annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 482 gæster og 41 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16469 - 19/12/2013 09:33 Hvorfor skal nogle mennesker have en gud??
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Jeg har tit undret mig over hvorfor nogle mennesker skal have en gud.
Går man ret så langt tilbage i tiden, har mennesket altid haft et behov for en gud, hvorlangt man skal tilbage er svärt at sige, men de gräske og egyptiske guder er vel de äldste vi kender til, för deres tid var det vel närmest mere döde ting man tilbad.

Det kan tänkes at dette behov er opstået, når mennesket i mörke og kolde tider, når uvejret har raset og mystiske lyde er opstået omkring dem, er blevet opskrämte og forskräkkede for hvad det var der i mörket, var det spögelser eller onde ånder, man er derfor begyndt at tilbede nogle amuletter i form af sten, horn eller knogler, dette har så udviklet sig til at der opstod nogle usynlige figurer-guder som man så tilbad i håbet om at disse ville hjälpe dem.
Med tiden er man begyndt at bygge templer for sine guder, en nyopfunden stand af mennesker der kaldte sig präster, krävede at man byggede större og större templar for at täkkes deres guder, disse nye magthavere prästerne der så sig selv som ophöjet over den almindelige befolkning fik mere og mere magt.
De förste kendte gudefigurer stammer fra Gräkenland og Egypten, der kom stadig flere til, nogle forsvandt igen, men prästerne blev og udvidede deres magt.
Så pludselig for 2013 år siden opfandt man en ny gud, närmest fordi man påstod at han havde fået en sön med en anden mands kone som guden havde besvangret.
Lige så pludselig startede en kalender med år 0, jorden var ellers 4,54 mia. år gammel, iflg. videnskabens beregninger og hele universet var 13,82 mia. år +- 0,05 mia, år.
Men nej dette var helt ved siden af, jorden var iflg. biblen bare 6018 år gammel og var skabt af denne nye gud i löbet af 6 dage, virkelig godt gået??
Der var også en anden kalender i omlöb fra ca. 600 år f.v.t. fra Maya kulturen, den kendte ikke til nogen Jesus, den äldste kalender er et skotsk monument der består af 12 gruber, der symboliserer månens forskellige faser, dette monument er 10.000 år gammelt
Nå men denne gudesön kaldet Jesus hörte man ikke meget til i de näste mange år, för han atter kom frem på arenaen og begyndte at komme med kloge ord, desuden samlede han 12 andre mennesker omkring sig, som stöttede ham.
Nu kender alle historien om hvordan det hele endte, så det vil jeg afstå fra at fortälle, men glem ikke at det kun var en historie opfundet til lejligheden.

Ca.600 år senere fremstod en Muhammed og påstod at han var et sendebud for Allah, samme gud bare med en anden hat på hovedet, men ham kom koranen, et skrift der opmuntrede til död og ödeläggelse, af de der ikke underlagde sig dette skrift.
Med biblen og koranen opstod der flere religioner, der stillede större og större krav til deres tilhänger, magt eliten prästerne, paverne o.s.v. så deres magt vokse og de benyttede sig af det, verden blev et därligere sted at väre, krige startede, forfölgelser af uskyldige pågik, inkvisitionen var närmest at kalde for en djävels värk, tusinder döde under dennes härgen.
Videnskabsfolk skulle passe på at deres opdagelser stemte overens med biblen ellers blev de sat bag lås og slå, mangen en videnskabsmand oplevede dette på deres krop.

Ja helt op til vore dage pröver religionerne stadig at få inflydelse, hvilket vi ser med abortlovgivningen her og nok mest i USA hvor läger og klinikassistenter der foretager abort risikerer liv og lemmer når de bliver skudt eller bombet, religionen vil bestemmer over kvinders underliv, ligeledes ser vi religionens svöbe når mennesker af samme kön önsker at blive gift.
Den katolske kirkes gejstliges uhyggelige overgreb på tusinder af uskyldige börn, kristne institutioners samme misbrug selv her i Danmark, Kirkernes bortfjernelse af ugifte mödres börn igennem tiderne o.s.v. viser just ikke at kirken er en kärligheds institution, men at den udviser stor foragt for menneskene.
Engang for tusinde af år siden var mennesket et lykkeligt folkefärd, fri for guder og präster, noget der med tiden har udviklet sig til et stort dilemma for verdens befolkning og har kostet hundrede mil.af liv for at täkkes den sidste menneske opfundne morderiske og sörgelige gudefigur.
Og det er så ligemeget om han hedder gud eller allah, de har ingen berettigelse i et civiliseret samfund.






Redigeret af treram (19/12/2013 09:36)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16470 - 19/12/2013 10:15 Re: Hvorfor skal nogle mennesker have en gud?? [Re: treram]
Zenia
Uregistreret

Kære Treram,

Mit svar kan kun være:

Før jeg kendte Gud/Universet/Mit Højere Selv (kært barn = mange navne) manglede jeg "noget". ... Dette tomrum kan kun (for mig) udfyldes af må jeg kalde det Gudsbevidstheden.

Men i mange år troede jeg, at dette tomrum kunne udfyldes på anden vis.

Heldigvis blev jeg klogere. :)))

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#16471 - 19/12/2013 11:56 Re: Hvorfor skal nogle mennesker have en gud?? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Jeg glæder mig over, at du ikke "låser dig fast" angående: Gud/Universet/Mit Højere Selv (kært barn = mange navne) - " noget"
Tænk hvis den holdning, du her tilkendegiver, kunne brede sig.

Fred på jord og fælles glæde over, at den og vi er her smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#16472 - 19/12/2013 12:06 Re: Hvorfor skal nogle mennesker have en gud?? [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg er enig i din kritik af religionernes fastlåste dogmer og nok især diverse præsteskabers ofte uhyggeligt store magt.

Men det er jo ikke alle religiøse, der er så hovmodige.
Jeg vil mene, at ganske mange er ydmyge overfor tilværelsens storhed, skønhed og uudgrundelighed.

Mon ikke det også gælder ret mange ateister? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16473 - 20/12/2013 10:32 Re: Hvorfor skal nogle mennesker have en gud?? [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Et af verdens störste problemer idag er, at vi bruger mere af naturens reserver og dermed tilsviner naturen og langsomt og sikkert ödelägger vores dejlige planet og menneskets chancer for at vedblive med at overleve.
Dette bare fordi vi bliver flere og flere på vor lille jord, som alle har krav på et godt liv med alle de ting vi efterhånden har anskaffet os, börn er jo en guds gave og jo flere jo bedre, paverne har forbudt börnebegränsning, kvinder der er blevet gravide men ikke önsker dette, har svärt ved at få abort, det etiske råd som bl.a. består af präster og troende mennesker, vil ikke have at man griber ind i guds värk, de skulle kastreres.
Med den voksende lägehjälp i de underudviklede lande, hvor man föder börn uafbrudt lige fra 10-11 års alderen vokser befolkningsantallet uhyggeligt hurtigt. Disse mennesker tror vitterligt at börn er en guds gave.
Regnskovene bliver nedlagt, ikke for at skaffe föde, der bliver istedet plantet oliepalmer i tusindvis fordi det giver gode penge til de multinationale selskaber, de indfödte mister derved deres små marker hvor de kunne drive en smule landbrug for at overleve, dyrearter forsvinder for evigt, deres naturlige opholdssteder er väk.

Det er sikkert for sent allerede nu, at pröve på at redde planeten, gudens värk har lykkedes, hans påståede stupide tåbelige: börn er en guds gave har overbefolket planeten i en sådan grad at den langsomt og sikkert drukner i sit eget möj.
Ikke fordi jeg er meget for Kinas politiske ståsted, men deres 1 barns politik skulle have väret udbredt til hele jorden, om det så skulle väre 1 eller 3 barns poltik, ville det have hjulpet gevaldigt.
Alle taler om problemet med jordens dårlige tilstand, men ingen tör gribe om nällens rod, deres tåbelige stupide menneskabte gud kunne brände dem af, dumme, nej det er de da ikke, de er bare hjernedöde efter mödet med deres gud.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ruslands industriproduktion stagnerer
27/04/2024 19:32
Danmark investerer i Ukraines forsvarsin..
27/04/2024 18:30
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
Nyheder fra Religion.dk