annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15902278
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2401217
Et andet syn 2005367
Åndelig Føde 1611059
Jesu ord 1535305
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 384 gæster og 67 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: MYTENS MAGT

Hej Anonym.

Du bringer - på engelsk - nogle koran-citater af dem, der er mange af i koranen, og som jeg læser som "grov beduin-snak", men som altså ikke desto mindre står der.

Det første citat, du bringer, Sura 8, vers 55, lyder, som følger, i den nyeste danske oversættelse:

De værste dyr er hos Gud dem, der er vantro, for de vil ikke tro;
Vers 56 fortsætter:
dem som du har sluttet pagt med, og som hver gang bryder deres pagt uden at frygte Gud.
Vers 57:
Hvis du støder på dem i krigen, så skal du ved hjælp af dem forjage dem, der kommer efter! Måske lader de sig påminde!

Jeg vil ikke påstå, at jeg forstår så meget af denne tekst, men der kommer da noget andet ud af det, synes jeg, når de tre vers læses i deres sammenhæng - i modsætning til, hvis du kun læser vers 55.

Du citerer også Sura 48, vers 29 - men kun delvis.
I den danske oversættelse lyder dette vers, som følger:

Muhammed er Guds udsending, og de, der er med ham, er strenge overfor de vantro, men barmhjertige mod hinanden. Du ser dem bøje sig og kaste sig ned i stræben efter gunst fra Gud, og velbehag. Deres tegn i ansigtet er en følge af, at de kaster sig ned. Dette er beskrivelsen af dem i Toraen og i Evangeliet: De er som korn, der sætter sine skud og så giver dem styrke, indtil de bliver tykke og står rankt på deres stilk, til fryd for dem, der har sået; gennem dem vil Han vække de vantros vrede. Gud har lovet dem af dem, der tror og gør gode gerninger, tilgivelse og en vældig løn.

Det tyder dog på en vis respekt for både Bibelens gamle og nye testamente.

Du efterlyser ord fra Muhammed, som jeg godt ka' li'.

Her er fra Sura 3, indledningen (de første 9 vers)

I den nådige og barmhjertige Guds navn.
1
' - L - M. (Jeg ved ikke, hvad det betyder)
2
Gud, der er ingen anden Gud end Ham, Den Levende og Den Bestandige.
3
Han har sendt Skriften med sandheden ned til dig til bekræftelse af det, der var før den. Han har sendt Toraen og Evangeliet ned
4
tidligere, som en retledning for menneskene; han har sendt sondringen ned. De, der ikke tror på Guds tegn, har en streng straf i vente. Gud er mægtig; Ham hører hævnen til.
5
For Gud er intet skjult, hverken på jorden eller i himlen.
6
Han er den, der former jer i moders liv, som Han vil. Der er ingen anden Gud end Ham. Han er Den Mægtige og Den Vise.
7
Han er den, der har sendt skriften ned til dig. Heri er der både entydige vers; og de er skriftens moder - og andre, som er flertydige. De, der i hjertet er vigende, følger det deri, der er flertydigt, i ønsket om at friste til frafald og fortolke den. Men kun Gud kender dens fortolkning. De, der har en grundfæstet viden, siger: "Vi tror på den. Alt kommer fra vor Herre." Kun de forstandige lader sig påminde.
8
Herre! Lad ikke vort hjerte vige, efter at Du først har retledt os! Giv os barmhjertighed fra dig! Du er den stadige giver.
9
Herre! Du vil bringe menneskene sammen til en dag, hvorom der ikke hersker nogen tvivl. Gud bryder ikke et løfte.


Som jeg ser det, er islams Gud en faderskikkelse - og den samme - siger muslimerne - som Moses' og Jesus' Gud.

Jeg kan meget vel acceptere, at de tre religioner omtaler (hvad de kalder) Gud, som de gør, men min intuition siger mig, at det er mere snævert, end vi mennesker egentlig kan tillade os.

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Paul McCartney er Storbritanniens først..
17/05/2024 18:33
Politiet lukker skoleelevers fest i Fæl..
17/05/2024 18:25
Dobbelt vejarbejde ved Lillebæltsbroern..
17/05/2024 18:04
Nu kan kæmpe AGF-gavlmaleri ses i centr..
17/05/2024 17:58
De sveder i nationaldragterne: Varmereko..
17/05/2024 17:41
Nyheder fra Religion.dk