annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 451 gæster og 137 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 20 < 1 2 3 4 5 6 ... 19 20 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#5884 - 13/11/2008 09:45 Re: Kristus [Re: Michael]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Jeg glæder mig over, at du ikke blev sur på mine indlæg i denne tråd - og især over, at du fastholder fokus på, hvad jeg plejer at kalde fremmedgørelsen, som du eksemplificerer med pigen, der taler i mobiltelefon og som ikke ænser hvem og hvad, der er omkring hende.

Det, vi mangler, er vel, at vi danskere (og tilsvarende i andre vestlige lande) har noget at være fælles om.

Jo, vi har jo her i landet både ytringsfrihed, demokrati, menneskerettigheder og velfærdssamfund - men vi har jo også egoisme, forbrugermentalitet og rendyrket materialisme.
Og resultatet er jo, at vi ikke føler ret meget åndeligt fællesskab.

Hvis du godtager teorierne om menneskers primær- og sekundær-processer, altså de subjektive stærke følelser med upræcise adresser (som når vi drømmer) og den objektive og logiske, men følelseskolde præcision (som i naturvidenskab) og tillige godtager, at vi mennesker er styret af begge dele - ja, så er sagen jo ikke længere helt så ligetil.

Lige siden Harald Blåtand har vi jo haft kristendom som statsreligion, og i vore dages Danmark har vi jo ca. 2000 statsansatte præster til at udbrede den særlige form for kristendom (luthersk evangelisk), som staten understøtter.
Præsterne begraver de fleste af os, når vi dør.
De døber også værgeløse små børn på forældrenes anmodning.
Og en del unge konfirmerer de i den kristne tro, ligesom de også foretager mange vielser (men skilsmisserne holder de sig fra).
Præsterne forsøger også ved søndagshøjmesserne at stimulere deltagerne i den kristne tro, men stort set ingen gider at høre på dem.

En af årsagerne kunne være, at et meget stort antal danske præster ikke længere bogstaveligt tror på Gud og Bibelen, og at den "afmytologiserede" kristendom, de søger at formidle, ikke formår at trænge igennem - ikke taler til vore følelser.
Og at præsterne tillige synes at interessere sig mere for "kirkeorganisatoren" Paulus, som du jo også peger på, end for Jesus Kristus, gør jo ikke sagen bedre.

Og søger man at begribe kristendom - eller en hvilken som helst anden religion - objektivt - med forstanden logiske præcision - ja, så ender man jo uvilkårligt i ateisme.

Resultatet er vel, at vi almindelige mennesker føler os svigtet og henvist til egoistisk rendyrket materialisme - uden nogen idé om meningen med vore liv.

Her synes jeg, dine visioner - både om nærværet i Nu'et og Evigheden, om mennesket som "Jordens Salt", om vores forståelse og vores accept af os selv og vore omgivelser - og om os som grene på et helligt træ - at de fortjener opmærksomhed som en vej til harmoni mellem hver enkelt af os og de andre mennesker på kloden, dens øvrige liv og kloden selv.

Nej, jeg synes bestemt ikke, du skal tie stille!
Jeg synes, det ville være rigtigt og dejligt, hvis du blev ved at gøre dine visioner klarere og lettere fattelige.

Symptomerne på, at der er noget galt, dem kender vi jo - men visionen, den bærende idé, som kunne vinde global menneskelig tilslutning, den står ikke tydeligt og klart nok - endnu - synes jeg smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (13/11/2008 09:50)
Top Svar Citer
#5885 - 13/11/2008 10:09 Re: Kristus [Re: treram]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Helt korrekt, treram. Animalsk føde indeholder jo alle de stoffer, vi har brug for, i koncentreret form.

Når jeg brugte kikuyuerne og masaierne som eksempel, så var det fordi de lever side om side med vidt forskellige madtraditioner. Det er altså ikke de ydre forhold der, som har betinget valget.

Vegetarer er ofte fanatikere som har valgt deres levevis af moralske grunde, og som derfor er uimodtagelige for fornuftsargumenter. Som du selv så rigtigt har påpeget, så viser vores tandsæt tydeligt, at vi fra naturens hånd er omnivore, d.v.s. både til vegetarisk og animalsk føde. Det samme viser enzymerne i vores fordøjelsessystem, hvoraf mange udelukkende har til opgave at nedbryde animalske produkter.

Det økologiske system i ernæring er groft skematiseret, at planterne ved hjælp af solenergi omdanner grundstoffer til organiske forbindelser. Planteæderne forædler så disse forbindelser til mere koncentrerede animalske forbindelser, som kødæderne så tapper energien af ved at nedbryde dem til simplere stoffer, som planterne behøver.

Planteædere må ofte bruge størstedelen af deres tid på at finde og fordøje føde, mens kødædere har gavn af den energimættede føde, så de har et overskud af tid til at tænke, og foretage sig andre ting.

En teori går ud på, at tilskud af animalsk føde er en forudsætning for udvikling af højere intelligens. Det er i hvert fald en kendsgerning, at opfindsomhed og indlæringsevne ikke er særligt udviklet hos planteædere. Måske er det grunden til, at det tit er en ensformig affære at snakke med vegetarer. griner

Mvh

Ole Bjørn ;)

Top Svar Citer
#5889 - 13/11/2008 13:00 Re: Kristus [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Du skriver: Resultatet er vel, at vi almindelige mennesker føler os svigtet og henvist til egoistisk rendyrket materialisme-uden nogen idé om meningen med vort liv.

Nu kan jeg ikke forstå hvad du føler dig svigtet af , er det præsterne eller et tegn fra din gud du savner, så må du vente evigt.
Jo jeg kender godt dit ikon, men det er jo ikke et tegn fra nogen, kun et af utallige maleri af en påstået "profet" malet af en ukendt maler.

Mening med livet, hvorfor behøver du en mening med at du lever og forhåbentligt har det godt, det hele er fra min synsvinkel, ganske "meningsløst", hvis vi da ikke betragter os som en del af fødekæden, så er vi sat på jorden muligvis som sidste led, for at holde alle de andre i fødekæden på et fornuftig niveau, hvilket vi ikke tackler videre godt, vi hat snart udryddet mange dyrearter, snart er der kun plads til dem der er spiselige.

Mon en regnorm tænker på meningen med sit liv ?.



Redigeret af treram (13/11/2008 13:04)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#5899 - 13/11/2008 20:02 Re: Kristus [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jo, det var præsterne, jeg tænkte på.
De får en betydelig del af deres løn via statsskatten, og udeblivelserne fra deres prædikener samt udmeldelserne af folkekirken viser vel, at der er mange, der mener, at de ikke får noget for pengene - at præsterne ikke leverer åndelig inspiration.

Nu gør du jo ikke nogen hemmelighed ud af, at du er ateist, så det var bl.a. dig, jeg tænkte på, da jeg skrev:

Citat:
Og søger man at begribe kristendom - eller en hvilken som helst anden religion - objektivt - med forstanden logiske præcision - ja, så ender man jo uvilkårligt i ateisme.

Det er imponerende, synes jeg, hvis man, som du, magter alene at holde sig til fornuften - og at affinde sig med at være helt uden svar på eksistentielle spørgsmål.

Imidlertid er det jo nok de færreste, der magter "alene at tænke med forstanden" - eller som vil nøjes med dét.
De fleste vil nok også medtage de ikke logiske anelser, fornemmelser, forestillinger, idéer, visioner, fantasier m.m. som jo også findes i menneskesindet, og som jo kommer til udtryk f.eks. i drømme, i kunst og i religiøsitet.

For nogle bliver det jo bare til: Der er mere mellem himmel og jord..., mens andre gør sig mere detaljerede forestillinger, og mens atter andre binder sig til fastlåste dogmer.

For mit vedkommende blev det jo, som du også skriver, en malet træplade, der satte mig i gang - et billede af et særligt menneske - fuldt af symboler - symboler der fortæller noget, som ikke bedre kan fortælles på anden måde (medvirkende var nok også, at jeg var i en fortvivlet gøren-status-situation, der tillod mig et øjeblik at slå fornuften fra).
Så jeg mangler ikke tegn, jeg oplevede en kærlighed, den kærlighed som bl.a. hånden udtrykte (alfa), at den blev levende - en kærlighed jeg aldrig før havde oplevet, som er ufattelig, og som jeg i begyndelsen slet ikke kunne acceptere.
Den gave, jeg fik dér, gav mig en mening med mit liv, som jeg selvfølgelig er dybt taknemmelig for, men den bandt mig ikke til én bestemt religion - uanset at det jo var et billede af Jesus Kristus, jeg oplevede - tværtimod - den fik mig til at fornemme alle religioners kilde - noget som ikke kan beskrives med ord (det nærmeste jeg kan komme det er sandheden bag verdens sande væren).

Hvad regnormen kender til dét, ved jeg ikke - og det ved jo intet menneske - men at regnormen er levende liv - helt på sin egen måde - det er jeg ikke i tvivl om.

Og når så Michael synes, han ser, at vi mennesker her i dette land næsten alle lever i en slags åndelig fattigdom (kunne man vel kalde det) - og han synes at være ked af, hvad han ser - så tænder det noget i mig - et ønske om inspiration - i en form, der ikke er bundet af hverken kulturer eller religioner - og som ikke er bundet af fornuften - og heller ikke er bundet af fordomme - og som ikke påstår at være SANDHEDEN - og som ikke skal påtvinges nogen - men som kunne gøre godt for mange mennesker på kloden, for dens øvrige liv (også moskitoerne smiler ) - og for kloden selv.

Er det en "feberfantasi"?
Ja - måske - men den er dejlig!

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (13/11/2008 20:03)
Top Svar Citer
#5900 - 13/11/2008 22:05 Re: Kristus [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

"At magte". Dette udtryk synes jeg ikke kan bruges om ikke at behøve svar på livets store spørgsmål. Det kræver styrke at søge disse svar! For det kræver al den kærlighed, vi har at give. Det kræver godhed, uselviskhed, en stærk og smuk karakter. For heri åbenbares svarene. Gud er læren om det dybeste i os selv.
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 20 < 1 2 3 4 5 6 ... 19 20 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Hovedvej mellem Viborg og Holstebro spæ..
26/04/2024 15:35
Tidligere landsholdsspiller Stig Tøftin..
26/04/2024 14:38
Beboer på Christiania tjente 20 million..
26/04/2024 14:32
Nyheder fra Religion.dk