annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 523 gæster og 47 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14921 - 22/02/2013 22:32 Re: Fundamentalistisk rationalisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland

Ak ja - Simon skriver:
Citat:
Du ka' simpelthen ikke begribe, at du ikke ka' argumentere med dine følelser, længere er den såmænd ikke.
Nu har jeg jo ikke noget behov for at argumentere - hvorfor i alverden skulle jeg dog det - men med hvilken ret Simon mener, at kunne påtvinge alle og enhver, hvad der åbenbart er hans fundamentalistiske rationalisme, det står da vist foreløbig hen i det uvisse blinker

For mig er livet i høj grad en følelse - og det hverken kan eller skal Simon selvfølgelig bestemme noget som helst om.

Men det kunne da være interessant at høre, om Simon overhovedet selv har en livsanskuelse - og hvad den i givet fald går ud på blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#14922 - 23/02/2013 04:09 Re: Fundamentalistisk rationalisme [Re: Simon]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Til Simon m.fl.

Faktisk var jeg i færd med at skrive et seriøst svar til Arne med en solid gendrivelse af hans påstande om mig og en påvisning af hans sproglige mistolkninger, men efter at have set hans sidste kommentar til dig, Simon, slettede jeg det hele igen.

Jeg må konstatere, at jeg i sjælden grad ramte plet med mit troldeeventyr. Det er ikke muligt for nogen at have en sober debat med Arne, for han baserer sine kommentarer på lodrette løgne, fordrejelser af sproget, citatfusk og benægtelser af, hvad han selv har skrevet. Jeg har derfor ikke tænkt mig at fortsætte denne farce, så fremover vil jeg nøjes med lejlighedsvis at kommentere hans forplumring af debatten i dialoger med andre og mere seriøse debattører, hvis jeg finder det nødvendigt.

Det samme har jeg jo allerede gjort med Hanskrist, hvis indlæg jeg besluttede at undlade at svare på i starten af det nye år. Det har så siden medført i stribevis af underlødige og hysteriske angreb på mig ledsaget af beskyldningen af, at det er mig, der forfølger ham. Det grinagtige i dette postulat er ikke gået op for ham, for hvordan kan undladelse af at svare på hans uforskammetheder blive til en forfølgelse af ham?

Efter at Hanskrist i månedsvis havde misbrugt chatten til lange monologer og underlødige angreb på en lang række debattører, der kun havde bidraget positivt til debatten, forsvarede han sit misbrug med, at enhver jo kunne skrive, hvad de ville på chatten. Jeg tog ham på ordet og skrev nogle punktummer, det eneste relevante svar på hans uforskammetheder. Det fik ham så til at gå helt amok, og få opbakning fra de to andre trolde, som lagde deres indbyrdes skænderier og hånsord mod hinanden til side for at gøre fælles front mod dig og mig. Deres tilsvining er fortsat lige siden, både på chatten, i smædeindlæg og (hvor de hører hjemme) i papirkurven, og de har forgæves opfordret andre til at tilslutte sig deres komiske tæskehold.

Hvis man undlader at "fodre troldene", så viser erfaringen fra andre debatter, at det er muligt at føre interessante debatter udenom dem. De afslører så sig selv med hysteriske angreb og stadig vildere postulater, og alle andre debattører ender med at ryste på hovedet af deres galskab. Nogle af troldene forlader som konsekvens debatten for at finde andre, de kan genere. De har nemlig i virkeligheden ingen ønsker om at gøre debatten positiv. Men svarer man direkte på deres giftigheder, opmuntres de til at fortsætte. Det gør dem legitime, at nogen er i direkte dialog med dem.

Det gør jeg så ikke mere. Det er spild af min tid at diskutere med mennesker, der udviser en total foragt for andres meninger og almindelig debatkultur. I stedet har jeg i år foreløbig startet 10 forskellige debatoplæg om andre emner i erkendelsen af, at kun ved at brede debatten ud og undlade dialog med troldene, vil vi kunne tiltrække flere og mere positive debattører. Det handler om at gøre debatten så alsidig og spændende og underholdende, at tilfældige gæster og tidligere registrerede debattører får lyst til at deltage aktivt.

Alt for længe har vi tolereret troldenes forsøg på at dominere debatten. Ingen debattører har været fritaget for deres hån, uanset om de selv aldrig har kritiseret nogen. Troldene har fortsat deres ytringsfrihed, men vi må lade være med at lade os provokere til at svare på deres platheder, og i stedet drukne dem i mængden af positive indlæg, for at omvende dem er næppe muligt. Det vil jeg efter bedste evne medvirke til.

Mvh

Ole Bjørn :o)







Top Svar Citer
#14923 - 23/02/2013 04:48 Re: Fundamentalistisk rationalisme [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
"ateismen har intet livssyn i bred forstand, Ateismen er tom udover det beskrevne nej."
Det var noget af en påstand du her gør til dit livssyn Arne.
Mennesker har iflg. de troende og Arne kun et livssyn, hvis de kan samles om en tro på en gud, mennesker der ingen tro har, har intet livssyn-hvilken simplificeret tankegang og jeg vil så til gengæld sige, at tro på en gud er umådeligt tåbeligt og viser bare at nogle mennesker ikke er kommet videre i deres udvikling og har et forvrænget livssyn.

Ikke to ateister er ens, de er alle individuelle individer der ikke er bundtet sammen i en tåbelig tro, men forstår at leve deres liv på andre præmisser, der ikke gør dem til nikkedukker for en hensygnende religion.

Vores livssyn er ikke dikteret af troen, vores livssyn er baseret på virkeligheden, på videnskabens landevindinger, på den sunde fornuft og det er betydeligt mere end man kan sige om de troendes livssyn.
Men selvfølgelig kan du sagtens finde nogle tåber der ikke forstår dette og skal skyde ateisterne noget andet i skoene.


Redigeret af treram (23/02/2013 04:50)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#14924 - 23/02/2013 09:36 Re: Fundamentalistisk rationalisme [Re: treram]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Kære treram.

Det er nytteløst at kommentere Arnes synspunkter, for de skifter som vinden blæser. Jeg har moret mig med at lave et tilbageblik over hans optræden her på trosfrihed og på religionsdebatten. Arne mener som alle troende, at han har fundet sandheden, både om sig selv og om alle andre i verden. Men denne sandhed er ikke særligt stabil, for den skifter hele tiden.

Først så Arne sandheden i en malet ikon, der "stirrede på ham" i et lille græsk kapel, da han var i en depressiv periode. Så så han sandheden i en tyrkisk digter og religiøs filosof fra middelalderen. Derefter skiftede sandheden til en engelsk filosof fra forrige århundrede, og senest er sandhedsvidnet en 33årig musiker og forsanger, søn af Jørgen Leth, og tidligere smagsdommer på TV. Problemet for Arne er blot, at alle disse sandheder er i indbyrdes modstrid, så der kommer ikke nogen moden konklusion ud af modsigelserne. Det eneste, der ligger fast, er, at uanset hvilken sandhed Arne i et givet øjeblik hælder til, så tager alle andre fejl i hans øjne. Det har du jo selv fået at vide af ham flere gange.

Det hjælper ikke at gendrive hans postulater med solide beviser, for i morgen er hans tro måske en ganske anden, og så er man lige vidt. Du har alt for meget erfaring og livsvisdom til at spilde kræfter på en kværulant i konstant vildrede med sig selv og andre. Du er stort set den eneste foruden mig, der prøver at gøre debatten bredere ved at starte nye emner. Der tror jeg, du gør meget mere gavn for debatten end ved at spilde din tid på Arne, specielt med din evne til at finde stærke eksempler på gejstliges magtmisbrug over de troende.

Mvh

Ole Bjørn :o)

P.S. Jeg savnede en kildehenvisning ved dit seneste debatoplæg om overgreb mod de irske kvinder.

Top Svar Citer
#14925 - 23/02/2013 09:51 Re: Fundamentalistisk rationalisme [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver - som den eneste ateist her på Trosfrihed.dk - om dit livssyn:
Citat:
- vores livssyn er baseret på virkeligheden, på videnskabens landevindinger, på den sunde fornuft -
Hvor mange mennesker, der hører med under "vores", ved jeg ikke, men du kan roligt medregne mig - og, vil jeg tro, langt de fleste mennesker blinker

For mit vedkommende kan jeg tillige følge dig i en ateistisk afvisning af primitive guds-forestillinger, hvad jeg også flere gange har nævnt.

Når du bruger udtrykket "virkeligheden", går jeg imidlertid ud fra, at du hermed mener den del af det eksisterende, som kan iagttages, måles og vejes osv. v.hj.a. vore menneskelige evner.
Men næsten alle er da vist enige om, at der eksisterer mere virkelighed, end hvad det er lykkedes os mennesker at iagttage eller observere.
Og det er jo så, når vi kommer hertil - udover det daglige praktiske liv - at jeg synes det bliver spændende - og hvor vi mennesker går i mange forskellige retninger.

Naturvidenskaben har sin kosmologi og sin kvantefysik med masser af ikke-afklarede forhold - og hvor meget eksisterer der udover de områder, som naturvidenskaben kan udforske?
Det mener jeg også er ubesvaret - se f.x. dette (klik).

Oveni kommer så spørgsmålet om, hvor sandsynligt det er, at vores dyreart - med vore trods alt begrænsede evner - at vi kan opfatte hele virkeligheden?
Det for mig at se mest sandsynlige svar er, at det kan vi ikke.

Albert Einstein citeres for ordene:
Citat:
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
og
Citat:
The only real valuable thing is intuition.

Det er så her, jeg ikke er nået længere end til at verden - så meget vi end ved - alligevel er ufattelig.
Vi kan tro, at vi engang osv. - men det kan jo foreløbig ikke være andet og mere end en tro.

Alle (næsten) er vi dog enige om, at verden eksisterer, er verden er, og at forestille sig det modsatte - at verden ikke er, det magter vi simpelthen ikke.
Men jo nærmere jeg kommer perspektivet, at verden ikke er, jo mere er verdens væren for mig et mirakel - noget vidunderligt og ufatteligt.
Det er jo ikke just stort og flot, men det giver mit liv mening blinker

(Bemærkninger: I f.x. buddhismen eksisterer jo den opfattelse, at "verden" er en illusion - og det gør jo ikke Einstein til en buddhist - og begrebet mirakel behøver jo ikke nødvendigvis at indbefatte en gud)

M.v.h. Arne smiler

P.S.:
Ordene, du tillægger mig:
Citat:
"ateismen har intet livssyn i bred forstand, Ateismen er tom udover det beskrevne nej."
er ikke mine, men en ateists der som læser kommenterede den klumme i dagbladet Information, som jeg indledte denne tråd med.
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk