annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 16 1 2 3 ... 15 16 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#37775 - 02/12/2022 19:28 Religioner - som jeg opfatter dem
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
For godt et par tusind år siden:
Helligånd befrugter på denne klode en accepterende jødisk jomfru: Maria, som føder Guds Søn: Jesus – og den hellige treenighed: Faderen, Sønnen og Helligånden er dermed bragt til verden via en jordisk kvinde – Kristendommen er født.

Ca. 600 år senere:
Mekka-Araberen Muhammed finder ro i en bjerggrotte og får besøg af Ærkeenglen Gabriel, som overbringer budskab fra Gud om alt, hvad vi mennesker bør vide, og som Muhammed efterfølgende får nedskrevet (uden selv at kunne læse eller skrive).
Fromme skriftkloge samlede efterfølgende det nedskrevne i bogen: Koranen – Islam er født.

To fantastiske begivenheder/myter: Helligånden gør en jomfru gravid og Ærkeenglen Gabriel fortæller et menneske alt væsentligt.

Antallet af mennesker, der tror på en af de to begivenheder/myter, er enormt og konsekvenserne er kolossale for en meget stor del af denne klodes mennesker – ikke mindst via de to religioners særdeles magtfulde præsteskaber.

Der står vi så i dag, og i modsætning til religionernes uendelige, hjerteskærende, blodige og grusomme magtkampe – også indbyrdes mellem underfraktioner – burde det egentlig i dag være muligt at nå frem til, at religionerne respekterer hinanden indbyrdes, og undlader at søge hinanden udryddet.

Mit generelle indtryk er, at der er gode inspirationer i nok alle religioner.
I kristendommen f.eks. kærlighed, i islam f.eks. ydmyghed, i buddhisme f.eks. indre harmoni.

Allerede her kan jeg sige, at der er intet af dette, jeg kan undvære, mens jeg er betaget af det, der for mig er det helt store vidunder: Verdens Væren.

Gaven – at verden er – den gave er ikke mulig at fatte – den skal heller ikke fattes – den skal opleves!

Og selv om meget er frygtindgydende og ubehageligt, så er et enkelt ”blik” på ikke-væren fuldt ud rigeligt til at føde altomfattende kærlighed til det ufattelige: Verdens Væren – Livets Mening.

At elske også egen væren – på denne ret så lille værende planet – i det mer end store værende univers heart

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#37777 - 02/12/2022 21:11 Re: Religioner - som jeg opfatter dem [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

For godt et par tusind år siden:
Helligånd befrugter på denne klode en accepterende jødisk jomfru: Maria, som føder Guds Søn: Jesus – og den hellige treenighed: Faderen, Sønnen og Helligånden er dermed bragt til verden via en jordisk kvinde – Kristendommen er født.


Du kan jo selv læse hos Paulus hvordan kristendommen bliver til og der er hverken jomfru fødsel eller undfangelse ved Helligånden.

Så hvad du skriver har intet at gøre med hvordan kristendommen bliver til eller hvad kristendommen er.

Det du gør dig skyld i Arne er at du blander teologisk tænkning med virkeligheden - altså de teologiske biografier (evangelierne) om Jesus Kristus tager du for gode varer men dette er nu ikke meningen (ikke engang forfatteren har tænkt på det som virkelighed og ej heller de kristne - det er blot teologi).

Hvis du vil forstå kristendommen må du længere tilbage i tiden da kristendommen bliver til og det hører vi om hos Paulus.

Kristendommen er grundlagt på begivenheden KRISTUS: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - der grundlægger de kristne menigheder og samfund og KIRKEN.

Det er Gud Helligåndens Værk med vi mennesker der er begivenheden KRISTUS - der er os i KRISTUS - vi mennesker i KRISTUS - der er lig med kristendommen - lig med hvad kristendommen er.

Ja er nogen i KRISTUS er vedkommende en ny skabning pga hvad Gud Helligånden UDVIRKER i vores liv - hvad GUDS ÅND gør af forunderlige ting i vores liv.

Om dette skriver Paulus endda ret præcist.

Og kristendommen er en fortsat skabelse - der beror på alle vi kristnes vidnesbyrd om hvad Gud Helligånden UDVIRKER i vores liv.


I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.


-0-0-

Begivenheden KRISTUS bliver forventet:

Det skal ske derefter:
Jeg vil udgyde min ånd
over alle mennesker.
Jeres sønner og døtre skal profetere,
jeres gamle skal have drømme,
jeres unge skal se syner.
Selv over jeres trælle og trælkvinder
vil jeg udgyde min ånd i de dage. Joel 3, 1 - 2.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#37779 - 02/12/2022 22:39 Re: Religioner - som jeg opfatter dem [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, jeg formoder, det er åbenbaringen, som Paulus siges at have oplevet på vejen til Damascus, du vil sætte i centrum.
Det kan du jo også godt gøre, men det får du nok ikke den samledede kristenhed med på.
Begivenhederne/myterne - som jeg kalder det - forinden, dem får du nok ikke kristenheden her på jorden til at kassere.
De har i hvert fald indtil nu ikke gjort det - og da slet ikke når de fejrer Julen blinker

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#37781 - 03/12/2022 00:53 Re: Religioner - som jeg opfatter dem [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Når jeg om Jesusbarnets fødsel og om Ærkeenglen Gabriels besøg til Muhammed bruger udtrykket: to fantastiske begivenheder/myter, så er det fordi, jeg ønsker her at undvige en endeløs og ufrugtbar debat om troværdigheden.

Jeg har ikke selv rigtig nogen tro på de to begivenheder, men jeg respekterer, at millioner jo har - nogle på den ene - og nogle på den anden.

I det efterfølgende pegede jeg jo så på begivenheden Verdens Væren som det helt store vidunderlige og ufattelige mirakel - som ikke kræver tro, men som kan opleves heart

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#37784 - 03/12/2022 02:10 Re: Religioner - som jeg opfatter dem [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Hanskrist, jeg formoder, det er åbenbaringen, som Paulus siges at have oplevet på vejen til Damascus, du vil sætte i centrum.


Nej jeg mener præcist hvad jeg skrev.

Begivenheden KRISTUS = ÅBENBARINGS BEGIVENHEDEN KRISTUS: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus er det der grundlægger kristendommen - at vi hver især tager imod Guds Ånd - Gud Helligånden.

Det er såre simpelt men det er SPIRITUALITET i højeste potens.

Kristendommen lever af - består af mennesker der bevidner Gud Helligåndens vidunderlige tilstedeværelse NÆRVÆR i deres liv og hvor meget HEALING og RECOVERY de har erfaret derigennem. Iøvrigt det Nye Testamente er så rigt på og som Paulus redegør for på empirisk vis.

Jeg gør det på min måde fx som jeg har skrevet her på trosfrihed og på Facebook og andre steder.

Her er et andet kraftigt vidnesbyrd om Helligånden:

Nicolai Berdyaev:

The third creative revelation in the Spirit will have no holy scripture ; it will be no voice from on high; it will be accomplished in man and in humanity - it is an anthropological revelation, an unveiling of the Christology of man . God awaits the anthropological revelation from man and man cannot expect to have it from God. And one cannot merely wait for the third revelation; man must accomplish it himself, living in the Spirit; accomplish it by a free, creative act. In this act everything transcendent will become immanent. The third anthropological revelation, in which the creative mystery of man will be revealed, is man's final freedom. Man is quite free in the revelation of his creativeness. In this fearful freedom lies all the god-like dignity of man, and his dread responsibility. The virtue of accepting a dangerous position, the virtue of daring to do, is the basic virtue of the creative epoch.

Christianity makes God immanent in human nature and hence cannot admit a completely transcendent separation between this world and the next.

Creativeness is neither permitted nor justified by religion - creativeness is itselv religion. Creative experience is a special kind of experience and a special kind of way: the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world. .. The creative experience is unique and self-sufficient - it is not something derivative; its roots go into the deepest depths. .. Creativeness is the final revelation of the Holy Trinity - its anthropological revelation. This is a consciousness which has never existed in the world - it is being born in our epoch. [size:8pt]da Berdyaev skrev dette var der ingen der troede ham fordi religion og spiritualitet var stærkt på retur - men eftertiden har givet Berdyaev ret - vor tid er fyldt med SPIRITUALITET.


the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world

the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world

the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world


Hvis der ikke var mennesker til at bevidne og berette om Gud Helligåndens Nærværelse og underfulde vidunderlige gerninger (især HEALING og RECOVERY (helbredelser)) i deres liv var der ingen kristendom.


I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 16 1 2 3 ... 15 16 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk