annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 21 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 20 21 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#38502 - 19/01/2023 20:47 Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.
Jeg tror, jeg forstår din tankegang: Det guddommelige må stamme fra en guddom.

Imidlertid er det sådan for mig, at jeg fornmmer, at Gud er "en menneskelig opfindelse", som det er meget forståeligt, at vi har gjort, men - som jeg fornemmer det - er alt for menneskefokuseret i dette - og måske flere - universer, og som jeg ikke tror kan rummes i en person - der oven i købet ligner os mennesker og er af hankøn.

Og når jeg indser, at verdens væren ikke er en selvfølge, men et vidunderligt mirakel, så sker det af og til, at jeg fornemmer det mirakuløse som værende i - og over - alt, og jeg gribes af den allerdybeste ærbødighed og indser, at dét er ikke noget, jeg skal driste mig til at spilde håbløse kræfter på at gruble over, men i stedet - i dyb taknemmelighed over, at jeg også er værende - ser meningen med min væren i at følge den uundgåelige inspiration til indsigt, omsorg og kærlighed til alt værende - til hele miraklet.

Jeg har længe været lidt utilfreds med at bruge udtrykket: det guddommelige.
Vores dialog får mig til at tænke på, om jeg hellere skal bruge udtrykket: det mirakuløse - vel vidende at intet udtryk når op til det sande smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#38506 - 20/01/2023 00:22 Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Imidlertid er det sådan for mig, at jeg fornmmer, at Gud er "en menneskelig opfindelse"

Thjooee ... I alle fald findes begrebet gud i menneskenes bevidsthed og det defineres nok forskelligt, alt efter hvem der spørges.


Om begrebet gud eksisterer i forståelsen som en personificeret og skabende ånde gud, som vi læser om i bibelen, kan jo ikke bevises. Så det er i udgangspunktet skørt at diskutere, og lige så umuligt at bevise Helligåndens virke blandt kristne mennesker som har guds velbehag.

Man taler godt nok om åndens frugt,
Citat:
Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/gal/5

men, disse egenskaber eksisterer vel også blandt ikke troende.

Det er vel vigtigere af vide, om der findes en opstandelse, som den kristne tro bygger på.

Uden den ingen kristendom og Helligånd, ja, og hvem er så den gud der siges at há skabt mennesket i sit billede

.
Top Svar Citer
#38510 - 20/01/2023 18:55 Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.
Du skriver:
Citat:
Det er vel vigtigere af vide, om der findes en opstandelse, som den kristne tro bygger på.
Uden den ingen kristendom og Helligånd, ja, og hvem er så den gud der siges at há skabt mennesket i sit billede
Min kommentar:
Jeg har ikke svar på, om opstandelse findes - eller om det er en skøn ønskedrøm, men jeg hælder til det sidste - både for mennesker, dyr, planter og alt andet levende.

Ligeså om Guds-forestillingen, du nævner, hvor det guddommelige, det mirakuløse indskrænkes til noget menneskelignende.
Det - fornemmer jeg - er menneske-centreret snæversyn.

Det - for mig - bedste, jeg har set om alt dette, er sufien Jalal al-Din Rumi's ca 900 år gamle lille digt:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.
Jeg synes, jeg fornemmer "sløret" - og tror, jeg skal blive ved dét smiler

Hvor står du?

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#38511 - 20/01/2023 21:54 Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hmm … Biblen kan tilgås på forskelligt vis, men har også sin egen fortælling, om hvorfor vi er til, og at vort liv er lidelsesfuldt grundet arvesynden, fordi Adam og Eva spiste af kundskabens træ, så: ,,Nu er mennesket blevet som en af os og kan kende godt og ondt,,
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/3

Men den er også en fortælling om guds udsendte søn, der skal frelse mennesket fra synd og død, som Paulus bringer på banen ved, at fortælle han møder den opstandne Jesus, og at Kristus er set af flere efter sin død ud over ham selv, men jo et spørgsmål om man tror på det som prædikes, som Paulus skriver.

Så ingen tro uden opstandelsen, læser vi i Paulus, der slår fast at Kristus er opstået.

.
Top Svar Citer
#38512 - 20/01/2023 23:48 Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Kristendommen er grundlagt på Begivenheden KRISTUS: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden begyndende ved mennesket Jesus.

Hvis Begivenheden KRISTUS eller KRISTUSVIRKELIGHEDEN (som er Guds Handlen med vi mennesker eller Guds NådesKraftværk med vi mennesker gennem Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os) forbliver lige stærkt aktuelt virkende tilstede i verden efter Jesus død er det en OPSTANDELSES BEGIVENHED - fordi denne KRISTUSVIRKELIGHED der tog ret for alvor sin begyndelse ved mennesket Jesus forsætter med uformindsket styrke kraft og virkning efter Jesus død.

Derfor vi siger KRISTUS er den samme idag som imorgen og ud i al fremtid.


Erfarer vi begivenheden Kristus (Guds Kærlighed Kristus), ikke bare som en enkeltstående flygtig erfaring/oplevelse, men som en lidt mere permanent ny væren og ny livskvalitet og ny virkelighed hvor Helligåndens ekstatiske livgivende nærværelse gør sig gældende så er vi i Kristus (og vi er Kirke på jorden). Denne nye væren og nye virkelighed i Kristus i kraft af Gud ved mennesket Jesus betegnes som KRISTUSVIRKELIGHEDEN (der om noget altid er kendetegnet af Helligåndens ekstatiske livgivende nærværelse).


KRISTUSVIRKELIGHEDEN er en OPSTANDELSES BEGIVENHED da denne VIRKELIGHED ikke er knyttet kun til Jesus liv og eksistens - her tog den nok sin begyndelse - men denne VIRKELIGHED forsætter lige STÆRKT i verden efter Jesus død - måske endda stærkere.


-0-0-0-

Jeg har altid læst at Paulus har 2 versioner af hvordan OPSTANDELSEN skal forstås - den ene er han trofast overfor hvad der er bevidnet af andre - altså er blevet overleveret (fortalt) til Paulus (en helt bogstaveligt opstandelse) som vi finder først i 1 Kor 15 - men længere fremme i kapitel 15 er det tydeligt at Paulus fremstiller OPSTANDELSEN ikke fuldstændig bogstaveligt. Det er en længere snak som jeg ikke her vil redegøre for - men som støtter min forklaring af at det er Begivenheden KRISTUS der er en OPSTANDELSES BEGIVENHED - eller at "KRISTUS VIRKELIGHEDEN" er den samme efter Jesus død som da denne VIRKELIGHED var knyttet til Jesus liv og eksistens.


Da de i Kristeligt Dagblad drøftede om opstandelsen skulle forstås bogstaveligt hos Paulus var jeg så lykkelig over at der var mange teologer der sagde nej - eller de hævdede at Paulus havde hvad han fik overlevet og så hans egen version der er at som Gud virkede ved Jesus for os dette forsætter efter Jesus død.

Inkarnationen, GUDS FØDSEL i menneskets liv altså GENSKABELSEN (Nyskabelsen) i kraft af Gud ved Jesus Kristus - forsætter efter Jesus død.

Så Gud går altså ikke død i Jesus - mister ikke pusten eller sin Ånd (Nyskabelsen) i og med Jesus død - så inkarnationen Gud i mennesket Jesus forsætter efter Jesus død - men nu som en mulighed for os alle.

Så hvad Gud begyndte ved Jesus forsætter Gud med efter Jesus død - og derfor er KRISTUS VIRKELIGHEDEN (hvad Gud begyndte ved Jesus) noget der er OPSTÅET og altså stadig gælder efter Jesus død.

Iøvrigt sådan som jeg har argumenteret for at opstandelsen skal forstås finder vi det også hos Paulus overalt i alle sine breve.


Der er en dybdestruktur hos Paulus som man kun kan få fat i hvis man som Paulus selv siger forstår tingenes sande ÅNDELIGE betydning og ikke læser bogstaveligt.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 21 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 20 21 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk