annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15941211
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404944
Et andet syn 2008064
Åndelig Føde 1624589
Jesu ord 1536995
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 353 gæster og 191 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Min meditation

Kære Treram.

Jeg mener absolut ikke ligesom Arne. Det er fint med dine voldsomme angreb på religionen, for de er debatskabende, og det er der behov for her på siden. Jeg har den samme bagvedliggende indstilling til religion som du, men har af hensyn til de blide troende blot en anden stil end du, fordi jeg ikke ønsker at såre disse ofre for indoktrineringen.

Jeg går derfor hellere direkte efter de mennesker, som faste i (over)troen betragter ateister som idioter, der ikke har forstået noget som helst, og som ihærdigt forsøger at trumfe deres meninger igennem. Disciple er et af de værste eksemplarer af slagsen. De savner fuldstændig respekt for andre holdninger, som alle fundamentalister gør.

Du har ganske ret i, at mennesker, der ikke kan finde ud af sig selv, ofte kaster sig over meditation, men der er en anden stor gruppe af mediterende, som du har overset. Det er mennesker, der som jeg, af nysgerrighed eller i decideret forskningsøjemed er gået ind i eksperimenter med meditation for at forstå fænomenet.

Det var f.eks. tilfældet med Vækstcenteret i den første tid. En hel del videnskabeligt orienterede forskere i alternative behandlingsmetoder (Dansk Selskab for Integreret Medicin) meldte sig til kurser sammen med de bedste og mest kendte alternative behandlere på den tid. De fleste af dem var medlemmer af min redaktionskomite for det blad om alternativ medicin, energi m.m. som jeg forsøgte at få til at overleve, men tiden var ikke moden til det dengang.

Selv deltog jeg ikke i Vækstcenterets kurser, for jeg anså allerede dengang Jes Bertelsen for rablende skør. Det viste sig, at jeg havde haft ret, så størstedelen af de deltagende forskere og læger, som jeg kendte, droppede ud igen og advarede mod vækstcenterets metoder.

Desværre har vi ikke her i landet love mod religiøs hjernevask af mennesker, så Bertelsen har fortsat sin virksomhed med sine drømme om et mentalt verdensherredømme. Heldigvis har Infogruppen fået sat en stopper for hans forsøg på religiøs indoktrinering af skolebørn ved at appellere til skoleudvalgets kristne kulturtraditioner. Et smart og effektivt træk selv om jeg hellere havde set en videnskabelig argumentation, men som du ved falder det ikke i god jord hos visse kredse i befolkningen.

Der findes kun en vej ud af det religiøse morads, som størstedelen af verden befinder sig i, og det er forskning i psykologi og hjerneprocesser kombineret med massive oplysningskampagner. Det vil uden tvivl tage flere hundrede år at befri verden for religionernes svøbe og indføre styresystemer, der udelukkende baserer sig på reel viden. Vore efterkommere må så blot håbe, at verden når dette stade inden menneskeheden har udslettet sig selv i troen på et efterliv.

Mvh

Ole Bjørn engel

Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
20/05/2024 13:44
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Regeringen vil stramme klimakrav for byg..
21/05/2024 11:15
Efter anmodning om arrestordre på Netan..
21/05/2024 11:10
Dansk byggemarkedskæde skal være medsp..
21/05/2024 11:05
Skoleelever i millionby sendt på tidlig..
21/05/2024 11:03
Schweizisk bjergby overvejer at tage ent..
21/05/2024 10:18
Nyheder fra Religion.dk