1
registreret
(1 usynlig),
21
gæster og
404
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Lys
|
Er nyligt blevet bekendt med filosoffen Heraklit, som nok er mest kendt for:
"Man kan ikke bade i den samme flod to gange"
En græsk filosof fra Efesos 540-480 f.v.t , som afslog en arvet kongetitel.
I samme by levede evangelisten Johannes flere hundrede år senere.
Begge brugte de ordet Logos.
Heraklit brugte Logos som udtryk for en evig orden - en slags kosmisk fornuft, hvor Johannes giver begrebet ny betydning: Logos bliver ,,kød,, og identificeres med Jesus …
Men - brugen af Logos i sig selv kan ikke bevisføre, at Jesus eksisterede i himlen før sit jordiske liv. Det må opfattes som en filosofisk udvikling, ikke en åbenbaring.
Det Nye Testamente skal - ifølge det jeg har læst - generelt betragtes som græsk litteratur. Og vi ved jo, diaspora jøden Paulus levede i et græsk miljø.
*
Jeg er glad for vores dialog her. Den har hjulpet mig til mere afklaring. Nu ved jeg jo så ikke, om du også er tilfreds - eller du bare har opgivet afklaring
Nu ved jeg jo så ikke, om du også er tilfreds - eller du bare har opgivet afklaring
Find Holger
Om du skriver din egen tro, eller det kristendomsbillede du har - kan ske blot driller - ved jeg ikke, men jeg vil sige om dit forrige indlæg, sammenholdt med dem før, at det forekommer som twist and turns – og dit forrige indlæg skurre ved formuleringer som:
Man da Jesus - som Kristus - tillige var en del af det evige guddommelige, sendt til os mennesker fra det guddommelige, kan den egentlige Kristus jo ikke dø,
kan den egentlige Kristus jo ikke dø, ,, -
Tanken er vel, at der kun findes én Kristus? – og at mennesket Jesus ved sin opstandelse blev forvandlet til Kristus i Ånden og fik et udødeligt, himmelsk liv i evighed. (?)
OG:
Det er jo kun Jesus, som fuldt ud menneske, der kunne tænkes at genopstå. Om Paulus forstås som fuldt ud menneske, skal jeg ikke sige, men han forventede, at få et himmelsk evigt liv – et udødeligt liv sammen med de andre frelste der ifølge Paulus, var adopteret af Gud, og derved havde status som arvinger og børn, da de havde Ånden - Ånden som han kaldte en pant.
Så slutteligt - tilbage til Heraklit:
Heraklits Logos kan forstås som en upersonlig og evig orden - en højere guddommelig kraft, der ikke behøver at kaldes ,,Gud,, i menneskelig eller personlig forstand … så lige noget for dig tænker jeg 
.
|
|
|
|