annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15857041
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397197
Et andet syn 2002226
Åndelig Føde 1595153
Jesu ord 1533599
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 315 gæster og 203 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 15 af 24 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9345 - 12/05/2010 09:39 Re: MYTENS MAGT [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej Arne

Citat:
Tak for dit svar.
Jeg har læst det igennem nogle gange, men det gi'r desværre ikke så megen mening for mig.


Okay, det er en ærlig sag. Jeg kan godt se, at jeg med mit indlæg beskæftiger mig med spørgsmålet om Jesus og Gud inden for det dogmatiske felt (systematisk teologi). Jeg forsøgte at belyse, hvordan forestillingen om Jesus som profet (islam) og som Gud (jf. tonaturlæren med Jesus som både menneske og Gud) kan få en lidt anden klang, hvis vi inddrager en helhedsforståelse med Gud som den, der er begivenheden, ikke bare den ydre og historiske Kristusbegivenhed men i lige så høj grad den indre og nyskabende Kristusbegivenhed i os (som Hanskrist helt sikkert også ville understrege med henvisning til Paulus og ordene om, at Kristus ved troen virker i os). I den forbindelse er der heller ikke tale om en overeksponering af den 2. person i treenigheden, for disse (treenigheden) kan ikke adskilles - de kan siges at være forskellige personer (Fader, Søn og Helligånd), men de kan ikke adskilles akkurat som Guds og menneskets virkelighed ikke kan adskilles. Gud hører ikke til én virkelighed og vi til en anden virkelighed. Sådan opfatter jeg det i hvert fald blinker Hvad der er tale om mht. den 2. person er, at det er i Kristus, at Gud åbenbarer sig i vores liv. Derfor taler vi om og til Kristus.

Citat:
Men når du drister dig til at hævde at have fået åbenbaret "Guds virkelighed" ("Ved at tage del i Kristus står vi på samme tid både i Guds virkelighed og i verdens virkelighed."), så gør det oprør i mig, så er det for mig noget nær at "trampe på det mest hellige i at anfald af storhedsvanvid".


Jeg tror mere, at det handler om din modstand og det, at vi taler forskelligt sprog - eller i hvert fald har forskellige intentioner. Hvor jeg forsøger at belyse kristendommen som andet end et sæt religiøse akter, men derimod som en del af vores virkelighed (andet ville da være ulogisk), der holder du dig udelukkende til din erfaringshorisont, og det er også helt fint (det gør vi vel alle i en eller anden forstand), selvom jeg synes, at du med din dom, "storhedsvanvid", rammer ved siden af.

Citat:
Det er da også derfor, jeg efterhånden har opgivet at bruge ordet "Gud" - fordi det, for mig at se, i den grad er blevet overbegramset - og samtidig er blevet spærret inde i menneskeligt snæversyn.


Jeg synes stadig, at din begrundelse herfor er tynd. En ting er at være kritisk over for menneskeligt og kirkeligt snævertsyn og udlægge det, noget andet er at læse andres tekster og saglige baggrund (samt positive tilgang) åbent frem for at blive mer eller mindre småfornærmet engel

Mvh
Anne



_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#9346 - 12/05/2010 19:43 Re: MYTENS MAGT [Re: ALH]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Anne og Arne.
Jeg er noget imponeret over jeres kendskab til mig ganske ukendte figurer, Jakal al-Din Rumi, Barths og Bonhoeffer og tror at majoriteten af de danske folkekirke medlemmer heller ikke kender en brik til disse og er de så rigtige kristne nu når de ikke ved at gud er Jesus og Jesus er helligånden som så også er gud??? nej vel, de er ikke at regne som rigtige kristne, de er bare ført bag lyset og bliver holdt hen med søde historier og så de hvordan bl.a. I to debaterer for slet ikke om Hanskrist, så ville de nok løbe skrigende bort, nej det er sku for besværligt at være kristen.

Når I så begynder at tale om tonaturlæren og kalkedon synoden i 451, så er de sidste vel stået af, men nej de blir sku hængende, i hvad ved jeg ikke, men muligvis et håb om at de får lov at leve længere, hvis de falder til patten.
For nogen mening med det hele kan der vel ikke være, det er jo alt sammen noget menneskeskabt for at "fængsle" mennesket i et jerngreb, så han ikke tør andet end betale sin kirkeskat, så de selvvalgte gejstlige bedragere kan sidde på deres piedestaler( prædikestole) og skue ned over de underkuede, fordi de ikke ved, at de ikke er kristne, mens de gejstlige godt ved det, fordi de har studeret hvad der kræves for at være kristen og nærmere en gud -far søn helligånd, der er frit valg, de er alle fire en og samme bedrager.

Og imorgen gå rumraketten igen afsted på kristi luftfartsdag, ku de ikke sende ham til en anden planet, så vi kunne blive befriet for ham-dem.






Redigeret af treram (12/05/2010 19:45)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9347 - 12/05/2010 21:20 Re: MYTENS MAGT [Re: ALH]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7235
Sted: Sydsjælland
Hej Anne.

Du skriver til mig:
Citat:
"En ting er at være kritisk over for menneskeligt og kirkeligt snævertsyn og udlægge det, noget andet er at læse andres tekster og saglige baggrund (samt positive tilgang) åbent frem for at blive mer eller mindre småfornærmet engel "

Jeg er selvfølgelig ked af, at min replik til dig gav dig det indtryk - også selvom jeg skrev at jeg respekterer dine synspunkter.

Men det er nok rigtigt, som du vist egentlig antyder, at vi "taler forbi hinanden".

Når du så nu skriver, at du "forsøger at belyse kristendommen som andet end et sæt religiøse akter", så går det op for mig, at det vist er sådan noget som folkekirke-kristendom, der for mig at se er stivnet til en indholdsløs skal, du markerer dig forskellig fra.

Jo, her er vi selvfølgelig slet ikke uenige.

Men når du bruger et udtryk som "Guds virkelighed", som vi tager del i "ved at tage del i Kristus", så er det, jeg opfatter det sådan, at "Guds virkelighed" er noget, vi ikke kan udtale os om - selvom vi naturligvis i kristen forstand (og nok også i muslimsk og jødisk) er en del af denne af Skaberen skabte og til stadighed opretholdte virkelighed.

Det mener jeg ikke, vi kan tillade os at søge at gøre os kloge på, fordi det - for mig - ligger uendelig langt hinsides vores fatteevne - er et mysterium - hvis eksistens (flygtige mirakel) vi allerhøjst - i gunstigste fald - kan ane.

Og hvad mener du med "at tage del i Kristus"?

Jeg har også fra anden hånd set udtrykket "iklæde sig Kristus".

Er det andet og mere end talemåder?
Jeg kan ikke få sådanne udtryk til at "sige mig noget".

Jeg kan forstå det at tro på Jesus Kristus, som Sønnen i Den Hellige Treenighed, at inspireres af og at følge de overleverede ord og symboler fra Ham, at tilbede Ham og at elske Ham - men "at tage del i Ham", den fanger jeg ikke.

Og hvor er Helligånden blevet af?
Helligånden er for mig lige så virkelig som Jesus Kristus - og lige så virkelig som "det uskabte lys" fra Faderen - og det helt uanset historisk virkelighed eller myte.

Jeg bilder mig ind at have mødt - oplevet - både Jesus Kristus, især via en Ikón - og Helligånden via lys (uskabt?) - endda mange gange - og jeg kan jo godt se, at den slags ligner storhedsvanvid - men hvad kan jeg stille op andet end at være tro overfor det største, jeg har oplevet, og igen og igen oplever, i mit liv?
Myte eller ej, så er det dog sandhed (for mig), som jeg ikke har mulighed for at benægte smiler

Men det er sandhed - for mig - som jeg ikke kan gøre mig klog på, på samme måde som jeg ikke kan gøre mig klog på det, I teologer vist kalder "teodicé-problemet" (Når Gud er almægtig, har skabt verden - og er god - hvordan kan der så være "det onde").
Det viser jo netop, synes jeg, at vi skal afholde os fra logik her - også "teologik" - og nøjes med vore egne ufattelige inspirationer og oplevelser (Men det er måske det du mener med udtrykket, "tage del i Kristus"?).

Det er også derfor, jeg har respekt for, hvordan jøder og muslimer oplever Gud (Faderen) - og for buddhister, der mener at vores selviskhed hindrer os i at opleve verden, og som ikke kunne drømme om at træde på en myre (som vist ikke er omfattet af kristen næstekærlighed).

Du nævner noget om min "modstand" (mod kristendom?), som jeg ikke rigtig kan tyde.
Men jeg er ikke modstander af ærlig kristendom - ej heller af andre religioner - tværtimod smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (12/05/2010 21:21)
Top Svar Citer
#9348 - 12/05/2010 21:57 Re: MYTENS MAGT [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7235
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

For de fleste mennesker er det vel mest praktisk at benytte den religiøse institution, der er nærmest - især til begravelser, eventuelt dåb, og til dels også vielser - og så ikke spekulere ret meget mere over dét.

Siden Harald Blåtand tvangskristnede danskerne for ca. 1000 år siden har det så været kristendommen, som mere en 80 % af os frivilligt betaler til (og de af os, der ikke vil betale, slipper ikke for penge til præsterne via statsskatten).

Det går tilbage for folkekirken, men meget langsomt - vel mest pga. tradition og vaner - men vel også i mangel på alternativer.

Hvor mange procent af erklærede ateister bliver begravet på en kirkegård ("hellig jord")?
Mon ikke det er de fleste?

Jeg er enig med dig i, at alle religioner er menneskeværk, men de udspringer vel alle af menneskers inspirationer og intuitioner i forsøget på at finde en måde at leve livet på i denne fantastiske verden, som jo er totalt ufattelig.

Vi danner os vel så en slags billeder.
For ateister kan man ved sige, at billedet er "naturlove og tilfældigheder" (selvom "tilfældigheder" egentlig i virkeligheden er uoverskueligt komplicerede årsagssammenhænge).
For teister kan det være en "jødisk Gud", en "islamisk Gud", en "trefoldig Gud", en "hinduistisk gudeverden".
Og for buddhister kan det være billedet af "selverkendelse og Nirvana", mens agnostikere vel opgiver noget billede.

Det er nemt at finde "uhyrligheder" i alle religionerne.
Men er ateismens tilfældighed ikke også "uhyrlig"? blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (12/05/2010 21:57)
Top Svar Citer
#9349 - 13/05/2010 09:00 Re: MYTENS MAGT [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jo vi er helt enige om at folkekirken mest er et serviceorgan, der leverer musik(altid sørgelig) optræden (altid i sort næsten)
lokaler( tissekolde om vinteren og med en elendig udsmykning).

Den leverer en præst der muligvis forstår at lægge ansigtet i de rette folder alt efter hvilken service han udfører, men for det meste dog et sørgeligt fjæs.
Den leverer en præst der ved en begravelse har fået nogle stikord på den afdøde, som han så af bedste måde prøver at give et personligt islæt, hvilket dog sjældent lykkes.

Ved dåb og konfirmation lyser præsten dog lidt op, nye medlemmer er altid velkomne.
Jeg har været til mange begravelser og iblandt disse 2 ikke kirkelige begravelser, hvor mange venner kom og gav hver deres lille tale ved den afdødes kiste, det var en oplevelse der var virkelig og ikke en pinlig kirkelig begravelse.

Og du har sikkert ret i at mange ateister bliver begravet på en kirkegård, men det er fordi de ikke har haft mod og hjerne til at melde sig ud af folkekirken.

Jeg glæder mig at du også mener at alt det religiøse er menneskeskabt, selvom jeg ikke er helt sikker på om du er helt oprigtig.
Jeg tror desuden at religionerne mere udspringer fra menneskets angst for det uvisse, mørket, de mange lyde i urskoven, lyn og torden, ting som vi jo idag ved hvad er, men som div. filosoffer har skrevet side op og side ned om, iblandet deres egen opfattelse af naturens luner og hårdnakkede påstande om at det er en gud der bestemmer det hele, der er blevet skrevet tykke afhandlinger om tro og religion, den ene mere fantasifuld end den anden, men ingen af dem har kunnet bevise at der eksisterer en gud- allah, ingen har kunnet bevise at en Jesus har levet, det er simpelt hen så åndsvagt hvad mennesket kan finde på når det gælder religion/tro.

Jo verden - universet er forunderligt det er vi ganske enige om, og jeg holder bl.a. at se på :the Universe siden, hvor nye spændende opdagelser kommer næsten hver dag om universets "liv", om nye stjerne der fødes om nye galakser der opdages o.s.v. men det får ikke til at føle mig troende på en gud, tværtimod. Men det ser mig ud til at være en ganske "tilfældig" kædereaktion der styrer det hele, mere eller mindre TILFÆLDIGT.
Er det uhyrligt, mere uhyrligt end at der sidder en gud-fader-søn-helligånd-Jesus et "sted" og styr det hele.

Og som for 2010 ende gang farer ad helvede til idag.


_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 15 af 24 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
12/05/2024 20:41
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Rapperen Branco stopper karrieren
13/05/2024 12:29
FN nedjusterer estimat for dræbte kvind..
13/05/2024 12:10
Lastbil med bioaffald væltet: Landevej ..
13/05/2024 11:54
Kristersson: Nato kan placere atomvåben..
13/05/2024 11:36
DBU indgår stort samarbejde med Salling..
13/05/2024 11:22
Nyheder fra Religion.dk