annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15857041
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397197
Et andet syn 2002226
Åndelig Føde 1595153
Jesu ord 1533599
Galleri
Jorden
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 277 gæster og 163 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: MYTENS MAGT

Hej Anne.

Som jeg ser det, er det da fint nok, at du er begejstret for den lokale nordvesteuropæiske form for kristendom - med dét, at Gud - i form af Sønnen - blev menneske, som den centrale begivenhed.
Den begejstring deler jeg også.

Men det går jo ikke at påstå, at det er en historisk begivenhed, eftersom der, mig bekendt, ikke findes historiske data, som kan underbygge.
Det samme gælder vist også Moses.

Hvis du kender til data, som historie-forskningen kan godkende, ville det være dejligt at se dem.
Men indtil da kan det vel ikke være andet og mere end en myte, som man kan vælge at tro på som en historisk begivenhed - men ikke kan bevise.

Det var jo så spørgsmålet, om der overhovedet har eksisteret et menneske, der ligner beskrivelsen af Jesus i det nye testamente.
Men når vi så kommer til spørgsmålet, om religionens Jesus var af guddommelig natur - selv Gud - så huserede arianismen (Sønnen skabt af Faderen) jo i mange århundreder - som en del af kristendommen også her i Vesteuropa - og hvor man ikke accepterede Jesus som Gud.
Her er der jo næsten sammenfald med islam, der jo anerkender Jesus - ikke som Gud - men som en stor profet.

Du vurderer, at jeg har en "positiv tilgang til Koranen/Mohammed".
Det kan du måske have ret i - på samme måde som sufien Jalal al-Din Rumi havde en positiv tilgang til Bibelen - og i øvrigt også på samme måde, som Muhammed i koranen havde en positiv tilgang til "Toraen" og "Evangeliet".

Jeg finder det beundringsværdigt, at nogle mennesker kan føle sig så solidt funderet i deres egen tro eller overbevisning, at de kan udholde at se "positivt" på andres.
Det kan islam (selv om den også har en masse, for mig at se, grimme sider).
Det kunne den muslimske sufi Jalal al-Din Rumi
Det kunne hinduen (m.m.m.) M.K. Gandhi.
Men det synes ikke at være kristendommens stærkeste side.

Det kan vel føles fattigt at måtte "nøjes" med en myte (eller flere myter) i stedet for noget "virkeligt".
Men for mig er myten (myterne) egentlig mere "virkelig" og "sand" end historiske data - eller mangel på samme.

I øvrigt adskiller du dig da ikke meget fra islam i din: 'Gud-med-os-midt-i-denne-verden' smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
12/05/2024 20:41
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Nedrykningstruede OB træner for lukkede..
13/05/2024 10:52
Forsvarer i ankesag om drabet på Mia Sk..
13/05/2024 10:09
Havnebad genåbner efter olieforurening
13/05/2024 09:52
Op mod 100 anholdt i Armenien efter prot..
13/05/2024 09:51
Københavnske skoler skal have færre kl..
13/05/2024 07:33
Nyheder fra Religion.dk