annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15712418
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384326
Et andet syn 1993571
Åndelig Føde 1531366
Jesu ord 1525947
Galleri
Den store synagoge i Krakow.
Hvem er online?
2 registrerede somo, Arne Thomsen 467 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 24 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9254 - 19/04/2010 00:14 Re: MYTENS MAGT [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Arne og anonyme

Set fra sidelinien uden at have fulgt nøje med i debatten konstaterer jeg blot, at jeg simpelthen har svært ved at følge jer i jeres positive tilgang til Koranen/Mohammed.

Hvad giver det jer i grunden at læse slige ord på et for mig at se ahistorisk og upersonligt grundlag (ikke at i gør det upersonligt, men at der ikke er noget virkeligt bag, noget, der har kontaktflade med vores virkelighed)?

Nu kender du jo mig, Arne, og ved, at jeg tager udgangspunkt i inkarnationen - Guds menneskeblivelse ind i denne verden forstået som 'Gud-med-os-midt-i-denne-verden' - som andet end en myte, hvorfor jeg heller ikke kan lefle ord af religiøs værdi i mig - i hvert fald ikke uden, at de på en eller anden måde udspringer af noget historisk og personligt: Kristusbegivenheden! smiler

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#9255 - 19/04/2010 09:31 Re: MYTENS MAGT [Re: ALH]
Anonym
Uregistreret

Halløj Anne,

Min tilgang til islam er sufisme. Der er meget, jeg har meget svært ved at acceptere i koranen og i islam... men når jeg læser om sufisme, så stiller det sig helt anderledes an. Og så undres jeg: For sufisterne erklærer åbenlyst, at de tror på Muhammed.

Altså: Hvis jeg kan lide sufisterne, og sufisterne kan lide Muhammeds ord og lære... hvorfor kan jeg så ikke lide Muhammeds ord og lære? Er der noget, jeg har misset...??

Derfor, i al sin enkelthed, forsøger jeg at udvide mit perspektiv - i dette tilfælde gennem dialog med Arne.

---

Et eksempel på sufisme:

A seeker went to ask a sage for guidance on the Sufi way.
The sage counseled,

"if you have never trodden the path of love, go away and fall in love;
then come back and see us."

---

Ovenstående minder om noget, jeg selv har tænkt og sagt, før jeg overhovedet så dette sufi-ord (jeg så det nemlig først i dag, men jeg har sagt det løbende før). Det er SÅ udviklende at opleve kærligheden i et sundt og trygt kærlighedsforhold. Man åbner kærlighedens dør... en kærlighed man kan tage med sig, selv hvis forholdet af en eller anden grund ender. En kærlighed, man har lært at kende sådan, at man kan give den til andre... uselviskhed... selv over for dem der vil en ondt.
Top Svar Citer
#9256 - 19/04/2010 10:55 Re: MYTENS MAGT [Re: ALH]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Anne.

Som jeg ser det, er det da fint nok, at du er begejstret for den lokale nordvesteuropæiske form for kristendom - med dét, at Gud - i form af Sønnen - blev menneske, som den centrale begivenhed.
Den begejstring deler jeg også.

Men det går jo ikke at påstå, at det er en historisk begivenhed, eftersom der, mig bekendt, ikke findes historiske data, som kan underbygge.
Det samme gælder vist også Moses.

Hvis du kender til data, som historie-forskningen kan godkende, ville det være dejligt at se dem.
Men indtil da kan det vel ikke være andet og mere end en myte, som man kan vælge at tro på som en historisk begivenhed - men ikke kan bevise.

Det var jo så spørgsmålet, om der overhovedet har eksisteret et menneske, der ligner beskrivelsen af Jesus i det nye testamente.
Men når vi så kommer til spørgsmålet, om religionens Jesus var af guddommelig natur - selv Gud - så huserede arianismen (Sønnen skabt af Faderen) jo i mange århundreder - som en del af kristendommen også her i Vesteuropa - og hvor man ikke accepterede Jesus som Gud.
Her er der jo næsten sammenfald med islam, der jo anerkender Jesus - ikke som Gud - men som en stor profet.

Du vurderer, at jeg har en "positiv tilgang til Koranen/Mohammed".
Det kan du måske have ret i - på samme måde som sufien Jalal al-Din Rumi havde en positiv tilgang til Bibelen - og i øvrigt også på samme måde, som Muhammed i koranen havde en positiv tilgang til "Toraen" og "Evangeliet".

Jeg finder det beundringsværdigt, at nogle mennesker kan føle sig så solidt funderet i deres egen tro eller overbevisning, at de kan udholde at se "positivt" på andres.
Det kan islam (selv om den også har en masse, for mig at se, grimme sider).
Det kunne den muslimske sufi Jalal al-Din Rumi
Det kunne hinduen (m.m.m.) M.K. Gandhi.
Men det synes ikke at være kristendommens stærkeste side.

Det kan vel føles fattigt at måtte "nøjes" med en myte (eller flere myter) i stedet for noget "virkeligt".
Men for mig er myten (myterne) egentlig mere "virkelig" og "sand" end historiske data - eller mangel på samme.

I øvrigt adskiller du dig da ikke meget fra islam i din: 'Gud-med-os-midt-i-denne-verden' smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (19/04/2010 10:55)
Top Svar Citer
#9257 - 19/04/2010 17:11 Re: MYTENS MAGT [Re: Anonym]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej igen anonyme

Tak for dit svar.

Jeg ved ikke så meget om islam og sufisme, men da sufismen jo lægger sig op af islam som en bevægelse eller strømning, hvor dyb oplevelse var/er i fokus, må sufismens rødder række tilbage til både Koranen og Muhammed. Jeg tror, at man kan sammenligne sufismen lidt med det, vi kender inden for kristendommen, nemlig de asketiske og mystiske bevægelser (som f.eks. ørkenfædrene). Heller ikke de er opstået ud af den blå luft men går tilbage til Skriften og Jesus.

Du spørger så om noget interessant:

"Hvis jeg kan lide sufisterne, og sufisterne kan lide Muhammeds ord og lære... hvorfor kan jeg så ikke lide Muhammeds ord og lære? Er der noget, jeg har misset...??"

- Måske kan du ikke genkende Muhammeds ord og lære i din sjæl; det vækker måske ikke genklang, rører ikke ved din inderste længsel og vækker ikke den menneskelighed og kærlighed, du måske søger.

Mon ikke de første sufister søgte væk fra Muhammeds lære og Koranens lovstof for i stedet at udleve en dybere tro på Gud. Jeg har i den forbindelse læst, at bevægelsen kulminerede i det 8 og 9 årh., indtil den i starten af 900 tallet ikke kunne rummes af islam (en al-Halladj blev henrettet). Herefter levede sufismen forsigtigt videre.

For mig som kristen kunne der også findes det svar, at Muhammed og Koranens lære ikke udspringer af Guds selvåbenbaring i Kristus, dvs. Jesus Krisus som Guds Søn (og ikke blot som en profet blandt andre profeter). For mig er det ganske afgørende, at den kristne tro er givet med vores historiske liv, fordi Gud helt konkret søgte at mindske afstanden mellem Gud og mennesket. Jeg tiltrækkes ikke af Muhammed, fordi jeg føler, at han modarbejder denne Guds begivenhed, men derfor kan der godt være stof/udtryk/billeder (i Koranen) og bevægelser, der er inspirerende for den religiøse oplevelse - som du f.eks. finder i sufismen. I den forbindelse vil du sikkert også kunne finde noget opvækkende og genkendende mht. til den uselviske kærlighed inden for kristendommen og kristendommens mystiske/spirituelle dimensioner.

Mvh
Anne

_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#9258 - 19/04/2010 18:16 Re: MYTENS MAGT [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej Arne

Jeg er ikke bare begejstret for "den lokale nordvesteuropæiske form for kristendom", men for den globale kristendom, som vi både finder den i vesten og f.eks. i Afrika (jf. den sydlige mission i vesten/norden, noget Mogens Mogensen i særdeleshed beskæftiger sig med). Det væsentlige her er, at kristendommmen ikke er noget, der finder sted lokalt i den nærmeste kirke, i super brugsen eller i sognet. Sådan har det nok før været, i hvert fald hvad angår sognet, dvs. hver sogns menighed.

Når jeg i teologisk forstand taler om historisk begivenhed, det at Gud er trådt ind i vores historie, ja, ind i vores verden og menneskeliv, mener jeg ikke en videnskabelig dokumenteret begivenhed. Jeg er udmærket klar over, at vi befinder os i troens sfære. Når det er sagt, har mennesker i historien oplevet og erfaret et Guds nærvær i en sådan grad, at der er blevet fortalt og skrevet meget om ham tømrersønnen fra Nazareth - det gælder både det kanoniske stof og de tekster, der ikke er kommet med i Bibelen.

For mig er der ingen tvivl om, at Jesus har eksisteret som et menneske og en guddommelig begivenhed. Altså Kristus selv må i en eller anden forstand være en begivenhed - en begivenhed som evangelierne og brevene prøver at indramme, og aller tydeligst at udleve som discipel/kristen jf. de paulinske breve - hvor Guds virkelighed forenes/mødes med menneskets virkelighed. Gud overvinder altså selv afstanden mellem Gud og mennesket, hvorfor den kristne ikke skal søge Gud som et mirakel eller en lykkepille i det høje, men derimod, ifølge min opfattelse, i den verden og virkelighed, der er eksisterende (i modsætning til myten). Dén historie vi finder i NT er således en uafsluttet historie, som vi alle befinder os i. Det kunne ikke være mere naturligt :o)

Jeg forstår godt, at du finder det beundringsværdigt, når folk, der er solidt plantet i deres tro, samtidig kan se positivt på andre religioner. Den bevægelse finder vi også hos kristne teologer, der netop i denne tid arbejder med religionsmødet. Her kan jeg blot nævne KD's religionsnetværk (og religionsdebat) og en teolog som Viggo Mortensen, en som Mogens Mogensen samt folk fra Religionsvidenskab. Det er heller ikke fordi, at jeg sådan bare går rundt og kritiserer og tage skyklapper på, og jeg har da mødt mange religiøse mennesker over nettet. Men jeg ved godt, hvad jeg selv har det bedst med, og hvilke kristne dimensioner (og dogmer), der er vigtige at fastholde, jfr. kristendommens inkarnatoriske princip.

Dog undrer jeg mig lidt over, at du mener, at islam er mere religionsvenligt end kristendommen? Kan det skyldes, at islam skal forstås som det endelige budskab, hvori ligger, at kristendommen o.a. er afguderi? Dvs. al visdom og alle videnskaber kan udledes af islam, nærmere betegnet, Koranen.

Jeg har det fint med, at der er forskel på jødedom, kristendom og islam, og at man ikke forsøger at udvande det, der er centralt. Men derfor kan man godt gå i dialog og huske det, der ligger til grund for den kristne etik, at livet leves sammed med andre mennesker i verden - den kristne kirke er en kirke i verden og den kristne spiritualitet er en dobbelt bevægelse, dvs. en indadvendt retræte og et udadvendt engagement i verden.

Mvh
Anne smiler



_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 24 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Alle beboere fra sammenstyrtningstruede ..
28/04/2024 15:14
Vil alligevel ikke lukke flyrute til Bor..
28/04/2024 15:10
Problemer med at logge på MitID
28/04/2024 15:02
Demonstranter går på gaden over hele A..
28/04/2024 14:26
Abbas forventer angreb mod Rafah i løbe..
28/04/2024 11:37
Nyheder fra Religion.dk