annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15893236
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2400291
Et andet syn 2004696
Åndelig Føde 1608137
Jesu ord 1534934
Galleri
Barfodsløb i bølgeskvulp
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 574 gæster og 44 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Fundamentalistisk rationalisme


Ole spiller - som så ofte før i pressede situationer "sprogkortet":
Citat:
Du har et højst besynderligt forhold til det danske sprog, Arne. Du vil ikke svare på spørgsmål om dine holdninger, og det får du så til, at jeg kryber udenom. griner
En ikke just elegant undvigemanøvre, vil jeg mene, efter at jeg netop igen har besvaret Oles spørgsmål om min livsanskuelse:
Citat:
For mit vedkommende binder jeg mig ikke til nogen religion, ej heller til ateisme, men det hindrer ikke, at jeg kan finde mange idéer berigende.
For eksempel finder jeg ateisters kritiske holdninger til primitive gudsforestillinger værdifulde, men jeg finder også de mange religioners billeder af tilværelsen berigende og inspirerende, og jeg er – foreløbig – endt med at opfatte tilværelsen som ”et mirakel, som jeg elsker” smiler
- og efter at Ole - på gentagne opfordringer - omsider har præsenteret sin livsanskuelse med ordene:
Citat:
fyldigt har redegjort for mit syn på livet. Det handler jo bl.a. om, hvilken moral og etik man lever sit liv efter.
Jeg har i citatet her udeladt de andre debattører, som Ole (med rette eller urette?) påstår er enige med ham - men hvor Oles påståede "fyldige redegørelse" befinder sig henne, det svæver da vist i det uvisse - indtil Ole kan vise, hvor han har denne redegørelse blinker

Imidlertid står det vel allerede nu klart, at Oles egen livsanskuelse synes at være reduceret til alene at handle om noget med moral og etik - uden at dette iøvrigt er afklaret nærmere.
Jo, jo, det kan blive småt for enhver - som det også blev, da H.C. Andersens kejser præsenterede sine "nye klæder" blinker

Nu vil jeg ikke påstå, at jeg har noget at prale af.
Der hvor jeg i øjeblikket står, er jeg stærkt knyttet til verden i et hver dag på mange forskellige måder aktivt kærlighedsforhold.
Det ville enhver buddhist nok smile lidt overbærende ad - og anse for primitivt - og det er da berettiget, vil jeg mene.
Nirvana er det i hvert fald ikke blinker
Men det er altså dér hvor jeg i øjeblikket står.
Det giver mig mening i min tilværelse - det giver mig lykke.

At det så ikke tilfredsstiller Oles kritiske sans angående andre end ham selv, det er jo hans sag.
For mig er det godt nok smiler
Og det interesserer mig, hvor andre står smiler

Arne.
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Vejarbejde på både den nye og den gaml..
15/05/2024 17:10
Joe Biden tager udfordringen op: Er klar..
15/05/2024 16:59
Mand dømt til psykiatrisk behandling fo..
15/05/2024 16:51
Løkke: 'Et anslag mod demokratiet'
15/05/2024 16:35
Vild bæver fundet i Danmark for første..
15/05/2024 16:25
Nyheder fra Religion.dk