annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 10 gæster og 258 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45170 - 04/07/2025 12:51 DE TOBENEDE ABER
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Der var engang nogle aber – på en lille planet (som de kaldte: Jorden), der kredsede om en af de nærmest utallige stjerner (som de kaldte: Solen) i en af de nærmest utallige galakser (som de kaldte: Mælkevejen) i dette univers, der udvider sig med stigende hastighed, og som disse aber ikke ved, om universet har ydre grænser, og heller ikke ved, om det er skabt eller evigt, men dog har fundet ud af, at det består af masse og energi – og dertil tillige af ubegribelig mørk masse og endnu mere ubegribelig mørk energi.

Disse aber gik på kun to ben, og hvad der tidligere havde været forbenene var nu udviklet sammen med hjernen til alskens tekniske færdigheder, som at lave våben, værktøj og ild samt masser af stadig kraftigere ”våben” til at beherske kloden.

Nu er det gået op for disse tobenede aber, at deres magt over denne klode – utilsigtet – er i gang med at gøre den ubeboelig for dem.
Nogle af disse abers ældgamle idé om at leve i harmoni med kloden, begynder langsomt at styrkes – nu ikke blot som en vidunderlig smuk religiøs idé – men som eneste mulighed for fortsat eksistens.

Men har disse tobenede aber mon medfødte evner for harmonisk livskvalitet?
Og hvordan er egentlig en sådan kvalitet?

De har opfundet et ”værktøj”, der gør det lettere indbyrdes at udveksle genstande og tjenesteydelser: Penge.
Det har gjort disse aber dybt underlagt markedsføring, en påvirkning, en kraft, som lokker dem til begær i stedet for harmoni.

Hvad er der, som kunne lokke dem fra begær til ro og harmoni?
Nogle få af deres religioner kan, men globalt evner de ikke at påvirke de tobenede aber tilstrækkeligt.

Nå ja, jeg er jo en af disse tobenede aber.
Jeg har en smule kendskab til østens daoisme, og husker Bibelens beretning om Moses og guldkalven, samt ordene fra Jesus: "I kan ikke tjene både Gud og Mammon." – men jeg mener, at vi på forhånd har tabt enhver krig mod Mammons grådige jagt på rigdom – omringet, som vi jo er – nærmest døgnet rundt – af Mammons griske og magtfulde markedsføring, som vi ikke begrænser.

Måske især her i vores vestlige verden har vi jo end ikke visionen af en livskvalitet præget af ro, harmoni og lykkefølelse.
I stedet mener vi, at vi skal kæmpe mod ”det onde”, og idéen om at ”det gode” og ”det onde” er to sider af det samme – Yin-Yang – ”køber” vi ikke, hvilket måske er temmelig uklogt.

Er vi genetisk grådigt afsporede og dermed fordømt til selvudryddelse?
Det kunne se sådan ud.
Men kosmisk stråling er jo kendt for at skabe mutationer – hvoraf de fleste er uduelige – men hvor enkelte har udviklet os til, hvad vi er nu – og måske fremover kunne hjælpe os til bedre at evne ro, harmoni og lykkefølelse.

Sker det ikke, og vi fortsætter grådigheden, har vi vel egentlig heller ikke fortjent at overleve.

Under alle omstændigheder slutter alt liv på denne klode jo den dag om rigtig lang tid, hvor vores stjerne løber tør for brint til sin atomfusionsenergi, og svulmer op – ”æder” denne klode – og bliver inaktiv.

Jeg er gammel, så det er nemmere for mig at falde til ro – og nyde det ufattelige og vidunderlige mirakel: Verdens Væren – mens Ragnarok nærmer sig.

Arne heart smiler

Redigeret af Arne Thomsen (04/07/2025 16:34)
Top Svar Citer
#45171 - 04/07/2025 18:05 Re: DE TOBENEDE ABER [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Citat:
Under alle omstændigheder slutter alt liv på denne klode jo den dag om rigtig lang tid, hvor vores stjerne løber tør for brint til sin atomfusionsenergi, og svulmer op – ”æder” denne klode – og bliver inaktiv.

Hvis både liv, bevidsthed og vores planet forsvinder i sidste ende, hvad bliver der så af ideer om inkarnation, sjælevandring — og af Gud selv?

.
Top Svar Citer
#45172 - 04/07/2025 19:57 Re: DE TOBENEDE ABER [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Hej Tikka.
Hvis du vil vide mere om vores Sol - og om hvor sikker vores viden er, så se dette link.

Og vore religioner passer jo ikke ind i det!

Skal vi så kassere vores naturvidenskab eller vore nuværende religioner.

Ateister gør jo det sidste - uanset at de ikke kan forklare Verdens Væren.

Og præsteskaber, der kasserer naturvidenskaben, er det umuligt for mig at tro på.

Jeg opfatter kristendommens grundtone som kærlighed til alt værende (Yin såvel som Yang) - værd at leve efter.
Og jeg opfatter livets afslutning som noget, der ligner buddhismens nærmest totale udslettelse Nirvana.

For mig er det guddommeligt - og totalt ufatteligt blinker

Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45173 - 04/07/2025 22:14 Re: DE TOBENEDE ABER [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Hej Tikka, jeg ser nu, at jeg eegentlig ikke fik svaret på dine ord:
Citat:
Hvis både liv, bevidsthed og vores planet forsvinder i sidste ende, hvad bliver der så af ideer om inkarnation, sjælevandring — og af Gud selv?
Mit svar er: Værens modsætning: Intethed - som det jo er sket for ganske mange arter af levende væsner på denne klode: De eksisterer ikke mere, kommer aldrig igen.
Det samme gælder jo de enkelte individer - og spørgsmålet er vel så:
Hvorfor skulle Homo sapiens være en undtagelse?
Er det ikke bare en hovmodig ønskedrøm?

Den eneste undtagelse, jeg tror på som evig, er den guddommelige kærlighed, jeg fornemmer, der ligger bag - og er i - Verdens Væren.

Det fører mig til at opgive alle religiøse ønskedrømme, for i stedet at bruge den begrænsede levetid til fuldt ud at elske dette ufattelige, guddommelige og kærlige mirakel, som man jo selv i nogle få år er en ganske lile del af heart

Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45174 - 04/07/2025 22:25 Re: DE TOBENEDE ABER [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Citat:
Den eneste undtagelse, jeg tror på som evig, er den guddommelige kærlighed, jeg fornemmer, der ligger bag - og er i - Verdens Væren.

… og hvad mener du så, den kærlighed skal bruges til, når der ellers derudover ikke er noget liv, og hvad med frelseren, hvorfor skulle han frelse ,,os,, hvis ikke Gudsriget vil bestå?

.
Top Svar Citer
annonce

Seneste indlæg
DE TOBENEDE ABER
af Tikka
04/07/2025 22:25
Misforståelsen
af somo
28/06/2025 08:08
Troens frihed
af Hanskrist
25/06/2025 11:43
Hvad sker der i disse dage?
af somo
02/06/2025 08:12
Religioner globalt set
af Arne Thomsen
22/05/2025 19:22
Nyheder fra DR
Hamas sender positivt svar på forslag o..
04/07/2025 22:09
Medie: UFC bekræfter Trumps planer om M..
04/07/2025 21:58
Her er beviset: Efter 16 år står Oasis..
04/07/2025 21:52
Tyrkiet: Anholder ti mistænkte efter st..
04/07/2025 21:21
Flere mennesker har mistet livet i overs..
04/07/2025 20:46
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Trump sætter underskrift på sin store ..
04/07/2025 22:00
Mindst 13 personer er døde i oversvømm..
04/07/2025 21:28
Danmark poster flere millioner i grønla..
04/07/2025 20:20
Hamas sender positivt svar på forslag o..
04/07/2025 19:10
Artigeardit gæstede Orange med et ungt ..
04/07/2025 18:17