annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15931495
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404016
Et andet syn 2007499
Åndelig Føde 1621575
Jesu ord 1536648
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
0 registrerede 53 gæster og 221 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42451 - 28/12/2023 01:11 Re: Til Arne fra Heidegger [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Ja men er der virkelig oplevelse og inspiration kan disse videreformidles forstandigt til andre mennesker hvis der altså virkelig er noget om snakken med en oplevelse og inspiration - det kan jo også bare være noget folk finder på at sige - og kan de ikke forstandigt til andre mennesker fortæller om disse oplevelser og inspirationer lider de enten af den hjernesygdom at de ikke kan gengive til andre mennesker hvad de oplever fordi de ikke behersker sproget og dette at kunne formulere sig eller også lyver og praler de - blæser noget op der ikke alligevel var noget.

Og jeg har altid syntes at din Jesus Kristus Ikon oplevelse var det rene ingenting. Men du indrømmer jo også at ihvertfald du har ikke evnerne til forstandigt at kunne fortælle os om hvad du oplevede og fik af inspirationer.

Og iøvrigt ser det ikke ud til overhovedet at have haft nogen efterfølgende daglig betydning for dig.

Hvordan en religiøs åbenbaring eller oplevelse og inspiration kan forsvinde forstår jeg simpelthen ikke - men det må jo skyldes at det var en lille og uvæsentlig af slagsen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42458 - 28/12/2023 18:05 Re: Til Arne fra Heidegger [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du mener åbenbart - i din "i Kristus væren" - at man kan rumme religiøse oplevelser med sin forstand.
Ak ja - hvor småt kan det blive? blinker

For mig har mine helt store religiøse/åndelige oplevelser og inspirationer - såsom ved mødet med byzanthinske ikoners symbolsprog og ved fokus på det absolutte intet - ligget nærmest uendeligt langt ud over, hvad min forstand kunne følge.
Ej heller tror jeg, noget andet menneskes forstand ville kunne det smiler

Arne.
Top Svar Citer
#42459 - 28/12/2023 19:22 Re: Til Arne fra Heidegger [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Hanskrist, du mener åbenbart - i din "i Kristus væren" - at man kan rumme religiøse oplevelser med sin forstand.
Ak ja - hvor småt kan det blive?


Religiøse erfaringer er netop pr religionsvidenskabeligt definition bestemt som at de overgår vores forstand, hvis de ikke gør dette er det blot menneskelig fantasi og forestillinger - noget mennesket selv har produceret ved selvhypnose og indbildning.

Man hverken erkender eller rummer religiøse erfaringer med vores forstand og dens naturlige måde at erkende på.


Ak ja - sleepy Arne - nu må du vågne op af din evindelige slummer - sover du foran skærmen??? Synes det begynder at blive pinligt hvor lidt du formår at følge med i hvad der foregår. Ihvertfald når det er noget jeg har skrevet om så tit og ofte og ligefrem har gjort et særligt stort nummer ud af.

Jeg har fortalt igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen herom som ingen andre - ja jeg ved ikke hvor mange gange jeg har fortalt at religiøse oplevelser og erfaringer altid er ÅBENBARINGER og alle åbenbaringer beror på EKSTATISK SELVTRANCDENS

i og med alle ÅBENBARINGERS EKSTATISKE karakter har vi transcenderet (overskredet eller overvundet) erkendelses barrieren mellem Gud og mennesket - mellem det menneskelige og det guddommelige - det jordiske og himmelske liv

Helligånden virker også kun på EKSTATISK vis - så erkendelses barrieren mellem os og Gud kan TRANSCENDERES - overvindes eller overskrides - så mødet og nærværet kontakten kan finde sted mellem os og Gud - og det guddommelige


Så vi kan ikke erkende det Guddommelige, det religiøse eller Gud - vores virkelighed med Gud, gennem vores forstands almindelige måde at arbejde på og opnå erkendelse på og gøre sig erfaringer med de naturlige omgivelser - da Gud og det guddommelige er usynlig og skjult for vores "fysiske" øjne og vores forstands andre "fysiske" sanser, der ligger til grund for at vi kan gøre os erfaringer (erkendelser) med vores naturlige omgivelser og hvad der er i kummefryseren eller i køleskabet vores.

Altså i forhold til Gud og det guddommelige religiøse er der en erkendelsens barriere der skal overskrides eller overvindes TRANSCENDERES

Igen derfor alle religiøse guddommelige erfaringer vi mennesker gør os beror på ÅBENBARINGER - og igen alle ÅBENBARINGER har EKSTATISK KARAKTER - fordi i en EKSTASE er vi ude af os selv (uden at have mistet os selv) og dermed kan Gud - Guds Ånd og det guddommelige være "inde" nu vi er ude af os selv i EKSTASE og har givet plads til det guddommelige og religiøse kan gribe os og være "inde" - blive en nærværende virkelighed.

"inde" refererer ikke til bevidstheden eller noget subjektivt da alle religiøse åbenbarings erfaringer er antropo'kosmiske - subjekt og objekt adskillelsens er overvundet og selv og verden - subjekt og objekt er tilstede i et i verden værens samspil.


Alle erfaringer af Gud og det guddommelige og religiøse beror derfor på EKSTATISKE ÅBENBARINGS ERFARINGER - fx HELLIGÅNDENS EKSTATISKE ÅBENBARINGS ERFARINGER - af de Nye Skabninger vi er i Kristus med alle Himmelske Åndelige Velsignelser - af Guds Kærlighed og Guds Ånd og Guds Fred der overgår vores forstand.

Jeg har skrevet mere end hundrede indlæg som den eneste her på Trosfrihed om det forhold som jeg som den eneste forstår ned i mindste detalje.

Jeg har endda senest forklaret dig det under din Jesus Kristus Ikon tråd.

Efter at mennesket i en ÅBENBARINGENS EKSTASE har erfaret Guds og det guddommeliges NÆRVÆR - vender mennesket tilbage til sig selv og sin forstand igen - men nu beriget med alle disse Himmelske Åndelige Velsignelser og Åbenbarings Erfaringer og Erkendelser af Gud og det guddommeliges NÆRVÆR - og som sådan når mennesket er vendt tilbage til sig selv og sin forstand og sproglige tænkning kan mennesket beskrive og berette om disse sine erfaringer af Gud og det guddommeliges NÆRVÆR.


Der er ingen problemer her - det har alle mennesker gjort i de sidste 200000 - 300000 år.

Mennesker kan altid beskrive og berette og fortælle herom - ja mennesket kan slet ikke lade være med at gøre dette - da disse oplevelser er så fyldt med mening og nyt liv og nye perspektiver - men vigtigst fyldt med Healing Power - HEL'bredelse - da Gud og det guddommelige og den guddommelige kærlighed altid virker HEL'bredende og forløsende og saliggørende på mennesker.

At du ikke kan sige noget - har noget at sige i den sammenhæng - er netop det der gør dig så trivielt at høre på og du taler i ring - i cirkler hele tiden uden at få sagt noget. Vi andre får intet udbytte af at høre på du ingenting har forstået - ja du har ingen vidnesbyrd overhovedet at bidrage med om det guddommelige i menneskers liv.

Folk bliver træt af dig når du ingenting har at sige herom og du ovenikøbet sabler folk ned som fx Jesus og Paulus og de første kristne Apostle og forfattere der virkelig har sagt rigtig rigtig meget i den her sammenhæng. Fx alt det Jesus har sagt om vores virkelighed med Gud - gør du konstant grin med. Dette er så grotesk at høre på når du samtidig flager med din Jesus Kristus Ikon oplevelse.

Efter min mening har du ødelagt meget på Trosfrihed med din misforståede negativ teologi - ja du har fuldstændig misforstået pointen i negativ teologi.

Nå men du er ikke værd at bruge tid på når du slet ikke læser hvad jeg har skrevet om igen igen og du så slet ikke har observeret dette.

Der er en grund til at jeg kalder dig "sleepy Arne" - du snorksover.

Jeg kender ligefrem intet menneske der som dig har en så ringe forståelse det religiøse guddommelige i vi menneskers liv.

Også derfor det er så grotesk hvor mange indlæg du har skrevet når der ingenting står i disse dine indlæg. Du har bare så ringe - ja nærmest ingen forståelse for den religiøse spirituelle dybdedimension der hører til dette at være menneske - ja fra første spor af kultur i Homo Sapiens fortid er det religiøse der også altid.




-0-0-0-0-

-0-0-0-0-0-

-0-0-0-0-



Citat:
Arne:

Hanskrist, du har tydeligvis aldrig seriøst mødt en Kristus Ikon. - for så forsvinder al den snak.


Jeg svarede:

Ekstatisk fornuft formår at forlade sig selv og blive et med sit objekt (motiv; mål), dog uden at miste sig selv, men nu som forvandlet, gennem at det participerer i objektet. Subjekt og objekt indgår i en syntese og ny virkelighed eller skabelse med hinanden - vores eksistens kan forandre vores essens - og derfor taler vi med Schelling om ESSENTIALISATION:


Citat:
Hvad ville fornuften være uden ekstatisk fornuft og ja vice versa. Når fornuften arbejder tænkende, så vender den altid tilbage til sig selv. Ekstatisk fornuft formår at forlade sig selv og blive et med sit objekt (motiv; mål), dog uden at miste sig selv, men nu som forvandlet, gennem at det participerer i objektet. Subjekt og objekt indgår i en syntese og ny virkelighed eller skabelse med hinanden - vores eksistens kan forandre vores essens - og derfor taler vi med Schelling om ESSENTIALISATION:

Essentialisation er et begreb Tillich har hentet fra Schelling. Denne essentialisation skal ikke forstås i platonisk eller indisk forstand som en tings overgang til dens oprindelige tilstand af essentialitet eller potentialitet, idet en sådan forståelse ville indebære, at det, der var virkeligt under eksistensens vilkår, ville forsvinde med essentialisationen. Nej, essentialisation indeholder også et historisk element forstået på den måde, at det nye, der blev aktualiseret under eksistensens vilkår, føjer noget nyt til det essentielle (min kommentar indskudt: ja netop epigenetikken har bevist denne påstand). Det positive der skabes i eksistensen, forenes i essentialisationen med det essentielle og frembringer det absolut nye, den “Ny Væren”. “Participation i det evige afhænger af en kreativ syntese af en værensform (a being) essentielle natur og det denne værensform har gjort med sig selv i sin temporale eksistens. “Essentialisation som overgang til Ny Væren er således en filosofisk term for begrebet “frelse” med den deri indeholdte mulighed for selvrealisation. Bjarne Lentz "Paul Tillich" side 232
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42461 - 28/12/2023 20:11 Re: Til Arne fra Heidegger [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du skrev til mig
Citat:
- og kan de ikke forstandigt til andre mennesker fortæller om disse oplevelser og inspirationer lider de enten af -
(Har tolket "fortæller" som "fortælle")
Jeg svarede dig, at jeg finder det umuligt, hvis det virkelig er åbenbaringer - og dine mange, mange ord om dine åbenbaringer, synes jeg, bekræfter det.

Din opførsel her på Trosfrihed.dk vil jeg ikke karakterisere, men den giver mig indtryk af, at du ikke har det godt.
I givet fald er er jo imidlertid ikke noget, jeg kan eller vil blande mig i - ligesom jeg ignorerer dine utallige uforskammetheder.

Jeg kan dertil - for mit vedkommende - sige, at jeg har det rigtig godt - efter direkte at have mødt kristendommens næstekærlighed - og efterfølgende direkte at have oplevet det modsatte af det absolutte intet: Sandhedens mirakel: Verdens væren.

Fortsæt du bare med dine uforskammetheder mod mig.
Min reaktion er blot et overbærende smil - og lidt tanker om, hvad det er, der plager dig i din "i Kristus væren" - tanker, som jeg ikke finder det passende at præsentere blinker

M.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#42462 - 28/12/2023 21:11 Re: Til Arne fra Heidegger [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Du ligger som du selv har redt op til min ven

Ja du er selv ude om det - idag er det nok for sent at lave om på at du for tyve år siden i fuld alvor begyndte at nedgøre mig


Det kan da godt være du fortryder dette idag - for det har jo med dette at gøre at du idag ligger som du selv har redt op til det

Du ville med dette dit evindelige ondskabsfulde jagten mig der begyndte for tyve år siden før eller siden få din røv på komedie

Jeg har ikke ondt af dig - da det alene er noget du har startet og holdt vedlige årene igennem


Som du stjal de spontane suveræne livsytringer fra mig - som slet ikke står nogen steder, ej heller i den Løgstrup bog du har - så stjæler du nu også åbenbaringer - ellers ikke er ord du nogensinde har brugt om fx din Jesus Kristus Ikon oplevelse



Citat:
Arne

Jeg svarede dig, at jeg finder det umuligt, hvis det virkelig er åbenbaringer
-


Du ved ikke hvad ÅBENBARINGER er kære mand - du aner ingenting herom - hvis du vidste ville vi have fået en redegørelse herfor men det har du aldrig nogensinde gjort - og ja fordi du ikke kan skelne mellem de to former for erfaringer og at erkende noget på

Den naturlige

Og den fra åbenbaringer


Du skelner ikke - og du skelnede ej heller i forbindelse med din Jesus Kristus Ikon oplevelse


Dette skyldes at du ikke opfatter Gud og det guddommelige som noget der hører ind under ÅBENBARINGERNES EKSTATISKE karakter af SELV'TRANSCENDENS

Du har aldrig skelnet mellem to former for kilder til erkendelse og erfaringer

Også derfor du aldrig har nævnt ÅBENBARINGERNES EKSTATISKE KARAKTER

Ja du har endda i din uvidenhed om tingene forsøgt at gøre grin med mig ved utallige lejligheder når jeg som den eneste formår at redegøre for de nødvendige kritiske erkendelsesteoretiske overvejelser vi må gøre os før vi kan tillade os at tale om mødet med det hellige og Guddommelige og Åndelige og erfaringer med Gud og Guds Ånd som nærværende virkelighed i vores liv


-0-0-0-0-

Og mennesker har alle dage sålænge vi kan spore kultur og de altid ledsagende religiøse udtryk - meddelt sig til hinanden om deres møde med det Hellige det guddommelige og Gud eller Guden og Gudens Ånd og Kraft eller Guden eller gudernes beskeder og meddelelser til mennesker

Det religiøse bygger på at vi kan have en forståelig samtale med hinanden om hvad vi oplever
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 4 < 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
33-årig mand druknet i Thyborøn Havn
20/05/2024 04:31
Dansker død i faldskærmsulykke i Holla..
20/05/2024 00:24
USA's sikkerhedsrådgiver præsenterer o..
20/05/2024 00:16
Mindst 13 meldes såret under ukrainsk a..
19/05/2024 23:05
Tidligere FC Midtjylland-spiller scorer ..
19/05/2024 22:04
Nyheder fra Religion.dk