin trosbekendelse eller afstamning berøves adgang til den fulde nydelse af borgerlige og politiske rettigheder eller unddrage sig opfyldelsen af nogen almindelig borgerpligt.

- § 4: Jeg finder det forkert, at staten understøtter en bestemt kirke/religion.
- § 66 er aldrig blevet gennemført - efter nu mere end 100 år.
- § 69 er - så vidt jeg ved - heller ikke gennemført.
- § 6 er dobbelt diskrimination - såvel religiøst som kønsligt.

Jeg tror ikke, det er sundt for den danske folkekirke, at den understøttes/omklamres af staten.

Giv den frihed - lad den selv opkræve "kontingent" - lad den få lov at trives - på lige fod med alle andre livsopfattelser (ateisme naturligvis medregnet).

Så slipper vi måske fra sogneråd, der er "demokratisk" valgt af mindre end 1 % af de stemmeberettigede - og som er frataget enhver religiøs indflydelse (en rest af enevælden?).

Så ville de kristne religiøse idéer måske vågne op fra deres nuværende "tornerosesøvn".

Så længe det ikke sker, ser jeg kun én vej: Udmeldelse.

Det har jeg valgt - og det ser ud til, at der stadig flere andre, der har truffet/træffer det samme valg .

Så på et tidspunkt - inden så længe - vil den danske folkekirke ikke længere være en "folkekirke" blinker

Og så kunne der måske begynde at ske noget engel

M.v.h. Arne smiler



Mange tak for svaret.

Jeg mener staten bør understøtte folkekirken. Som sådan er det i alles interesse at blive mindet om guds eksistens. For ateisternes vedkommende må det så blive en påmindelse om guds mulige eksistens.

Hvad skal der foregå i folkets kirke?

Mon ikke præsterne kan finde ud af at sige nogle ting som vi allesammen kan have gavn og glæde af?

Er problemet ikke bare trosbekendelserne?

Hvis der ikke var nogle trosbekendelser, så kunne præsterne jo tale frit inden for lovens rammer. De kunne altså informere folket om at helvede var blevet nedlagt, hvis det var tilfældet.

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#20486 - 20/04/2016 15:09 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
hej ABC.

Jo, man kunne da godt gøre, som du foreslår, men så må en sådan "folkets kirke" da skulle kunne rumme alle de religiøse forestillinger, som "folket" har - såsom buddhisme (der jo er uden nogen gud), ateisme - og selvfølgelig også islam m.m.m.

Noget der ligner lidt, har været praktiseret under maurerne i Sydspanien, hvor kirken blev brugt af muslimerne om fredagen, af jøderne om lørdagen og af de kristne om søndagen

Det beskrevet her blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20487 - 20/04/2016 19:01 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5352
Sted: Vanløse

Hej Arne

Indsendt af: Arne Thomsen
hej ABC.

Jo, man kunne da godt gøre, som du foreslår, men så må en sådan "folkets kirke" da skulle kunne rumme alle de religiøse forestillinger, som "folket" har - såsom buddhisme (der jo er uden nogen gud), ateisme - og selvfølgelig også islam m.m.m.

Noget der ligner lidt, har været praktiseret under maurerne i Sydspanien, hvor kirken blev brugt af muslimerne om fredagen, af jøderne om lørdagen og af de kristne om søndagen

Det beskrevet her blinker

M.v.h. Arne smiler


Lad mig lige præcisere noget, for jeg mente selvfølgelig (som du også forstod), at præsterne ikke skulle bindes på hænder og fødder af andres trosbekendelser.

De skal altså have lov til at danne deres egen tro baseret på læsning af mange religiøse bøger...bagavadgita, bibelen, koranen og selvfølgelig bogen...vandrer mod lyset.

Derudover vil det nok være meget godt at de læser lidt buddhistisk og ateistisk materiale.

Jeg forbinder desuden religion med gud, så burde man ikke kalde de buddistiske og ateistiske forestillinger noget andet...hvori består det religiøse?

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 14 1 2 3 ... 13 14 >


Seneste indlæg
Små mennesker...
af ABC
19/03/2024 10:44
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Nyheder fra DR
Er det din kænguru? Politiet efterlyser..
19/03/2024 10:24
Københavns Politi lukker Pusher Street ..
19/03/2024 09:56
Kæmpesommerhuse på Lolland skaber beky..
19/03/2024 09:41
Skraldemænd i Hvidovre har fortsat nedl..
19/03/2024 09:39
Lamin skal åbne Orange Scene i år
19/03/2024 09:36
Nyheder fra Religion.dk