annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656649
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380018
Et andet syn 1989419
Jesu ord 1522387
Åndelig Føde 1513952
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
0 registrerede 357 gæster og 31 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 20 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 19 20 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#5947 - 15/11/2008 00:57 Re: Kristus [Re: ALH]
Anonym
Uregistreret

Jeg mener, at vi bør vende om som børn frem for at være religiøse. Børn er ikke religiøse. De elsker på en fri og enkel måde.

Sov godt.
Top Svar Citer
#5948 - 15/11/2008 11:10 Re: Kristus [Re: ALH]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Kære Anne.

De sidste to indlæg jeg kom med, bl.a.det om stifterne skulle være så rige at de havde 300 mill.kr i kassen, fordi tilskudene fra staten var for store, var der ingen der gad gå i debat om, det andet om Martin Luthers løgnehistorier omkring hans opvækst og åbenbaring, var der næsten ingen der gad debattere, jeg synes begge indlæg var værd at debattere, men emnerne var måske for sacred for almenheden at diskutere.

Martin Luther skulle helst ikke stå i et dårligt lys, han som "oplyste" store dele af verden.

Måske er de troende også ved at være i mindretal, jeg har på fornemmelsen at flere og flere falder fra, hvilket også viste sig ved menighedsrådvalget fornylig, ingen gad deltage-hvorfor mon??.

Ingen gider anmelde folk for blasfemi længere, selvom mange indlæg nok tangere grænsen til blasfemi, men det er iorden med mig, ingen religion skal have særbeskyttelse, de må stå til ansvar for deres "mørke" gerninger.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#5949 - 15/11/2008 11:57 Re: Kristus [Re: ALH]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Anne.

Du behøver ikke at stille noget op med det. Indlægget går for det meste på den betegnelse, som hedder kristne. Det er en kasse hvor man putter alle mennesker i bare de bekender en tro.

Det er ikke godt nok for mig, at blive puttet i den samme kasse som f.eks. Søren Krarup og Jesper Langballe eller den person, du omtaler, som er så oldnordisk indstillet at han synes at kvindelige præster er et problem.

Man kan da godt læse Biblen og forholde sig til den, men livet her på Jorden har en næsten ubegrænset fremtid af muligheder for udvikling af os som mennesker, så at putte alt liv i al fremtid indenfor Biblens snævre forståelsesramme er at begrænse vore muligheder for at udvikle os videre. Livet og universet kan ikke puttes ind i en bog. Vi må lære at blive i stand til selv at tage stilling til tilværelsen i stedet for at henvise til en 2000 år gammel bog.

Man kan da bruge Biblen til inspiration, men hvis man bruger den som autoritet, så begrænser man livet totalt, så er der ikke længere tale om en levende forståelse, der forandrer sig med tiden og med livets og samfundets krav.

Som sagt, behøver du ikke at tage stilling til mit indlæg, det var blot en kommentar.

Når jeg skrev velkommen i klubben var det en henvisning til at selvom man befinder sig i den kasse, som man benævner kristen, så er der meget forskellige opfattelser og man bliver virkelig nødt til at tale forstokketheden midt imod.

Ha' det godt, jeg skal ud og lave mad til 17 mennesker og så får jeg måske endelig udfrittet min søster om hvorfor hun studerer teologi. smiler
Top Svar Citer
#5950 - 15/11/2008 12:27 Re: Kristus [Re: treram]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære treram

Jeg har ikke fulgt med i debatten her i et stykke tid og blot for et par dage siden skimtet de forskellige tråde.

Hvis der ikke er så mange aktive debattører, er der heller ikke så stor chance for at få respons på sit indlæg. Det tror jeg ikke har noget at gøre med, hvor få eller hvor mange troende, der generelt er. Jeg har ingen anelse om, hvor besøgt debatten er, og for mit eget vedkommende er det begrænset, hvad jeg kan gå ind i. I aftes skrev jeg jo så lidt, og det førte alligevel til en del efterfølgende indlæg. Bliver jeg for presset, kommer der bare nogle halv-sure indlæg/svar fra mig blinker

Din titel omkring Martin Luther, "Blufmageren Martin Luther er afsløret" ændrer ikke noget ved den lutherske reformation over for den katolske kirke og de mange snusfornuftige teologiske skrifter, Luther har skrevet. Jeg kan her henvise til Richardt Riis' blog på Kristeligt Dagblad, hvor han kommenterer denne "utroligt sigende afsløring" pifter

Mvh
Anne smiler
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#5951 - 15/11/2008 12:29 Re: Kristus [Re: Michael]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Hej Michael,,

er det i dag jeg skal sige tillykke med fødselsdagen?

Tillykke!

Du skriver:

Man kan da godt læse Biblen og forholde sig til den, men livet her på Jorden har en næsten ubegrænset fremtid af muligheder for udvikling af os som mennesker, så at putte alt liv i al fremtid indenfor Biblens snævre forståelsesramme er at begrænse vore muligheder for at udvikle os videre. Livet og universet kan ikke puttes ind i en bog. Vi må lære at blive i stand til selv at tage stilling til tilværelsen i stedet for at henvise til en 2000 år gammel bog.

Man kan da bruge Biblen til inspiration, men hvis man bruger den som autoritet, så begrænser man livet totalt, så er der ikke længere tale om en levende forståelse, der forandrer sig med tiden og med livets og samfundets krav. Citat slut.

Ser du Bibelen er den bog der slutter af med Det Nye Testamente; og som sådan peger Bibelen ikke på sig selv, men på Kristus, Sønnen der åbenbarer Gud Fader ikke som magt (eller bogstavelighed der døder os), men som værende i sandhed og kærlighed; frihed og Ånd (spirituel intelligens).

Bibelen peger altså ud over sig selv, bibelen peger ikke på sig selv, men ud over sig selv, på Kristus.

Bibelen peger på Kristus, som uendelig kærlighed, og som det kærlighedens og frihedens drama der består mellem mennesket og Gud.

Bibelen peger på det levende forhold der er mellem Gud og mennesket, som åbenbares i Sønnen, i Kristus. Bibelen peger på dette levende forhold som Sandheden, Kristus der er sandheden, vejen og livet. Dette levende forhold, Kristus, er et kærlighedens og frihedens drama hvor Gud Faders vilje åbenbares ved den Hellige Guds Ånd, Helligånden.


Mange kærlige hilsner HansKrist.


_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 12 af 20 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 19 20 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af ABC
19/04/2024 23:57
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Nyheder fra DR
Er du vågen? Hvis du er heldig, kan du ..
20/04/2024 03:04
Efter et døgn med massiv hastighedskont..
20/04/2024 02:43
Folkekirkens Nødhjælp: Rekordmange pen..
20/04/2024 01:18
Præsident Zelenskyj efterspørger igen ..
20/04/2024 00:03
Pogacar håber, at Vingegaard kører Tou..
19/04/2024 23:36
Nyheder fra Religion.dk