Jesus opstandelse isoleret interesser ikke Paulus - det ville jo også bare være et stort stort nummer ude foran øjnene på os - hvilket jo er noget hokus pokus pjat, ihvertfald for Paulus.
SVAR: Hvis du med dette mener, at selve Jesu opstandelse ikke interesserede Paulus, men kun det faktum, at Kristus erfaredes som opstået, er jeg enig. Men når den erfaring findes, kan man sige, som jeg tidligere påpegede som faktum, og Paulus skriver i 1. Kor 15:
"Men er Kristus ikke opstået, er jeres tro tom." - så er der her tale om en isoleret tilgang til opstandelsen - men også en nødvendig én, før man overhovedet kan tale om det at være i Kristus. Men ja, Paulus´ egentlige interesse var Ånden, som han mente at ha fået som pant på det evige liv.
*
Kærlighed er altid en forening to der behøver hinanden for at opnå fuldkommenhed og netop Gud og mennesket hører sammen. Gud er ikke noget uden sin elskede anden mennesket.
Gud vil og kan ikke være sig selv.
SVAR: Gud behøver ingenting! - og han forstås fuldkommen.
Det er ikke Gud, der har brug for mennesket, men det troende menneske der har brug for Gud.
Tanken er, at mennesket igen kan stå i et af Gud godkendt forhold, og derved stå ren for Gud, og ikke som fjende.
I øvrigt er kærlighed ikke betinget - ellers kan man jo ikke elske sine fjender.
Så, "vores" forhold til Gud er hans kærlighed Kristus og nåde, ikke hans behov for os.
Kommer i tanke om skriftsted:
Endeløs tomhed,
sagde Prædikeren,
alt er tomhed!
Når du har hørt det hele, skal du drage den slutning: Frygt Gud, og hold hans bud, det skal alle mennesker! For Gud kræver dig til regnskab for enhver handling, alt det skjulte, godt eller ondt.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/pred/12...og mennesket blev jo også smidt ud af Guds have grundet ulydighed -
nå lille sidespring.Igen opstandelsen er her for Paulus:
Gud inkarnerer verden og os igennem Jesus (sin Kærlighed og Ånd) - her antager Gud os (os syndere og fjender af Gud) her antager Gud den menneskelige syndige dødelige natur - Gud kommer til os - er i os og med os ind i døden hvorfor der ingen død er.
her antager Gud den menneskelige syndige dødelige naturSVAR: Jeg har et andet ståsted.
Gud antager ikke menneskelig natur - mennesket Jesus antog Guds natur. Du skriver jo også selv længere oppe i dit skriv:
Vi er ikke adskilt fra Jesus - fra Gud i Jesus er i os og med os ind i døden hvorfor der ingen død er. ... og de som ingen død oplever - er ifølge skriften, som jeg forstår den - kun de som ER frelste.
Uretfærdige = ugudelige skal ikke arve Guds rige, ellers ville der jo ikke være nogen at dømme.
Paulus skrev:
ved I ikke, at de hellige skal dømme verden? Og når verden dømmes af jer, er I så ikke gode nok til at dømme i ubetydelige sager? Ved I ikke, at vi skal dømme engle, for slet ikke at tale om jordiske forhold?
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/6
Så frelsen gives til de som har Ånden og iklæder sig Kristus Guds søn -
når vi taler PaulusDette kan bibelsk kun ske ved Åndens mellemkomst og viljen til at følge den.
Tanken er, man dør i dåben - en ydre tilkendegivelse af, at man nu tror og vil lade sig lede af Ånden, og - man opstår som et nyt menneske til evigt liv, som vel må henvise til, at bevidstheden, grundet Åndens påvirkning, er optaget af Guds vej - kan man sige det sådan? - en vej i nuet - det evige nu, som hvis den følges, fører en til efterlivets evighed.
.