annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15733159
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386511
Et andet syn 1994866
Åndelig Føde 1534792
Jesu ord 1526866
Galleri
Trankebar år 1985
Hvem er online?
0 registrerede 223 gæster og 66 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10281 - 16/10/2010 20:22 Re: Jesu ord og bud [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej.

I er inde på, hvordan man skal/kan handle ud fra ord, der tilskrives Jesus.

Det minder mig om engang, jeg kom ned fra bjerget med Ikónen, hvor jeg synes, jeg har "lært" så meget (eller hvad man nu skal kalde det).

Denne gang var det netop det, at det er skønt at føle sig elsket, men det duer ikke rigtig, hvis ikke man selv elsker - aktivt.

Jeg husker stadig min forvirring og hjælpeløshed: Hvordan kan jeg lille gamle mand dog osv.?

Men hvis viljen er der, og det var den, så var det slet ikke så svært, som jeg først troede: Elske livet, elske sine medmennesker, elske kloden - det var pludselig en naturlig selvfølge - og min eksistentielle første prioritet.

Og døgnet har jo 24 timer dertil - i det antal døgn, jeg får.

Og så var der pludselig masser, jeg kunne gøre - social-humanitært, politisk, økonomisk.

Det gør jeg så - og min mavefornemmelse er, at det er godt og rigtigt - og det gør mig glad!

Men jeg må jo indse, at mine evner og mine muligheder er begrænsede, så resultaterne er ikke sjældent ynkeligt små.

Så trøster jeg mig med, hvad en husmand syd for Ribe lærte mig engang i mine unge dage som landdyrlæge.
Han havde kaldt mig ud en aften til den ene af sine fire køer, som netop havde kælvet, og nu havde den fået "mælkefeber", en sygdom, der hænger sammen med starten af en fremavlet stor mælkeproduktion, som dræner blodet for calcium, hvorfor koen lammes og dør.

Alt, hvad der skal til for at redde koens liv, er en indsprøjning direkte i blodet af en større mængde kalkholdig injektionsvæske.

Det fik koen jo også omgående, men den var allerede holdt op at trække vejret, og kun hjertet slog stadig.
Jeg prøvede alt, hvad jeg kunne komme i tanker om - kunstigt åndedræt med en gummistøvle i brystet - men intet hjalp - koen var død.

Alle naboerne var kommet - og så skulle vi ind i "den kønne stue" og have kaffe - selvfølgelig med 7 slags kage, som traditionen er dér.

Efter nogen tids tavshed kom mandens spørgsmål så: Å hwa' ska' det så kost'?

Jeg var ulykkelig over, at jeg ikke havde reddet koens liv, så det skulle ikke koste noget.

Igen lang tavshed, og så kom hans svar - i den fine stue, der lugtede af mølkugler: Det ka' it' nyt', du sidder der å hænger mæ' æ næb. Du gjorde jo, hwa' du ku'.

Han trøstede mig ærekære unge dyrlæge, selv om han havde mistet en fjerdedel af sin besætning! (Fordi han havde ringet alt for sent)

For mig var det visdomsord fra en husmand: Gør hvad du kan - og accepter resultatet, men du skal være sikker på, at du nu også virkelig har gjort dit bedste!

Jeg skylder den mand en stor tak, fordi han har givet mig en vigtig vejledning i mit liv - som jeg jo stadig følger.

Og det er slet ikke så svært smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (16/10/2010 20:28)
Top Svar Citer
#10282 - 17/10/2010 09:42 Re: Jesu ord og bud [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Godmor´n til dig Arne og tak for et rigtig dejligt svar. ...

Dét er da både til at VÆRE med og søge at HANDLE efter.

Hav en rigtig dejlig søndag. Her på Vestkysten er det næsten helt vindstille, og solen skinner ... himlen er blå, blå, blå ... så det er bare med at få traveskoene på. (Det både rimer og passer). smiler

m.v.h.
esther
Top Svar Citer
#10283 - 17/10/2010 10:13 Re: Jesu ord og bud [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne og Thomas:

Et sted i mine gemmer vidste jeg, at der lå det svar på jeres indlæg, som en meget givende debattør fra Selvet engang har udtrykt og som jeg finder meget relevant her:

Citat:

"Den nye jord opstår efterhånden som flere og flere opdager, at deres hovedformål i livet er at bringe bevidsthedens lys ind i denne verden ved at lade det, de beskæftiger sig med - uanset hvad det er - være bevidsthedens redskab.

Bevidsthedens handling skal medvirke til at give accept, glæde og entusiasme hos én selv.

Gør den ikke det, så gå dig selv efter i sømmene, for så er du på vej til at skabe lidelse for dig selv og andre.
"
Citat slut.

Jeg tænker bare, at det passer så fint med din "livsstatus", som jeg forstår det efter din ikonoplevelse, Arne. ... Og egentlig også med det budskab, som forfatteren af bogen, som jeg nævnte i mit første indlæg, gerne vil medvirke til at viderebringe. ...

Kan da kun sige: Tillykke med det.
Alt vel igen herfra. Zenia/esther.
Top Svar Citer
#10284 - 18/10/2010 00:10 Re: Jesu ord og bud [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia/Esther.

Tak for dine anerkendende ord - og også for dit citat.

Jeg bli'r nødt til at indrømme, at jeg ikke rigtig forstår citatet, men hvis det, der kaldes "bevidsthedens lys", er det samme, som den spontane følelse af kærlighed til livet, næsten, planeten, der simpelthen bare ER der - helt enkelt og ligetil - så hænger det jo godt nok sammen smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#10285 - 18/10/2010 10:47 Re: Jesu ord og bud [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej igen Arne,
Ja, "kært barn har mange navne" kunne man måske sige. ...

Tror måske, at det er en teosofisk måde at sige dét på, som du oplever som kærlighed til livet m. m. ... Ser det egentlig som om et slør fjernes fra ens bevidsthed, når man først er blevet vakt. ... Mon du kan følge mig her? ... Derfor min sammenligning med din skønne Ikon-oplevelse på bjerget. ...

For mit eget vedkommende oplever jeg desværre ofte at gå forkert i byen, selv når jeg føler, at jeg gør det, jeg ikke kan lade være med.

Måske er det spørgsmålet om manglende gennemslagskraft hos mig ... eller hvem ved ... måske er min intuition for ringe. ...

Men det skal nu ikke afholde mig fra at glæde mig over de, som lykkes i deres bestræbelser. smiler

m.v.h.
esther.
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Demonstranter på gaden for at støtte r..
30/04/2024 04:23
Morten Frendrup scorede, da Genoa sikred..
29/04/2024 23:49
Houthierne: Vi har angrebet to amerikans..
29/04/2024 23:46
Politiet anholder pro-palæstinensiske d..
29/04/2024 22:53
Flere politibetjente skudt i USA
29/04/2024 21:43
Nyheder fra Religion.dk