annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705206
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383701
Et andet syn 1992932
Åndelig Føde 1529625
Jesu ord 1524671
Galleri
Hønsegården
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 472 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16150 - 02/10/2013 10:00 Re: Gud? [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
Religionernes tilbud på livet, er sku da et noget sörgeligt tilbud, det gälder bare om at forgylde - lovprise nogle luftige väsener, så får du selv det godt og slipper for skärsilden,vi mere tänkene ateister er da komplet ligeglade med skärsilden og de luftige uväsener, vi vil bare leve livet uden kedeligt gude påhäng, uden unaturlige bindinger af nogen art.
Dette kan troende mennesker og Arne ikke forstå er muligt, så de pröver forgäves, at få os på "bedre" tanker.
Min kommentar:
Din beskrivelse af religionerne er efter min mening mangelfuld - passer vel nærmest på den romersk katolske kristne kirkes overflade - og mangler efter min mening det væsentligste: de religiøse idéer (som jeg ikke vil komme nærmere ind på her, eftersom de jo på forhånd af dig er forkastet).
Og at ateister vil leve livet uden "unaturlige" bindinger, det er I ateister jo ikke ene om - dér er jeg da også med! blinker
Endelig har jeg bestemt ikke i sinde at drive "missionsvirksomhed" - hverken for eller imod religioner - og hverken for eller imod ateisme.

Du skriver også:
Citat:
Vores tilbud på livet er: lev livet, nu du har fået det, man kan sagtens selv skabe sig en mening med livet, den behöver absolut ikke väre kedelig.
Min kommentar:
Ja det var jo netop den "mening med livet", jeg efterlyste og endnu ikke har hørt noget om - hverken fra dig eller fra andre ateister.

Endelig om dét, at verden eksisterer, hvor du skriver:
Citat:
Og indtil andet er BEVIST så vil jeg påstå at universet- livet er helt tilfäldigt opstået uden nogen overordnet mening med livet.
Her er min holdning den, at jeg ikke tror, det er muligt for os mennesker at forstå noget som helst her - men at jeg oplever en verden (og mig selv), der eksisterer, det er for mig fantastisk - og fantastisk er, synes jeg, et alt for lille ord, jeg har mere lyst til at skrive "et mirakuløst vidunder" - hvis vi ellers kan holde os fri af i det mindste de primitive gudsforestillinger blinker
(Men for min skyld kan det da godt betegnes som "vidunderlige og/eller mirakuløse tilfældigheder") smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#16162 - 04/10/2013 11:49 Re: Gud? [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland

Citat:
Alle lever de på en STOR lögn og når de blir ved at gentage den, tror de det er sandheden.
Det er hvad to ateister her i denne tråd synes at mene om (religiøst) "troende".

Men begge synes de at være ude af stand til at præsentere deres egne opfattelser af meningen med deres egne liv.

- eller er livet meningsløst for dem? blinker

Arne.
Top Svar Citer
#16165 - 05/10/2013 06:55 Re: Gud? [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Jeg ved ikke om den ene ateist er mig du hentyder til i at vi ikke er i stand til at skabe en mening med vore liv, når du i dit foregående svar accepterede mit svar på livets mening for mig, du vil väre på tvärs Arne eller var der noget du overså?.

jeg nyder livet her i Skånes prägtige natur,hvor jeg har skoven i baghaven, skovens dyr kommer på besög af og til og det synes jeg er spändende, vi går skönne ture i skovene og min viv samler svampe,når du körer en tur er du nästen alene på vejene, der er langt imellem bilerne, du kan köre 20-30 km. ad en större amtsvej uden at möde en eneste bil og du körer aldrig i kö hvor vi bor.
Og når man har levet et hektisk men skönt liv som jeg levede i Danmark, med store indviklede projekter, som jeg projekterede de fleste af, et nok meget materialistisk liv, som du holder af at hentyde til, men det kan så ikke väre anderledes, er det en lise at bo her i stilheden og naturens skönhed, som jeg vil påstå at jeg opfatter lige så godt som en troende, hvis spektrer for livet ikke er de bredeste.
Du er et godt eksempel på det, fra dig hörer vi kun om et malet ikon på et brädt på en lille ö, det er hele dit liv (tilsyneladende), der er sku ikke megen variation.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16166 - 05/10/2013 09:58 Re: Gud? [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg får det indtryk, at jeg har irriteret dig, det var nu ikke hensigten, men du påstod 02/10/2013 10:00, at:
Citat:
Vores tilbud på livet er: lev livet, nu du har fået det, man kan sagtens selv skabe sig en mening med livet, den behöver absolut ikke väre kedelig.
Hvortil jeg svarede:
Citat:
Ja det var jo netop den "mening med livet", jeg efterlyste og endnu ikke har hørt noget om - hverken fra dig eller fra andre ateister.
Og hvor du nu supplerer med:
Citat:
Og når man har levet et hektisk men skönt liv som jeg levede i Danmark, med store indviklede projekter, som jeg projekterede de fleste af, et nok meget materialistisk liv, som du holder af at hentyde til, men det kan så ikke väre anderledes, er det en lise at bo her i stilheden og naturens skönhed -
Men du skrev jo også 02/10/2013 10:00:
Citat:
- livet er helt tilfäldigt opstået uden nogen overordnet mening med livet.
Det kan da vist kun forstås sådan, at du mener, livet er meningsløst?

Du skriver også:
Citat:
- fra dig hörer vi kun om et malet ikon på et brädt på en lille ö, det er hele dit liv (tilsyneladende), der er sku ikke megen variation.
Det malede bræt, du omtaler [img]http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/galleries/5147/IKON_AF_KRISTUS.html[/img] er en anden påstand end din: Du er elsket! (af den eller det, der ER)

Og der er noget inden i mig, der siger, at det er sandt - nok mest forstået sådan, at jo mere intenst jeg oplever, at jeg og verden eksisterer, jo mere får jeg den følelse/fornemmelse/oplevelse, at eksistensen er en gave - en kærlighedsgave - som gør mig lykkelig - og som føder kærlighed i mig - til mig selv, til min kæreste, til mine kæreste, til verden - og til dennes årsag, hvis der er en.

Så behøver jeg jo ikke mere "mening" med min tilværelse - og det malede bræt er blot en dejlig inspiration dertil smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#16168 - 05/10/2013 10:24 Re: Gud? [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157

Så smukt skrevet, Arne tommelop

Citat:
Og der er noget inden i mig, der siger, at det er sandt - nok mest forstået sådan, at jo mere intenst jeg oplever, at jeg og verden eksisterer, jo mere får jeg den følelse/fornemmelse/oplevelse, at eksistensen er en gave - en kærlighedsgave - som gør mig lykkelig - og som føder kærlighed i mig - til mig selv, til min kæreste, til mine kæreste, til verden - og til dennes årsag, hvis der er en.

Så behøver jeg jo ikke mere "mening" med min tilværelse - og det malede bræt er blot en dejlig inspiration dertil smiler


Smil fra RoseMarie smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 5 < 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
20 soldater dræbt i Cambodja ved eksplo..
27/04/2024 15:51
Støttedemonstration vil have Spaniens p..
27/04/2024 15:26
Nyheder fra Religion.dk