annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 54 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok.

Kristendommen er grundlagt på Begivenheden KRISTUS: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden begyndende ved mennesket Jesus.

Hvis Begivenheden KRISTUS eller KRISTUSVIRKELIGHEDEN (som er Guds Handlen med vi mennesker eller Guds NådesKraftværk med vi mennesker gennem Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os) forbliver lige stærkt aktuelt virkende tilstede i verden efter Jesus død er det en OPSTANDELSES BEGIVENHED - fordi denne KRISTUSVIRKELIGHED der tog ret for alvor sin begyndelse ved mennesket Jesus forsætter med uformindsket styrke kraft og virkning efter Jesus død.

Derfor vi siger KRISTUS er den samme idag som imorgen og ud i al fremtid.


Erfarer vi begivenheden Kristus (Guds Kærlighed Kristus), ikke bare som en enkeltstående flygtig erfaring/oplevelse, men som en lidt mere permanent ny væren og ny livskvalitet og ny virkelighed hvor Helligåndens ekstatiske livgivende nærværelse gør sig gældende så er vi i Kristus (og vi er Kirke på jorden). Denne nye væren og nye virkelighed i Kristus i kraft af Gud ved mennesket Jesus betegnes som KRISTUSVIRKELIGHEDEN (der om noget altid er kendetegnet af Helligåndens ekstatiske livgivende nærværelse).


KRISTUSVIRKELIGHEDEN er en OPSTANDELSES BEGIVENHED da denne VIRKELIGHED ikke er knyttet kun til Jesus liv og eksistens - her tog den nok sin begyndelse - men denne VIRKELIGHED forsætter lige STÆRKT i verden efter Jesus død - måske endda stærkere.


-0-0-0-

Jeg har altid læst at Paulus har 2 versioner af hvordan OPSTANDELSEN skal forstås - den ene er han trofast overfor hvad der er bevidnet af andre - altså er blevet overleveret (fortalt) til Paulus (en helt bogstaveligt opstandelse) som vi finder først i 1 Kor 15 - men længere fremme i kapitel 15 er det tydeligt at Paulus fremstiller OPSTANDELSEN ikke fuldstændig bogstaveligt. Det er en længere snak som jeg ikke her vil redegøre for - men som støtter min forklaring af at det er Begivenheden KRISTUS der er en OPSTANDELSES BEGIVENHED - eller at "KRISTUS VIRKELIGHEDEN" er den samme efter Jesus død som da denne VIRKELIGHED var knyttet til Jesus liv og eksistens.


Da de i Kristeligt Dagblad drøftede om opstandelsen skulle forstås bogstaveligt hos Paulus var jeg så lykkelig over at der var mange teologer der sagde nej - eller de hævdede at Paulus havde hvad han fik overlevet og så hans egen version der er at som Gud virkede ved Jesus for os dette forsætter efter Jesus død.

Inkarnationen, GUDS FØDSEL i menneskets liv altså GENSKABELSEN (Nyskabelsen) i kraft af Gud ved Jesus Kristus - forsætter efter Jesus død.

Så Gud går altså ikke død i Jesus - mister ikke pusten eller sin Ånd (Nyskabelsen) i og med Jesus død - så inkarnationen Gud i mennesket Jesus forsætter efter Jesus død - men nu som en mulighed for os alle.

Så hvad Gud begyndte ved Jesus forsætter Gud med efter Jesus død - og derfor er KRISTUS VIRKELIGHEDEN (hvad Gud begyndte ved Jesus) noget der er OPSTÅET og altså stadig gælder efter Jesus død.

Iøvrigt sådan som jeg har argumenteret for at opstandelsen skal forstås finder vi det også hos Paulus overalt i alle sine breve.


Der er en dybdestruktur hos Paulus som man kun kan få fat i hvis man som Paulus selv siger forstår tingenes sande ÅNDELIGE betydning og ikke læser bogstaveligt.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk