annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Religioner - som jeg opfatter dem

For godt et par tusind år siden:
Helligånd befrugter på denne klode en accepterende jødisk jomfru: Maria, som føder Guds Søn: Jesus – og den hellige treenighed: Faderen, Sønnen og Helligånden er dermed bragt til verden via en jordisk kvinde – Kristendommen er født.

Ca. 600 år senere:
Mekka-Araberen Muhammed finder ro i en bjerggrotte og får besøg af Ærkeenglen Gabriel, som overbringer budskab fra Gud om alt, hvad vi mennesker bør vide, og som Muhammed efterfølgende får nedskrevet (uden selv at kunne læse eller skrive).
Fromme skriftkloge samlede efterfølgende det nedskrevne i bogen: Koranen – Islam er født.

To fantastiske begivenheder/myter: Helligånden gør en jomfru gravid og Ærkeenglen Gabriel fortæller et menneske alt væsentligt.

Antallet af mennesker, der tror på en af de to begivenheder/myter, er enormt og konsekvenserne er kolossale for en meget stor del af denne klodes mennesker – ikke mindst via de to religioners særdeles magtfulde præsteskaber.

Der står vi så i dag, og i modsætning til religionernes uendelige, hjerteskærende, blodige og grusomme magtkampe – også indbyrdes mellem underfraktioner – burde det egentlig i dag være muligt at nå frem til, at religionerne respekterer hinanden indbyrdes, og undlader at søge hinanden udryddet.

Mit generelle indtryk er, at der er gode inspirationer i nok alle religioner.
I kristendommen f.eks. kærlighed, i islam f.eks. ydmyghed, i buddhisme f.eks. indre harmoni.

Allerede her kan jeg sige, at der er intet af dette, jeg kan undvære, mens jeg er betaget af det, der for mig er det helt store vidunder: Verdens Væren.

Gaven – at verden er – den gave er ikke mulig at fatte – den skal heller ikke fattes – den skal opleves!

Og selv om meget er frygtindgydende og ubehageligt, så er et enkelt ”blik” på ikke-væren fuldt ud rigeligt til at føde altomfattende kærlighed til det ufattelige: Verdens Væren – Livets Mening.

At elske også egen væren – på denne ret så lille værende planet – i det mer end store værende univers heart

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk