annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Et nyt liv
Hvem er online?
0 registrerede 519 gæster og 44 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14914 - 22/02/2013 15:53 Re: Fundamentalistisk rationalisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland

Debatten foregår jo også på Information (klik) og her er seneste svar fra en læser:
Citat:
Jeg tror (!) - at naturvidenskaben og åndsvidenskaben en dag vil finde sammen, og når det sker, tror jeg (!) at det guddommelige aspekt af livet vil åbenbare sig for os på samme logiske måde, som da vi som menneskehed fandt ud, at Jorden er rund og at den drejer sig om Solen, eller andre for os nu så logiske naturvidenskabelige opdagelser.
En inspirerende "tro (!)", kan man da vist kalde det blinker
Og jeg kommer igen til at tænke på entanglement (klik), hvor jeg bl.a. læser:
Citat:
Like Einstein, Schrödinger was dissatisfied with the concept of entanglement, because it seemed to violate the speed limit on the transmission of information implicit in the theory of relativity.[16] Einstein later famously derided entanglement as "spukhafte Fernwirkung"[17] or "spooky action at a distance".
(Orker ikke et nærmere studium - og det er jo heller ikke nødvendigt i denne sammenhæng)

En anden læser skriver netop nu bl.a. (og bekræfter, hvad jeg længe har gættet):
Citat:
Ateismen har intet livssyn i bred forstand. Ateismen er tom udover det tidligere beskrevne nej, og det er deri dens storhed består.
Tag den!

Arne blinker


Redigeret af Arne Thomsen (22/02/2013 15:54)
Top Svar Citer
#14915 - 22/02/2013 16:57 Re: Fundamentalistisk rationalisme [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Ole stiller dig faktisk et spm.: ”Men hvad er det præcis for en dimension, vi mangler, Arne?”.

Er der en god grund til ikke at besvare spm. Arne? ;)

Problemet med dit indlæg er, at ”fundamentalistisk rationalisme” er endnu en tossestreg, dvs. endnu et påfund med kun reference til din egen fantasi.
Det hjælper m.a.o. ikke at tilmelde sig ”gonatholdet m/overfølsomme troende”, for lidt fællesskrål omkring ’følelser som forklaring for meninger’ mellem andre glade troende gir jo ik’ idéen værdi, relevans og forklaringskraft...;)

Ole: pointen er vist, at Arne ikke har mer i ærmet til os og ikke ka’ besvare spm., hvilket så efterlader os med spørgsmålet, om hans forelskelsen i ateisters forklaringskraft mon er ved at være ude af egenkontrol, en slags besættelse for ham? ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#14917 - 22/02/2013 17:33 Re: Fundamentalistisk rationalisme [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Du har et højst besynderligt forhold til det danske sprog, Arne. Du vil ikke svare på spørgsmål om dine holdninger, og det får du så til, at jeg kryber udenom. griner

At mene at livet er et mirakel, er vist ikke meget af et livssyn, da mirakler jo er defineret som noget, der strider imod naturlovene, og som vi ikke forstår. Men jeg kan så godt forstå, hvorfor du ikke kan redegøre for dit livssyn, når du ikke selv forstår, hvad der ligger i ordet livssyn. Det er så også grunden til, at du ikke kan forstå, at både jeg og Simon og treram og RoseMarie og Zenia m.fl. fyldigt har redegjort for vores syn på livet. Det handler jo bl.a. om, hvilken moral og etik man lever sit liv efter.

Hvad tilfældige troende læsere af information mener om ateisme, kan ikke imponere nogen ateister. De afslører jo blot deres egen manglende forståelse med deres tåbelige postulater, men du betragter dem åbenbart som sandhedsvidner. Det eneste, man kan sige, at ateister har tilfælles, er en selvstændig stillingtagen til de religiøse myter. Det er derfor troende ikke rigtigt forstår det, og derfor søger at benævne det som en alternativ tro. Det er det samme vrøvl, du flere gange har gjort dig til talsmand for.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#14919 - 22/02/2013 21:04 Re: Fundamentalistisk rationalisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland

Ole spiller - som så ofte før i pressede situationer "sprogkortet":
Citat:
Du har et højst besynderligt forhold til det danske sprog, Arne. Du vil ikke svare på spørgsmål om dine holdninger, og det får du så til, at jeg kryber udenom. griner
En ikke just elegant undvigemanøvre, vil jeg mene, efter at jeg netop igen har besvaret Oles spørgsmål om min livsanskuelse:
Citat:
For mit vedkommende binder jeg mig ikke til nogen religion, ej heller til ateisme, men det hindrer ikke, at jeg kan finde mange idéer berigende.
For eksempel finder jeg ateisters kritiske holdninger til primitive gudsforestillinger værdifulde, men jeg finder også de mange religioners billeder af tilværelsen berigende og inspirerende, og jeg er – foreløbig – endt med at opfatte tilværelsen som ”et mirakel, som jeg elsker” smiler
- og efter at Ole - på gentagne opfordringer - omsider har præsenteret sin livsanskuelse med ordene:
Citat:
fyldigt har redegjort for mit syn på livet. Det handler jo bl.a. om, hvilken moral og etik man lever sit liv efter.
Jeg har i citatet her udeladt de andre debattører, som Ole (med rette eller urette?) påstår er enige med ham - men hvor Oles påståede "fyldige redegørelse" befinder sig henne, det svæver da vist i det uvisse - indtil Ole kan vise, hvor han har denne redegørelse blinker

Imidlertid står det vel allerede nu klart, at Oles egen livsanskuelse synes at være reduceret til alene at handle om noget med moral og etik - uden at dette iøvrigt er afklaret nærmere.
Jo, jo, det kan blive småt for enhver - som det også blev, da H.C. Andersens kejser præsenterede sine "nye klæder" blinker

Nu vil jeg ikke påstå, at jeg har noget at prale af.
Der hvor jeg i øjeblikket står, er jeg stærkt knyttet til verden i et hver dag på mange forskellige måder aktivt kærlighedsforhold.
Det ville enhver buddhist nok smile lidt overbærende ad - og anse for primitivt - og det er da berettiget, vil jeg mene.
Nirvana er det i hvert fald ikke blinker
Men det er altså dér hvor jeg i øjeblikket står.
Det giver mig mening i min tilværelse - det giver mig lykke.

At det så ikke tilfredsstiller Oles kritiske sans angående andre end ham selv, det er jo hans sag.
For mig er det godt nok smiler
Og det interesserer mig, hvor andre står smiler

Arne.
Top Svar Citer
#14920 - 22/02/2013 22:04 Re: Fundamentalistisk rationalisme [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683

"Nu vil jeg ikke påstå, at jeg har noget at prale af".

- Der er heller ingen substans du ka' prale af, kun repriser af samme surmuleri over kritik! ;)

Du ka' simpelthen ikke begribe, at du ikke ka' argumentere med dine følelser, længere er den såmænd ikke.

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Mindre jordskælv rammer det vestlige No..
29/04/2024 06:21
Tusinder af demonstranter i Georgien pro..
29/04/2024 05:57
Talsmand for Det Hvide Hus: Vi håber p..
29/04/2024 05:02
Oklahoma i undtagelsestilstand efter tor..
29/04/2024 01:44
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Nyheder fra Religion.dk