annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15733943
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386903
Et andet syn 1994904
Åndelig Føde 1535027
Jesu ord 1526920
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
0 registrerede 237 gæster og 42 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Et andet syn

Hej Treram.

Nå da.
Du kan åbenbart heller ikke – som visse andre – finde ud af at skelne mellem tro og viden.
Og jeg forstår på dig, at du mener, at alle ateister ved, at gud(er) ikke eksisterer.

Dertil har jeg kun at sige, at så er det spild af tid for mig at debattere – ligesom det for mig også er spild af tid at debattere med teister, som ved, at gud(er) eksisterer (udenfor menneskers bevidsthed) – men så kan begge I to parter jo i stedet ”missionere” jeres ”viden” mod hinanden.
God fornøjelse blinker

Lidt mere interessant synes jeg, det er, at du også ved, at der ”overhovedet ingen mening er med livet”.
Gad vide, hvor du ved dét fra.
Det ka’ da vist ikke være fra naturvidenskaben blinker

Nu håber jeg, du forstår - og kan acceptere - at andre ikke besidder, og ikke for eget vedkommende kan godtage, sådan ateistisk ”viden” – for så skal vi vel snart også derhen, hvor motiver malet af f.eks. van Gogh forlanges udskiftet (pga. påstand om løgn) med nøgterne og ”rationalistiske” fotos, som ikke udtrykker noget individuelt og personligt?

Jeg kan da sagtens følge sådan nøgtern og rationalistisk tankegang, men jeg glæder mig over, at det ikke er sådan, jeg oplever verden smiler

Det, jeg oplever, er, at verden er et mirakel (i betydningen en vidunderlig og overraskende hændelse) og et mysterium (i betydningen noget som ikke umiddelbart kan forklares fornuftigt).
Jeg glæder mig over den store mængde viden (teorier, der foreløbig har vist sig holdbare), som videnskaben hjælper os med, men jeg får ikke svar på, hvordan det ka’ være, at verden ER.
Jeg får heller ikke ret meget svar på min egen skæbne – udover at jeg på et tidspunkt skal dø - og der er en masse andet, jeg heller ikke får svar på.

Her får jeg så en – ganske vist højst usikker – hjælp fra min intuition om det, for mig, mirakuløse mysterium, og det gi’r mig både en følelse af lykke – langt på den anden side af simpel nydelse – og tillige en klar idé om meningen med mit liv smiler

Sådan intuition har jeg udtrykt her på trosfrihed.dk, og jeg har set den kritiseret på rationalistisk vis.
Det ka’ jo være ganske underholdende, men intuitioner er det jo absurd at søge analyseret rationalistisk blinker

Jeg skynder mig at tilføje, at jeg jo ikke har til hensigt at ”missionere” – forsøge at overbevise andre om, at de skal opleve verden, som jeg gør – men ligesom ateister, agnostikere og religiøse jo skal have deres ytringsfrihed, så skal jeg da også blinker

Det ville være skønt, synes jeg, hvis ateister og andre – udover at bruge en masse kræfter på at nedgøre andres idéer – hvis I ville fortælle lidt om, hvordan I selv oplever verden.

Det hører vi næsten intet om.
Er det fordi I slet ikke selv har nogen idé om, hvad verden er?
Eller er det fordi, verden - for ateister - ikke er større end, hvad forstanden kan magte? blinker

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Trods kritik og flere penge bliver vente..
30/04/2024 08:43
Sportshal vil tilbyde gratis bind og tam..
30/04/2024 08:32
Dansk børnetøjsfirma begæret konkurs
30/04/2024 08:29
Aarhus Letbane fejrer sin fødselsdag me..
30/04/2024 07:44
Politiet vil overvåge store dele af Mal..
30/04/2024 07:27
Nyheder fra Religion.dk