annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15738219
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2387905
Et andet syn 1995517
Åndelig Føde 1535871
Jesu ord 1527186
Galleri
Light Blue Mind Rødhus marts
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 71 gæster og 85 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 19 af 29 < 1 2 ... 17 18 19 20 21 ... 28 29 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7957 - 18/11/2009 00:31 Re: Min meditation [Re: ole bjørn]
Anonym
Uregistreret

Kære Kristian,

"Jeg er det" er muligvis oprindeligt på engelsk. For den består nemlig af samtaler med Maharaj, hvor der har været en engelsk/amerikansk tolk til stede blandt den gruppe mennesker, der har været samlet. Men jeg er ikke sikker.

Mine erfaringer i meditation består i en vidunderlig fred gennem åndedrætsmeditation; jeg er opmærksom på mit åndedræt, og når tankerne vandrer - og jeg opdager det - så bringer jeg opmærksomheden tilbage på åndedrættet.

...Det er en fred, der varer hele dagen, og som giver mig et overskud til at se meget mere afbalanceret på tingene.

Den er værd at prøve, ét kvarter dagligt.
Top Svar Citer
#7959 - 18/11/2009 10:38 Re: Min meditation [Re: ole bjørn]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Kære Ole Bjørn.

Det glæder mig at vi er nogenlunde på samme niveau, hvad meditation angår, jeg har dog heller ikke i mine unge år haft "behov" for at meditere, men har selvfølgelig altid spekuleret meget over tingenes " tilstand" men det er jo ikke det samme som en dyb trancelignende meditation.

Nu er jeg jo gift med en buddhist, men min viv mediterer overhovedet ikke og har aldrig gjort det, jeg har på fornemmelsen at de færreste buddhister mediterer, det har de alle de "arbejdssky" munke til.

De bliver indkaldt hvis der skal ske noget særligt, så kommer der en pickup med en ladning munke, der så placerer sig på en lang række med front mod "publikum" og de "udgyder" en monoton mumlen i timevis, afløst af "publikums" bespisning af munkene.
Nå det var et lille sidespring, som nok burde være tilstilet Kristian der fængsles lidt af Buddha.

En af mine svigerfædre var meget indremissionsk, men jeg mener heller ikke at han mediterede.

Jeg har på fornemmelsen, at det er mennesker der ikke rigtigt har "styr" på sig selv, der mediterer for at finde deres eget jeg, de har svært ved at acceptere at de bare er til, uden nævneværdig grund og forsøger ved hjælp af meditation af finde sig selv og grunden til de og andre er til og beteer sig som de gør.

Men er man helt afklaret med sit jeg, ved hvordan man skal opføre sig overfor sine medmennesker og har accepteret at man bare er til rent tilfældigt, behøver man ikke prøve at dykke ned i sin underbevished og fremtrylle mystiske forklaringer, som vi læser, at de mediterende har masser af.

Om det helt svarer til hvad du mente, men med andre ord, er jeg ikke helt klar over, men næsten.

Hvis nogle har glæde af at meditere, er der jo intet farligt i det, men det kan muligvis også have en negativ virkning på andre.
Du mener, ligesom Arne, at jeg er voldsom i mine udfald mod de religiøse illusioner?? det er muligt, men jeg går hele tiden efter bolden og den bør "punteres", at jeg har et indæt antiparti mod religioner, indrømmer jeg uden at blinke, men det er kun fordi at de prøver at styre verden og menneskenes liv, det er jeg meget imod, eftersom guderne er noget mennesket har skabt/opfundet for årtusinder siden, fordi det var hunderæd for alting omkring sig og skulle have en narresut, en narresut som har kostet/koster mange mill. uskyldige menneskers liv, degradering af kvinder, tortur mm. Men det tæller ikke med i de troendes betragtninger, de har trukket skyklapperne for, ingen skal genere deres gudeillusioner.

Det er bl.a. derfor at jeg sammenligner religionerne med nazismen, de skal alle have den rene tro (race) og falde til patten se op til deres hersker Hitler/gud, ellers vanker der, de vantro ( jøderne-ateisterne) skal udryddes, verden skal ensrettes til til tro på en hersker Hitler/gud.

Måske lidt skarpt stillet op, men med ondt skal ondt fordrives, i århundrede var det religionerne der stillede betingelserne, nu er de heldigvis på retur, lige pånær Islam, der er ved at overtage de andre religioners tidligere magtområder, men det må man ikke nævne!!.





Redigeret af treram (18/11/2009 10:43)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7960 - 18/11/2009 13:58 Re: Min meditation [Re: treram]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Treram.

Jeg mener absolut ikke ligesom Arne. Det er fint med dine voldsomme angreb på religionen, for de er debatskabende, og det er der behov for her på siden. Jeg har den samme bagvedliggende indstilling til religion som du, men har af hensyn til de blide troende blot en anden stil end du, fordi jeg ikke ønsker at såre disse ofre for indoktrineringen.

Jeg går derfor hellere direkte efter de mennesker, som faste i (over)troen betragter ateister som idioter, der ikke har forstået noget som helst, og som ihærdigt forsøger at trumfe deres meninger igennem. Disciple er et af de værste eksemplarer af slagsen. De savner fuldstændig respekt for andre holdninger, som alle fundamentalister gør.

Du har ganske ret i, at mennesker, der ikke kan finde ud af sig selv, ofte kaster sig over meditation, men der er en anden stor gruppe af mediterende, som du har overset. Det er mennesker, der som jeg, af nysgerrighed eller i decideret forskningsøjemed er gået ind i eksperimenter med meditation for at forstå fænomenet.

Det var f.eks. tilfældet med Vækstcenteret i den første tid. En hel del videnskabeligt orienterede forskere i alternative behandlingsmetoder (Dansk Selskab for Integreret Medicin) meldte sig til kurser sammen med de bedste og mest kendte alternative behandlere på den tid. De fleste af dem var medlemmer af min redaktionskomite for det blad om alternativ medicin, energi m.m. som jeg forsøgte at få til at overleve, men tiden var ikke moden til det dengang.

Selv deltog jeg ikke i Vækstcenterets kurser, for jeg anså allerede dengang Jes Bertelsen for rablende skør. Det viste sig, at jeg havde haft ret, så størstedelen af de deltagende forskere og læger, som jeg kendte, droppede ud igen og advarede mod vækstcenterets metoder.

Desværre har vi ikke her i landet love mod religiøs hjernevask af mennesker, så Bertelsen har fortsat sin virksomhed med sine drømme om et mentalt verdensherredømme. Heldigvis har Infogruppen fået sat en stopper for hans forsøg på religiøs indoktrinering af skolebørn ved at appellere til skoleudvalgets kristne kulturtraditioner. Et smart og effektivt træk selv om jeg hellere havde set en videnskabelig argumentation, men som du ved falder det ikke i god jord hos visse kredse i befolkningen.

Der findes kun en vej ud af det religiøse morads, som størstedelen af verden befinder sig i, og det er forskning i psykologi og hjerneprocesser kombineret med massive oplysningskampagner. Det vil uden tvivl tage flere hundrede år at befri verden for religionernes svøbe og indføre styresystemer, der udelukkende baserer sig på reel viden. Vore efterkommere må så blot håbe, at verden når dette stade inden menneskeheden har udslettet sig selv i troen på et efterliv.

Mvh

Ole Bjørn engel

Top Svar Citer
#7961 - 18/11/2009 16:57 Re: Min meditation [Re: ole bjørn]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Kære Ole Bjørn.

Nu kendte jeg ikke Jes Bertelsen og Vækstcentret, så jeg måtte lige skaffe mig lidt info om hans meritter.
Jeg kan se at folkekirken var bange for konkurrence fra hans side om at få lov til at inddoktrinere skolebørn, hvilket de jo mener de har monopol på, om hans inddoktrinering er værre, tror jeg så også på, men de bliver så ikke påduttet en gud, kan jeg umiddelbart forstå, jeg gider så ikke sætte mig yderligere ind i hvad det hele går ud på, jeg har bedre ting at tage mig til.

Jeg kunne aldrig få mig selv til at deltage Vækstcentrets kurser, det kunne ikke fange min interesse, jeg bruger megen tid på, at sætte mig ind i de forskellige religioners gøremål mm.

Jeg viser nok heller ingen respekt for andre holdninger end min egen ateistiske og det har jeg det faktisk godt med, jeg er så overbevist i min ikke tro, at alle troende er idioter, men sig det endelig ikke til nogen, så får jeg sq på puklen.

Det skal hårde udfald til for at prøve at åbne folks øjne, efter min mening, hvilket jo også er modpartens meninger, så er det hvem der kan råbe højest "for sin syge moster".

Jeg ved at jeg kæmper mod en stor overmagt, men jeg giver ikke op, jeg er enorm stædig og er vandt til at få mine ting gennemtrumfet, når der er raison i dem.

Men selvom jeg kommer med voldsomme angreb, er der ikke ret mange der reagerer på dem, to-tre stykker er jo ikke mange, så de skaber ikke ret megen debat, som jo ellers var mit formål.



_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7962 - 18/11/2009 17:57 Re: Min meditation [Re: treram]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Treram.

3 reagerende er skam mange på en debat, hvor de aktive debattører for det meste kan tælles på én hånd.

Men dine angreb har mest været rettet mod præsters og pavers udnyttelse af de religiøse magtapparater. Det ville sikkert skabe mere røre i andedammen, hvis du fokuserede mere på de trosforestillinger, som den almindelige troende har, f.eks. nytten af bøn, et liv i paradis efter døden, evangeliernes troværdighed, hykleriet omkring begrebet "kærlighed" og "et liv i Kristus", kristnes moralske fordomme, syndernes forladelse og lignende selvbedrag. Det er jo sådanne ting de troende relaterer sig til, ikke til præsternes misbrug.

Overmagten, du kæmper imod, er ikke de religiøse organisationer, men den blokerede tænke-evne hos de troende, og det er en langt alvorligere modstander.

Du kan næppe overbevise en eneste troende, men debatten kan måske fremme tvivlen hos de læsere, der endnu ikke er bukket under for illusionerne.

Mvh

Ole Bjørn engel

Top Svar Citer
annonce
Side 19 af 29 < 1 2 ... 17 18 19 20 21 ... 28 29 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
63 personer anholdt under masseprotester..
01/05/2024 10:32
Kasernen i Holstebro står til kæmpelø..
01/05/2024 09:46
Varmt vejr giver travlhed i landbruget
01/05/2024 09:40
Nu kan du hente haveaffald på mange gen..
01/05/2024 09:38
Bangladesh slår varmerekord for april
01/05/2024 09:31
Nyheder fra Religion.dk