annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Limfjorden, Strandparken Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17486 - 22/05/2014 16:45 Farvel Kræn-p
Admin Offline

godt igang
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 385
Sted: Solskinsøen
Kære alle

Jeg har i dag modtaget en mail om at Kristian Pedersen er død, 76 år gammel.

Citat:
Kære venner

Tidligere har jeg debateret på lignende sider i Kristeligt Dagblad. under navnet bentaagebryder.
Der lærte jeg mange gode mennesker at ken de. F.eks. KRÆN P.
Jeg erfarer nu i dagens avis, Jyllands-Posten, at “skovejer Kristian Pedersen stille er sovet ind”... 76 år.
Fødselsdato 29. jan. Samme dato som Kræn P. Gammelmark ved Brande. Så der må være tale om ham.

Trist. Han var en dejlig mand. Meget vidende og en fremragende stilist.
Peter Arentzen må have kendt ham. Andre debattører utvivlsomt også.

Blot til orientering.
Venlig hilsen
Bent Danielsen


Jeg har kun mødt Kristian en enkelt gang, dengang vi startede trosfrihed, og ellers husker jeg ham som en vidende mand, fuld af visdomsord fra et langt og indholdsrigt liv. Måske nogle husker at han for nogle år siden i en høj alder gennemførte en universitetsuddannelse og senere udgav bogen Bhagavadgita på dansk.

Kære Kristian. Selvom jeg ikke delte dit syn på religion, så håber jeg du vil hvile i fred. Tillad mig at dele denne video med dig som en hilsen på din sidste rejse.



Æret være dit minde


_________________________
Venlig hilsen
Admin
Top Svar Citer
#17488 - 22/05/2014 17:47 Re: Farvel Kræn-p [Re: Admin]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Så sent som for 5 uger siden var KrænP inde på trosfrihed.dk for at følge med i debatten. Jeg undrede mig over det lange fravær, for han var normalt inde og kigge med få dages mellemrum, så jeg tænkte, at han nok var blevet syg. Han helbred var jo ikke for godt i de senere år med amputationer og andre dårligdomme.

Vi har haft nogle skarpe diskussioner, han og jeg, men han var en alsidig begavelse, som man måtte respektere for hans store viden om både politik og jura og landbrug og historie og ikke mindst hans viden om østens religioner og især hinduismen.

Jeg ville vælge en anden sang end ovenstående, som faktisk er en gammel russisk folkemelodi med titlen "Bjørnen vågner", smiler så det ville nok heller ikke være Kræn's eget valg.

Jeg fandt denne her på youtube, hvor teksten i starten nok er mere repræsentativ for Kræn's livsindstilling.

http://www.youtube.com/watch?v=50UvBKzWpD4

Skønt lille af størrelse udstrålede han stor autoritet. Gita'en handler jo bl.a. om reinkarnation, så hvis han selv var troende, er han nok sovet ind i bevidstheden om, at det ikke var slutningen. I hvert fald lever mindet om ham fortsat hos alle os, som har mødt ham, og det vil også fortsætte i historien om Gammelmark, som han holdt så meget af.

Jeg vil huske ham klart, så længe jeg lever.

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#17489 - 22/05/2014 17:55 Re: Farvel Kræn-p [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Ja, det er jeg trist over at se, for Kristian var udover det dejlige menneske der strålede i alt han skrev, netop en inspirerende og vidunderlig debattør alle fik en masse ud af her på debatten. Han havde et rart væsen over sig, og noget jeg synes altid kom til udtryk hos ham, var de koncise meninger der gav en et indtryk af en afklaret indre styrke, som måske har været udbyttet af interessen for indisk kultur og menneskelighed i almindelighed. Det var trist, da Kristian måtte opgive at deltage yderligere i debatten, måske mest for os andre, men ressourcerne måtte naturligvis bruges på det nære og gode liv, ikke udenomsløb, det sir sig selv. Jeg håber virkelig han fik en masse dejlige stunder ud af de sidste par år efter en svær sygdomsperiode, og glemmer ikke hans afklarede holdning til forløbet, som simpelthen var, at få det allerbedste ud af situationen og passe skoven der duftende stod og ventede ham – i hvilket lys der netop var noget eg i Kristian, som et vidnesbyrd om et stærkt rodnet forankret i virkeligheden med forgrenede naturlige interesser i fællesskabet.
Lige fra første gang jeg stiftede bekendtskab med ham, har jeg syntes om væsnet bag holdninger og ordene der netop dansede smukt og stilfuldt på linjerne, det var et betagende syn der mødte ens øjne, og man følte ikke den mindste anledning til kun kommentarer, tværtimod en lyst til at folde meninger lidt ud. Det var det vedkommende der betog og glædede mig, og det jeg syntes manglede, da han ikke længere kunne deltage. Det var også derfor jeg ind imellem refererede til Kristian med et puf, hvis nu han alligevel læste lidt hist på vejen, men var indtil en post derom uvidende om hans situation.
Nu mistede vi alle endnu et rart menneske ibland os, og det er sørme triste nyheder. Jeg tænker lidt på digte der kan ramme lidt ind, og kigger på det senere. Men tak for informationen…

Mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk