annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 468 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16142 - 30/09/2013 22:10 Re: Gud? [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg er meget enig med dig angående "spildte liv", hvis man uovervejet underkaster sig en eller anden religions dogmer og ritualer.
Det gælder jo tydeligvis for dig, og det gælder også for mig, men dermed vil jeg ikke påstå, at det gælder generelt, og jeg vil bestemt ikke håne mennesker der aktivt vælger en religion og på den måde synes, at de oplever et meningsfuldt liv.

Det samme, synes jeg, gælder mennesker, der vælger at støtte sig alene til rationalisme.
Jeg tror ikke på, at mennesker ad den vej får mere end en meget indskrænket verden at leve i - uanset hvor stærkt de er engagerede i troen på at menneskets fornuft er det eneste brugbare.

Selvfølgelig er vores fornuft særdeles nyttig, når det gælder at "klare dagen og vejen": mad og drikke, husly - og alle de bekvemmeligheder, vi har opfundet, men når vi har klaret alt dét, så kommer vel efterfølgende spørgsmålet om, hvad vi hver især vil bruge vores liv til - udover blot at være forbrugere.

Ta'r vi ikke dét op, så er det for mig at se lige så meget spild af liv at havne i "materialismens klamme favntag", som jeg synes, det er, at havne i, hvad du kalder "religionens klamme favntag" blinker

Jeg synes, livet og verden er større og mere vidunderlig end som så - og jeg er interesseret i, hvordan du stiller dig her.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#16143 - 01/10/2013 06:20 Re: Gud? [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
go tilig morgen Arne.
Jeg mener stadig at de der er faldet i religionens klamme favntag,lever et spildt liv, de fleste gör i hvert fald, jeg har haft det inde på tät hold, med et par indremissionske svigerforäldre, der nästen aldrig kunne slippe deres gudetro, den var med hele tiden, herren skulle hele tiden prises og der skulle läses "stykker" ved hvert et måltid, deres venner var alle af samme overbevisning og et eftermiddagskaffe komsammen var et orgie i bordbönner mm. De stakkels mennesker havde kun een interesse - gud.
Jeg vil stadig påstå at ateister, for det meste har et bedre liv end de troende, hvor du så af en eller anden uforklarlig grund mener at materialismen er i höjsädet, det er da noget sludder, men til gengäld er der ingen tvivl om hvad der er i höjsädet hos mange troende-gud - jesus-helligånden, helt utroligt ensidigt.

Og se muslimerne de er endnu mere indviklet i möget, de råber gud er stor mange gange om dagen, både når de ber og når de slår uskyldige mennesker ihjel, deres gud er sku da et skarn,men da han som alle andre guder bare er en fis i en hornlygte sker der selvfölgelig intet fra den side.

Alle lever de på en STOR lögn og når de blir ved at gentage den, tror de det er sandheden.
Det er som folk der fortäller spändende opdigtede historier om sig selv, at de tilsidst selv tror de er sande, det findes der mange eksempler på.

Man kan undre sig over at en så stor del af jordens befolkning, er faldet for gudehallöjet, det er nok först og fremmest et tegn på at indoktrineringen af börn har virket og et tegn på at mange menneskehjernet endnu ikke er i stand til at tänke fornuftigt og udsluse overtroen.

Dit evindelige spörgsmål om hvorfor verden-universet ER, får vi nok intet svar på, som du kan bruge, nogle tror stadig det er en gudeskabt historie og venter ikke på mere, mens vi andre der tänker lidt längere, venter spändt på videnskabens svar, når det kommer, må de troende bide i det sure äble, deres gud var bare et kämpeflop, det er hvad de er hunderädde for skal ske, så er deres liv total forspildt, när lögnen går op for dem, suttekluden er forsvunden.




Redigeret af treram (01/10/2013 06:38)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16144 - 01/10/2013 09:00 Re: Gud? [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg ka' lige nå et hurtigt svar her til morgen.

Du skriver:
Citat:
Jeg vil stadig påstå at ateister, for det meste har et bedre liv end de troende, hvor du så af en eller anden uforklarlig grund mener at materialismen er i höjsädet, det er da noget sludder, men til gengäld er der ingen tvivl om hvad der er i höjsädet hos mange troende-gud - jesus-helligånden, helt utroligt ensidigt.
Det overrasker mig, at du hævder, at ateister ikke er materialister. Spirituelle er de da ikke! Hvad er de så?

Du skriver også:
Citat:
Man kan undre sig over at en så stor del af jordens befolkning, er faldet for gudehallöjet, det er nok först og fremmest et tegn på at indoktrineringen af börn har virket og et tegn på at mange menneskehjernet endnu ikke er i stand til at tänke fornuftigt og udsluse overtroen.
Jeg tror, det ikke mindst handler om at vi vel alle søger at finde en god måde at leve livet på - og her byder religionerne sig jo til med deres forskellige forslag.

Ateister, materialister og rationalister - hvad tilbyder de?
At alt er tilfældigt - og vel egentlig dermed ligegyldigt?
Så er livet vel egentlig intet værd - udover at man selvfølgelig kan tilstræbe maksimal nydelse - så længe det varer blinker

Er det ateismens budskab?

Jeg forventer jo ikke noget svar på spørgsmålet om, hvordan det kan være at verden (og vi) eksisterer, men oplevelsen - som det modsatte af ikke-væren - føder i mig - i al sin enkelhed - begejstring - og kærlighed - uanset alle de mange "ismer" smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (01/10/2013 09:01)
Top Svar Citer
#16146 - 01/10/2013 10:57 Re: Gud? [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Alle lever de på en STOR lögn og når de blir ved at gentage den, tror de det er sandheden.
Det er som folk der fortäller spändende opdigtede historier om sig selv, at de tilsidst selv tror de er sande, det findes der mange eksempler på".

- Og det er denne suggestion det handler om - at når livets realitet betvinges med selvsynsbetragtninger så indfølet i overnaturlige annekdoter, ja da blir man en forsvarer af sig selv som annekdotens referent.
Det fortvivlende ka' være, at se hvordan religiøse troende ka' tolke livet i og omkring dem, som en konsekvens af netop de ammestuehistorier og den poesi, de selv har gjort sig til en del af ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (01/10/2013 10:59)
Top Svar Citer
#16149 - 02/10/2013 06:53 Re: Gud? [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
hej Arne.
Religionernes tilbud på livet, er sku da et noget sörgeligt tilbud, det gälder bare om at forgylde - lovprise nogle luftige väsener, så får du selv det godt og slipper for skärsilden,vi mere tänkene ateister er da komplet ligeglade med skärsilden og de luftige uväsener, vi vil bare leve livet uden kedeligt gude påhäng, uden unaturlige bindinger af nogen art.
Dette kan troende mennesker og Arne ikke forstå er muligt, så de pröver forgäves, at få os på "bedre" tanker.

Vores tilbud på livet er: lev livet, nu du har fået det, man kan sagtens selv skabe sig en mening med livet, den behöver absolut ikke väre kedelig.
Og indtil andet er BEVIST så vil jeg påstå at universet- livet er helt tilfäldigt opstået uden nogen overordnet mening med livet.
Men en gud mener de fleste, har skabt det hele, de mia. af stjerner, planeter, galakser og hvordan har det så foregået og hvorfor?? fordi han er så glad for menneskene han har skabt på en lille uanselig jordklump der er centrum i et hele gudehallöjet, topidioti at tro på sådan noget.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 5 < 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
45 mennesker dræbt i oversvømmelser i ..
27/04/2024 23:17
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
Nyheder fra Religion.dk