annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
0 registrerede 519 gæster og 44 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 14 af 22 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 ... 21 22 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13089 - 30/05/2012 10:33 Re: Konfirmationsalderen [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Næh, Arne, nu overfortolker du vist vores "enighed". Du ser fortsat ud til at mene, at der findes noget guddommeligt udenfor vores fantasier og materielle afbildninger heraf. Det gør jeg absolut ikke.

Den objektive virkelighed har, som treram gjorde opmærksom på, aldrig vist mindste tegn på eksistensen af nogle af de mere end 5.000 gudeforstillinger, som den menneskelige fantasi har skabt, så det er ganske sikkert at antage, at sætningen "der er ingen gud(er)" er dækkende for den virkelighed, som er fattelig for mennesker.

Jeg kan tilføje, at selv den del af virkeligheden, som mennesker ikke kan fatte, og som omfatter makrouniversets og kvanteverdenens gåder, heller ikke viser mindste tegn på guders eksistens, så guder kan kun konstateres som et produkt af den menneskelige fantasi.

Når vi en dag kommer til bunds i forståelsen af vores tankevirksomhed, vil vi kunne forklare præcis, hvad guder og gudetro er, men vi er allerede kommet så langt i forståelsen, at vi kan afgøre, at gudeforstillinger er hjernespind, som ikke har pendanter i virkelighedens univers.

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#13090 - 30/05/2012 11:26 Re: Konfirmationsalderen [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
Heldigvis kan jeg ikke få øje på de fantasi fostre der suser rundt i himmelrummet -
Det er vel dit svar på, hvad jeg skrev:
Citat:
Her er der jo mennesker, som har oplevelser, intuitioner eller blot anelser, som går ud over den rent materielle verden.
og du overser åbenbart, at jeg også skrev:
Citat:
Min opfattelse er, at gudsforestillinger er alt for primitive i forhold til, hvad jeg opfatter som den sande virkellighed - og det samme gælder de rent materialistiske og rationalistiske opfattelser af verden.
I stedet boltrer du dig i de mest uhjælpeligt primitive religiøse forestillinger samt den danske statslige folkekirke, som ellers med stigende fart nærmer sig kun 50 % tilslutning og dermed en situation, der uundgåeligt vil medføre drastiske ændringer i den retning, du (og også jeg) ønsker.
Og meget omhyggeligt undgår du spørgsmålet, om der er andet og mere end det rent materielle.
Er det mon fordi dit standpunkt er, at der findes det materielle - og intet andet? blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#13091 - 30/05/2012 11:53 Re: Konfirmationsalderen [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Ole, du skriver til mig:
Citat:
Du ser fortsat ud til at mene, at der findes noget guddommeligt udenfor vores fantasier og materielle afbildninger heraf. Det gør jeg absolut ikke.
Jeg mener ikke at have givet udtryk for nogen enighed her.
Jeg har forstået dig sådan, at du mener, verden er, hvad vi mennesker kan opfatte ad naturvidenskabelig vej, og at du tror på, at denne videnskab med tiden vil kunne opklare alt (Jeg skriver bevidst "tror", da det jo ikke kan være viden).

Angående udtrykket "guddommeligt", så er det uvæsentligt for mig.
Min tro - som jo altså kun er en tro - er, at der eksisterer, hvad man kunne kalde den sande virkelighed, men at den ligger udenfor vores dyrearts rækkevidde og at det er anelser herom, som mere eller mindre primitivt kommer til udtryk i alverdens religioner (men altså kun anelser og kun primitivt).

Arne.
Top Svar Citer
#13092 - 30/05/2012 13:46 Re: Konfirmationsalderen [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Hvis du havde noget mere indsigt i filosofi, Arne, så ville du vide, at spørgsmålet om en "immateriel verden" er blevet endevendt et utal af gange, men endnu har ingen filosof kunnet sandsynliggøre, at sådanne "åndelige" verdener eksisterer udenfor den menneskelige tankevirksomhed.

Hvis man skal forenkle spørgsmålet, så kan man sige, at visse dele af materien opviser mønstre, f.eks. krystaller og astronomiske cyklusser, og mønstre er jo ikke-materielle. Det har fået filosoffer fra Platon og fremefter til at opstille teorier om, at ideer faktisk var en selvstændig overordnet verden, som var mere "virkelig" og "langtidsholdbar" end den materielle verden.

Men teorien holder ikke, for hvis du fjerner den materie, som bærer mønsteret, så eksisterer mønsteret heller ikke mere. Der er altså ikke tale om en selvstændig verden, men om en fiktion. Fjern menneskene, og du har samtidig fjernet guderne, for de eksisterer heller ikke som en selvstændig verden. Det samme gælder din tidligere forestilling om, at universet er gennemsyret af kærlighed. Det er blot en fantasi, som er opstået i din og andres hjerner. Det umådelige univers er totalt blottet for "kærlige følelser".

Når filosofien (bortset fra naturfilosofien) aldrig har bidraget til udvikling af den menneskelige viden, så er det fordi, den kun er en endeløs diskussion om abstraktioner om verden, og fordi den som du selv ignorerer, at verden er opbygget af det, vi kalder materie. De overliggende mønstre (eller Bohms indfoldede orden) er ikke selvstændige verdener, men blot nogle kvanteegenskaber ved stoffet, der følger visse naturlove, som vi er i færd med at afdække.

I naturvidenskaben, som du ofte har demonstreret problemer med at forstå, arbejder vi med at opstille brugbare forklaringer på de observerede fakta. Intet tyder på, at der skulle være en grænse for dette. Det er altså ikke en "trossag", at videnskaben en dag vil være i stand til at opstille brugbare forklaringer på alt, men en velbegrundet hypotese, altså langt mere end en anelse. At du vil gøre det til en "tro", viser kun din egen manglende indsigt i videnskabeligt arbejde.

De mangler, der fortsat er i vores forståelse af universet, løses ikke ved at påstå fiktive verdener eller begreber frigjort fra materien. Verden består af materie og kræfter, og det er vekselvirkningen mellem disse to entiteter, som udgør virkeligheden.

Jeg forventer ikke, at du vil forstå dette, fastlåst som du er i dine synspunkter, men måske vil andre have nytte af denne forklaring, som er i overensstemmelse med moderne videnskab.

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#13093 - 30/05/2012 13:53 Re: Konfirmationsalderen [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Jeg opfatter verden som den er og menneskene som de er, jeg kan ikke følge dig i dine udlægninger af verden, som på en eller anden måde har noget mystisk nærmest religiøst over sig, selvom du påstår du ikke er religiøs.

jeg ser verden som en spændende oplevelse, derfor har jeg også berejst så mange spændende steder, steder som man normalt ikke rejser på ferie, men efterhånden er de også kommet ind under de alm. feriemål, jeg er så glad for at jeg kom der før missionærerne fik adgang der og den alm.turist.

Men jeg har da også beundret de fantastiske malerisamlinger m.m. i Vinterpaladset i Skt.Petersborg allerede i 1978, Taj Mahaj i Indien, det gamle danske Trankebars bastioner og gl.kirke, ja selv Jerusalems,Bethlehems og helligdomme har jeg besøgt, og måtte smågrine for mig selv af alle de forskellige nonner og munke med himmelfaldende øjne som havde de set selve fanden, så om jeg kun er materialistisk er op til dig at bedømme, jeg har det lige godt for det og sover lige roligt.

De troende har jo udført mange spændende og flotte bygningsværker igennem tiderne og dem kan man da godt beundre, selvom man er superateist, man kan så ikke lade være tænke på, hvilke afsavn de stakkels mennesker måtte lide under, når kirken krævede at der skulle bygges til "herrens pris", uden at skele til mennesket som ikke turde andet end at adlyde.





Redigeret af treram (30/05/2012 14:00)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 14 af 22 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 ... 21 22 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Kina vil sende ubemandet fartøj til Må..
29/04/2024 07:07
Mandagen bliver lun, tør og stille for ..
29/04/2024 07:04
Mindre jordskælv rammer det vestlige No..
29/04/2024 06:21
Tusinder af demonstranter i Georgien pro..
29/04/2024 05:57
Talsmand for Det Hvide Hus: Vi håber p..
29/04/2024 05:02
Nyheder fra Religion.dk