annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Tillich om Helligånden
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 18 gæster og 75 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 20 af 20 < 1 2 ... 18 19 20
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45280 - 27/07/2025 13:18 Re: Lys [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg er glad for vores dialog her. Den har hjulpet mig til mere afklaring.
Nu ved jeg jo så ikke, om du også er tilfreds - eller du bare har opgivet afklaring blinker
Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45281 - 27/07/2025 23:02 Re: Lys [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Er nyligt blevet bekendt med filosoffen Heraklit, som nok er mest kendt for:

"Man kan ikke bade i den samme flod to gange"

En græsk filosof fra Efesos 540-480 f.v.t , som afslog en arvet kongetitel.

I samme by levede evangelisten Johannes flere hundrede år senere.

Begge brugte de ordet Logos.

Heraklit brugte Logos som udtryk for en evig orden - en slags kosmisk fornuft, hvor
Johannes giver begrebet ny betydning: Logos bliver ,,kød,, og identificeres med Jesus …

Men - brugen af Logos i sig selv kan ikke bevisføre, at Jesus eksisterede i himlen før sit jordiske liv.
Det må opfattes som en filosofisk udvikling, ikke en åbenbaring.

Det Nye Testamente skal - ifølge det jeg har læst - generelt betragtes som græsk litteratur. Og vi ved jo, diaspora jøden Paulus levede i et græsk miljø.

*

Citat:
Jeg er glad for vores dialog her. Den har hjulpet mig til mere afklaring.
Nu ved jeg jo så ikke, om du også er tilfreds - eller du bare har opgivet afklaring

Nu ved jeg jo så ikke, om du også er tilfreds - eller du bare har opgivet afklaring

Find Holger blinker

Om du skriver din egen tro, eller det kristendomsbillede du har - kan ske blot driller - ved jeg ikke, men jeg vil sige om dit forrige indlæg, sammenholdt med dem før, at det forekommer som twist and turns – og dit forrige indlæg skurre ved formuleringer som:

Citat:
Man da Jesus - som Kristus - tillige var en del af det evige guddommelige, sendt til os mennesker fra det guddommelige, kan den egentlige Kristus jo ikke dø,

kan den egentlige Kristus jo ikke dø, ,, -

Tanken er vel, at der kun findes én Kristus? – og at mennesket Jesus ved sin opstandelse blev forvandlet til Kristus i Ånden og fik et udødeligt, himmelsk liv i evighed. (?)

OG:
Citat:
Det er jo kun Jesus, som fuldt ud menneske, der kunne tænkes at genopstå.

Om Paulus forstås som fuldt ud menneske, skal jeg ikke sige, men han forventede, at få et himmelsk evigt liv – et udødeligt liv sammen med de andre frelste der ifølge Paulus, var adopteret af Gud, og derved havde status som arvinger og børn, da de havde Ånden - Ånden som han kaldte en pant.

Så slutteligt - tilbage til Heraklit:

Heraklits Logos kan forstås som en upersonlig og evig orden - en højere guddommelig kraft, der ikke behøver at kaldes ,,Gud,, i menneskelig eller personlig forstand … så lige noget for dig tænker jeg smiler

.
Top Svar Citer
#45282 - 28/07/2025 03:04 Re: Lys [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Om du skriver din egen tro, eller det kristendomsbillede du har - kan ske blot driller - ved jeg ikke, men jeg vil sige om dit forrige indlæg, sammenholdt med dem før, at det forekommer som twist and turns

Jeg har tænkt det samme

Jeg føler mig groft manipuleret og det bedste er vist ikke at tage manden alvorligt -

Flere forhold står klart:

1):

Han aner ikke hvad kristendom er (nu er han jo som Tikka ikke kristen - så det er vel derfor helt okay at han ikke forstår hvad kristendom er)

2):

Han vil dog alligevel til trods han ikke forstår hvad kristendom er og til trods han har udøvet et meget voldsomt hetz mod kristendommen i årevis have Jesus eller Kristus (som han adskiller (altså ingen inkarnation)) kørt i hus som noget han ejer og nu er den Helligånd han også har benægtet en del af det hele

Mange flere selvmodsigelser og selvmål opstår i øjeblikket dagligt

Men jeg har en rigtig god hukommelse og skal nok minde manden om hvad han har skrevet der overhovedet ikke hænger sammen

Men det mest utrolige er nu de mange tusinde indlæg han har skrevet om et emne han siger han forstå lige så dårligt som myrer forstår sig på computere

Måske det er derfor selvmodsigelserne hober sig op lige i øjeblikket hvor han lige skal have Jesus og Kristus kørt i hus endda ved hjælp af Helligånden som han ellers har benægtet

Jeg har jo så ofte nævnt at han med de skriverier han har haft om fx Paulus og ja kristendommen var blevet smidt ud på røv og albuer af den ortodokse kirke -

Agnostiker og panteist er fuldstændig uforeneligt med Jesus Kristus - men til trods gøres der nogle vældige krumspring i øjeblikket for at dette kan blive forenet med en Gudløs panteistisk Jesus Kristus der har universets guddommelighed i sig

Iøvrigt et univers man stort set så absolut intet vidste om for 2000 år siden

Gud er under personplanet og uden ansigt og uden billede'lighed og uden nogen som helst mulighed for at kunne kommunikere og meddele sig til mennesket

Det vil sige hverken Helligånden eller Bøn eksisterer hos Arnes Jesus Kristus og ej heller et Jesus Kristus Ikon har nogen mening

Men der er jo så alligevel et panteistisk Kristus Ikon i mandens liv skal vi høre om i tide og utide - men et Jesus Kristus Ikon har det aldrig været i Arnes hoved selv om det er det i den ortodokse kirke

Der er mange twist and turns eller manipulationer af eventuelle læsere

Måske ikke så mærkeligt når vi tænker på hvor meget han hader Paulus og kristendommen at der må opfindes et hav af twist and turns for at få i det mindste Kristus kørt i hus (Jesus ved vi jo er udslettet ifølge Arne)

Og Kristus er universets guddommelighed og ikke vi menneskers da vi udslettets

Jeg tænker på hvem pokker det er der udsletter os

Nå det er nok døden der udsletter os - men ikke nok med at vi dør vi udslettets også

Men selvfølgelig dette passer jo også til Arne's menneskesyn - for hvis der er noget der går igen er det at Arne hader mennesker og har ført konstant krig mod de stakkels mennesker som ovenikøbet også er kristne ret mange af dem - ja værre kan det ikke blive

Og han kalder sig selv ydmyg men jeg har fundet ham igennem årene det mindst ydmyge menneske jeg nogensinde har haft kendskab til

Han tordner mod mennesker og især de kristne (der er skyld i alverdens ulykker meget mere end andre mennesker er)

Ydmyg er manden ihvertfald ikke - han er det mest selvcentrerede menneske jeg nogensinde har mødt

Jeg ved ikke om jeg skal le eller græde når jeg læser alle disse selvmodsigelser og det er rigtig slemt i øjeblikket hvor han skal have kørt en Gudløs panteistisk - person og ansigtsløs Kristus i hus

Kristus er sten og et stykke træ mener han overbevist Thomas Evangeliet siger og der findes ikke ansigter og personer

Hjerneblødninger ved man kan ødelægge vores åsyn ansigt og person -

Det første jeg blev paf over var at Arnes Anti Kristus Ikon oplevelse helt var ansigtsløs personløs og billedeløs

Jeg forsøgte at prikke og skubbe til Arne og viste ham alle de steder hos Paulus - kristendommens første og største teologiske tænker havde udformet sine Jesus Kristus Ikon Kristologiske Teologiske tanker - ja uden disse steder i Paulus's Breve havde Jesus Kristus Ikoner aldrig set dagens lys - men Arne afviste at læse den djævelske Paulus --- og ja så måtte jeg jo selv skrive herom i Arnes Kristus Ikon tråd emne i forum galleriet

Ansigtsløse og personløse og billedeløse panteistiske Arne vil selvfølgelig aldrig forstå disse meget meget smukke Jesus Kristus Ikon Kristologiske Teologiske tanker vi finder overalt i Paulus's Breve

Hvad er det der kendetegner et ansigt og person?

Kommunikation og samtale

Og hvad er det Arne alle dage har benægtet? At mennesket skulle kunne erfare nogen direkte kommunikation samtale og BØN - som ellers Jesus Kristus levede i non stop 24/7

Når et barn fødes er det prædisponeret for person og ansigts kontakt og kommunikation samtale

Dette er endda hard wired indbygget i vores nervesystem som et brain face heart system - hjerne ansigt hjerte system

Jesus Kristus Ikoner er utænkelige uden dette system

Vi ser det når voksne møder babyer og de begynder at kommunikere med barnet pr instinkt og vi ser det ikke mindst i titte bøh legen med småbørn

Nicolai Berdyaev der om nogen har et førstehånds kendskab til ortodoks kristendom hævder at vi har vores person eller personhed i Kristus - vores Billede'lighed = guddommelighed og Gud'Lighed - eller Guds Billede Lighed

I panteismen ved vi jo også at det er noget der er guddommeligt og ikke nogen der er det og da også sådan Thomas Evangeliet Logion 77 bliver vendt totalt på hovedet

For det første er det træ og sten der er Jesus - og det er ikke Jesus der er med os i alle vores gøremål også når vi vender sten og kløver træ
Side 20 af 20 < 1 2 ... 18 19 20

Seneste indlæg
Lys
af Hanskrist
28/07/2025 03:04
Misforståelsen
af somo
24/07/2025 08:12
DE TOBENEDE ABER
af Hanskrist
23/07/2025 14:10
Kristus-Ordet
af Tikka
22/07/2025 17:15
Troens frihed
af Hanskrist
25/06/2025 11:43
Nyheder fra DR
Kina opfordrer Thailand og Cambodja til ..
28/07/2025 11:00
Hackergruppe påstår at stå bag aflyst..
28/07/2025 10:57
Kapitalfonde vil købe Bavarian for toci..
28/07/2025 09:34
Mindst seks dræbte i skyderi i Bangkok
28/07/2025 09:12
København får sin første havsvømmeba..
28/07/2025 08:55
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Ingen er anholdt en uge efter skuddrab i..
28/07/2025 09:09
Motorvej er spærret efter uheld - røgu..
28/07/2025 09:05
2 stjerner: Nyt metalalbum forvandler sa..
28/07/2025 09:00
Samsung skal lave chips til Tesla tæt p..
28/07/2025 08:58
Hackergruppe hævder at stå bag cyberan..
28/07/2025 08:47