annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15712418
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384326
Et andet syn 1993571
Åndelig Føde 1531366
Jesu ord 1525947
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
2 registrerede somo, Arne Thomsen 467 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13042 - 25/05/2012 13:21 Respekt for hvad??
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Kære Ole.
Jeg følte mig heldigvis truffet af din bemærkning til Zenia, men ikke noget alvorligt, der skal mere til før jeg "græder" tørre tårer.
Respekt er jo noget mærkeligt noget, skal du udvise respekt for noget du slet ikke tror på ?, bare for at omgås dine medmennesker, der tror på "noget", skal du være falsk i din optræden for ikke at træde andre over tæerne?.

Nu kommer det vel også lidt an på hvor lidt man i virkeligheden tror på, har man bare en lille gnist af troen, står man nok i en vanskelig situation, børnedoktrineringen har virket lidt.

Og som du selv flere gange har nævnt, hvilke af de 5000 guder skal man tro på, og skal man respektere 5000 guders tilhængere.

Mærkeligt nok har de lidt lavere stående pattedyr ikke de problemer, de er da noget klogere og klarer sig helt uden guder, men rykker vi et trin op, så ser vi straks at inddoktrineringen har gjort hvad den skulle og menneskeheden faldt pladask for de små sorte sataners (præsternes) gådefulde gudetaler, der må ski være noget om det, når nu så mange tror, så skal vi der énder et stykke højere oppe, respektere disse sorte sataners værk uden at blinke og må ikke sige noget nedladende om dette mareridt, fordi mængden har talt og mængden har altid ret.

Det er jeg da fuldstændig kold overfor, religionerne er djævelens-satans værk og skal bekæmpes med alle lovlige kræfter, så derfor ingen respekt fra min side.

Da jeg i 1952 rejste mig for en negerkvinde i en kirkebus i Mississippi viste man mig respekt ved at sparke mig og kvinden ud af bussen, med råb om lynching og den stakkels kvinde havde ikke gjort noget og jeg kendte ikke niggerloven, hvilket muligvis ikke havde fået mig til at ændre mening.

Men respekt for det enkelte menneske har jeg i behold, det er bare deres tro jeg driller, og det må de så finde sig i, hvilket de fleste gør.



Redigeret af treram (25/05/2012 13:23)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13045 - 25/05/2012 15:31 Re: Respekt for hvad?? [Re: treram]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Kære treram.

Med respekt for andres tro mener jeg kun, at enhver har jo ret til at tro, hvad de vil, i vores samfund. At deres tro så kan få mig til at ryste på hovedet i undren over, at deres logiske sans synes at være sat helt ud af kraft, ændrer ikke på dette.

Der, hvor jeg står af, er, når de troende anser os andre for idioter, fordi vi ikke vil kassere logikken til fordel for deres fantasier. Du har nogle typiske eksempler i Thomas, Hansemand og Michael og vores nytilkomne muslimske prædikant, men flere andre her lider af en snert af det samme.

Der er altså mennesker, der ikke som du og jeg og Simon har styrke til at acceptere virkeligheden, og de behøver åbenbart den sutteklud til trøst, som troen på en evig og åndelig verden giver dem, og så længe vil ikke har en effektiv kur mod sådanne vildfarelser, må vi lade dem sutte videre.

Noget andet er så, når de anklager os for mangel på tro på fantasivæsener eller på transcendente fantasiverdener, så må vi selvfølgelig fortælle dem, at de er helt galt på den, og at virkelighedssans ikke er en hindring for at leve et rigt og tilfredsstillende liv.

Universets og livets gåder er ikke noget, som vi skal udvise næsegrus beundring for, men gåder der skal og vil blive løst med tiden, og forhåbentlig finder vi også en kur mod religion. griner Men når Zenia kan respektere 5000 andre religioner, så kan vi vel også respektere, at troen på EKIM har gjort hende både glad og tolerant overfor andres holdninger, herunder ateismen. Her adskiller hun sig klart fra ovennævnte fanatikere.

Jeg lægger absolut ikke skjul på min indstilling til religion, som vist klart fremgår af mine indlæg, men mens vi godt kan leve med de fredelige troende, som ikke fordømmer andres måde at leve på, eller anser ateister for mennesker med manglende indsigt, så skal vi selvfølgelig bekæmpe alle fundamentalister i alle religioner med alle lovlige midler, som du selv er inde på.

Jeg kan ikke hidse mig op over, at nogle uskyldige børn for 20 til 80 år siden blev ofre for en indoktrinering, som de fortsat lider under. Det vigtige er, at de nye generationer får at vide, at mere end 100.000 forskellige sekter og trosretninger alle hævder at besidde sandheden om livet. Det kan vel få de begavede blandt dem til at indse, at religion er et selvbedrag, der hindrer os i at leve naturligt, så antallet af fornuftige ateister kan øges fremover. smiler

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#13051 - 26/05/2012 08:47 Re: Respekt for hvad?? [Re: ole bjørn]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Kære Ole.

Jamen så er vi jo jelt på bølgelængde, men dog med et lille minus, jeg mener stadig at inddoktrineringen finder sted i og med forældre stadig beder/ tvinger deres børn om at blive konfirmeret og mærkeligt nok ser det ud til at flere voksne bliver kristne, fordi de er bange for islamismen, en besynderlig vej at gå, det burde vel netop bekræfte at ateismen er den eneste rene vej at gå.

Det var bl.a. mange tyske journalister der var blevet mere kristne af at skrive om de mange muslimske tildragelser, men det kan selvfølgelig også bare være en lille historie der var blæst op af de teologer der havde fortalt historien, de er gode til at få fem fjer til at blive en hel hønsegård.

Jeg synes også Zenia er et dejligt menneske, der tager det hele med et vindende smil på læben i sin EKIM glæde og det er da ok med mig, det respekterer jeg i højeste grad, du ser heller ingen nedladende tale fra mig til hende, nu er det mest religionerne og deres håndhævere-præster og lign. utøj jeg går i flæsket på, men sjældent det enkelte menneske, grunden til deres religiøsitet er jo netop en inddoktrinering, ellers ville man ikke tro, mener jeg, ingen er født med en tro/religion, men den bliver hurtigt påduttet os og så er det med at få fjernet den igen, idet mange forældre ikke lader deres børn i fred, tager dem med i kirke til søndagsskole, KFUM spejderne, men hvormange tager deres børn med til politiske møder, nej det er de da for unge til, men de er ikke for unge til at blive bombarderet med kristne tiltag man skal da være kristen for at begå sig, sikke noget sludder.

kan du have en god weekend i en varm pinse.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13069 - 28/05/2012 11:36 Re: Respekt for hvad?? [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Ole & Treram..

At vi må respektere ethvert individs rettighed til at tro/mene, ja ligefrem indrette livssyn efter en hvilken som helst religiøs overtro, indebærer jo heller ikke krav om respekt for selve trosindholdet.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (28/05/2012 11:37)
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Talsmand for Det Hvide Hus: Israel vil ..
28/04/2024 16:36
MitID er oppe og køre igen
28/04/2024 16:28
Alle beboere fra sammenstyrtningstruede ..
28/04/2024 15:14
Vil alligevel ikke lukke flyrute til Bor..
28/04/2024 15:10
Problemer med at logge på MitID
28/04/2024 15:02
Nyheder fra Religion.dk