annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
Et kig ud af vinduet i Rødhus
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 493 gæster og 30 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12671 - 29/03/2012 17:01 Re: Announcement [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Ohøj i stuen..

Mennesker der ikke har andet at lave, end at koble deres religiøse overtro på alt hvad der har videnskabelig reference, for på den måde at forsøge at skabe missionstilgang til ører de ikke når med kun de paradoksale trosbekendelser, ignoreres jo som altid med hovedrysten over absurditeten og en venlig henvisning til den åbenlyse forskel mellem troen de bedriver og den viden der skabes.

Arnes ”mening med livet” er tilsyneladende cementeret i disse fanatiske trosbekendelser og har næppe adgang til andre ører end netop i forvejen troendes egne – kreationistisk nonsens, spundet ind i kærligt ord-plingplang og med kun reference til religioners trosbekendelser, gør heller ikke kreationister til interessante iagttagere af noget som helst, så heller ikke der kan de få tilgang og indflydelse. Tilbage er der for den frustrerede religiøse troende med særlig hang til missionsaktivitet altså kun tilbage at kaste sig over mennesker der ikke længere kan forsvare sig, fx Einstein o.a. fra historien bag os.

Treram: lige hvad dette angår, har jeg meget svært ved at se afvisninger af meningsindholdet fra det troende hold her, som en personificering af den kritik af synspunkter der udgør selve debatindholdet. På den måde accepterer du blot en præmisse enkelte troende her selv udstikker, hvorom gælder, at hvis de kan koble kritik af deres trosbekendelser på en kritik af deres egen person, da ville de dermed blive fri for kritik af synspunkter de fremmer på debatter; så en sådan accept er m.a.o. dårlig metode Treram!
Vi må simpelthen bare ignorere psykologiske metoder af den art til frigørelse af kritik, og derfor sige, at dersom vi fremsætter synspunkter til debat, da må vi afgørende forstå forskellen mellem det at vi kan udtrykke visse synspunkter og identificere os med dem. Dette er i sig selv almindeligt anerkendt indenfor debatkulturen her i landet, som både ka’ være harsk, ondskabsfuld, flatterende ironisk morsom, afklædende, underholdende og irriterende kedelig, men vi behøver ikke anerkende andres synspunkter som vore egne, friheden består i at man ka’ vende dem ryggen. Tænk hvis vi havde levet med dekreter fra kirken som folk engang gjorde, hvor ”pli og dofo” afhang af præsten m.f.

Hvad friheden fra kirken angår, synes jeg man skal prøve at se hvordan mennesker levede for bare 150 år siden her i landet, for derved at se hvordan revolutionære europæiske fornuftstanker alene blev menneskets egen fortjeneste. Det er ikke længe siden kristne magtmennesker havde fat om samfundets rødder og kunne stoppe tilførslen af ilt til menneskehjernen med dekreter begrundet i rene absurditeter med reference til forestillinger om alfaderlige kærlige meninger, dvs. deres egne kongstanker, ja vi ser reminiscenser af den slags overtro her og dér. Men der er god grund til at værdsætte allerede skete forandringer såvel som dem der er på bedding. Jeg betvivler man kan stoppe den udvikling, det ville være som at standse samfundsudvikling i øvrigt. At vore samfund ikke just afvikler grådige ignoranter og spekulanter i takt med en voksende anerkendelse af individuel frihed, også det bliver til syvende og sidst vores egen opgave at regulere med fornuftige anordninger gennem lovgivning – hvis ellers man kunne finde ud af at afvikle nogle af de gamle ubrugelige love i takt med skabelsen af nye, så vi altså ikke kvæles i dem, suk! – men det bliver næppe nogensinde igen et spørgsmål om ”guddommelige kærlige ord” der bare klæber sig til samme gamle statiske grundsyn om en højere mening med livet i lyset af guddommelige fantasier – beklager Arne, dertil kræves væsentlig mere end blot hobbykreationisme og kælerier med symbolismen samt fantasier om en verden bestående af kærlige dervisher der holder hinanden i hånden og gentager samme mantra om og om igen ..;)

Ta' det roligt Ole, folk gennemskuer Arnes missioneren på et nanosekund.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (29/03/2012 17:03)
Top Svar Citer
#12672 - 29/03/2012 18:06 Re: Announcement [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Arne demonstrerer igen sin manglende læseevne. ler Først hævder han, at jeg har søgt at fortolke et citat af Einstein, hvad der klart fremgår af teksten, at jeg ikke har. Det kunne jeg ikke drømme om, da jeg ikke kender den kontekst, citatet er taget ud af. Men jeg har fortalt, hvad Einstein selv har hævdet gang på gang, at han ikke tror på nogen guder, og at man ikke kan tage ham til indtægt for nogen tro.

Så hævder Arne, at jeg har "beskyldt" ham for at tolke Einsteins citat i denne tråd. Hvad der har givet ham den ide, kan man kun gætte sig til, for det fremgår ikke af min tekst. griner

Nu er det jo ingen nyhed, at Arne bringer udvalgte Einstein citater i sine forsøg på at fremstille Einstein som en troende person på trods af, at jeg flere gange har opfordret ham til at læse både Einsteins egne bøger og nogle af de talrige biografier om ham. Men det kan Arne jo ikke bruge til noget, da de allesammen fortæller, at Einstein ikke bekendte sig til nogen form for religion, og konsekvent nægtede at være troende.

Jeg forlanger da heller ikke, at du skal tolke Einsteins citater, for det bliver jo hver gang en mistolkning i forhold til, hvad Einstein selv siger i klart sprog, hver gang han bliver beskyldt for at være troende. Han bedriver heller ikke missionsvirksomhed for det han kalder "en kosmisk religion", som er blottet for religiøse forestillinger, og udelukkende baserer sig på konstaterbare fakta om universet.

Men troende mennesker respekterer jo ikke andre holdninger end deres egne, så hvorfor skulle de respektere Einsteins, når han nu er så ubetænksom at bruge metaforer, som kan tages til indtægt for selv så indskrænkede synspunkter, som Arne og flere andre lægger for dagen i alle deres indlæg.

Religiøs tro og virkeligheden er uforenelige størrelser. ler

Ole Bjørn :o)


P.S. Efterskolerne mangler elever, Arne. Hvorfor tager du ikke et semester og lærer at læse indenad. Det er en bedre udnyttelse af din tid, end at sprede vrøvl på disse sider. griner

Top Svar Citer
#12673 - 29/03/2012 19:16 Re: Announcement [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Ole skriver - om mig:
Citat:
Først hævder han, at jeg har søgt at fortolke et citat af Einstein, hvad der klart fremgår af teksten, at jeg ikke har.
Men Ole skrev: 29/03/2012 12:23:
Citat:
P.S. Religion (not science) is blind. Det har vist sig umuligt at indse af de religiøst forblindede.
Så skriver Ole:
Citat:
Så hævder Arne, at jeg har "beskyldt" ham for at tolke Einsteins citat i denne tråd. Hvad der har givet ham den ide, kan man kun gætte sig til, for det fremgår ikke af min tekst.
Mon dog ikke, for Ole skrev 29/03/2012 13:53:
Citat:
Arnes tolkning af Einsteins citater står - selvfølgelig - for Arnes "egen regning" -
Så skriver Ole til mig - lidt selvmodsigende - forekommer det mig:
Citat:
Jeg forlanger da heller ikke, at du skal tolke Einsteins citater -
Men Ole skrev 29/03/2012 14:42:
Citat:
Men hvis du har skiftet mening om Einstein, og nu er klar over, at Einstein helt klart var ateist, og at alle hans udtalelser siden hans 13. år skal forstås således, så behøver du jo blot at bekræfte Einsteins erklærede ikke-religiøse holdning her.
Og Ole tilføjer:
Citat:
Så hvad mener du Arne? Var Einstein ateist eller troende?

Er der en, der er forvirret, så har jeg et forslag til, hvem det kan være blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#12674 - 29/03/2012 20:09 Re: Announcement [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Du kan altså ikke læse indenad, Arne. griner

Citat:
Religion (not science) is blind.
Dette er ikke et Einstein citat. Det er noget, jeg har formuleret. Einstein kender intet til det.

Jeg har (helt korrekt) ikke beskyldt dig for at fortolke et Einstein citat i denne tråd. Du bragte jo citatet uden kommentarer. Men du har i mange andre tråde mistolket Einsteins udtalelser.

Der er ikke noget selvmodsigende i, at jeg ikke forlanger, at du skal fortolke Einsteins udtalelser. Jeg har flere gange understreget, hvor inkompetent du er på det område, så det ville være et vanvittigt forlangende. griner

Jeg har såmænd blot spurgt dig, om det omsider er sivet ind, at Einstein selv nægter at have en religiøs tro, og han var vel den nærmeste til at vide det. Men det er altså ikke sivet ind endnu, så du kan altså hverken forstå, hvad jeg skriver, eller hvad Einstein skriver.

Tag nu det efterskolekursus, Arne. Din læseevne kan dårligt blive værre end den er. griner

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12676 - 29/03/2012 21:20 Re: Announcement [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Ole kommenterede 29/03/2012 12:23 Einstein-citatet, jeg bragte 29/03/2012 11:21:
Citat:
Science without religion is lame, religion without science is blind.
med ordene:
Citat:
Religion (not science) is blind.
Og nu hævder Ole, at de to udtalelser ikke har noget med hinanden at gøre blinker

Ole skriver:
Citat:
Jeg har såmænd blot spurgt dig, om det omsider er sivet ind, at Einstein selv nægter at have en religiøs tro, og han var vel den nærmeste til at vide det.
Men Einstein skrev:
Citat:
True religion is real living; living with all one's soul, with all one's goodness and righteousness.
Og Einstein skrev også:
Citat:
My religion consists of a humble admiration of the illimitable superior spirit who reveals himself in the slight details we are able to perceive with our frail and feeble mind.
Det hænger vist ikke helt perfekt sammen, synes jeg, med Oles påstand om, at "Einstein selv nægter at have en religiøs tro" blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
45 mennesker dræbt i oversvømmelser i ..
27/04/2024 23:17
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
Nyheder fra Religion.dk