annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15729413
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386201
Et andet syn 1994536
Åndelig Føde 1533860
Jesu ord 1526471
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 221 gæster og 72 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10273 - 16/10/2010 13:29 Re: Jesu ord og bud [Re: ]
Anonym
Uregistreret

Tak selv til dig for dit svar. ... Mon du er Thomas?

I omtalte bog, som var anledning til, at jeg skrev mit første indlæg er flere eksempler på, hvordan selv ganske almindelige mennesker (hvis der da er sådan nogle :)) ... kan medvirke til via handlinger at bringe "Guds drøm" til udbredelse på jorden.

Som sagt tidligere er det eksempler, som for mig at se ikke er brugbare i vort velfærdssamfund. ...

Eksempel fra bogen:
Forfatteren, som bor i Washington D.C. ... går sammen med sine venner og ligesindede i gang med at indsamle tøj, og da de har nok, fylder de bagagerummene i deres biler op med det indsamlede og kører ud til en meget fattig del af byen. ...

Her trækker de snore op mellem træer og hænger alt tøjet op. ...

Derefter løber de op i karéerne, ringer på hos folk og siger, at de skal komme ned, for de har en gave til dem. ...

Folk kommer løbende til fra alle sider, og forfatteren og hans venner siger så, at de bare skal være så gode at forsyne sig, for alt er en gave fra Gud.
"
Der vil nok være nogle, som trækker på smilebåndet af en sådan naivitet, som jeg har, når jeg tænker, at det er da smukt!

M.h.t. indsamlinger har jeg rigtig meget lyst til at fortælle dig om en oplevelse, jeg havde den 3. oktober, hvor jeg var ude med raslebøssen for Dansk Røde Kors. ...

På min runde op af en stille villavej, kunne jeg nede i den anden ende se en lille pige stå helt stille og vente. ... Da jeg kom hen til hende, viste det sig, at hendes mor havde sagt, at hun skulle gå ud med penge til mig, når jeg kom. ...

Jeg spurgte hende så, om hun vidste, hvem der fik pengene, som hun omhyggeligt puttede i bøssen? Nej, det vidste hun ikke, men mor havde jo sagt ...

Vi snakkede så lidt om, at hun nu var med til at sikre, at nogle andre børn, som ikke havde det lige så godt som hende nu kunne få det lidt lettere, når hun nu hjalp dem. ...

Et andet eksempel fra et tidligere år: En ung far lukker op, og straks kommer et par små størrelser løbende til for at se, hvad som sker.? Jeg spørger, om de vil hjælpe?

Faderen siger kort: "Nej, vi giver ikke til indsamlinger!"

Mit sidste blik, inden døren bliver lukket, går til et par betuttede øjne, som ikke helt forstår! ...

Det mener jeg bestemt ikke kan være hjertesprog, som taler i det sidst oplevede eksempel.

Det ville glæde mig rigtig meget, om du kunne hjælpe mig med at anvise eksempler på, hvordan vi rent praktisk "bringer Guds Rige ned på Jorden" ... og gerne i handling, mere end i ord og bibelskriftsteder, som vi vel er enige om ... aldrig kan stå alene. ...

For hvis vi begrænser os til udelukkende at søge at formane vor Næste, tænker jeg da, at vi ikke er en pind mere værd end den værste farisæer. ...

Eller sagt m.a.o., "hvordan udbreder vi Kærligheden til vor næste", som der agiteres så meget for i omtalte bog, og det vel at mærke uden at virke religiøse i hyklerisk forstand??

Et ærligt spørgsmål - fra mit hjerte, som forhåbentlig vil nå dit. ...


Top Svar Citer
#10275 - 16/10/2010 14:05 Re: Jesu ord og bud [Re: Anonym]
Visdommen
Uregistreret

Kære Zenia,

Tak for dit brev med nogle ret interessante eksempler på godgørenhed og indsamlinger. Hvor det glæder mig, at du så fint kunne redegøre for børnenes reaktioner.

Det ville glæde mig rigtig meget, om du kunne hjælpe mig med at anvise eksempler på, hvordan vi rent praktisk "bringer Guds Rige ned på Jorden" ... og gerne i handling, mere end i ord og bibelskriftsteder, som vi vel er enige om ... aldrig kan stå alene.

Selve skriftstederne kan ikke stå alene. Som Jesus siger, så er det ikke nok, at vi hører hans ord, vi skal også handle på dem.

"Derfor: Enhver, som hører disse ord og handler efter dem, skal ligne en klog mand, der har bygget sit hus på klippen. Og skybruddet kom, og floderne steg, og stormene suste og ramte det hus. Men det faldt ikke, for dets grund var lagt på klippen. Men enhver, som hører disse ord og ikke handler efter dem, skal ligne en tåbe, der har bygget sit hus på sand. Og skybruddet kom, og floderne steg, og stormene suste og slog imod det hus. Og det faldt, og dets fald var stort."
(Matthæus 7, 24-27)

Vi kan med andre ord (som også er dine ord) ikke nøjes med at formane andre mennesker. Vi må også selv handle på det, vi prædiker. Du spørger så hvordan og beder om eksempler. Og her vil jeg sige: Alle handlinger er virkeligt store, så længe de gøres fra hjertet og altid for den andens skyld - aldrig for at blive set eller anerkendt for det.

Jesus har flyttet kravet indefter - vi må handle i og fra hjertet. Der er altså ikke eksempler, med hvilke man kan henvise og sige: "Se, nu handler jeg korrekt". Så længe handlingen kommer fra hjertet - for at gøre den anden godt - så er den i sandhed stor.
Top Svar Citer
#10276 - 16/10/2010 15:26 Re: Jesu ord og bud [Re: ]
Anonym
Uregistreret

Kære Thomas,
Tak for dit svar, som jo ikke kan overraske nogen. ... Men det er også helt i orden. ...

Alligevel havde jeg da gerne set eksempler anført på, hvordan du mener, at vi kan HANDLE budskabet ud ... Ikke, for at blive set på som én, der i egne øjne, allerede har fundet de vises sten ... men mere ( = forfatteren i bogen) som en form for praktisk anvisning for en, som gerne vil gøre mere. ...

I bogen anbefales studiegrupper, hvor man mødes og taler om, hvordan budskabet skal forståes, men samtidig advares der mod den fare, som ligger i den form for deaktivering, en sådan gruppeaktivitet kunne bevirke. ...

Gang på gang anbefales der handling, og nu vil jeg i al beskedenhed gå ned og besøge min burmesiske flygtningeven, som i parantes bemærket ved meget mere om, hvordan Jesus´ budskab skal efterleves end jeg og mange af mine landsmænd gør det. smiler

m.v.h. og god søndag.
Zenia

Top Svar Citer
#10277 - 16/10/2010 15:49 Re: Jesu ord og bud [Re: Anonym]
Visdommen
Uregistreret

Kære Zenia,

Alligevel havde jeg da gerne set eksempler anført på, hvordan du mener, at vi kan HANDLE budskabet ud

Ok, jeg forstår det sådan på dig, at du rigtig gerne vil gøre jorden godt, bringe himmeriget ned på jorden, som du siger. Det tager jeg hatten af for.

Det er vigtigt for mig at understrege, at alle handlinger, der kommer fra hjertet, manifesterer Guds Rige på jorden. Også de bitte små handlinger.

Her er et eksempel, som du efterspørger:
- Jeg så et lille barn lægge hånden på skulderen af en, der var lige ved at græde. Han gjorde det fra hjertet, fra medfølelsens dyb. Sådan en lille handling er ikke en "forskrift for god opførsel", men en hjertesag. Og derfor bringer den Guds Rige ned på jorden.

Den mindste handling er i sandhed stor, når den gøres fra hjertet.

Og Jesus satte sig over for tempelblokken og så på, hvordan folkeskaren lagde penge i blokken. Der var mange rige, som gav meget. Så kom der en fattig enke, som gav to småmønter af et par øres værdi. Jesus kaldte da disciplene hen til sig og sagde til dem: "Sandelig siger jeg jer: Denne fattige enke har givet mere end alle de andre, som lægger penge i tempelblokken. For de har alle givet af deres overflod, men hun har givet af sin fattigdom, alt, hvad hun havde, alt det, hun havde at leve af."
(Markus 12, 41-44)

Farisæerne fulgte forskrifter og brystede sig af dem. Men barnet handler fra hjertet. Hvad, der end gøres... gøres det i den rette ånd, så er dette et lysende eksempel på Guds Rige iblandt os.
Top Svar Citer
#10279 - 16/10/2010 17:08 Re: Jesu ord og bud [Re: ]
Anonym
Uregistreret

Den vil jeg da glæde mig over. TAK
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 03:42
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Morten Frendrup scorede, da Genoa sikred..
29/04/2024 23:49
Houthierne: Vi har angrebet to amerikans..
29/04/2024 23:46
Politiet anholder pro-palæstinensiske d..
29/04/2024 22:53
Flere politibetjente skudt i USA
29/04/2024 21:43
Gérard Depardieu skal for retten til ok..
29/04/2024 21:25
Nyheder fra Religion.dk