annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 34 1 2 3 ... 33 34 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16780 - 23/03/2014 11:03 Debat-etik?
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Her på Trosfrihed.dk er der jo, som Administrator (Admin) anfører, total ytringsfrihed - indenfor lovgivningens rammer:
Citat:
Her holdes ytringsfriheden i hævd og ordet er frit for alle indenfor de grænser, som lovene i Danmark sætter. Trosfrihed.dk er altså ikke kun en religionsdebat, men også en samfundsdebat og en menneske-til-menneske debat. Det er en bred udveksling af synspunkter om alt i vores samfund og om vore indbyrdes relationer.
men blandt flere af os debattører er der ved at komme mere og mere fokus på, hvad man vel kunne kalde god debat-etik.

Det får mig ind på den tanke, at man måske kunne opstille nogle korte og klare regler for god debat-etik, som man kunne tilslutte sig, hvis man vil - og kunne afvise, hvis man hellere vil beholde sin fulde ytringsfrihed.

At formulere en sådan etik er måske ikke så nemt, men vel heller ikke helt umuligt.

Her er et første udkast (som sikkert kan blive meget bedre):
Citat:
1. Fokuser på emnet - ikke på personen.
2. Accepter, at andre har andre meninger m.m. end dine egne.
3. Stil gerne opklarende spørgsmål til andres meninger.
Når vi så har den endelige formulering, kunne vi måske hver især tage stilling til, om vi vil tilslutte os - eller hellere vil bevare den fulde ytringsfrihed.

Vælger man det første, er man vel mere klart i sin gode ret til at afvise "uetiske debatindlæg" - og gensidig inspiration og idéudvikling her på Trosfrihed.dk kunne måske så få bedre trivsel hos "de debat-etiske" blinker

Er det noget, der er værd at arbejde videre med - eller skal det hellere glemmes?

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#16783 - 23/03/2014 14:15 Re: Debat-etik? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Arne,, dine debat etiske overvejelser, er relevante, og det er den dagsorden thomas begyndte på og som har været ført i over et år, men folk gider (eller magter) ikke rigtig engagere sig, eller også tør de ikke.

Din regel, ideal, nr 1, tror jeg vi alle må anerkende og underkaste os selv. Det burde være en selvfølge, og på religions -debatten bliver man smidt ud hvis man forbryder sig imod denne regel.



Din regel nr 2 er kritisk eller mere tvivlsom, da vi jo er her for at debattere synspunkter, livssyn og meninger der fremføres. Disse står til debat, og i ytringsfrihedens navn, vi har ikke bare ret til at ytre os, men sørme også ret til at kritisere og debattere åbent, offentligt, hvad der fremføres af synspunkter, livssyn, og verdensbilleder og personlige virkelighedsbilleder fra forskellige retninger. Dette er det sunde og spændende. Problemet er måden dette gøres på.

Bamse zeff og simon, må jo et og andet sted konstatere og anerkende, tage til efterretning, hvad jeg står for såvidt livssyn og mine meninger om et væld af forhold, men jeg vil sørme ikke ønske at de nødvendigvis skulle være enig med mig, som at de stiltiende skulle acceptere hvad jeg skriver, fremfører. Vi er her jo ikke for at acceptere hinandens synspunkter, for det kan vi måske slet ikke leve med. Men selvfølgelig må vi tage til efterretning hvad andre står for, og endda forsøge at forstå uden vore fordomme hvad det er de prøver at sige, så præcist som muligt leve os ind i vores modpart synspunkter etc.. Altså vi må bestræbe os på ikke at skyde dem vores egne fordomme (fordummeligheder) i skoene, for før kan vi ikke give dem en saglig kritik.

Problemet er alene måden vi debatterer og kritiserer (riser roser og skoser) hinandens synspunkter. Gør vi det ved at gå efter bolden eller manden.


Debat etikken er for mig at se som fodbold en kontaktsport, hvor man dog skal spille og gå efter bolden og ikke udelukkende må gå efter manden i den fysiske nærkontakt der dog er tilladt. Skuldertaklinger er tilladt og at bruge sig selv fysisk som mand imod mand er tilladt i forbindelse med at gå efter bolden og spille spillet, altså debattere livligt med hinanden vores indbyrdes forskellige synspunkter vi kan være mere eller mindre enige som uenige med hinanden i.

mvh HansKrist.

det var lige hvad jeg i denne omgang i en hulens fart, jeg har travlt, fik griflet ned,

men lad os holde denne dagsorden i kog, som begyndte med thomas for over et år siden mener jeg det er
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#16784 - 23/03/2014 15:12 Re: Debat-etik? [Re: Hanskrist]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Det betyder ikke noget, HansKrist, at du måtte skrive noget i hast.

Som sædvanlig er dine indlæg unikke og visdomsordene flyder fra dig som skidt fra en spædekalv. smiler
Top Svar Citer
#16787 - 24/03/2014 11:07 Re: Debat-etik? [Re: Michael]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
michael dit fjollehovede, det var ikke meningen at skrive et unikt indlæg, blot at vise interesse for sagen

dog synes jeg ikke vi skal gøre det til en abstrakt diskussion om "Debat-etik" fordi vi står i lort til halsen her på trosfrihed fordi vi har fået problemstillingen helt ind på livet, halsen, som hjertet og hovedet,

ja vi lider under personforfølgelser, intimideringer, latterliggørelse og ringeagtelse og belyvninger andre i forbindelse med at et par stykker eller tre (skal du tælles med michael) har opdelt verden, os debattører i os imod dem


men hvis du ønsker at læse et unikt indlæg fra min hånd, da kan du læse min definition af den kristne tro, begyndelsen på et enestående kapitel i dansk teologihistorie, hvor jeg er begyndt at slå mit navn fast, cool ikke? smiler ja selvtilliden fejler ikke noget, og ja jeg har efterhånden noget at ha denne selvtillid i
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#16788 - 24/03/2014 11:08 Re: Debat-etik? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Jeg ser, at du ikke kan gå ind for:
Citat:
2. Accepter, at andre har andre meninger m.m. end dine egne.
og jeg formoder, at du kan bruge:
Citat:
3. Stil gerne opklarende spørgsmål til andres meninger.

Det må vel så betyde, at du gerne fortsat vil kunne "rakke andres meninger ned", men ikke vil angribe andre personligt?

Nedrakning (klik) er jo, som ordbogen siger:
Citat:
urimelig grov og nedsættende kritik

Jeg mener grundlæggende, vi må acceptere, at vi alle skal have ret til at have hver vore egne meninger og ikke skal "flås levende" af "en flok sultne ulve", men man kunne måske udvide punkt 3, som her:
Citat:
1. Fokuser på emnet - ikke på personen.
2. Accepter, at andre har andre meninger m.m. end dine egne.
3. Stil gerne opklarende spørgsmål til andres meninger, og kritiser gerne andres meninger - dog ikke på en urimeligt grov og nedsættende måde.

Er det mere acceptabelt for dig - eller har du selv konstruktive forslag?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 34 1 2 3 ... 33 34 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk