annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15802873
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2393773
Et andet syn 1999743
Åndelig Føde 1566176
Jesu ord 1530669
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 61 gæster og 39 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 15 af 22 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 21 22 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#43512 - 26/04/2024 12:57 Re: Min ”religion” [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3683
Sted: Nørresundby
Nu afsporer du igen Hvad vi drøfter, som ellers er vel defineret, men som du nægter at forholde dig til. Følgende er fuldstændig irrelevant for vores debat:

Citat:
Min fornemmelse er, at du er plaget af vrede og irritation, og at jeg er nærliggende at skyde på.

Reelt er sagen jo, at du angriber min trosfrihed og min ytringsfrihed, samtidig med at du afviser at se på de perspektiver, jeg præsenterer.



-0-0-0-

Mister du overblikket?

-0-0-0-

Udgangspunktet for vores debat er om man kan flage med et Jesus Kristus Ikon og så samtidigt skriver så fjendtligt og Anti-Jesus Kristus agtigt som følger her i citationsboksen:



Citat:
Arne:


Og de mange religioner, der hver på deres måde påstår at have viden om det guddommelige, det åndelige, er for mig hovmodige og lidet troværdige.
Dét, at de gør mennesket til verdens centrum, finder jeg naivt og snæversynet.
Idéen om en menneskelignende superfader hævet over barndommens far - i matriarkalske samfund en supermoder - opfatter jeg som en primitiv og nærsynet ønskedrøm.
Jeg forstår godt længslen efter en guddommelig menneskelignende almægtig og kærlig person, som man trygt kan bede til, men for mig er det guddommelige noget langt, langt højere, som det er håbløst for os mennesker at søge at fatte, og som jeg heller ikke tror er meningen med menneskelivet.



Iøvrigt burde "folk" læse HansKrist og hvad han i sin drøftelse med Arne har skrevet - det er fremragende dybsindigt om den kristne Søn Fader JEG'DU Helligånds SPIRITUALITET - hvorfor er den kristne Gudsforståelse og tilknyttede SPIRITUALITET så uovertruffen alle andre former for dette at komme Gud nær og være Gud nær. Fordi der er liv i Gud (Gud er ikke uden sin elskede anden mennesket) hvilket gør at mennesket ikke mister hverken sit ego eller sine forstands strukturer men til trods bliver mennesket en hel ny skabning gennem Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os hvor vi modtager alle Himmelske Åndelige Velsignelser og en selvaktualisering a la Abraham Maslow finder sted dog styret af Helligånden.

Paulus forklarer alt dette.

Dette og andre forhold blev en del af argumentationen overfor at Arne stejlede over at en menneskeløs Gud er fuldstændig utænkeligt i kristendommen ud fra hvad der står i Nye Testamente.

Hvis der har været læsere de ville have fået sig noget af et wake up call af at læse min argumentation om hvad det betyder at Gud i kristendommen ikke er "en som" eller ensom (en sådan monoteisme findes ikke i kristendommen) - at Gud ikke er Kærlighedsløs, uden kærlighed og dermed kommunikation med sin elskede anden mennesket. Og det er den Søn Fader JEG'DU BØNS VIRKELIGHED gennem Helligånden der er et særkende for den kristne SPIRITUALITET og det udspringer som sagt af at Gud ikke er "en som" men der er liv i Gud og dette at vi mennesker altid har været tænkt med er Guds Hemmelighed Kristus der nu er blevet os åbenbaret gennem Jesus Kristus. Mennesket har altid været i Gud. Ihvertfald ifølge Nye Testamente og ifølge alle mine spirituelle erfaringer og ifølge Jungiansk Psykologi.


I kristendommen er Gud ikke umenneskelig - hvilket har fået kritikere til at angribe kristendommen voldsomt for dets antropomorfe Guds forestillinger.

Endda har vi netop både vores menneskelighed og personlighed i Kristus. Og ja Ånden og Friheden fra Gud har vi i Kristus.

Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle (gældende for alle), bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).


Berdyaev siger det mesterligt:

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus - Guds fødsel i vores liv - bliver straks også til menneskets fødsel i Gud - de Nye Skabninger vi er i Kristus.

Citat:
The Mystics taught the mystery of God's birth in man. But there is another mystery, that of man's birth in God. There is a summons, a call in man, for God to be born in him. But there is also God's call that man be born in him. This is the mystery of Christianity, the mystery of Christ.

There must be revealed in me not only God and the Divine but man as well, my human nature --- this means that man must be born in God.

This is the meaning of Christianity, as a religion of Divine-humanity.


In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Nicolai Berdyaev

Man is born in revelation (åbenbaringer er altid EKSTATISKE SPONTANE BRUD ERFARINGER); and not only the divine nature but also the human nature is there disclosed. Degrees of revelation imply also degrees in the development of man.
Revelation is always the revelation both of God and of man; it is divine-human by nature, and it is this aspect which finds its definitive expression in Christianity. In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man; for the Second Hypostasis of the Holy Trinity is Man in the absolute sense, and His revelation means the appearance of a new SPIRITUAL and eternal man. Nicolai Berdyaev


Det særlige helt specielle specifikke ved kristendommen eller God in Christ er:


Revelation is always the revelation both of God and of man; it is divine-human by nature, and it is this aspect which finds its definitive expression in Christianity. In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man



Mange Kærlige Hilsner HansKrist


PS:

det er vel din pointe og du har vel før beskrevet dette ret detaljeret for os

Ja men hver gang kommer det i en ny kontekst (hvilket øger muligheden for at ti-øren falder hos et menneske) og sker dette vil dette menneske være forandret til det bedre resten af sine dage da det er så dybsindigt og dog ligetil som bønslivet er i den kristne spiritualitet.


PPS:

jeg tror du skriver på et for højt niveau - ja egentligt henvender dine skriverier sig til fagfolk

Måske dette er korrekt nok - når jeg skriver på Facebook er der meget sjældent respons og når der er respons så er det fra meget højt uddannede der er originale i deres tankegang og har gjort karriere.


PPPS:

det er synd du ikke bliver læst mere end du gør - læste lige dine to indlæg om næseboernes land var det vist (søg på HansKrist og næseboernes land) og det er jo intet mindre end en Nobelpris i litteratur værdig når du rigtig folder dig ud.

Det er poetisk smukt og fyldt med underfundig humor og så er det faglitteratur på meget højt tværvidenskabeligt niveau.

Du kontekster altid tværfagligt tværvidenskabeligt i dine skriverier.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43513 - 27/04/2024 07:03 Re: Min ”religion” [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

ENHED MED ALT

Dette handler om nogle forrige indlæg om ifølge mig til en kristen bekendts (I) henvisning til en kristen dating gruppe i Facebook: Moses var ikke en ægte israelit, Jesus ikke rigtig jøde og jeg heller ikke kristen - ikke engang religion.
Da nogen i Biblen spurgte Jesus til hans identitet, så henviste han til: ´Jeg er den, jeg er.´ Eller sagde lignende ´gud´, ´jeg er´.
Biblens NT handler om, at Gud med Helligånden var Jesus.
Jeg advarer imod afguderi hvis folk tilbeder mennesker og ´religion´, fordi han nævnte jo indirekte diskret ´farligt´ dengang´ om hans forhold til ´Gud´. Lignende ligesom en familie, ægteskab og om pagt også, så jeg forevigt ikke er en trosretning men, jeg tilhører Guddommen ´min evigt elskede´ (G) som livlig ånd istedet for folks døde ting!
A nævner et fint ord om Kristus manden ´Jesus var heterodoks jøde´. De kristnes tilbedelse af en faderlig mandegud handler nok bare om, at vedkommende er ligesom vedrørende velsignelsens betydning ´beskyttelse´ som af en´ større end mig selv ligesom en mor til sit lille barn. Og alligevel anderledes angående flere kvaliteter ligesom med menneskers partnerskab og samarbejde forenet som et´ sker vores forhold også ved lighed sammen og den mindre del Er på den måde ligeså vigtig som alt.
Jesus har nok sagt noget lignende ligesom om nadveren og hans lignelse om træets grene - Biblen, Paulus (NT): "For ligesom legemet er en enhed, selv om det har mange lemmer, og alle legemets lemmer, så mange, som de er, dog danner ét legeme, sådan er det også med Kristus. For vi er alle blevet døbt med én ånd til at være ét legeme, hvad enten vi er jøder eller grækere, trælle eller frie." Mennesket er en del af livet. Verden lever som en del af universet. Idag ved man om kroppens celler, atomer og hjerne (hoved) ´ånd´, at egoet er også en del af det hele. Jeg refererer til Jesu Ord om den barmhjertige samaritaner.

Jeg svarer endvidere til I: "Det var sødt af dig, at sende mig invitation til den dating gruppe, men jeg er ikke kristen - ikke generelt religion. Selv Jesus om identitet i henhold til Ånden før skabelsen: ´Før Abraham var den, jeg er.´ Men min rolle ligner Jesu Ord om fra ham udsendte Talsmanden, Helligånden, som ´skal´ minde jer om alt hvad, at han har sagt. Ligesom, da Jesus i NT bekræftede profeterne i GT. Så, for nogen fryder forandring, hvor andre er imod fornyelse af det gamle.
Dog nyder jeg på den spirituelle måde dine religiøse emner, fordi vi har Helligånden tilfælles."

Jeg har bedt om et igen fortrøstende tegn på, at jeg ikke er alene gudsforladt især, fordi om natten ringer larmende i dagevis min nabos vækkeur i timevis og hele dagen inklusiv aften en ny beboers gøende hund støjer ved shockerende i mit nervesystem, hvor min gudsmeditation og bønner virker nødvendigt. Selv på de sociale væresteder kommer altså nogen, som forstyrrer næsten al fred, ro og stilhed.
Derefter hvor mit fjernsyn viste en klassisk musikkanal, men pludseligt er stille. Jeg undersøger sagen, at uden min indblanding så havde mit TV på ingen tid skiftet cirka syv kanaler væk fra den til en lokal nyhedskanal, der mest viser lydløst. Men jeg opdagede det, fordi en gang imellem vises der´ med lyd en nyhed og jeg hørte først musik også pludseligt en talende stemme. Mit fjernsyn er nyt uden tekniske fejl. Når telefirmaet har problemer med forbindelsen, så informerer mit TV på kun den sammen kanal, at det er væk uden skift af kanaler?
Jeg oplever tiltrods for mit liv igennem modgang og modgang hint af Det guddommelige.
Top Svar Citer
#43523 - 27/04/2024 18:12 Re: Min ”religion” [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7224
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, jeg har overvejet, om der er rimelighed i at svare dig, og jeg er i dag nået til nogle sidste ord i vores dialog:

Kristus Ikonen, jeg præsenterer i billed-galleriet er et foto, jeg har taget, og som en græsk ikonograf (ikon-maler), der kender originalen, har godkendt.
Min forklarende tekst er i overensstemmelse med græsk ortodoks kristendom.
Det kan du ikke ændre.

Dit citat af, hvad jeg har skrevet for ikke så længe siden her på Trosfrihed.dk:
Citat:
Og de mange religioner, der hver på deres måde påstår at have viden om det guddommelige, det åndelige, er for mig hovmodige og lidet troværdige.
Dét, at de gør mennesket til verdens centrum, finder jeg naivt og snæversynet.
Idéen om en menneskelignende superfader hævet over barndommens far - i matriarkalske samfund en supermoder - opfatter jeg som en primitiv og nærsynet ønskedrøm.
Jeg forstår godt længslen efter en guddommelig menneskelignende almægtig og kærlig person, som man trygt kan bede til, men for mig er det guddommelige noget langt, langt højere, som det er håbløst for os mennesker at søge at fatte, og som jeg heller ikke tror er meningen med menneskelivet.
er det standpunkt, jeg er nået frem til.

Der ligger ikke for mig noget problem heri.
Det gør der øjensynligt for dig, men det kan jeg tydeligvis ikke hjælpe dig med.
Så det må du selv finde ud af.

Mvh. Arne.
Top Svar Citer
#43524 - 28/04/2024 02:48 Re: Min ”religion” [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3683
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Hanskrist, jeg har overvejet, om der er rimelighed i at svare dig



Du skulle ikke have svaret mig for endnu engang svarer du udenom. Hvad det er der gør at du ikke kan følge en argumentation og forstå fx principielle forhold skal jeg være usagt.

Tænkte egentlig om man kunne melde dig til moderator for at du konstant afsporer debatten. Problemet er selvfølgelig at du selv er moderator.

Det er meget tydeligt at se hvad det er HansKrist påpeger overfor dig og finder så kritisabelt og inkonsekvent hos dig og endda være at du misbruger Jesus Kristus og bedrager folk, fører folk bag lyset. Men måske du egentlig fører dig selv bag lyset ja måske du slet ikke forstår rigtig hvad det hele drejer sig om.

Jeg kan ikke studere de bøger jeg læser med fuldt alvor og så skulle tage dig alvorligt. Jeg vælger at tage de teologiske bøger om den kristne spiritualitet og teologi seriøst og dermed betragte dig som indimellem et forfærdeligt vrøvlehoved der siger indimellem noget helt meningsløst og selvmodsigende sludder.

Du er meget ufin at debattere med, ja overfor mig er du som altid uhæderlig og fyldt med narrestreger hvor du konstant afsporer debatten og opdigter ting der får mig til at fremstå i et dårligt lys selv om dette INTET har at gøre med hvad vi drøfter og debatterer, men konstant tillader du dig selv disse ufine tricks overfor mig. Ikke overfor visse andre, her kunne jeg godt nævne navne men lader være.



Du skrev: "Hanskrist, jeg har overvejet, om der er rimelighed i at svare dig"

Det er ikke mig der er problemet men dig der opfører dig urimeligt som jeg lige overfor beskrev det.

Og egentlig tror jeg godt du selv et og andet sted er klar over det - hvis ikke er det fordi du konstant mister overblikket over hvad vi drøfter. Måske det vitterligt er det.

Jeg gider ikke dit pjat og din snoen dig udenom så derfor skal vi stoppe nu. Min tid er for kostbar til dine narrestreger.

Men for eventuelle udenforstående er der kommet mange interessante principielle forhold frem omkring den kristne spiritualitet og teologi i forbindelse med min argumentation overfor dig. Så tråden er interessant fordi der i det mindste er et menneske der skriver noget væsenligt og yderst interessant.

Godt nok var det meningen at du skulle forstå noget af det men det kniber det med.

Vi skal videre med noget helt andet nu, og dit sidste svar til mig skulle du ikke have skrevet, det var igen en total afsporing hvad der er kernen i vores debat, ja endnu et forsøg fra din side på at fremstille mig i et uheldigt lys - selv om det intet har at gøre med kernen i vores debats kontrovers.

Men som sagt nu stopper vi, da du ikke magter eller ikke vil, forholde dig til hvad der er kernen og det principielle i vores drøftelser, du har mere travlt med at afspore debatten gennem kunstgreb og ufine tricks fra din side der fremstiller mig i et uheldigt lys selv om dette er sagen, kernen i vores drøftelser, fuldstændig uvedkommende.

Magter man ikke at spille og gå efter bolden, få fat i bolden, kan man da altid forsøge at sparke modstanderen ned, gå efter manden.

Men det er ikke fodbold og egentlig burde der være en dommer tilstede der skred ind heroverfor.

Sagen Arne - fodboldens ånd - at spille og gå efter bolden og ikke manden. Du skulle ikke have så fandens travlt med mig når du er så bagud i point, på mål.


PS:

En mand der kan skrive som i citationsboksen nedenfor har ingenting til fælles med græsk ortodoks kristendom. Selv om manden gang på gang fremstiller det således. Det er bedrageri og det er endvidere misbrug af Jesus Kristus og ikke bare græsk ortodoks kristendom der misbruges.

Det giver ingen mening. Der er ingen sammenhæng i måden han pynter sig selv på, fremstiller sig selv.

Dit eftermæle må blive at det ikke hang sammen for Arne.


Citat:
Arne:

Og de mange religioner, der hver på deres måde påstår at have viden om det guddommelige, det åndelige, er for mig hovmodige og lidet troværdige.
Dét, at de gør mennesket til verdens centrum, finder jeg naivt og snæversynet.
Idéen om en menneskelignende superfader hævet over barndommens far - i matriarkalske samfund en supermoder - opfatter jeg som en primitiv og nærsynet ønskedrøm.
Jeg forstår godt længslen efter en guddommelig menneskelignende almægtig og kærlig person, som man trygt kan bede til, men for mig er det guddommelige noget langt, langt højere, som det er håbløst for os mennesker at søge at fatte, og som jeg heller ikke tror er meningen med menneskelivet.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43525 - 28/04/2024 13:31 Re: Min ”religion” [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7224
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du skriver i en P.S.:
Citat:
En mand der kan skrive som i citationsboksen nedenfor har ingenting til fælles med græsk ortodoks kristendom. Selv om manden gang på gang fremstiller det således. Det er bedrageri og det er endvidere misbrug af Jesus Kristus og ikke bare græsk ortodoks kristendom der misbruges.
og citationsboksen var:
Citat:
Og de mange religioner, der hver på deres måde påstår at have viden om det guddommelige, det åndelige, er for mig hovmodige og lidet troværdige.
Dét, at de gør mennesket til verdens centrum, finder jeg naivt og snæversynet.
Idéen om en menneskelignende superfader hævet over barndommens far - i matriarkalske samfund en supermoder - opfatter jeg som en primitiv og nærsynet ønskedrøm.
Jeg forstår godt længslen efter en guddommelig menneskelignende almægtig og kærlig person, som man trygt kan bede til, men for mig er det guddommelige noget langt, langt højere, som det er håbløst for os mennesker at søge at fatte, og som jeg heller ikke tror er meningen med menneskelivet.
Mit svar:
Hvad jeg oplever i græsk ortodoks kristendoms nævnte Kristus Ikon er kærlighed.
Dét kan jeg ikke fornægte.
Det er et fundament i min tilværelse.
Og hvad jeg skriver i citatet er min ærlige mening.
Dét peger for mig i retning af en ny religion, som endnu ikke er opstået.
Skal min ytringsfrihed virkelig angribes herfor?
Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 15 af 22 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 21 22 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
07/05/2024 22:22
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
FC Midtjylland får grønt lys til kvind..
08/05/2024 10:11
Sverige sænker renten
08/05/2024 09:40
Kommende forældre skal spørges ind til..
08/05/2024 09:18
'Verdens største' online-svindel afslø..
08/05/2024 08:58
Leverandør stopper brug af UV-lamper, e..
08/05/2024 08:52
Nyheder fra Religion.dk