annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15692312
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382603
Et andet syn 1992154
Åndelig Føde 1526479
Jesu ord 1523791
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 419 gæster og 162 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 57 af 80 < 1 2 ... 55 56 57 58 59 ... 79 80 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9994 - 04/09/2010 17:28 Re: Et andet syn [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej igen Arne..


"Så hvem er egentlig "de troende"?".

- Egentlig synes jeg jo du er et ret utaknemligt skarn!

Du slipper en gudeidé løs på universet, og før idéen når at blive herreløs, fanger jeg den i forbifarten og fører fluks fænomenet tilbavs i tankemiljøet der er dens fødeegn (din fantasi). Og hvad er takken? Ser du, havde jeg nu ikke nappet fætteren før den forvildede sig, da havde vi haft et værre rend af "unknowns" der på det bestemteste havde hævdet, at din idé var min påstand...;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (04/09/2010 17:29)
Top Svar Citer
#9995 - 04/09/2010 23:59 Re: Et andet syn [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Nu vil du ikke debattere med Simon, fordi han "påstår" at der ikke findes guder, jamen så har du da et stort problem, så kan du jo ikke debattere med nogen ateist overhovedet, fordi alle ateister vil påstå at guder ikke eksisterer, andet i hovedet på troende.
Det er da ingen hemmelighed at ateister mener sådan og sålænge at det ikke på nogen måde kan dokumenteres at der findes en eller flere guder, vil denne påstand ikke ændres, og det er så ligemeget at paven mener han er gudens vikar her på jorden, eller at den danske stat mener der findes en gud, ellers ville den vel ikke støtte en folke(tosse) kirke, men staten kan vel heller ikke dokumenterer at den har ret.

At flere milliarder mener at der findes en eller flere guder, er intet bevis på at denne/disse findes noget sted i universet.
Dette kan kun skyldes missionæres dårlige indvirkning på folk, der var lette at overbevise, der var jo frit spil for missionærerne før i tiden hos underudviklede mennesker.
Og folk i små samfund turde ikke gå imod tidens strømninger, endsige ikke gå i kirke selvom de ikke var virkelig troende, man var bange for hvad andre folk mente om dem, så religionerne har levet højt på folks uvidenhed/dumhed og selv i vores dage spiller kirken en stor rolle indefor kongehusene, om det så er komediespil eller rigtig tro tør jeg ikke spå om, men de fleste kongehuse er tvunge ind i bestemte religioner, her tillades ingen sidespring, grundloven har bestemt hvad de kongelige skal tro på og nytilkomne må skifte gud/religion til den tvungne/statsanerkendte.

Der har vi ateister det betydeligt lettere, vi kan tillade os at lave skæg med de religiøse og håne dem langt ned i helvede, for deres tro uden at blive retsforfulgt, mens bare for 2-300 år siden ville det være den sikre død, dog er det stadig den sikre død i den muslimske verden.

Om det omvendte nogensinde bliver tilfældet, tror jeg næppe, men er selfølgelig ikke sikker, man har da lov at håbe.
Men det vil sikkert tage mange år inden fornuften får overtaget og steder religionerne til de evige jagtmarker.

Så må mennesket til at finde sig andre sutteklude, eller få styr på deres liv, religion er ikke nødvendigt for et menneske i harmoni med sig selv, men det er lidt sværere at være i harmoni med et religiøst menneske.

Det er ihvertfald ikke meningen med livet at man skal tilbede usynlige/ubevislige sagnomspundne guder, endsige tvinges til at betale formuer for at andre kan få mulighed til dette.

Og forøvrigt er der overhovedet ingen mening med livet, men det er sku da skønt.



Redigeret af treram (05/09/2010 00:03)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9996 - 05/09/2010 09:09 Re: Et andet syn [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Nå da.
Du kan åbenbart heller ikke – som visse andre – finde ud af at skelne mellem tro og viden.
Og jeg forstår på dig, at du mener, at alle ateister ved, at gud(er) ikke eksisterer.

Dertil har jeg kun at sige, at så er det spild af tid for mig at debattere – ligesom det for mig også er spild af tid at debattere med teister, som ved, at gud(er) eksisterer (udenfor menneskers bevidsthed) – men så kan begge I to parter jo i stedet ”missionere” jeres ”viden” mod hinanden.
God fornøjelse blinker

Lidt mere interessant synes jeg, det er, at du også ved, at der ”overhovedet ingen mening er med livet”.
Gad vide, hvor du ved dét fra.
Det ka’ da vist ikke være fra naturvidenskaben blinker

Nu håber jeg, du forstår - og kan acceptere - at andre ikke besidder, og ikke for eget vedkommende kan godtage, sådan ateistisk ”viden” – for så skal vi vel snart også derhen, hvor motiver malet af f.eks. van Gogh forlanges udskiftet (pga. påstand om løgn) med nøgterne og ”rationalistiske” fotos, som ikke udtrykker noget individuelt og personligt?

Jeg kan da sagtens følge sådan nøgtern og rationalistisk tankegang, men jeg glæder mig over, at det ikke er sådan, jeg oplever verden smiler

Det, jeg oplever, er, at verden er et mirakel (i betydningen en vidunderlig og overraskende hændelse) og et mysterium (i betydningen noget som ikke umiddelbart kan forklares fornuftigt).
Jeg glæder mig over den store mængde viden (teorier, der foreløbig har vist sig holdbare), som videnskaben hjælper os med, men jeg får ikke svar på, hvordan det ka’ være, at verden ER.
Jeg får heller ikke ret meget svar på min egen skæbne – udover at jeg på et tidspunkt skal dø - og der er en masse andet, jeg heller ikke får svar på.

Her får jeg så en – ganske vist højst usikker – hjælp fra min intuition om det, for mig, mirakuløse mysterium, og det gi’r mig både en følelse af lykke – langt på den anden side af simpel nydelse – og tillige en klar idé om meningen med mit liv smiler

Sådan intuition har jeg udtrykt her på trosfrihed.dk, og jeg har set den kritiseret på rationalistisk vis.
Det ka’ jo være ganske underholdende, men intuitioner er det jo absurd at søge analyseret rationalistisk blinker

Jeg skynder mig at tilføje, at jeg jo ikke har til hensigt at ”missionere” – forsøge at overbevise andre om, at de skal opleve verden, som jeg gør – men ligesom ateister, agnostikere og religiøse jo skal have deres ytringsfrihed, så skal jeg da også blinker

Det ville være skønt, synes jeg, hvis ateister og andre – udover at bruge en masse kræfter på at nedgøre andres idéer – hvis I ville fortælle lidt om, hvordan I selv oplever verden.

Det hører vi næsten intet om.
Er det fordi I slet ikke selv har nogen idé om, hvad verden er?
Eller er det fordi, verden - for ateister - ikke er større end, hvad forstanden kan magte? blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (05/09/2010 09:27)
Top Svar Citer
#9998 - 05/09/2010 14:12 Re: Et andet syn [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Ja hvis du mener at det at vi som alle andre individer er til, bare for at formere os i stadig større og større antal, indtil mennesket dør grundet mangel på alt muligt, fordi som du selv fremhæver, så kan denne rare lille klode ikke stadig levere de råvarer som den voksene befolkning efterspørger, vi ser allerede på nuværende tidspunkt at grundet forskellige klimafaktorer er hvedehøsten slået fejl mange steder, så mange har ikke råd til det daglige brød, vi ser store demonstrationer/slåskampe i fattige lande, grundet den eskalerende hvedepris, og dette skulle være meningen med livet??
Nej Arne og atter nej, hvis du tror der er en overordnet mening med dit liv, så tror jeg du er på vildspor, men derfor kan livet sku da ikke blive dårligere af den grund, meningen med livet skaber man vel selv, nogle skaber så et godt liv, mens andre er mindre heldige, sygdom, dårligere kundskaber o.s.v. gør at ikke alle er lige heldige med deres liv.

Jeg forstår ikke, hvorfor du er af den formodning af hvis man siger der ingen mening er med livet, så lever man et elendigt liv, det er ihvertfald ikke hvad jeg oplever, det kommer også an på om man har en positiv holdning til sit liv, eller bare ser det hele som noget møj, men man er tildels selv herre over sit liv og hvordan det kan/skal leves.

Og her er det så troen kommer ind og overtager fornuften og stiller nogle normer og krav til den troende, der er en religiøs mening med livet!!! uha da da Nå ja det er jo nok rigtigt, den store almægtige har en mening med netop dit og mit liv, selfølgelig-hvad ellers?.

Den mening må være det store mirakuløse mysterium, hurra og hvad kan det bruges til andet end sige nå og hvad så.
Man kan selfølgelig godt sige der er et sådant, men du har så den skjulte agenda at nogen må have skabt dette og hvem ; ER, denne Er som andre kalder deres gud, men som du af mærkelige grunde ikke vil kalde gud, får skylden for at have skabt det hele, det er jo derom hele "slagsmålet" foregår, det kunne ikke tænkes at universets skabelse er sket på en anden måde i og med at "skabelsen" stadig foregår og tilsyneladende ikke stopper nogensinde, men det er måske denne "skabelse" at nogle ser en gud i, selvom de 6 dage forlængst er gået.

Jeg har tidligere givet udtryk for at jeg har rejst meget rundt i verden og ikke just i deciderede turist områder, netop for at udvide min horizont og opleve de få urmennesker der stadig var tibage inden missionærerne ødelagde deres gode liv. Jeg har oplevet hvad mange ikke kan nå at opleve og er meget glad for det, det har været en rejse igennem livets grønne sider med megaoplevelser for det meste gode lykkelige oplevelser, men også enkelte negative, som f.eks.at blive truet med lynchning af gode kristne mennesker i en bus i Mississippi og som du bare slår hen med : du har ikke oplevet verden når du siger der ingen mening er med livet, der er sku da noget nonsens at blive ved med at sige min kære ven.

Jeg vil da også gerne debattere andre sager her, men det ender jo gerne i for og mod religion, det er nok ikke let at ændre og da siden også er opstartet som en protest mod censuren i Religion.dk er det ikke så mærkværdigt at det er religion/tro der debatteres.

Og når du hører andre debatter med bl.a. C Hitchens og hans moddebattører, så lægges der heller ikke hånd imellem på disse debatter.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10000 - 05/09/2010 15:48 Re: Et andet syn [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Det var dog en gevaldig masse misforståelser - selv om jeg bag det hele fortsat aner en slags gensidig forståelse.

Lad mig søge at rede trådene ud:
"- hvis du mener at det at vi som alle andre individer er til, bare for at formere os i stadig større og større antal, indtil mennesket dør grundet mangel på alt muligt -", skriver du.

Nej det mener jeg helt bestemt ikke, og det har jeg heller ikke givet udtryk for.
Når jeg taler om et mirakel og et mysterium, så indeholder det - eller medfører det - bl.a. kærlighed til universet, som indebærer det modsatte af ødelæggelse - i det miniformat, der er min indflydelse smiler
Hvordan den kærlighed manifesterer sig i min dagligdag, er det nok for omfattende at bruge spalteplads på her.

Jeg har ikke skrevet noget om, at et meningsløst liv er "et elendigt liv".
Det kan dem, der lever sådan, nok bedst selv vurdere.

For mit vedkommende er det ikke, som du skriver, sådan at "troen kommer ind og overtager fornuften".
Troen - hvis ikke det er for stort et ord i mit tilfælde blinker - kommer først ind dér, hvor fornuften må give op.
Jeg beholder altså al den fornuft, jeg kan mobilisere, og jeg har ikke nogen "den store almægtige", som du synes at pådutte mig.

Når du skriver: "- det store mirakuløse mysterium, hurra og hvad kan det bruges til andet end sige nå og hvad så."
Så er mit svar, kortest muligt sagt: Resten af mit liv - inspireret heraf! (hvilket bla. udmønter sig i en masse praktiske ting).

Du søger så at pådutte mig den opfattelse, at jeg "har så den skjulte agenda at nogen må have skabt dette".
Det har du bestemt ikke belæg for.
Hvordan det går til, at verden er (og at "Månen har den farve, måner har" smiler ) er jo netop en del af mysteriet, som jeg ikke tror på, at vi mennesker nogensinde vil kunne gennemskue (men skulle jeg tage fejl, er det da kun skønt).

Du tillægger mig ordene - skrevet til dig: "du har ikke oplevet verden når du siger der ingen mening er med livet -"
Det mener jeg ikke nogensinde at have skrevet, men om jeg skulle have udtrykt mig sådan, at det kunne misforstås på din måde, kan jeg selvfølgelig ikke garantere.

Selvfølgelig har du oplevet verden og gør det fortsat - og det samme gælder jo mig - det er blot forskelligt, hvad vi oplever.

Det er så her, jeg skriver om, hvad jeg oplever - og håber på, at du og andre vil skrive om dine/deres oplevelser.

I kunst begynder den ene kunstretning vel sædvanligvis ikke at nedrakke den anden.
Og i livskunst burde det vel være ligeså?

Og så glæder jeg mig over, at du ikke vil erstatte van Goghs malerier med objektive fotos smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (05/09/2010 15:49)
Top Svar Citer
annonce
Side 57 af 80 < 1 2 ... 55 56 57 58 59 ... 79 80 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Korruptionssag i Ukraine: Fratrædende m..
26/04/2024 08:03
Regnfuld fredag i vente
26/04/2024 07:52
Arbejdsløsheden i Tyskland nærmer sig ..
26/04/2024 07:48
Dronning Margrethe har designet nyt påf..
26/04/2024 07:36
Energi- og teleselskabet Norlys' oversku..
26/04/2024 07:06
Nyheder fra Religion.dk