annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15846431
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2396402
Et andet syn 2001586
Åndelig Føde 1591447
Jesu ord 1533150
Galleri
Narcissisten og legebarnet!
Hvem er online?
0 registrerede 213 gæster og 198 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 24 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9279 - 23/04/2010 23:26 Re: MYTENS MAGT [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Citat:
Føler du dig overbevist om, at Muhammeds beretninger om de åbenbaringer, han påstod at have oplevet ved Ærkeenglen Gabriels hjælp, og som senere samledes til koranen - at de er løgn eller en løgnagtig myte?


Ja. Det er helt klart løgn.

Og det er sandt, at det er løgn.
Top Svar Citer
#9280 - 24/04/2010 14:11 Re: MYTENS MAGT [Re: ALH]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7234
Sted: Sydsjælland
Hej Anne.

Du peger - som forventeligt - på de to religioners forskellige opfattelse af Jesus: "profet" - eller "den anden person i den hellige treenighed (trefoldighed)"?

I korancitatet, som jeg gentager herunder, og som er fra den seneste oversættelse af koranen til dansk (Ellen Wulff, forlaget Vandkunsten, ISBN 87-91393-95-7), siges det jo klart, at bibelen kommer fra Gud (vers 3 og 4).
Og i vers 7 omtales "de flertydige vers" - med den tilføjelse, at kun Gud kender den rette fortolkning (fremhævet herunder).

Den samme flertydighed kender vi jo også fra kristendommens arianisme - og jeg gad vide om ikke denne opfattelse stadig trives blandt ganske mange danske folkekirkekristne.

Citat:
"Her er fra Sura 3, indledningen (de første 9 vers)

I den nådige og barmhjertige Guds navn.
1
' - L - M. (Jeg ved ikke, hvad det betyder/A)
2
Gud, der er ingen anden Gud end Ham, Den Levende og Den Bestandige.
3
Han har sendt Skriften med sandheden ned til dig til bekræftelse af det, der var før den. Han har sendt Toraen og Evangeliet ned
4
tidligere, som en retledning for menneskene; han har sendt sondringen ned. De, der ikke tror på Guds tegn, har en streng straf i vente. Gud er mægtig; Ham hører hævnen til.
5
For Gud er intet skjult, hverken på jorden eller i himlen.
6
Han er den, der former jer i moders liv, som Han vil. Der er ingen anden Gud end Ham. Han er Den Mægtige og Den Vise.
7
Han er den, der har sendt skriften ned til dig. Heri er der både entydige vers; og de er skriftens moder - og andre, som er flertydige. De, der i hjertet er vigende, følger det deri, der er flertydigt, i ønsket om at friste til frafald og fortolke den. Men kun Gud kender dens fortolkning. De, der har en grundfæstet viden, siger: "Vi tror på den. Alt kommer fra vor Herre." Kun de forstandige lader sig påminde.
8
Herre! Lad ikke vort hjerte vige, efter at Du først har retledt os! Giv os barmhjertighed fra dig! Du er den stadige giver.
9
Herre! Du vil bringe menneskene sammen til en dag, hvorom der ikke hersker nogen tvivl. Gud bryder ikke et løfte."

Nu skal jeg straks indrømme, at jeg kun kender meget lidt til islam og koranen - og endnu mindre til de mange forskellige muslimske fortolkninger (men dog har snuset lidt til sufien og mystikeren Jala al-Din Rumi og til Ibn al-Arabi), men de ovenfor citerede koranvers synes dog at være ret så klare, vil jeg mene.

Og så er det vel spørgsmålet, om man i sit hjerte, i sit sind, kan rumme dem begge - eller rettere alle de tre monoteistiske livsopfattelser (og deres varianter)- og mere til - uden at svigte, hvad der ligger en selv nærmest.
Det kunne Rumi!
Det beundrer jeg ham for.

Og det glæder mig, at du ikke kalder islam en løgn.

Dit citat af Bonhoeffer: "Gud kalder os ud af vores skjulested." - er åbenbart væsentligt for dig, men jeg forstår det ikke - og jeg tvivler på at ret mange gør det.
Kan det afklares?

Når jeg spø'r, er det jo fordi jeg ikke anerkender nogen religion eller personlig tro som værende fuldkommen, men alligevel finder store og (livs)vigtige kvaliteter mange steder - ikke mindst i mange sider af kristendommen - kvaliteter, som jeg for alt i verden ikke vil undvære i mine egne forsøg på at nærme mig "sandheden i universets væren" som jo ER - her og nu - og sikkert også i det, vi kalder evigheden.

Her er jeg selvfølgelig nysgerrig efter, hvad du finder hos Bonhoeffer smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (24/04/2010 14:12)
Top Svar Citer
#9281 - 24/04/2010 14:19 Re: MYTENS MAGT [Re: Michael]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7234
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Ja, så er det jo højst nærliggende at spørge:

Føler du dig også overbevist om, at bibelens beretninger om Moses m.fl. og Jesus - at de er løgn eller løgnagtige myter? smiler


Redigeret af Arne Thomsen (24/04/2010 14:23)
Top Svar Citer
#9282 - 24/04/2010 23:49 Re: MYTENS MAGT [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Historierne om Moses og Jesus er de originale historiske beretninger, som Islams konstruktører har taget som gidsler og inkorporeret i deres egen falske religionskonstruktion,

Blandt andet har de reduceret Jesus fra at være Gud søn til at være en simpel profet underordnet den morderiske købmand Muhammed. Jeg betragter ikke Islams kilde som værende guddommelig, jeg finder Islam er en konstruktion på linie med scientology.En ond lovgiviningsreligion og voldelig religon, der ser ned på alle vantro. der indokrinerer børn fra fødslen i en bestemt måde at tænke og opfatte på-

Alla er ikke Gud, han findes slet ikke og koranen er ikke Guds ord.

Synd, at en milliard mennesker er fuldstændig indoktrineret i denne religions tankesæt, som er helt i gennem løgn.

Men vi har jo religionsfrihed her i landet, så jeg tror ikke på Allah, som værende Gud. Han er en opfundet historie ligesom Muhammed, som alle muslimer åbenbart omfatter med hysteriske følelse, slet ikke var en profet fra Gud.

Men se blot hvor let det er at indoktrine et menneske, blot man starter fra barnsben,

Jeg bryder mig slet ikke om Islam, denne voldelige og onde religion.
Top Svar Citer
#9283 - 25/04/2010 05:20 Re: MYTENS MAGT [Re: Michael]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej MIchael.

"Men se blot hvor let det er at indoktrinere et menneske, blot man starter fra barnsben".

Jeg maa give dig fuldstaendig ret i det her anfoerte, det er bla. du og de mange andre i folketossekirken et slaaende eksempel paa.
Uden indoktrinering ville alle kirkerne langsomt doe ud, til fordel for et normalt liv uden sutteklude.
Og mange boerns liv vil blive sparet for kirkeligt misbrug/handel.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 24 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
11/05/2024 19:32
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
To aktivister anholdt for angreb på Mag..
11/05/2024 21:12
Flere end 1.700 evakueret i det nordøst..
11/05/2024 20:24
Knivstikkeri på Brønshøj Torv
11/05/2024 20:03
Nødhospital indrettet i det centrale Ga..
11/05/2024 19:28
Spanske ferieøer strammer alkoholregler
11/05/2024 17:33
Nyheder fra Religion.dk