0
registrerede
30
gæster og
248
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Lys
|
Hej Tikka. Jeg er lidt forvirret over dit sidste indlæg i denne tråd. Min idé med at skrive her, er jo - så ærligt som muligt - at fortælle, hvordan det hele ser ud for mig, ligesom jeg er nysgerrig efter at erfare, hvordan det ser ud for dig og andre deltagere. Jeg forventer ikke at nå frem til fælles enighed, men jeg forventer gensidig respekt for hinandens standpunkter til de berørte emner - sommetider endda også imspirationer. Personfnidder derimod har kun min foragt.
Min horizont er menneskehedens religioner samt dens naturvidenskab. Religionerne er jo ikke udviklet v.h.a. logik, men via et samlet indtryk af tilværelsen - herunder jo også åbenbaringer. Omvendt bruger naturvidenskaben jo netop logik - som har givet fantastiske resultater. Alligevel kan naturvidenskaben intet sige om,hvordan det kan være, at verden (Jorden, Solen, stjernerne, galakserne, galaksehobene, dette univers) eksisterer.
Religionerne derimod kan jo intet bevise, men de giver den religiøse meget, som er ønskvædigt Noget åndeligt overordnet, "det gode" som modsætning til "det onde", "mening med livet", "opstandelse" og "evigt liv" . Det er så her "djævelens advokat" spørger: Hvor megef af alt dette er "falsk lokkemad"?
For mit vedkommende tror jeg ikke på en eksistens efter døden, men dét at der overhovedet findes eksistens, oplever jeg som guddommeligt.
Derved bliver universet og alt deri jo guddommeligt - og det er denne guddommelighed, jeg fornemmer i Jesus Kristus.
At det så ikke opfylder alle vi menneskers ønskedrømme, det mener jeg, vi mennesker må erkende. Vi fylder jo ikke meget i universet - og om vores adfærd gør, at vi uddør, det er nok ikke så stor en katastrofe - universelt set 
Arne
|
|
|
|