annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Trankebar år 1985
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 282 gæster og 296 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 13 af 14 < 1 2 ... 11 12 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20555 - 29/04/2016 23:36 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: ABC]
Anonym
Uregistreret


Jamen det da rosværdigt du vedkender du ikke holder dig til sandheden, hatten af for det.

*

Sov godt og husk at informere om hvad dine link indeholder, hvis du ønsker, jeg skal se dem.


Top Svar Citer
#20556 - 29/04/2016 23:51 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5351
Sted: Vanløse

Hej Anonym

Indsendt af: Anonym

Jamen det da rosværdigt du vedkender du ikke holder dig til sandheden, hatten af for det.

*

Sov godt og husk at informere om hvad dine link indeholder, hvis du ønsker, jeg skal se dem.




Jamen, tak for det griner

Linkne må du jo bare åbne eller undlade at åbne - men plejer det ikke at være noget med musik forvirret

Du må også sove godt søvnig

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#20557 - 30/04/2016 05:28 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Morn til kvidder i træ og hæk...

Ja der sker næppe konkrete ændringer noget sted, blot fordi vi plastrer meninger og evt. visioner på opslagstavlen – en sjov idé i øvrigt, nærmest dyrket i netværkers petriskåle, gerne af journalister: at meninger må betyde noget og derfor må udstødes…
Næh, du fangede vist pointen så udmærket; lidt pjank i alvorens skygge er nok heller ikke højtideligt trængende værdigt. Desuden er noget af det værste jeg ku forestille mig netop, altid at blive så immerig alvorligt misforstået; ikke at ku ironisere over egne såvel som omgivelsers synspunkter, men pointen krystalliseres måske bedst, hvis vi forestiller os hvordan politikere altid ordret forventes at mene hvad de siger, selv om alle jo udmærket ved at de sjældent siger hvad de mener.

Det er ikke spor sjovt altid at skulle mene noget, og det er en tilbøjelighed der opelskes hvor som helst i såkaldte informationssamfund, men har jo så fatale konsekvenser for menneskers umiddelbare liv, hvor særlig barnelivet er offeret de meningsramte voksne bærer til bålet. Det bliver måske lidt bærligere ved at placeres i en lyrisk-musikalsk ramme, men at det overhovedet kom så vidt skyldtes jo vor egen barnlighed, der gik op i røg ved det samme bål. Og det er vel derfor jeg brænder lidt for tanken om at se filosofikum og gamle håndværker med mesterlære genindført, ja EU tilbageført til et EF, så danske børn atter får mulighed for at trække vejret uden omklamring af megalomane prædikanter i og udenfor Tinget.

Sæt du bare en skive på A, ja jeg vil sgu ligefrem anbefale en der svarer til ovenstående meningsindhold: Mothers of Invention ”We’re only in it for the money” – en her i hytta højt skattet musik!

mvh
Simon
Top Svar Citer
#20559 - 30/04/2016 22:35 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5351
Sted: Vanløse

Hej Arne

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej ABC.

Du skriver:
Citat:
Folkets kirke eller Guds hus - kan du forklare forskellen? Hvorfor er det en urimelig begrænsning af folkets vilje?
Mit svar:
"Folkets kirke" skal da være for alle livsanskuelser, synes jeg - også buddhisme og ateisme - som jo ikke med rimelighed kan bo i et "Guds hus"?

Du skriver også:
Citat:
Umiddelbart går jeg ind for at alle får sig et forsamlingshus - staten (folket) betaler for alle huse.
Huset størrelse kunne så afhænge af antal medlemmer/deltagere blinker
Mit svar:
Jeg kunne forestille mig, at man beholdt de nuværende sogne og deres luthersk-evangeliske kirker - og så gav plads til de andre religioner/livsindstillinger, som forekommer i sognet - i forhold til, hvor stærkt de er repræsenteret.

Næsten alle årets dage er der jo mer end rigelig plads i de nuværende kirker blinker
Jeg ka' da bli'e helt opstemt ved tanken om, hvor meget liv - åndsliv - der kunne komme i alle de tomme kirker rockon

M.v.h. Arne smiler


Nu slog jeg lige ordet "kirke" op, og det skulle vist være noget med "det som hører herren til", så...

Men jeg kan forstå på dig, at du gerne vil lave kirken om til et almindeligt forsamlingshus, hvor vi sidder og drikker kaffe og snakker om tingene smiler

Hvad skal vi snakke om? Hvor skal vi sidde og snakke? På kirkebænken? Hvad med kaffen? Kommer præsten med den griner

Ja, ja, man har jo lov til at drømme blinker

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#20560 - 01/05/2016 00:24 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Du skriver:
Citat:
Nu slog jeg lige ordet "kirke" op, og det skulle vist være noget med "det som hører herren til", så...
Mit svar:
Jo, du har jo ret i, at ordet "kirke" egentlig er en favorisering af den kristne religion, og vi har vel ikke rigtig et ord der også dækker hvad f.eks. buddhisterne kalder et "tempel", muslimerne en "moske" osv. (hvad ateisterne vil bruge for et ord, må de vel selv finde ud af) blinker

Du skriver også:
Citat:
Men jeg kan forstå på dig, at du gerne vil lave kirken om til et almindeligt forsamlingshus, hvor vi sidder og drikker kaffe og snakker om tingene smiler
Mit svar:
Nej - det er bestemt ikke noget i retning af et "forsamlingshus", jeg tænker på - snarere et "kultsted" engel yeah

Men der skal da også være plads til dialoger mellem de forskellige religioner.
(Jeg husker engang, hvor jeg boede i Faxe Ldpl., hvor den derværende folkekirke havde arrangeret en dialog mellem den lokale kristendoms præst og en kendt muslimsk imam - i øvrigt en meget moderat af slagsen. Jeg kom i god tid og var heldig at slippe ind, men mange kom ikke ind, fordi der simpelthen ikke var plads til så overvældende mange mennesker. Det var, synes jeg, et godt og inspirerende møde) blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 13 af 14 < 1 2 ... 11 12 13 14 >


Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Togbusser indsættes efter fejl på Sven..
19/03/2024 07:50
Sol først på dagen, men ellers bliver ..
19/03/2024 07:32
Kulturminister vil have russere smidt ud..
19/03/2024 07:19
Eksplosion i lejlighedskompleks i Sverig..
19/03/2024 06:16
Hongkong: Kontroversiel sikkerhedslov fo..
19/03/2024 03:48
Nyheder fra Religion.dk