Ordene - bogstaverne er ikke nok.

Indsendt af: Hanskrist

Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 16/01/2023 15:29

Jeg har erkendt at ordene (bogstaverne - mine skrifter og skriverier) ikke er nok.

Slet slet ikke for andre ser jeg - ingen har siden Kræn-p og ALH Anne og Flemming Vang og Disciple og et par anonyme overhovedet givet mig positiv tilbagemelding og bare en smule anerkendelse for mine skriverier (ikke engang viser folk her at de overhovedet læser mine indlæg). Jeg nåede dog lige at opleve en lille smule anerkendelse fra Thomas før han smuttede.

Hvis jeg ønsker at blive læst og forsøgt forstået og ønsker feedback på hvad jeg skriver så er det ikke Trosfrihed i sin nuværende udgave, med de debattører der er aktive i øjeblikket, jeg skal opholde mig på. Dette har jeg erkendt.

Hvis jeg kæmper for at blive forstået og møde lidt forståelse og anerkendelse (for mine skriverier) så bliver min kamp forgæves og jeg kommer ud i utålmodighed og vrede mere end jeg ønsker det og min pen bliver for spids og skarp.

Jeg har masser af eksempler på positiv feedback udenfor Trosfrihed. Har fx fået kæmpe stor anerkendelse fra to professorer i teologi og filosofi og fra et par super dygtige teologer også og ja fra lægfolk - ja ofte får jeg store roser fra lægfolk. Og ja der var Internet Redaktør for Kristeligt Dagblad der ligefrem var blevet prikket på skulderen at ham HansKrist skrev fremragende om det kristne trosliv og dets spiritualitet - hvorfor jeg blev spurgt om jeg ikke havde lyst til at "blogge" hos dem (oprette en blog profil og skrive "blog's" indlæg på deres portal).

-0-0-0-

Denne tingenes elendige tilstand på Trosfrihed er ikke tilfredsstillende og afføder mange ærgrelser og frustrationer og ødelægger noget af det smukke ved den måde jeg præsenterer det kristne trosliv og dets spiritualitet på - der fortjener en bedre og mere fair modtagelse.

Den værste nedgørelse og latterliggørelse og disrespekt og ringeagtelse mine skriverier kommer fra Arne - hvilket Arne godt selv ved og det har stået på i 20 år. Jeg skriver dette som en nøgtern konstatering jeg er ikke engang sur eller skuffet længere. Tikka kalder også mine skriverier om det kristne trosliv og dets spiritualitet det rene nonsens og vrøvl - er sket for ikke så lang tid siden. Jørgen Primdahl det samme. Gerth og Jan ABC lader jeg ude af betragtning da de er alt for useriøse. Der er overhovedet ingen alvor i de to og evne til koncentration på en tekst der ikke er deres egen tekst.

Ja jeg har været så meget seriøs og faglig dygtig Universitets studerende at jeg mener vi mennesker skal kunne forholde os til hvad den faglige ekspertise siger om de ting vi drøfter. Vores egen meninger og synspunkter skal udfordres af hvad den videnskabelige faglige ekspertise siger om det der ligger os på sinde - er et hjerteanliggende hos os at skrive om, præsentere andre for.

-0-0-0-

Jeg ved ikke om jeg med mit indlæg her vil fortælle at jeg vil trække mig eller bare begynde at "arbejde" anderledes på Trosfrihed.

Men kort og godt som Trosfrihed er nu det er fuldstændig urealistisk at man kan forvente at blive læst og få en god debat op at stå som dengang Kræn-p og ALH Anne og Flemming Vang og Disciple med et par andre var her.

Der er så lidt overskud og så meget arrigskab og fjendskab imod kristendommen at min præsentation af det kristne trosliv og dets spiritualitet aldrig vil blive taget seriøst op af fx Arne Tikka og Jørgen Primdahl - dertil er deres indædte vrede og had til kristendommen for stor. Meget værre end de to ateister Simon og Bjørn. Ja det stikker dybt hos disse, deres brændende aversion imod det kristne trosliv og dets spiritualitet.

En indædt aversion jeg ALDRIG har forstået - da kristendommen i den protestantiske form jeg er tilhænger af jo virkelig har højt til loftet - men så er dette også pludselig galt, at der er højt til loftet - jamen hvad kan man så ikke finde at brokke sig over når man vil stille sig aggressivt op og nægter at ville forstå andet end sig selv og ens indædte vrede imod kristendommen - som man ikke engang magter at forklare hvad det er man hos sig selv har fundet der er så meget bedre.

Ja når jeg hører en søndags gudstjeneste fra DR RADIO P1 som i søndags formiddag så har jeg virkelig svært ved at forstå de aversioner som Arne Tikka Jørgen Primdahl og Jan ABC har overfor den kristne spiritualitet og vores møde og virkelighed med GUD i Jesus Kristus bekræftet igennem Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os. At vi her har fundet Gud - finder vores virkelighed med Gud og fejrer og priser dette især gennem en lovprisning vi har fundet at musik og sang bedst formår at udtrykke på mest adækvate vis.

Er de kirke kristne virkelig så forfærdelige afskyelige som Arne Tikka og Jørgen Primdahl og Jan ABC vil gøre dem til. Noget jeg aldrig har forstået - denne aversion der stikker så dybt.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 16/01/2023 16:22

Nå jeg tror mit anliggende med mit forrige indlæg kan opsummeres til:

Jeg vil forsøge ikke længere at kæmpe for at få I andres anerkendelse og have jeres gode vilje og imødekommenhed overfor mig, til at I vil gøre et fair forsøg på at forstå mig.

Som Trosfrihed er nu er dette urealistisk at forvente - vi har ikke ressourcerne for noget sådant i øjeblikket på Trosfrihed - og set i det lys jeg må prise mig lykkelig over at jeg har oplevet disse kvaliteter på en debat med Kræn-p og ALH Anne og Flemming Vang og Disciple med et par andre anonyme.


Denne min kamp om bare at blive læst og forsøgt forstået og modtage feedback i form af kritik - ris og ros - gør at jeg kommer væk fra mit eget kristne trosliv og dets spiritualitet. Alle frugterne og gaverne her. Og derfor er min kamp for at blive forstået ødelæggende for min egen åndelige vækst.

Tror også at Thomas har haft nogle lignende overvejelser da han smuttede herfra. Nemlig at der foregår noget på Trosfrihed der forhindrer vores egen åndelige vækst.


Gerth's debat adfærd har også gjort alting endnu mere håbløst - se fx hvordan han skriver i nat og op af formiddagen - indlæg på indlæg der er totalt blottet for god mening og faktisk ulæselige - uforståelige.

Enhver selvrespekt og respekt for andre er forsvundet.

Jeg tror kun der er tilgivelse og bøn og gode ønsker for ham der vil være passende.

Jeg har prøvet at tale alvor med ham men det hjælper ikke - tværtimod. Det er mit indtryk at han ikke er et sted med sig selv i øjeblikket hvor han kan modtage kritik og få noget godt ud af dette.

Gerth virker ikke bare lidt forvirret men total forvirret med sig selv og sit liv - ihvertfald som debattør på Trosfrihed - håber der er mindre kaos og forvirring i Gerth's hverdag blandt de mange kommunale kontakt personer han her af en eller anden grund er omgivet af, passet op af.


Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.

1 Kor 2


Citat:
I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.
2 Kor 3
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 16/01/2023 16:51

Citat:
Enhver selvrespekt og respekt for andre er forsvundet.
hævder en deltager, der beskylder en anden deltager for at være
Citat:
en ondskabsfuld idiot
Arne blinker
Indsendt af: Anonym

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 16/01/2023 17:01

Man kan ikke forlange folk skal forstå det man vil formidle, men, taler man uden angreb eller udhængning af tilhørerne, vil resultatet sandsynligvis være lyttende mennesker, hvis det som fremholdes leveres i et forståeligt og en venlig atmosfære, hvor fortælleren ikke på forhånd, ønsker anerkendelse for det fremholdte.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 16/01/2023 17:07

Måske den anden debattør virkelig udviser en fuld bevidst negativ udspekuleret ondskabsfuld agenda og særbehandling HansKrist.

Denne udspekulerede ondskabsfulde særbehandling HansKrist nyder hos Arne og har stået model til i 20 år - har Arne helt sikkert sine efter hans egen mening, gode grunde til at HansKrist fortjener konstant at blive mødt med.

Men kom dog over det, kom dog videre mand.

Når vi ser hvor imødekommende og åh ja forstående du er overfor Gerth - ja så bliver det idiotisk hvordan du har behandlet mig gennem tiderne. Og det bliver så tydeligt at du giver mig en negativ særbehandling.

Jeg er ikke i tvivl om at du føler du har rigtig gode grunde til ikke at fordele sol og vind lige her på Trosfrihed.

Jeg er bare træt af at du gør det.

Men ikke mere træt af det, end at jeg ikke længere gider kamp for at ændre din negative agenda og særbehandling af HansKrist.

Jeg kan udmærket leve med det - selv om du virker både komisk og idiotisk når du ligefrem overdriver din imødekommenhed overfor Gerth og forsøg på tilnærmelse og forståelse.

Tænk hvis du udviste samme holdning overfor HansKrist - bare lidt - ikke helt så meget som du gør overfor Gerth (da dette er for meget at være vidner til).


Jeg får kvalme af dit hykleri.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 16/01/2023 17:12

Næh - jeg har startet rigtig mange neutrale tråde emner af høj høj kvalitet og inden der er gået lang tid er min tråd fuldstændig spammet til med ligegyldigheder der ikke udviser overhovedet respekt for hvordan jeg med solidt arbejde fik startet tråden.

Ikke en eneste kunne finde på at forholde sig til substansen i hvad jeg skriver i mine solide grundige tråd start.

Der er en apati uden lige på stedet.


Selv min tråd "Hvad HansKrist dog skriver" blev spammet af jer.

Da I gjorde det forstod jeg pludselig hvorfor Simon forlod stedet her.

Det er bare for meget at I ikke magter at forholde jer til en tekst - hvad andre skriver.

I hele min tid som universitetets studerende var det hvad vi skulle.

Vi havde det med Kræn-p og ALH Anne og Flemming Vang og Disciple og et par anonyme i sin tid - men alt dette er der intet af i dag.



Trosfrihed er ramt af underskud. Især i forhold til principielle substantielle væsentlige drøftelser. At snakke og dele synspunkter uden egentlig at få sagt noget er der dog fra tid til anden ikke så lidt af. Men dette er ikke i længden nok for mig.

Derfor er Trosfrihed nok ej det rigtige sted for mig i sin nuværende tilstand.
Indsendt af: Anonym

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 16/01/2023 17:25

Faktisk skriver du ofte til digselv og dine indlæg lægger ikke op til debat.
Derudover mener du, det du skriver er super og sandt, og når en anden vil fremholde noget er det ikke godt nok.

Iøvrigt er 90% af skrift her kiv og kævl, har jeg læst
Indsendt af: Anonym

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 16/01/2023 17:32

Men, ja.
Meget af skriv her skulle slettets af Admin
Indsendt af: Hanskrist

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 16/01/2023 17:55

Citat:
Tikka:


Faktisk skriver du ofte til digselv og dine indlæg lægger ikke op til debat.



"Faktisk skriver du ofte til dig selv"


Det er jeg begyndt med fordi jeg aldrig fik feedback på hvad jeg skrev - hvorfor jeg forlangte der skulle være et kvalitativt æstetisk og teologisk psykologisk filosofisk fagligt sagligt produkt i mine skriverier - ingen velbegavede intelligente mennesker skulle læse mine indlæg uden de fik et sagligt fagligt udbytte.


"dine indlæg lægger ikke op til debat"

Selv om der er et udbytte (fordi der er et produkt som jeg forklarede ovenfor) så er mine indlæg fyldt med kontroversielle hypoteser og nye tværvidenskabelige erkendelser og forståelser og også veloplagte humørfyldte små provokationer er mine indlæg fyldt med. Så jo om noget de lægger op til stor debat men ingen griber disse chancer for væsentlige principielle drøftelser hvor en dyb dyb tværvidenskabelig forståelse er med inde over - noget Kræn-p roste mig for og som da sørme jo også er min helt store styrke som debattør.

Noget der gjorde at Simon satte sin person og ære og ry i spil for at påstå jeg vrøvlede, han fik endda akademikere udefra til at hjælpe med at få mig fremstillet som et vrøvlehoved der ingenting forstod og læste og lærte mine ting fra Wikipedia.

Simon og ja Bjørn var rystende nervøse for at mine indlæg skulle gå hen og få betydning og give god mening - for i samme øjeblik ville alt de havde kæmpet for (naiv ateisme) i hele deres liv se ud til at gå tabt.


Hvis vi ser på hvad der sker er det min position der vinder mere og mere frem og den naiv ateisme position Arne Simon Bjørn og Tikka indtager overfor kristendommen er i tilbagegang.

Men det vidste jeg godt. Jeg havde fingeren på pulsen pga Jung Berdyaev og Paul Tillich.



-0-0-0-0-


Citat:
Tikka:


Derudover mener du, det du skriver er super og sandt, og når en anden vil fremholde noget er det ikke godt nok



Hvad jeg skriver er super nok (og ja nok også sandt nok) til at vi lige skal stoppe op ved dette og vise vi har forstået hvad det er jeg skriver (ikke at være enig nødvendigvis men udvise tegn på vi har forstået det).

Det der ikke er godt nok er fx en bibelfundamentalisk fastlagt dogmatisk facitliste forståelse som du har om kristendommen og Jørgen Primdahl også har - hvor I bare hælder dette i hovedet på folk uden overhovedet at tænke på om det nu ikke er blind tro og hjernespind I er igang med at ophøje til at være dækkende for det kristne trosliv og dets spiritualitet.

Dette er bare ikke godt nok.

Det strider iøvrigt imod alt Paulus skriver at kristendommens forståelse tro er at tro bibelfundamentalisk dogmatisk hvad der står i Bibelen fra begyndelsen til enden. Dette er netop hjernespind - hvilket du godt et sted er helt klar over - men kristendommen SKAL være HJERNESPIND - du sætter alt ind herpå. Hvor fanden har du dette had og de dybt stikkende aversioner overfor kristendommen. Hvem har gjort dig fortræd?
Indsendt af: Anonym

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 16/01/2023 19:02

Det er som i børneopdragelsen.

Råber, skriger, håner, truer og eller straffer du barnet du vil oplære, opnår du ikke, det ønskede resultat, uanset hvor meget du selv mener at ha ret.

Der sker ganske enkelt det, man lukker af, går sin vej eller kæmper imod, og det til trods for at det du mener, måske kan være sandt eller gavnlig viden. Det når bare ikke ind når man føler man skal forsvare sig

Min første tanke da jeg læste din trådstart var: Du skulle há et kommunikations kursus, og få en holdningsændring til dine tilhørere, som du ofte her holder fra livet. Så ville din sprogbeherskelse også bedre komme til sin ret, og ikke påvirke dig negativt i dit af dig omtalte spirituelle liv, da du ikke ville skabe modstandere.
Indsendt af: ABC

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 16/01/2023 19:13

Kære HansKrist

Hvor er jeg henne i landskabet...

https://vandrermodlyset.dk/13-kirkens-stilling/

Kan godt være seriøs...

http://www.religionrevised.com/

En sten i skoen...

https://www.biblen.info/Selvmodsigelse.php?id=356

Hmmm...

https://vandrermodlyset.dk/vejene/

Du er hørt...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 18/01/2023 18:49

Bjørn var en hård debattør (og jeg har også været dette og beklaget det (Arne og Simon er subtile i deres ondskab og negative agenda - den negative dagsorden bliver pakket ind))

Jeg opdagede hvad der gjorde Bjørn så ophidset og hård i tonen - det var når han skrev fremragende indlæg og folk ikke forstod at værdsætte og påskønne disse hans indlæg af så høj kvalitet

Det samme led jeg under - hvis folk udviste tydelige tegn på at de havde læst og forsøgt forstået mine tekster og gav feedback ved at gennemgå mine tekster - så var jeg bestemt ikke hård - mine debatter med ALH Anne og Flemming Vang og Disciple og Kræn-p med flere var nok kontante, ja vi "sloges" gennem argumentation og ikke ved at være personlige.


Dette at kunne argumentere for sine synspunkter er det jeg mangler - som er en mangelvare her - ihvertfald i forhold til mine tekster - jeg får overhovedet ikke et modspil

Og ja til sidst mister man tålmodigheden over at lave kvalitative indlæg og trådstarter der aldrig bliver kommenteret


Derfor jeg har udviklet den skrivestil at mine tekster skal give den intelligente begavede eventuelle læsere et udbytte - jeg forlanger der gemmer sig i mine indlæg:

Tværvidenskabelig erkendelse - hvad jeg skriver skal kunne være i overensstemmelse med al den nye viden indenfor filosofi teologi og psykologi og neurovidenskab

Der skal være et udbytte i alle mine indlæg - hvorfor skulle jeg ellers skrive dem.

Men Trosfrihed i sin nuværende tilstand (med de debattører der er her) reagerer overhovedet ikke på nogen som helst substans og væsentlighed

Alle mine indlæg står blot - bliver aldrig kommenteret seriøst overhovedet

Dette var udmærket i "Hvad HansKrist dog skrive" - fordi disse indlæg er indlæg der virkelig kan stå alene --- men pludselig var I alle derover uden at I overhovedet relaterede til noget som helst af hvad jeg havde skrevet derover -- spam var det

Også derfor Simon smuttede da Mellemrummet blev spammet og jeg forstår det godt

Hvis det her skal være en god debat portal må vi opføre os fair overfor hvad hinanden skriver

Simpelthen sætte tempoet ned (som jeg har bedt Arne om utallige gange - men han kan overhovedet ikke gøre ophold ved noget som helst der ikke er hans egen agenda)

Ja jeg har bedt om utallige gange at vi sætter tempoet ned - men lige lidt hjælper det - folk kan åbenbart kun forholde sig til dig selv og deres egen agenda

Ingen kan det jeg lærte på mine studier også forholde sig til faglig saglighed - aldrig er ens subjektive meninger noget værd hvis de ikke bliver sat op imod hvad fagfolk og videnskaben idag mener om det vi gerne vil kloge os på

Også det jeg mangler ved Gerth - han skriver om Helligånden men laver overhovedet ingen studier i hvad Helligånden er og hvor begrebet stammer fra og i hvilken kontekst dette begreb giver mening

Sådan som jeg er skolet og opdraget og dannet er min subjektive meninger om dit og dat fuldstændig ligegyldige og ja endda uinteressante hvis de ikke bliver kontekstet til hvad de moderne relevante videnskabelige fag discipliner siger til det jeg har en mening om

Gerth vil ovenikøbet have dette fjernet at hvad vi subjektivt mener bliver stillet op overfor hvad videnskab og vores sprog fællesskab mener om tingene --- hvis vi gør som Gerth ikke laver en "sparring" med hvad man (vores kultur og sprog) objektivt fagvidenskabeligt tænker om tingene - så er det at mennesker får deres egne private og det kan ende i skizofren tankegang som Gerth tydeligvis frister af en eller anden grund - om der også er alkohol med i billedet og dovenskab og falske idéer om egen betydning og genialitet ved jeg ikke
Indsendt af: Hanskrist

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 18/01/2023 19:26

Citat:
Arne:

Og jeg tænker:
Når et modspil - eller blot det at søge at forstå - kan føre til, at man bliver kaldt "en ondskabsfuld idiot"


Nu lyver du jo igen og det ved du også selv godt


Det der sker er at du stiller mig spørgsmål til mit ståsted (hvilket du har gjort mange gange) - men du reagerer ALDRIG på mine svar - endnu har du ikke vist overhovedet at du læser mine svar

Det eneste du gør er at du latterliggør og ringeagte og håner hvad jeg har skrevet

Og hvis du vil være kritisk så kunne du vel lære at argumentere din sag - men det gør du ikke - blot begynder du dit evindelige person fnidder om at jeg er alene i hele verden om at mene som jeg skriver og at det iøvrigt er svulstige intetsigende tomme ord (for hvor har du sagt dette mange gange)

Derfor jeg har sagt dine spørgsmål er på skrømt

De skal få det til at se ud som om du virkelig er interesseret - men når det kommer til stykket gider du overhovedet ikke spilde tid på de svar du har fået
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 18/01/2023 19:49

Ja, når man ud over at blive kaldt "en ondskabsfuld idiot" også bliver haldt "en der lyver, latterliggør, ringeagter og håner", så er det da mærkeligt, at jeg ikke gider en dialog blinker

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Hanskrist

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 18/01/2023 20:49

Hvorfor stiller du mig så de spørgsmål

Gang på gang har du stillet mig spørgsmål

Jeg har svaret pænt og grundigt uden personfnidder


Men når du skal forholde dig til mine svar til dig da begynder personfnidder og din ringeagt og hån for hvad jeg har svaret dig

Oftest har du kaldt det svulstige intetsigende tomme ord

Og du har påstået jeg står fuldstændig alene med mine synspunkter og ingen forstår mig


Ja efter den sjofle behandling af mine seriøse svar bliver jeg naturligvis dybt frustreret og er slet ikke i tvivl om at dine spørgsmål er stillet på skrømt


Indsendt af: ABC

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 18/01/2023 21:11

Kære Gerth

Er du ikke alvidende ler blinker halvfuld

https://carstenplougolsen.com/en-ny-filosofi-2/?fb...AEkh-WMCy2I9tG4

Hvem forstår...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 18/01/2023 22:30

Hanskrist, oprindeligt var jeg dybt og seriøst interesseret i din form for kristendom, men dine svar gjorde det for mig mere og mere umuligt, hvorfor jeg mere og mere opgav at svare.
Jeg har aldrig udtalt mig om dig som person. Det tilsvarende kan du jo ikke just ærligt hævde blinker
Jeg har derfor opgivet dialog med dig, og jeg griner ad dine injurier, men jeg tænker af og til på, hvad det mon kan være, der får dig til at opføre dig, som du gør - dog i erkendelse af at den slags psykologi har jeg ikke forstand på - uanset at jeg ønsker dig harmoni med dine omgivelser - og dig selv heart

Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Hanskrist

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 18/01/2023 23:27

Stop nu dit hykleri

Stå nu som en mand ved dine gerninger - det ville klæ dig - du ved udmærket hvad du laver

Du har i den grad udtalt dig om min person - det har du helt dine egne luskede måder at gøre på

Hvis du ikke gik op i personfnidder ville du læse mine indlæg og min argumentation og igen du ville argumentere tilbage - men det har du aldrig gjort (egentlig det jeg forventer af en debat) blot har du slået over i dine personlige meninger om mig og det jeg skriver

Noget der forekommer mig meget underligt når jeg gang på gang har givet dig svar - hvorfor det så dog for helvede ikke er mine svar vi drøfter - indholdet her

Det er virkelig meget underligt og jeg kommer aldrig som i ALDRIG til at forstå det

Og det har ikke noget at gøre med at du skal være enig med mig - men at det er mit svar du skal gå i krig med og ikke mig og hvad du mener om hvad jeg skriver - dette er så fuldstændig irrelevant - og kun personfnidder - hvad der er interessant er at du hæfter dig ved mit svar - analyser på det, ris og ros

Nå nu har jeg lært at leve med at det gør du bare ikke - jeg ved det fra utallige oplevelser med dig

Det der er morsomt er at det kun er mig du behandler så helt specielt negativt - ingen andre (dette er ret bemærkelsesværdigt)

Noget andet er dersom du finder mine tanker et andet sted (hvor du bare har glemt at det er hvad HansKrist har talt om i årevis) så kan de pludselig være interessante nok ---

At æres er sjovere end debat
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 19/01/2023 00:56

Nå da - så skal jeg også beskyldes for at være "en hykler" griner
Slut herfra trist
Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Hanskrist

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 19/01/2023 10:59

Citat:
Arne:

Nå da - så skal jeg også beskyldes for at være "en hykler"



Du ved udmærket hvad du har gang i

Så spil nu ikke dum - du er bestemt ingen uskyldighed - og du ved præcist hvad det er for et spil du har kørende overfor ham HansKrist - og ja du nyder det - dette at æres - fordi personfnidder er altid hvad du fortrækker til når du fagligt sagligt overhovedet ikke kan komme med et modspil

Hver gang du er blank (og guderne skal vide du har nogle uhyggelige huller i din forståelse religion og kristendom og spiritualitet) så begynder du at æres - så starter dit at gå efter manden frem for hvad manden har skrevet (bolden) -- du magter ikke at spille videre med bolden -

Enten smutter du eller også begynder du at æres - du starter dit evindelige personfnidder og du prøver at få det til at se ud som om det er HansKrist der er begyndt


Nej nej nej - jeg Arne kunne aldrig finde på at være som du beskriver mig HansKrist

Nej ikke overfor andre debattører men af en eller anden grund overfor HansKrist

For 20 år siden skrev du: "jeg har forlængst blokeret HansKrist - hvad med I andre? Har I ikke også gjort det???"

Ha ha ha ha det var morsomt - da lå jeg i livlig debat med de dygtigste debattører og endda i privat korrespondance med de fleste af dem - vi stod hinanden ret nær

Men Arne fattede ingenting


Men at du nu ikke vil stå ved din konstante igennem 20 år negative agenda overfor HansKrist gør dig ynkelig og sølle

Vis dig nu som en mand og ta ansvar for dine handlinger - alt andet er uværdigt


Du kan så pille ord ud af sammenhæng og finde at du mener jeg har kaldt dig idiot (hvilket du også er i din adfærd en udspekuleret ondskabsfuld idiot der kun vil æres - kun vil personfnidder)

Men det er overhovedet ikke begyndt med at jeg har kaldt dig noget som helst - for vi to havde slet ikke udvekslet noget sammen med hinanden da du i sin tid for 20 år siden skrev:

"jeg har forlængst blokeret HansKrist - hvad med I andre? Har I ikke også gjort det???"


Så jeg ved det stammer fra en iboende idiosynkratisk aversion og modvilje imod alt jeg står for


At æres er en lidenskab så stor - derfor folk foretrækker HansKrist frem for hvad manden skriver - teksterne får ingen opmærksomhed - men uha manden som man opfatter ham får al opmærksomhed

Prøv noget nyt Tikka Arne og Gerth - prøv at have fokus på hvad det er HansKrist skriver og ikke som I opfatter manden

Det er mine tekster (der iøvrigt vil stå for altid) der er vigtige


Det forstår jeg ikke siger Tikka Arne og Gerth - skal vi virkelig læse hvad du skriver - det er da meget sjovere at være beskæftiget med din person - da dine tekster bestemt ikke fejler noget - og iøvrigt er der ingen af os der har forudsætningerne til at give dine tekster et sagligt fagligt modspil -- derfor vi vælger at koncentrere os om din person HansKrist
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 19/01/2023 12:34

For mig ligner dette primadonna-manerer.
Så jeg ignorerer trist
Arne.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 19/01/2023 12:53

Ja selvfølgelig ignorerer du indlæg med fakta i - det har du altid gjort

Lige der smutter Arne

Men fint vi stopper, du forstår ej heller et ord af hvad det er jeg prøver at sige, om at få dig væk fra personfnidder og dette at æres og frem til en position hvor du har fokus på bolden - altså teksten - hvad er det HansKrist skriver - hvilket svar har han givet mig

Og det er ikke et spørgsmål om du er enig eller ej

Ej heller er det et spørgsmål at du ikke bryder dig om min position - mit svar

Men om at du viser du har læst og forstået svaret og at du formår at komme med en kritik ris og ros og måske endda kunne argumentere for at min argumentation og mine påstande ikke holder

Du er primadonnaen over alle primadonnaer

Nå håber du ignorerer det her indlæg
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 19/01/2023 16:52

Ja, Hanskrist, der "døde" og "genopstod" "iført Kristus" og med "direkte forbindelse til Gud", han vil sikkert fortsat "personfnidre" mig på guddommelig primadonna-vis - i sin vrede over ikke medmenneskeligt at blive taget alvorligt.
Jeg overvejer, om jeg fortsat skal holde ham i gang blinker
Arne smiler
Indsendt af: Anonym

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 19/01/2023 17:48

Ja, hvordan er det muligt at få Helligånden af gud ved at ændre sind?
Indsendt af: ABC

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 19/01/2023 18:27

Kære Arne

Er der flere øller i kassen ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 19/01/2023 18:48

Hej Anonym.
Du skriver:
Citat:
Ja, hvordan er det muligt at få Helligånden af gud ved at ændre sind?
Min kommentar:
Det skurrer lidt i mine øren, at Helligånden skulle kunne fås, jeg ville snarere skrive: kunne inspireres af - eller er det noget andet, du mener?
Og Helligånden er jo i kristendommem Gud (som du kalder gud) - sammen med Faderen og Sønnen smiler

Har du selv et svar på dit spørgsmål?
Og hvad mener du mere præcist med: "ændre sind"?

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Anonym

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 19/01/2023 19:17

Citat:
Det skurrer lidt i mine øren, at Helligånden skulle kunne fås, jeg ville snarere skrive: kunne inspireres af

Du kender Helligånden?

*
Jeg tænkte, du selv vidste, hvad ordene du brugte betød.

Når jeg skrev: ,,hvordan er det muligt at få Helligånden af gud ved at ændre sind?,, er det blot min forståelse af dit skriv skrevet med mine ord.

Ord og begreber som vel du har fra bibelen.

-- Når man bibelsk ,,dør,, ændre man vel sind … mere bibelsk korrekt dør det gamle menneske, og bliver født på ny

Så når du skriver: "direkte forbindelse til Gud", … så er det vel Helligånden, der er tale om?

--- så hvordan er det muligt at få Helligånden – ,,ha´direkte forbindelse til gud,, -- ved at ændre sind/blive født på ny ---
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 19/01/2023 19:38

Hej Anonym.
"Direkte forbindelse til Gud" er jo, hvad Hanskrist hævder, at han har.
Noget sådant kunne jeg - som agnostisk pan"teist" - der mener somme tider at opleve det totalt udefinerbare guddommelige - og altså ikke nogen guddom - aldrig påstå smiler

Men du kunne jo spørge Hanskrist blinker

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Anonym

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 19/01/2023 19:52

Citat:
der mener somme tider at opleve det totalt udefinerbare guddommelige - og altså ikke nogen guddom

Jeg mener, det er en nødvendighed at ,,kende,, gud for at kunne sige man oplever det guddommelige, selv om det er svært at forklare
Indsendt af: Hanskrist

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 19/01/2023 20:27

I Kristus at vi er i Gud og Gud er i os, gør at der ingen afstand er mellem Gud og os og vi behøver derfor ingen direkte forbindelse til Gud - da vi allerede er i Gud og Gud er i os. Gud og mennesket har altid levet i et åndeligt SPIRITUELT samarbejdende kærligt fællesskab med hinanden. Jeg har aldrig hørt andet i tilfældet kristendommen.

Gud er ikke noget/nogen udenfor os eller på afstand af os da vi er skabt i Gud og endda skabt i Guds Billede så vi ligner Gud.


Gud Helligånden har altid virket sporadisk her og der men i og med Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus bliver Helligånden en så integreret del at vores åndelige liv at vores legeme er et tempel for Helligånden (i Kristus har hele Guddomsfylden i kød og blod og er det himmelske og jordiske forenet) og Helligånden udvirker vores individuation eller selvaktualisering gennem Helligåndens mange karismatiske Åndelige Gaver.


Helligåndens kendetegn er mange - vi hører om frugterne og gaverne hos Paulus - men ellers kan vi sige at

STOR EKSTATISK GLÆDE HUMØR JUBEL og BEGEJSTRING og ENTUSIASME og SPONTANITET = FRIHED karakteriserer Helligånden.

Dette er måden vi kan skelne vores ånd fra at være grebet og drevet af Ånden - Gud Helligånden.

Vores ånd arbejder ikke gerne EKSTATISK - gennem EKSTASE - EKSTATISK INSPIRATION og ENTUSIASME og SPONTANITET - gennem EKSTATISK GLÆDE HUMØR og JUBEL og TRANCE. Nej dette kendetegner og karakteriserer mere Helligånden.

Også derfor sang og musik spiller en helt central hovedrolle i de paulinske gudstjenester. Sang og musik er EKSTATISK fyldt med HUMØR GLÆDE JUBEL SALIGPRIS og TAK.
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 19/01/2023 20:47

Hej Anonym.
Jeg tror, jeg forstår din tankegang: Det guddommelige må stamme fra en guddom.

Imidlertid er det sådan for mig, at jeg fornmmer, at Gud er "en menneskelig opfindelse", som det er meget forståeligt, at vi har gjort, men - som jeg fornemmer det - er alt for menneskefokuseret i dette - og måske flere - universer, og som jeg ikke tror kan rummes i en person - der oven i købet ligner os mennesker og er af hankøn.

Og når jeg indser, at verdens væren ikke er en selvfølge, men et vidunderligt mirakel, så sker det af og til, at jeg fornemmer det mirakuløse som værende i - og over - alt, og jeg gribes af den allerdybeste ærbødighed og indser, at dét er ikke noget, jeg skal driste mig til at spilde håbløse kræfter på at gruble over, men i stedet - i dyb taknemmelighed over, at jeg også er værende - ser meningen med min væren i at følge den uundgåelige inspiration til indsigt, omsorg og kærlighed til alt værende - til hele miraklet.

Jeg har længe været lidt utilfreds med at bruge udtrykket: det guddommelige.
Vores dialog får mig til at tænke på, om jeg hellere skal bruge udtrykket: det mirakuløse - vel vidende at intet udtryk når op til det sande smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Anonym

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 20/01/2023 00:22

Citat:
Imidlertid er det sådan for mig, at jeg fornmmer, at Gud er "en menneskelig opfindelse"

Thjooee ... I alle fald findes begrebet gud i menneskenes bevidsthed og det defineres nok forskelligt, alt efter hvem der spørges.


Om begrebet gud eksisterer i forståelsen som en personificeret og skabende ånde gud, som vi læser om i bibelen, kan jo ikke bevises. Så det er i udgangspunktet skørt at diskutere, og lige så umuligt at bevise Helligåndens virke blandt kristne mennesker som har guds velbehag.

Man taler godt nok om åndens frugt,
Citat:
Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/gal/5

men, disse egenskaber eksisterer vel også blandt ikke troende.

Det er vel vigtigere af vide, om der findes en opstandelse, som den kristne tro bygger på.

Uden den ingen kristendom og Helligånd, ja, og hvem er så den gud der siges at há skabt mennesket i sit billede

.
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 20/01/2023 18:55

Hej Anonym.
Du skriver:
Citat:
Det er vel vigtigere af vide, om der findes en opstandelse, som den kristne tro bygger på.
Uden den ingen kristendom og Helligånd, ja, og hvem er så den gud der siges at há skabt mennesket i sit billede
Min kommentar:
Jeg har ikke svar på, om opstandelse findes - eller om det er en skøn ønskedrøm, men jeg hælder til det sidste - både for mennesker, dyr, planter og alt andet levende.

Ligeså om Guds-forestillingen, du nævner, hvor det guddommelige, det mirakuløse indskrænkes til noget menneskelignende.
Det - fornemmer jeg - er menneske-centreret snæversyn.

Det - for mig - bedste, jeg har set om alt dette, er sufien Jalal al-Din Rumi's ca 900 år gamle lille digt:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.
Jeg synes, jeg fornemmer "sløret" - og tror, jeg skal blive ved dét smiler

Hvor står du?

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Anonym

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 20/01/2023 21:54

Hmm … Biblen kan tilgås på forskelligt vis, men har også sin egen fortælling, om hvorfor vi er til, og at vort liv er lidelsesfuldt grundet arvesynden, fordi Adam og Eva spiste af kundskabens træ, så: ,,Nu er mennesket blevet som en af os og kan kende godt og ondt,,
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/3

Men den er også en fortælling om guds udsendte søn, der skal frelse mennesket fra synd og død, som Paulus bringer på banen ved, at fortælle han møder den opstandne Jesus, og at Kristus er set af flere efter sin død ud over ham selv, men jo et spørgsmål om man tror på det som prædikes, som Paulus skriver.

Så ingen tro uden opstandelsen, læser vi i Paulus, der slår fast at Kristus er opstået.

.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 20/01/2023 23:48

Kristendommen er grundlagt på Begivenheden KRISTUS: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden begyndende ved mennesket Jesus.

Hvis Begivenheden KRISTUS eller KRISTUSVIRKELIGHEDEN (som er Guds Handlen med vi mennesker eller Guds NådesKraftværk med vi mennesker gennem Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os) forbliver lige stærkt aktuelt virkende tilstede i verden efter Jesus død er det en OPSTANDELSES BEGIVENHED - fordi denne KRISTUSVIRKELIGHED der tog ret for alvor sin begyndelse ved mennesket Jesus forsætter med uformindsket styrke kraft og virkning efter Jesus død.

Derfor vi siger KRISTUS er den samme idag som imorgen og ud i al fremtid.


Erfarer vi begivenheden Kristus (Guds Kærlighed Kristus), ikke bare som en enkeltstående flygtig erfaring/oplevelse, men som en lidt mere permanent ny væren og ny livskvalitet og ny virkelighed hvor Helligåndens ekstatiske livgivende nærværelse gør sig gældende så er vi i Kristus (og vi er Kirke på jorden). Denne nye væren og nye virkelighed i Kristus i kraft af Gud ved mennesket Jesus betegnes som KRISTUSVIRKELIGHEDEN (der om noget altid er kendetegnet af Helligåndens ekstatiske livgivende nærværelse).


KRISTUSVIRKELIGHEDEN er en OPSTANDELSES BEGIVENHED da denne VIRKELIGHED ikke er knyttet kun til Jesus liv og eksistens - her tog den nok sin begyndelse - men denne VIRKELIGHED forsætter lige STÆRKT i verden efter Jesus død - måske endda stærkere.


-0-0-0-

Jeg har altid læst at Paulus har 2 versioner af hvordan OPSTANDELSEN skal forstås - den ene er han trofast overfor hvad der er bevidnet af andre - altså er blevet overleveret (fortalt) til Paulus (en helt bogstaveligt opstandelse) som vi finder først i 1 Kor 15 - men længere fremme i kapitel 15 er det tydeligt at Paulus fremstiller OPSTANDELSEN ikke fuldstændig bogstaveligt. Det er en længere snak som jeg ikke her vil redegøre for - men som støtter min forklaring af at det er Begivenheden KRISTUS der er en OPSTANDELSES BEGIVENHED - eller at "KRISTUS VIRKELIGHEDEN" er den samme efter Jesus død som da denne VIRKELIGHED var knyttet til Jesus liv og eksistens.


Da de i Kristeligt Dagblad drøftede om opstandelsen skulle forstås bogstaveligt hos Paulus var jeg så lykkelig over at der var mange teologer der sagde nej - eller de hævdede at Paulus havde hvad han fik overlevet og så hans egen version der er at som Gud virkede ved Jesus for os dette forsætter efter Jesus død.

Inkarnationen, GUDS FØDSEL i menneskets liv altså GENSKABELSEN (Nyskabelsen) i kraft af Gud ved Jesus Kristus - forsætter efter Jesus død.

Så Gud går altså ikke død i Jesus - mister ikke pusten eller sin Ånd (Nyskabelsen) i og med Jesus død - så inkarnationen Gud i mennesket Jesus forsætter efter Jesus død - men nu som en mulighed for os alle.

Så hvad Gud begyndte ved Jesus forsætter Gud med efter Jesus død - og derfor er KRISTUS VIRKELIGHEDEN (hvad Gud begyndte ved Jesus) noget der er OPSTÅET og altså stadig gælder efter Jesus død.

Iøvrigt sådan som jeg har argumenteret for at opstandelsen skal forstås finder vi det også hos Paulus overalt i alle sine breve.


Der er en dybdestruktur hos Paulus som man kun kan få fat i hvis man som Paulus selv siger forstår tingenes sande ÅNDELIGE betydning og ikke læser bogstaveligt.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 21/01/2023 00:20

Citat:
Arne:

"Direkte forbindelse til Gud" er jo, hvad Hanskrist hævder, at han har.
Noget sådant kunne jeg - som agnostisk pan"teist" - der mener somme tider at opleve det totalt udefinerbare guddommelige - og altså ikke nogen guddom - aldrig påstå


Jeg har forklaret i et andet indlæg her at "direkte forbindelse til Gud" er for svagt et udtryk da vi er i Gud og Gud i os og at alt hvad vi kristne mennesker gør er i et dynamisk kreativ samarbejde med Gud - Guds Ånd - Gud Helligånden. I Ham (GUD) lever røres og er vi.

Dette siger ikke bare jeg men stort set alle kristne teologer og præster og lægfolk der alle er præster selv.

Grænsen mellem det guddommelige og det menneskelige - grænsen mellem Gud og mennesket - er overskredet i kristendommen og dermed forsvinder tanken om det hellige (og ja Gud) som værende utilnærmeligt.

Alt det du hævder Arne gælder ikke for kristendommen. Vi kristne kan ikke skubbe Gud og det guddommelige fra os som værende utilnærmeligt eller som ufatteligt og noget vi ikke har viden indsigt og erkendelse af.

Hvad er iøvrigt ikke også Jesus mest af alt kendt for - jo at Gud ikke er en fjern fremmed ukendt Gud. Hvis der er noget Jesus Kristus skal berømmes for så er det dette.
Indsendt af: Anonym

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 21/01/2023 01:11

Citat:
Erfarer vi begivenheden Kristus

Det er klart, at bliver troen en erfaring er alt næsten muligt, og svær for andre at modbevise, fordi det er virkelig virkelighed, for den som tror, der selv tolker erfaringen og ordenes betydning.


Citat:
Jeg har altid læst at Paulus har 2 versioner af hvordan OPSTANDELSEN skal forstås -


Ja, Paulus havde 2 versioner af opstandelsen. Den der var bevidnet, og den som ikke kunne forklares, når der blev spurgt ind til, hvordan opstandelsen skulle forstås.

Han afviser faktisk spørgsmålet som tåbeligt, og bruger billedet med frøet der må dø for at kunne opstå.

Det vidner blot om, at Paulus baggrund som diaspora jøde, der var påvirket af både jødisk og hellenistisk tankegang, havde tankegods som var en selvfølge man forholdte sig til uden at det skulle forklares, og da især ikke når der var tale om en tros erfaring, og vi ved jo også, at Paulus havde 2 verdener, både den han levede i som menneske, og så en åndeverden med flere himle, hvor paradiset måske var.

.
Indsendt af: Anonym

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 21/01/2023 02:13


Måske dette link vil interessere nogen

Citat:
Paulus og overvindelsen af døden

Bibelen Leth fortalt

https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibelen-leth-fortalt-15

.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 21/01/2023 07:18

Citat:
Tikka: Det er klart, at bliver troen en erfaring er alt næsten muligt, og svær for andre at modbevise, fordi det er virkelig virkelighed, for den som tror, der selv tolker erfaringen og ordenes betydning.


NEJ og NEJ og atter NEJ

"Det er klart, at bliver troen en erfaring er alt næsten muligt" - nej i en erfaring er ikke alt næsten muligt - det er i en forestilling at alt er muligt - et menneske kan 'tro' og forestille sig alt muligt - men et menneske kan ikke have erfaringer af at alt 'næsten' muligt.

Vi to har været igennem det her utallige gange og alligevel forsætter du med at misforstå tingene - derfor skal jeg have feedback på om du forstår det for ellers står vi præcist i samme situation igen engang snart ud i fremtiden (så at skimme mine indlæg er ikke nok - du får simpelthen ikke fat i hvad der står).


Tro er ikke belief, en subjektiv vilkårlig forestilling - TRO som det forstås hos Paulus er en eksistentiel EKSTATISK erfaring af at være grebet og drevet af ÅNDEN (læs de utallige indlæg HansKrist har skrevet om Troen i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng) - det er hele mennesket der er engageret og det i sit eksistentielle center - TROEN er en central eksistentiel akt der omfatter det hele menneske en central akt der omfatter alle sider af menneskes liv, den er ikke en funktion i et særligt område af åndslivet.

Jeg har forklaret det så mange gange og også bedre og mere udførligt end ovenfor.

Tro som du opfatter tro altså som belief er blot noget mennesket takket være vores neocorticale virksomhed formår at kunne forestille os alt - endda så meget at du påstår det bliver en virkelig virkelighed - men TRO i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng har intet med dette kun mentale at gøre, indre forestillinger at gøre - da TROEN angår hvad der vedrører vores eksistens der hvor vi er mest levende og engagerede fordi hvad vi har med at gøre har ubetinget ultimativ betydning for vores liv og eksistens og så er vi ude af hovedet det blot neocorticale mentale og vi er istedet for i det limbiske system af hjernen i vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verdens værens TOTALITET TAO ZEN tilstedeværelse DASEIN eksistens.



At lave en vilkårlig subjektiv forestilling som man holder op for sig selv og så tror det er 2/10 sekund langsommere end hvad der foregår i virkeligheden. De 2/10 sekund forsinkelse viser at det blot er en menneskeskabt forestilling uafhængig af virkeligheden - men igen vi er ikke i forestillingslivet når vi taler om TRO i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng, da det er det hele menneske i dets eksistens der er involveret i TROEN - ikke blot noget mentalt hjernespind - ikke blot overtroede mentale vilkårlige subjektive menneskeskabte forestillinger der overtros så meget at du ligefrem påstår de kan gå hen og blive virkelig virkelighed. Sådan noget naivt hjernespind har Paulus intet til overs for hvilket Kolossenser brevet med al tydelighed viser.



Citat:
Tikka:

Ja, Paulus havde 2 versioner af opstandelsen. Den der var bevidnet, og den som ikke kunne forklares, når der blev spurgt ind til, hvordan opstandelsen skulle forstås.


"den som ikke kunne forklares, når der blev spurgt ind til, hvordan opstandelsen skulle forstås"

Jo for fanden da, Paulus forklarer det da så godt at han religionshistorisk er enestående og hans Breve hvori forklaringen er stadig er aktuelt her 2000 år senere.

Fx har HansKrist forklaret at Begivenheden KRISTUS (1)* og/eller KRISTUSVIRKELIGHEDEN (1)* ind i verden ved mennesket Jesus er en OPSTANDELSES BEGIVENHED i kraft af Gud med vi mennesker der forsætter med ufortrødent kraft og effektivitet efter Jesus død.

Har I ikke hørt det KRISTUS virker mægtig i jer. KRISTUS = Begivenheden KRISTUS (1)* er den samme idag og imorgen som den var dengang ind i verden ved mennesket Jesus. Hvad der begyndte ved et menneske (Jesus Kristus) forsætter efter Jesus død så Jesus Kristus blot bliver stamfader eller det første menneske til en ny slægt over hvem Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger er udgydt. Gud Helligånden er ikke længere kun sporadisk virkende (hvilket den dog også altid vil være) men for de mennesker der har taget imod GUDS KÆRLIGHED KRISTUS i hjertet - som er i KRISTUS - er Helligånden udgydt og nærværende over hele det messianske folk:




Citat:
Men Helligånden hviler ikke alene over Messias. Ifølge den gammeltestamentlige forventning er Helligånden udgydt over hele det messianske folk, over kirken. Derfor er Helligånden den livssfære, hvori Kristi folk lever og ånder, sålænge det bliver i Ham. Når Helligånden hviler over Kristus, hviler den også over Hans folk, som er eet med Ham, Hans legeme, »Der er eet legeme og een ånd«. »Ved een ånd blev vi jo alle døbt til at være eet legeme, hvad enten vi er jøder eller grækere, trælle eller frie, og alle fik vi een ånd at drikke<<.

I Helligånden er Kristi folk forløst fra trældommen under loven. d.v.s. det er løftet ud af den gamle syndens og dødens æon og sat over i den nye messianske æon med dens fuldkomne retfærdighed og liv, som består i fællesskabet med den opstandne Kristus i troen. I Helligånden er opstandelseslivet allerede som en førstegrøde, en forsmag, brudt ind i denne verden, på en skjult og hemmelighedsfuld måde. Ved Helligånden er de enkelte lemmer på legemet bundet sammen i kærlighedens enhed, som er Åndens frugt. Regin Prenter



(1)*:

Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.
Indsendt af: ABC

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 21/01/2023 15:03

Kære HansKrist

Det er ikke klart for mig, hvor du står henne i spørgsmålet om Jesu opstandelse, så...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-28/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxviii/

Måske der slet ikke har været en opstandelse i din verden...

Your friend forever

Jan
Indsendt af: Anonym

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 21/01/2023 23:19


Hvor kommer troen fra?

Graven var tom!!

Det var en erfaring.

Hvordan videreudvikler denne kendsgerning sig til en tro om, at herren er opstået?

Mange skulle há bevidnet kendsgerningen og havde endda set Jesus på jord efter hans død.

Dette fremhævede Paulus til at legitimere sin egen åndelige kontakt med Kristus i det himmelske.

Så tro - erfaring - eller forestilling - Thjoee.

De første apokalyptiske kristne var i alle fald parat til at dø for deres overbevisning --- og det er jo netop Jesu påståede opstandelse, der som bevidnet gør, at Jesu bevægelsen bliver til en religion, gennem Paulus prædiken, ellers var Jesu jo blot en profet, som der var mange af på hans tid, men, som den ifølge skrifterne forventede frelser, skulle han há guds ånd, hvad Johannes døberen bevidnede han fik, og som Jesus også selv mente at há.

Citat:
Den, der har set mig, har set Faderen; hvordan kan du så sige: Vis os Faderen? Tror du ikke, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig? De ord, jeg siger til jer, taler jeg ikke af mig selv; men Faderen, som bliver i mig, gør sine gerninger. Tro mig, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig; hvis ikke, så tro på grund af selve gerningerne.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/14


***

Så troen indvirker på det hele menneske både dagligt som åndeligt, og så kan man jo diskutere hvordan den bryder ind i et menneske og former det i et kristen billede til guds ære, og det er nok ikke ens for de troende, selv om der kan opstilles forskellige billeder af, hvad det vil sige at være kristen, *for troen er altid ens egen*, Men grundlaget for den kristne tro er Jesu død og opstandelse, hvor man modtager ånden ved dåb som Paulus indførte.

*Ligesom: Vi kan blive enige om at græsset er grønt, for det har vi lært, men oplevelsen af dette grønne græs er vor egen.*

SLUT
Indsendt af: Hanskrist

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 22/01/2023 02:07

Citat:
Tikka:

Hvor kommer troen fra?

Graven var tom!!

Det var en erfaring.

Hvordan videreudvikler denne kendsgerning sig til en tro om, at herren er opstået?

Mange skulle há bevidnet kendsgerningen og havde endda set Jesus på jord efter hans død.

Dette fremhævede Paulus til at legitimere sin egen åndelige kontakt med Kristus i det himmelske.

Så tro - erfaring - eller forestilling - Thjoee.


"Graven var tom!!

Det var en erfaring
"


Hvor har du og vi dette fra?

Fra en allerede etableret kristendoms bestilte teologiske Jesus Kristus biografier - her findes ragelse som undfanget ved Helligånden og født af en jomfru og ja den tomme grav og Jesus dage på jorden før himmelfart -- alt dette er TEOLOGI - og altså ikke tænkt og skrevet som historiske fakta - ikke noget der nødvendigvis er sket og slet slet ikke noget vi skal tro på. TROEN i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng betyder noget ganske andet hvilket man kan læse om hos HansKrist der har skrevet utallige indlæg herom.

Evangelierne er opstået lang tid efter Jesus er korsfæstet hvor evangelierne skrives ikke for at lave en historisk dokumentarisk korrekt beskrivelse - dette har aldrig været Kirkens mening med evangelierne men at lave en teologisk beskrivelse af Jesus der er Kristus for de/vi kristne.

Evangelierne er ikke Jesus historiske dokumentariske biografier men teologiske Jesus der er Kristus for kirken de kristne biografier.

Og iøvrigt er det ikke det vi tror på (tom grav og Jesus opstandelse og himmelfart - dette er en måde at sige noget teologisk på og ikke at sige sådan gik det til og det skal vi tro). TROEN har ikke noget med disse forhold at gøre.

TROEN er noget andet og det kan man som sagt læse/studere om hos HansKrist og ikke nøjes med at skimme da man så åbenbart glemmer hvad HansKrist har skrevet TRO betyder i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng.


På det tidspunkt hvor evangelierne bliver bestilt fungerer kristendommen ganske fint hvilket vi kan læse hos Paulus - der er jo intet galt - de urkristne paulinske menigheder fungerer jo strålende.

Så kristendommen - det kristne trosliv og dets stærke spiritualitet er allerede hos Paulus i sin rene form. Og det bliver ikke bedre nogensinde og kan aldrig blive bedre end det er hos Paulus men lige så godt.

Så lad os kigge på hvad vi finder:

Jo Paulus taler om Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der er lig med en ny tid - den messianske tid - er begyndt og brudt igennem i verden - historien verdenshistoriens ur har slået sine slag for at nu er Guds Riget brudt igennem.

Verden og verdenshistorien bliver aldrig den samme igen pga af Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.


Dette har vist sig at være korrekt.

Kirken = de kristne - eller kristendommen er en realitet i verden takket være Begivenheden KRISTUS - Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden - begyndende ved mennesket Jesus men fortsat herefter Jesus død med uformindsket styrke da det er i kraft af Gud.

Hvis Gud bekræfter det der sker og kommer ind i verden ved mennesket Jesus Kristus (det med Helligånden) så er dette evigtgyldigt sandt og Jesus Kristus derfor vores opstandne Herre og Frelser Guds Søn.

Og det bliver hele tiden bekræftet - Gud bekræfter det med Helligånden i mit liv i Kristus og millioner og atter millioner af andre menneskers liv bliver dette bekræftet at ske i Kristus.

Vi kan ikke stoppe Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed der er brudt igennem til verden ved mennesket Jesus og forsat lige siden med uformindsket styrke i kraft af Gud.

Gud gik ikke død i Jesus Kristus men tværtimod har Gud igennem Jesus Kristus eller i KRISTUS fået fat i alle vi kristne gennem vi har fået Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige mange gerninger med ind i vores liv.

Jamen er det nu også korrekt? Ja det kan enhver selv konstatere - Kirken - de kristnes SPIRITUALITET vidner herom.

Det er bedre end mindfulness for der er mere Heartfulness i Christfulness. Men ellers hvad der kendetegner den kristne spiritualitet; denne Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed - det kan man læse om ja hos Paulus selvfølgelig og i en top moderne tværvidenskabelig udgave hos HansKrist - kender ingen der skriver så stærkt og klogt om den kristne spiritualitet.

Der er mange vidnesbyrd og HansKrist er et af de stærkeste og smukkeste Kristus Vidnesbyrd (med relevans for psykologien og psykiatrien og neurovidenskab mm) men han er stadig et blandt mange andre millioner millioner og alle vidner vi - hver vores Kristus Vidnesbyrd om Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed der er mere levende end nogensinde. HansKrist har bare fået en særlig Gud Hellig'Åndens Nådegave og det er tværvidenskabeligt at beskriver den kristne spiritualitet - Gud Helligåndens Spiritualitet.
Eksemplerne er der utallige af på Trosfrihed.


Men vi må ikke glemme Nicolai Berdyaev og Paul Tillich og ja mange mange andre.


Er der nogen iøvrigt der kan huske hvad det er HansKrist siger der karakteriserer og kendetegner den kristne spiritualitet?

Næh vi skimmer bare dine indlæg. Synd for jer I aner ikke hvad I går glip af.


-0-0-0-
Indsendt af: ABC

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 22/01/2023 14:20

Kære HansKrist

Hvad er der tale om her...

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/rom/6

Citat:
Men er vi døde med Kristus, tror vi, at vi også skal leve med ham. Og vi ved, at Kristus er opstået fra de døde og ikke mere dør; døden er ikke herre over ham mere. For den død, han døde, døde han fra synden én gang for alle. Det liv, han lever, lever han for Gud. Sådan skal også I se på jer selv: I er døde for synden, men levende for Gud i Kristus Jesus.

Kan du forklare...

Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 22/01/2023 15:09

Citat:
Sådan skal også I se på jer selv: I er døde for synden, men levende for Gud i Kristus Jesus.

Lad derfor ikke synden herske i jeres dødelige legeme, så I adlyder dets lyster. Stil heller ikke jeres lemmer til rådighed for synden som redskaber for uretfærdighed, men stil jer selv til rådighed for Gud som levende, der før var døde, så I bruger jeres lemmer for Gud, som redskaber for retfærdighed. Synden skal ikke være herre over jer, for I er ikke under loven, men under nåden.
Rom 6


Og så kommer Rom 7 (hvor der redegøres for synd) der leder over til Rom 8 - et af de helt helt store Paulus kapitler.


-0-0-0-0-

Der er ikke noget hos Paulus der vækker anstød og forarger mig - jeg elsker hans forståelse synd fx og ja vores nåde Guds Kærlighed i Kristus udgydt i vore HJERTER ved HELLIGÅNDEN der er givet os.


Man skal ikke tage alting bogstaveligt men lære at forstå den åndelige betydning.

Hvis vi snubler over bogstaveligheder går vi glip af det eneste ene centrale helt væsentlige at vi skal gribes af Ånden og drives af Ånden - vandre i Ånden.

Vi skal være Gud Helligåndens børn.

Hvorfor gå død i bogstaveligheder og miste nåden??? Den holdning forstår jeg ikke. Men måske hvis man gerne vil være berømt for at have fundet noget man synes der skurer i ørerne at man mister totalt overblikket for den detalje man vil være berømt for.

Men det interesserer mig ikke - da det er så skide uvæsentligt set i forhold til hvad der er det centrale hos Paulus.

De Nye Skabninger vi er i og med at tager imod GUDS KÆRLIGHED KRISTUS udgydt i vore HJERTER ved HELLIGÅNDEN der bliver os givet.


-0-0-0-

Tydeligvis som den Vandrer Mod Lyset mand du er Jan ABC - du bliver opslugt af deres Paulus forståelse. Hvorved du går glip af det helt væsentlige og essentielle hos Paulus.
Indsendt af: ABC

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 23/01/2023 14:27

Kære HansKrist

Jeg kan godt lide din forståelse...

Citat:
De Nye Skabninger vi er i og med at tager imod GUDS KÆRLIGHED KRISTUS udgydt i vore HJERTER ved HELLIGÅNDEN der bliver os givet.

Hvilke baner tænker vi i...

https://carstenplougolsen.com/

Har sat mig for at skrive en guddommelig bog ler

https://www.komtilkristus.org/tro/guds-plan-for-os/formalet-med-livet

Lad os samarbejde...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 23/01/2023 16:40

Kære HansKrist

Jeg kan godt lide din forståelse...

Citat:
De Nye Skabninger vi er i og med at tager imod GUDS KÆRLIGHED KRISTUS udgydt i vore HJERTER ved HELLIGÅNDEN der bliver os givet.

Hvilke baner tænker vi i...

https://carstenplougolsen.com/
Har sat mig for at skrive en guddommelig bog yeah

https://www.komtilkristus.org/tro/guds-plan-for-os/formalet-med-livet

Lad os samarbejde...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 23/01/2023 19:02

Jeg har skrevet meget om hvordan TRO skal forstås i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng.


Iøvrigt fuldstændig fantastiske indlæg (så husk at læs og studer disse indlæg - at skimme er ikke nok hvis man også vil forstå og kunne huske hvad der nu står)


Nå men hvis et kristent menneske af verdens et par milliarder kristne mennesker mister TROEN

Har det så mistet troen på at Jesus stod op af graven - en opstandelse og at han gik nogle uger og så farede til Himmels -

Har det så mistet troen på at Jesus er blevet født af en jomfru der endda var undfanget ved Helligånden

Har det mistet troen på at Jesus gik på vandet eller lavede vand om til vin


NEJ og atter NEJ


Hvad vil det så sige at miste troen?


Det vil sige at føle sig uden begejstring og entusiasme og engagement og motivation

At mangle GEJSTEN ÅNDEN og HUMØRET

ikke at være drevet af ÅNDEN og grebet af ÅNDEN mere - som om ÅNDEN ikke er over en mere


Dette er nøjagtig hvad TRO betyder - at have mistet ÅNDEN = GEJSTEN og ens GODE HUMØR = tab af EKSTATISK BEGEJSTRING og ENTUSIASME og SPONTANITET


Dette er hvad TRO og ja SPIRITUALITET drejer sig om


Og ja når et af verdens et par milliarder kristne mister troen er det altså ikke på opstandelsen eller at Jesus skulle have gået på vandet de har mistet troen på

Nej de har mistet deres EKSTATISKE BEGEJSTRING og GODE HUMØR = HELLIGÅNDENS NÆRVÆRELSE - ja de føler sig IDE'forladte og GUDS'forladte

Igen igen igen jeg må på det kraftigste anbefale at I ikke kun skimmer hvad HansKrist skriver men også virkelig læser hvad han skriver for I bliver i den grad oplyst og får den ene øjenåbner efter det næste og pludselig en dag vil I have forstået hvad pokker det hele handler om når vi taler kristendommen og det kristne trosliv og dets spiritualitet

Hvis en af de par milliarder kristne mennesker der er på jorden mister troen er det bestemt ikke at det mister troen på hvad der står i Bibelen eller at Jesus gik på vandet

Nej vedkommende føler sig Gudløs og Åndløs og Ideløs (er ramt af vakuum tomhed og meningsløshed) - uden SPIRIT (godt humør og gåpåmod) - uden GEJST og BEGEJSTRING - uden EKSTASE = GLÆDE og højt humør

Sådan var det på Paulus og Jesus tid - sådan var det titusind år før Paulus og Jesus og sådan er det den dag i dag - spørg bare psykiatrien og psykologien og neurovidenskab

Dette er hvad SPIRITUALITET altid har drejet sig om og vil dreje sig om også ud i al fremtid



-0-0-0-0-


Jeg vil håbe for jer at det en dag går op for jer at I har en af vor tids mest interessante Religionsfilosoffer og religionsvidenskabs mand og Paulus kender og New Age Spiritualitets kender men først og fremmest den største kender af den urkristne paulinske spiritualitet - SPIRIT CHRISTOLOGY

Nemlig HansKrist

At I ikke har opdaget dette endnu siger rigtig meget om hvor åndeligt set sløve og uimodtagelige I er for ny viden der giver en samlet forståelse hvad pokker er det dog det kristne religiøse spirituelle drejer sig om når vi skærer ind til benet
Indsendt af: ABC

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 23/01/2023 20:47

Kære HansKrist

Jeg er ved at læse...

https://www.kristen.dk/forlag/

Citat:
Tro

Det kritiske spørgsmål, "hvad tro er", lades hovedsageligt helt ubesvaret i dag. Noget, der tidligere var helt selvfølgeligt, troen på en levende Gud, er stort set gået tabt, eller er blevet privatiseret og omgivet med blufærdighed.
I dette kapitel og denne bog behandles tro alene forstået som kristen tro. Denne tro defineres som en grundholdning af tillid til Gud. Almindeligvis opfattes tro som en mere uvis og subjektiv antagelse end den objektive, emperiske, beviselige, sikre erkendelse, man kalder viden. Tro i kristen forstand er imidlertidig kendetegnet ved en tillidsfuld vished - således vil mange kristne kunne berette om Guds nærvær, oplevet så konkret, at det for dem har karakter af erfaring.
Der er imidlertidig ikke nogen klar afgrænsning af tro, og der kan således findes elementer af religiøs tro i totalitære ideologier som kommunismen og nazismen Tilsvarende kan ses troselementer i troen på videnskaben og ateismen, som den aktuelt promoveres. Det afgørende kriterium ved kristen tro er, at troens genstand, Gud, ligger uden for én selv. I troen flyttes fokus over på Gud, væk fra den enkelte. Fejlagtigt forbinder mange troen med en muskel, man kan træne, og i denne optik bliver mangel på tro et problem. Tro og elementer af tvivl er imidlertidig to sider af samme sag, og de følges ofte ad. Dette ændre ikke ved, at troens og tvivlens genstand er Gud.
Hvad er så tro? Tro er tillid, der opstår som følge af mødet med Gud. Troen rækkes primært i dåben, nadveren og forkyndelsen. Troen åbenbares således, eller gives. Troen er derved en reaktion, en gave, på mødet med Gud, ikke en muskel der kan trænes, og ikke noget der kan præsteres. Troen kan sammenlignes med kærlighed, som kan opstå i mødet mellem to mennesker. Kærligheden opstår som følge af mødet. Kærligheden er en følelse, som vækkes af modparten. Den er ikke en præstation og ikke noget, der kan fremtvinges. Troen er således ikke en matematisk ligning, som skal forstås. Troen handler om at tage imod.

Håber du kan bruge det i din belæring tommelop Nu vil jeg drikke mig i hegnet og tænke over en guddommelig bog ler






Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok. - 23/01/2023 21:23

Jeg kan bruge det som et eksempel på hvor stor forvirring der er på hvordan TRO skal forstås.


Min belæring er det eneste der giver mening.


Citat:
Det afgørende kriterium ved kristen tro er, at troens genstand, Gud, ligger uden for én selv
dette er jo noget forbandet vrøvl og siger det modsatte af hvad Jesus og Paulus siger.

Gud kan ALDRIG ligge udenfor en selv - og i samme øjeblik man gør det gør man Gud til en genstand - Gud er ikke en genstand.

Gud og mennesket kan vi som Jesus og Paulus beskriver det ikke adskille, så Gud kan ikke være udenfor os selv - det siger sig selv - ja i samme øjeblik man flytter Gud udenfor mennesket så falder alt der står i Bibelen og især Nye Testamente til jorden.

At Gud er udenfor mennesket er en kættersk teologisk tanke der har ødelagt så meget.


-0-0-0-0-

-0-0-0-0-

-0-0-0-0-

Min belæring begrebet TRO er i verdensklasse - fuldstændig fantastisk.

Og det stemmer i overensstemmelse med hvad alle store Paulus kender siger - Læs her:



Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.

Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.

TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)

Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.
Indsendt af: Hanskrist

Hvis et menneske mister TROEN - 23/01/2023 21:48

Hvis I mister TROEN hvad er det så I har mistet???

Vil I redegøre herfor -


For mit eget vedkommende er det at jeg mister:

Mit gåpåmod og livsmod og tab af mening.

Tab af begejstring og entusiasme - alle mine EKSTATISKE AFFEKTER - som GLÆDE og JUBEL - HØJT HUMØR

Tab af IDE'RIGDOM og INSPIRATION og ENTUSIASME og SPONTANITET og MOTIVATION

Tab af GEJST - SPIRIT = ÅND

Ikke længere at føle ÅNDEN er over mig - ikke føle mig grebet af ÅNDEN og drevet af ÅNDEN.

Ikke at erfare GUD HELLIGÅNDENS Gaver og Frugter som vi hører om det hos Paulus


-0-0-0-

Jeg har på fornemmelsen at det præcist er det samme for alle jer andre. Også Tikka
Indsendt af: ABC

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 23/01/2023 22:57

Kære HansKrist

Med din forstand på tingene ville jeg have skrevet mange guddommelige bøger ler blinker halvfuld

https://vandrermodlyset.dk/vejene/

Har vi mistet noget...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 25/01/2023 10:51

Nu kan I ikke gemmer jer længere

og slet ikke Tikka



Hvis I mister TROEN - prøv så at fortæl - beskrive - hvad det er I har mistet


For Paulus er dette at miste TROEN lig med ikke at erfare Åndens Nærværelse - Gud Hellig'Åndens Nærværelse - med dets Frugter Gaver og Velsignelser

Det er for mig og Paulus at miste vores EKSTATISKE BEGEJSTRING - ENTUSIASME ENGAGEMENT og INSPIRATION - vores HUMØR - gåpåmod livsmod og meningen med vores liv.


Nu vil jeg gerne vide hvad det er I erfarer hvis I mister TROEN - er I enige med Paulus og mig - eller er det for jer, fx Tikka det samme som at miste troen på at Jesus gik på vandet og genopstod og gik nogle uger på jorden og tog sin Himmelfart.


-0-0-0-

Jeg synes det her med TROEN (hvad det dækker over i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng) er så helt centralt et emne for alt vi har talt om igennem årene da det er helt afgørende for at forstå hvordan kristendommen og det kristne trosliv og dets spiritualitet skal forstås.

Trosbegrebet - hvordan TROEN skal forstås i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng er fuldstændig centralt for vores snak om religion og da især kristendom - det kristne trosliv og dets spiritualitet.



-0-0-0-0-

Fremragende HansKrist

Du giver debatten kant og nerve

Du forstår at skære ind til benet og få trukket det væsentlige essentielle principielle frem til åben debat og afgørelse - så vi undgår 20 år med igen snik snak herfra og til evigheden uden at få noget sagt


Men du kan være sikker på at Arne og Tikka og de andre svigter dig - de dukker sig forsvinder og bliver usynlige og fraværende og så dukker de op igen uden nogensinde at have svaret dig på de fundamentale grundlæggende afgørende principielle spørgsmål der skal være afgjort før man meningsfuldt kan tale videre om fx kristendom og det kristne trosliv og dets spiritualitet.


Jamen sådan er jeg blevet svigtet i årevis - ingen vil være med til at drøfte de afgørende væsentlige principielle spørgsmål der skal være afgjort før man kan tale meningsfuldt videre om fx kristendom og det kristne trosliv og dets spiritualitet


Kom nu for helvede Arne og Tikka og I andre - hvis I mener noget med debatten må I nu steppe op og deltage
Indsendt af: ABC

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 25/01/2023 18:01

Kære HansKrist

Jeg kan godt følge dig = der er ikke tale om det samme, så du har fat i noget tommelop

Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 25/01/2023 18:30

For mig er mistet tro ikke aktuelt.
Hvad jeg har oplevet og fortsat oplever, kan jeg ikke løbe fra smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Tikka

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 25/01/2023 23:15

Jeg bryder mig ikke om din måde at henvende dig til mig på.

Og - jeg er meget i tvivl om det nytter at svare dig, da du jo oplyser, der kun er én sand måde at tro på som kristen - vel og mærke som Paulinsk kristen. Nemlig at iklæde sig Kristus og følge Paulus som far i troen ved at vandre i ånden.

I øvrigt forstår jeg, du mener, jeg er ateist, og så kan jeg vel ikke miste den kristne tro.

Jeg opfatter mig ej heller som kristen, fordi jeg ikke er treenigheds tilhænger, og meget som står i biblen, tror jeg ikke på.

Dog mener jeg, den kristne tros grundlag er Jesu død og opstandelse, der skulle frelse fra synd og død.

.... men jeg ved, når troen på gud mistes - når gud er død i ens liv, og kun tilstedeværende i bevidstheden uden fællesskab, så kommer der en tomhed og ingen der kan bedes til --- og både indre som ydre liv ændres.

.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 26/01/2023 00:25

Citat:
Tikka:

Jeg opfatter mig ej heller som kristen, fordi jeg ikke er treenigheds tilhænger, og meget som står i biblen, tror jeg ikke på.

Dog mener jeg, den kristne tros grundlag er Jesu død og opstandelse, der skulle frelse fra synd og død.


Er du sikker på at hvad du skriver ovenfor har været din TRO? altså dengang du var kristen

Hvis du dengang du var kristen mistede TROEN var det så virkelig på hvad du skriver ovenfor du mistede troen på, du ville miste troen på?

Jeg tror ikke nogen af de et par milliarder kristne mennesker der er på jorden forbinder dette at miste troen med at de pludselig ikke tror på treenigheden og Jesus opstandelse. Disse par milliarder kristne har overhovedet ikke i tankerne noget med treenigheden eller Jesus opstandelse når de mister TROEN - men jeg vil hævde de føler sig GUDSforladt ÅNDSforladt - ikke føler Ånden er over dem længere - Gejsten er væk - begejstringen og humøret er væk. Er det ikke hvad det vil sige at miste troen og har det ikke altid været sådan? Hvordan skulle det kunne være noget andet???

Ja det er min opfattelse at de pludselig føler sig forladt af Gud - at de ikke længere erfarer at være drevet af Ånden eller at Ånden er over dem mere. Gejsten er væk - humøret er væk - EKSTASEN og GLÆDEN og ENTUSIASMEN og enhver IDE'RIGDOM og INSPIRATION og ÅBENBARING er væk - ja så er TROEN væk eller et menneske har mistet TROEN. Gud Hellig'Åndens Frugter Gaver og Velsignelser erfares ikke længere at være Nærværende tilstede. "A Spiritual reality in itself" er væk - de er ikke længere "grasped unambiguously by the Spiritual Presence".

Er TROEN ikke at erfare Åndens eller Guds nærværelse og at miste TROEN så ikke længere at have disse erfaringer af Åndens eller Guds nærværelse.

Jeg er glad for ikke at være alene om denne min klare opfattelse af tingene. Paulus er tydeligvis af samme overbevisning - og Luther der fik sin vækkelse gennem Paulus også og Paul Tillich der også er til Paulus siger om noget det samme med udgangspunkt i Paulus.


Citat:
Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.

Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.

TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)

Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.



-0-0-0-


Jeg vil gerne debattere de her ting omkring TROEN for at få os til at være ærlige.

Hvis jeg ingen erfaringer havde af Gud Helligåndens Gaver og Frugter og Velsignelser og ja NÆRVÆR i mit liv kunne jeg simpelthen ikke være kristen.

Jeg som jeg er skruet sammen kunne ALDRIG blive kristen af at folk sagde jeg skulle tro hvad der står i Bibelen eller på Kirkens Trosbekendelser -- uanset hvor meget ydre pres jeg blev sat under ville disse ting overhovedet ikke sige mig noget.

Our spiritual experience is that of St Paul and it belongs to one and the same spiritual world whatever differences there may be between us. Nicolai Berdyaev


-0-0-0-

Bibelfundamentalisme er netop et kætteri i kølvandet på reformationen. Før det blev TROSlivet forbundet med erfaringer af Åndens eller Guds nærvær i ens liv.

Pludselig med bibelfundamentalisme blev TROEN (FAITH) erstattet af belief - at tro hvad der stod i Bibelen og både Gud - Ånden - Gud Helligåndens Nærværelse tilstedeværelse i ens liv var erstattet af mentale trosforestillinger.

Det er jo simpelthen skræmmende at det kristne trosliv og dets spiritualitet (der er så smuk og stærk) i den grad kan blive ødelagt af bibelfundamentalisme og vel også derfor bibelfundamentalisme betegnes som et kætteri. Hvor mange mennesker har bibelfundamentalisme ikke åndeligt spirituelt voldtaget. Som også kirkens Trosbekendelser har åndeligt spirituelt voldtaget ufatteligt mange mennesker.


-0-0-0-

Mange er af den opfattelse at det er Paulus (fx vores egen Arne med flere tidligere debattører) der står bag Kirkens Trosbekendelser dogmatisme og bibelfundamentalisme også måske - men der findes ikke skyggen af sådan noget hos Paulus - ja han afviser det endda sort på hvidt.


Citat:
I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.



-0-0-0-


Hvis kristendommen skal overleve i vor moderne tid så skal den skade bibelfundamentalisme og Kirkens Trosbekendelses Dogme Tyranni har voldt føres til ophør en gang for alle.

Det sjove er at Paulus hjælper os med dette OPGØR imod disse skadelige kætterier og ødelæggelser af det kristne trosliv og dets spiritualitet - Gud Helligånds SPIRITUALITET.

Men aldrig er det lykkedes bibelfundamentalisme og Kirkens Trosbekendelses Dogme Tyranni at udrydde ægte kristen trosliv og SPIRITUALITET. Som altid har været der i visse bevægelser og hos visse mennesker.
Indsendt af: Tikka

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 26/01/2023 13:49


Citat:
Er du sikker på at hvad du skriver ovenfor har været din TRO? altså dengang du var kristen

Hvis du dengang du var kristen mistede TROEN var det så virkelig på hvad du skriver ovenfor du mistede troen på, du ville miste troen på?

Jeg har aldrig troet på treenighedslæren, som jeg sent fik kendskab til, og som jeg forstår, de forskellige kristne trosretninger mener er nødvendigt for at kunne kalde sig kristen.


*


Jamen, kristen ???? Jeg er opvokset i en tid hvor man blev døbt, som ,,alle,, andre og levede et kultur kristent liv så man derved var med i klubben så længe man fulgte traditionerne og ikke udmeldte sig af folkekirken.

I mit ungdomsliv blev meget i tiden vendt på hovedet, og jeg blev bekendt, mere eller mindre, med andre tros forståelser.
Jeg har været ,,søgende,, fra skoletiden, hvor min søgen startede som undren, da jeg hørte ordet gud.

Dét jeg troede var fortællinger, erfarede jeg, troede de der fortalte dem selv på, så jeg fik begrebet gud ind i min bevidsthed, som jeg var skeptisk overfor, men, gerne ville undersøge om var sand info.
Derved blev jeg opmærksom på min bevidsthed, som jeg også har arbejdet med ved at ændre holdning til forskelligt.

Alt det der med ,,ånden,, en højere bevidsthed har jeg nok første gang stiftet bekendtskab med fra østens lære. En tanke som tiltrak mig, da tilstanden kunne lukke af for negative tanker, og give en bedre hverdag.


Citat:
Er TROEN ikke at erfare Åndens eller Guds nærværelse og at miste TROEN så ikke længere at have disse erfaringer af Åndens eller Guds nærværelse.

Helligånden er bibelsk noget de som hører kristus til (arvingerne), kan modtage som hjælper, nu Jesus ikke er hos dem men er i himmelen, men kender også mennesker der mener at følge Jesus lære som tror, de ind i mellem ledes af englene.

Folk tror forskelligt, og menneskers bevidsthed bearbejder ,,det de hører,, forskelligt, men vægten ligger ofte på Jesu ord (og gerning), som Paulus også selv siger troen kommer af.

Citat:
Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/rom/10

Troens grundlag er Jesu død og opstandelse. Uden denne erkendelse, ingen kristen tro

.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 26/01/2023 14:06

Nej TROEN der er en erfaring af EKSTATISK BEGEJSTRING og ENTUSIASME - INSPIRATION og ÅBENBARING - dette at være grebet og drevet af ÅNDEN - Guds Ånd - Gud Helligånden - er en ERFARING (1 Kor 2) - noget alle mennesker kan have erfaringer med - sådan er den menneskelige biologi simpelthen indrettet og det kan der på neurobiologisk grundlag føres bevis for.

Jeg var hverken det ene eller det andet da disse ERFARINGER - åndelige spirituelle erfaringer brød igennem til mig - hvor det var hele mennesket mig der var ramt i krop og sjæl og ja i hele min eksistens - center cor hjerte (det er ikke noget der kun forgår i bevidstheden så det er ikke noget forestillet mentalt men noget der sker med en (så det kommer ikke af at tro noget man læser da det hører liv og eksistens til når man er mest vital og levende - og altså ikke tænkende og ikke mentalt forestillende sig noget).


-0-0-0-


Our spiritual experience is that of St Paul and it belongs to one and the same spiritual world whatever differences there may be between us. Nicolai Berdyaev


Det er noget universelt - der også eksisterede før Skrifterne - før historisk tid med alfabetet og skriftsproget.


Det ville være nemt hvis man kunne sætte sig ned og læse sig til det igennem at man troede på det man læste men det kan man ikke.

Det er noget man skal gøre sig erfaringer med at vores biologi og nervesystem og hvad det vil sige at være et helt menneske der aktivt og kreativt handler i verden i forhold til omgivelserne og der midt i at leve så helt og fuldt og engageret kan så opstå de religiøse spirituelle erfaringer som alle ligner præcist som Paulus beskriver dem.

Our spiritual experience is that of St Paul and it belongs to one and the same spiritual world whatever differences there may be between us. Nicolai Berdyaev


Paulus siger netop at det ikke er noget vi kan læse os til (så du er lidt sjov med at du har fundet et sted hvor Paulus modsiger sig selv og dette holder du hårdnakket fast i selv om Paulus står for noget helt andet overalt i sine breve).



I den forbindelse fylder to af Paulus's erkendelses teoretiske helt store kapitler for meget 1 Kor 2 og 2 Kor 3. Ingen kan komme udenom hvad Paulus her siger - disse to kapitler må læses og forstås.


Jeg ved godt det er chokerende læsning for det kristne bibelfundamentaliske kætteri der begyndte efter reformationen. Også derfor bibelfundamentalisme ikke er kristendom men et af kristendommens mange vildfarelser og kætterier falske lære.



-0-0-0-0-


Det der er sjovt ved dig Tikka er at du ikke er kristen ihvertfald efter hvad du mange gange har skrevet sort på hvidt - men at du alligevel fremstiller kristendommen som dogmatisk bibelfundamentalisme selv om dette ingen tilslutning har hos den største del af verdens teologer - men findes som kristne kætterske sekter overalt på jorden - konservativ indre mission og Luthersk og Jehovas Vidner fx.

Men dette er så langt væk fra den urkristne paulinske spiritualitet (SPIRIT CHRISTOLOGY) som man overhovedet kan komme.

-0-0-0-0-

Ingen mennesker kan og skal tro noget som det ikke selv kan gøre sig erfaringer med uafhængig af Skrifterne.

Men Skrifterne kan vidne om disse universelle spirituelle åndelige erfaringer vi mennesker har adgang til uanset hvad.


-0-0-0-

Kristendommen eller Kirken består af levende stene - og lever af hvert enkelt medlems KRISTUS VIDNESBYRD - vidnesbyrd om Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - er hvad/hvem kristendommen er grundlagt på.

Og der er kun kristendom hvis vi enkelte kristne VIDNER og DEMONSTRERER og MANIFESTERER GUD HELLIGÅNDENS VIDUNDERLIGE FORUNDERLIGE GERNINGER MED OS - I VORES LIV.



Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.

Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.

TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)

Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.




-0-0-0-0-


Du må være meget bitter og skuffet over den åndelige spirituelle "voldtægt" de kristne har udsat dig for.

Men trods din bitterhed og skuffelse er det alligevel deres sag du forsat fremmer (til trods du mener det er hjernespind). Det virker meget underligt og jeg kommer ikke nogensinde til at forstå dig på dette punkt.

Så meget had til kristendommen kan jeg slet ikke rumme - at fordi der findes kætterske kristne grupperinger så skal de være skyld i at man afviser enhver form for kristendom - altså at man kyler barnet ud med badevandet.

Undrer mig over dig der har været så søgende at du slet ikke har opdaget at kristendommen er alt muligt andet end lige det du blev involveret i.



-0-0-0-0-



Citat:
Tikka

Jeg har aldrig troet på treenighedslæren, som jeg sent fik kendskab til, og som jeg forstår, de forskellige kristne trosretninger mener er nødvendigt for at kunne kalde sig kristen.



Nej det findes ingen steder hos Paulus at man skal tro på Treenigheden. Og ingen kristne kan sætte sig op over og imod kristendommens teolog over alle.

Så nu ved vi ihvertfald at ingen kristne skal tro på Treenigheden.

Teologisk er treenigheden meget smuk og fyldt med dyb sandhed om Gud eller vores forhold til Gud.


Kirken har indført mange Trosbekendelses Dogmer - som præsterne og menighederne ligesom bliver hængt op på og endda skal sige de tror på - men dette er pynt eller ragelse alt efter hvordan man ser på det og ingen kristne skal tvinges til at tro noget der ikke giver god mening for dem og som ikke holder sig til det helt centrale væsentlige at kristendommen er grundlagt på

Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - og Kirkens levende stene er hvert enkelt af vi kristne der tager imod Gud i KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden der begyndte ret for alvor ved mennesket Jesus men sidenhen er forsat med uformindsket virkekraft og styrke til den dag i dag og ud i al fremtid.


Sjovt du ikke undersøgte folkekirken hvor langt de fleste steder der hvor ÅNDEN er der er også FRIHEDEN - ja der vidunderligt højt til loftet i folkekirken også uden at det kristne TROSlivet og dets stærke spiritualitet bliver udvandet.


-0-0-0-0-


Citat:
Tikka

Troens grundlag er Jesu død og opstandelse. Uden denne erkendelse, ingen kristen tro


Nej TROENS grundlag er Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

At Jesus er død og vi ikke kender ham rent menneskeligt mere men at hvad Gud begyndte gennem Jesus Kristus det er fortsat lige siden med uformindsket virkekraft og styrke. Dette må jo betyde at GUDS gerninger med os igennem sin ÅND ikke er blevet forstyrret af Jesus død - men det er stadig knyttet til Jesus Kristus hvem det hele begyndte ret for alvor med.

Noget vi ikke forstår eller kan gøre os erfaringer med skal vi ikke tro - for så er TROEN død og uvirksom tro.


Jeg er kristen fordi jeg stiller mig i rækken af alle de første kristne omkring Jesus Kristus der bevidner Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed i forbindelse med den messianske ny tid æon vi kristne frækt har taget hul på.

Der er mange måder at sige tingene på - andre måder at sige tingene på kunne måske være lige så godt - også derfor vi ikke skal tro på hvordan vi formulerer tingene - men indholdet substansen i hvad vi formulerer. Hvad der gemmer sig bag ordene.

Sjovt nok er der kun mig der ikke er flov beklemt eller forlegen over blankt at erklære mig som værende kristen.

Christfulness der er Heartfulness er også noget mere livsbekræftende end mindfulness.

Mindfulness kan noget - men Heartfulness og Christfulness kan noget andet - noget helt andet og meget meget mere livsbekræftende, ja der er tale om nogle meget stærkere ENERGIER og KRÆFTER - Sjælskræfter.

Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.

Her kan mindfulness og New Age og dets kredsen om NU'et slet slet ikke være med - fordi det foregår i sindet - hvorimod den kristne spiritualitet er ude over sindet gennem at det bygger på de EKSTATISKE meget affektfulde emotionelle ÅBENBARINGER.

Nå det er en længere snak som ikke hører til her at redegøre for denne kvalitative store forskel der er.
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 26/01/2023 17:38

Hanskrist skriver:
Citat:
Mange er af den opfattelse at det er Paulus (fx vores egen Arne med flere tidligere debattører) der står bag Kirkens Trosbekendelser dogmatisme og bibelfundamentalisme også måske - men der findes ikke skyggen af sådan noget hos Paulus - ja han afviser det endda sort på hvidt.
Kommentar:
Løgn - i hvert fald for mit vedkommende - igen! cool

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Hanskrist

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 26/01/2023 19:19

Nej det er bestemt ikke løgn

For et års tid siden havde du og jeg en meget hidsig debat hvor jeg måtte forsvare Paulus for dine angreb på ham

Håber da ikke du har glemt dette
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 26/01/2023 19:32

Jeg mindes ikke at have angrebet Paulus - skatteopkræveren, der på vejen til Damaskus oplevede den opstandne Kristus og blev blind i flere dage.
Hvad vil du hævde - og dokumentere - at jeg har angrebet ham for?
Arne.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 26/01/2023 20:05

Citat:
Arne:

Du bruger ord fra Paulus til at begrunde hans udbredelse af kristendom.
Meget lignende ord kan man finde i ord fra Muhammed.


Fælles for dem er jo, at de opkaster sig til - og lykkes med at være - religiøse ledere, der kun tolererer deres egen tro.

En følge af de to er jo bl.m.a. korstogene og Islamisk Stat. Islam udvikler sig jo ca. 700 senere end kristendommen.

Det ligner - i mine øjne - mere noget diktatorisk menneskeligt end noget langt højere guddommeligt trist


Uden Paulus havde der ikke været de kristnes korstog!
Vil du benægte dét?



Med den logik du anvender Arne kunne man lige så vel sige at uden Jesus havde der ingen korstoge været.

Nå det var lige hvad jeg fandt - selv om det ikke var det jeg ledte efter.

Dine angreb på Paulus har været utallige.
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 26/01/2023 21:32

Hanskrist.
Du skrev om bl.a. mig:
Citat:
Mange er af den opfattelse at det er Paulus (fx vores egen Arne med flere tidligere debattører) der står bag Kirkens Trosbekendelser dogmatisme og bibelfundamentalisme også måske - men der findes ikke skyggen af sådan noget hos Paulus - ja han afviser det endda sort på hvidt.
Og jeg svarede:
Citat:
Løgn - i hvert fald for mit vedkommende - igen! cool
Herefter kommer så nu din replik, som ikke på nogen måde underbygger din løgn!

Jeg tænker ikke sjældent på, hvad der mon foregår i dit sind - og om du har brug for hjælp.
Det har jeg ikke forstand på, men du synes jo ikke just at være præget af sådan noget, som min tro motiverer mig til, og som jeg nævner i min underskrift.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Hanskrist

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 26/01/2023 22:09

Citat:
Arne:

Du bruger ord fra Paulus til at begrunde hans udbredelse af kristendom.
Meget lignende ord kan man finde i ord fra Muhammed.


Fælles for dem er jo, at de opkaster sig til - og lykkes med at være - religiøse ledere, der kun tolererer deres egen tro.

En følge af de to er jo bl.m.a. korstogene og Islamisk Stat. Islam udvikler sig jo ca. 700 senere end kristendommen.

Det ligner - i mine øjne - mere noget diktatorisk menneskeligt end noget langt højere guddommeligt trist


Uden Paulus havde der ikke været de kristnes korstog!
Vil du benægte dét?



Vil du ikke vedkende dig disse ord om Paulus og der er mange andre fra dig om Paulus.


Citat:
Arne om Paulus:

religiøs leder, der kun tolererer deres egen tro.

En følge af Paulus er jo bl.m.a. korstogene


diktatorisk menneskeligt end noget langt højere guddommeligt

Uden Paulus havde der ikke været de kristnes korstog!



Der er ikke skyggen af disse forhold hos Paulus - utænkeligt at finde opfordringer hos Paulus om at gribe til våben og angribe nogen - ja ikke engang forsvare sig selv med våben findes der noget som helst af.

Der er intet diktatorisk hos Paulus - han er i den grad demokratisk indstillet i alt.

Alt er tilladt men ikke alt er lige gavnligt.

Kærlighed gør ikke næsten noget ondt.

Der hvor Ånden er - der er også Friheden.
Indsendt af: Tikka

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 26/01/2023 22:54


Hold dig til emnet og glem dine antagelser om mig.


*

Jesus og Paulus var mennesker med en bevidsthed som repræsenterede den tid og trosretning de levede i.

Den kristne tro er oprindelig en apokalyptisk åbenbarings religion, der udsprang af en jødiske apokalyptiske tradition.

*

Citat:
Paulus siger netop at det ikke er noget vi kan læse os til (så du er lidt sjov med at du har fundet et sted hvor Paulus modsiger sig selv og dette holder du hårdnakket fast i selv om Paulus står for noget helt andet overalt i sine breve).

Når Paulus skriver:
Citat:
Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/rom/10

… er det ingen selvmodsigelse.

Han skriver jo også:
Citat:
Jeg gik videre i jødedommen end mange jævnaldrende i mit folk og brændte mere af iver for mine fædrene overleveringer.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Gal/1

Så man kan tro på det man hører og handle forskelligt på det, som skriftstedet oplyser.

I øvrigt det samme der skete når Paulus adlød det Kristus åbenbarede for ham, og handlede på det. Han troede på det, han mente at høre gennem ånden.

Nå, men i dag er den måde folk tilgår kristendommen ofte, at de plukker hvad de bedst kan li, som bliver til deres tros univers.

Så når Paulus troede verden ville gå under lige om lidt, er dette helt udgået hos de fleste kristne.

Når du skriver:
Citat:
Jeg ved godt det er chokerende læsning for det kristne bibelfundamentaliske kætteri der begyndte efter reformationen. Også derfor bibelfundamentalisme ikke er kristendom men et af kristendommens mange vildfarelser og kætterier falske lære.

Troen er levende, men grundlaget for kristendom er Jesu død og opstandelse, hvis ikke dette var sket, hvad det bibelsk gjorde, ville guds kærlighed til menneskene jo ikke kunne ske fyldest.

Han ofrede sin søn så ,,vi,, der tror rigtigt – som Paulus forkynder - kan komme i et godkendt forhold til gud gennem Kristus ,,vor,, herre.

I øvrigt en skrækkelig tanke at ofre sit barn, en tanke vi også læser eksisterede i fortællingen om Abraham og Isak, hvor gud beder om dette offer, men vi kan jo læse, at det at ofre børn til guderne ikke var ualmindeligt, selv om den sande gud frasiger sig dette på et tidspunkt, ja så gør han det selv.

Så virkeligheden afspejles også i skrifterne. Både den virkelige virkelighed, og den som bliver til ved forkyndelsen.

… og med din udtalelse om hvad sand kristendom er, definerer du også hvad du mener, er falsk kristendom, da du gør kætterne til satans børn i bibelsk forståelse, og så er du inde i området, hvad der forstås som godt og ondt.

*

Frihed i ånden er en højre bevidsthedstilstand, som kristne ikke har patent på, og hvad der er bevidst er altid ,,født,, af ,,noget,, udefra, men friheden Paulus taler om er vel frihed fra moseloven og pagten om omskærelsen.

*

Når jeg siger, jeg ikke er kristen, betyder det jo ikke, jeg ikke er kristent påvirket i mit væsen, og ikke er istand til at elske mine fjender, hvis jeg har stillet ind på den rigtige kanal, men jeg er knap så nidkær mere for at føle mig ren, da det er ressource krævende, og jeg har skiftet fokus til analysering af tekster, og hvorfor de står som de står i skriften ect.
… men biblens fortællinger har lært mig meget om det at være menneske, og hvorfor jeg er som jeg er, ja og de mennesker der har påvirket mig, og ville ikke há undværet biblen i min dannelse, selv om ,,vi,, er blevet tvangskristne,

… men dejligt vi i dag kan vælge om vi vil døbe vores børn til religionen uden at blive socialt udstødt, ja vi kan endda fravælge at være folkekirkemedlem, selv om vi stadig skal betale til en trosretning og tilhørsforhold man har udmeldt sig fra.

… men alting har en tid.

.
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 26/01/2023 23:31

Hanskrist.
Kristendommens synder, såsom korstog, den spanske inkvisition, 30-års krigen o.m.a. ville ikke have været der, hvis der ikke var en kristendom.
Og der ville ikke være en kristendom, hvis der ikke havde været en Paulus.
At forsøge at pådutte mig, at jeg dermed pålægger Paulus ansvaret for kristendommens synder gennem tiderne, synes jeg, er en syg tankegang.
Ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg og kærlighed er den i hvert fald ikke præget af trist
Og dialog med dig er for mig tydeligvis spild af tid cool

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Hanskrist

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 27/01/2023 00:52

Kristendommens synder, såsom korstog, den spanske inkvisition, 30-års krigen o.m.a. ville ikke have været der, hvis der ikke var en kristendom.

Hvis der ikke havde været en Jesus ville der ingen kristendom have været

Så årsagerne til korstogene er kristendommen og årsagerne til kristendommen er Jesus

Jeg synes du har en barnlig tankegang der ingen mening giver

Ja jeg kan ligefrem ikke forstå dig - hvordan det er du tænker
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 27/01/2023 15:56

Hanskrist:
Citat:
Ja jeg kan ligefrem ikke forstå dig - hvordan det er du tænker
Ja, det er helt klart, at du har et problem her - som du nok er ret alene om blinker

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Hanskrist

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 27/01/2023 16:50

Men du beskyldte mig for at lyve mht til hvad du skulle have sagt om Paulus

Hvad du har beskyldt ham for

Du benægtede at du overhovedet havde beskyldt Paulus for noget


Men dine beskyldninger var langt langt værre end jeg kunne huske

Men sjovt du slet ikke selv kan huske dette, for dersom du selv kunne huske det så havde vi været fri for dine beskyldninger om at hvad jeg skrev var løgn

Det var så slet ikke løgn overhovedet

Og der er mere du har sagt af fejlagtige ting om Paulus
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 27/01/2023 17:30

Hanskrist.
Du skrev om bl.a. mig i denne tråd #38581 - 26/01/2023 21:32:
Citat:
Mange er af den opfattelse at det er Paulus (fx vores egen Arne med flere tidligere debattører) der står bag Kirkens Trosbekendelser dogmatisme og bibelfundamentalisme også måske - men der findes ikke skyggen af sådan noget hos Paulus - ja han afviser det endda sort på hvidt.
Og jeg svarede:
Citat:
Løgn - i hvert fald for mit vedkommende - igen! cool
Og at det fortsat er løgn, hvad du her skriver om mig, forsøger du at snakke dig fra.

At du dermed gør dig selv til grin, er du åbenbart ikke opmærksom på.
Dette skrevet til dig i et forsøg på at hjælpe dig til fornuft.
Men jeg gætter, at du fortsat "digter videre" blinker

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Anonym

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 28/01/2023 00:42

Indsendt af: Arne Thomsen
Jeg mindes ikke at have angrebet Paulus - skatteopkræveren, der på vejen til Damaskus oplevede den opstandne Kristus og blev blind i flere dage.
Hvad vil du hævde - og dokumentere - at jeg har angrebet ham for?
Arne.

Paulus var teltmager

https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/paulus-kort-fortalt
Indsendt af: Hanskrist

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 28/01/2023 00:59

Det er da dig der ikke forholder dig til sagen - emnet - hvis du mister TROEN hvad er det så du har mistet?


Du er dog det mest sorte menneske jeg har mødt. Og dit indædte had til kristendommen kan jeg slet ikke rumme - det er rystende at høre på. Hvad nager dig - hvad gør ondt hvor trykker skoen - hvor ligger hunden begravet.

Du er rystende dogmatisk bibelfundamentalisk - det overgår alt der findes på den konservative højre fløj hvad du skriver om kristendommen.

Jeg er dybt dybt rystet over dig - men endnu mere at du forsætter dit bibelfundamentaliske dogmatiske ævl som værende nøjagtig som kristendommen er. Sjovt at fagfolk ikke holder med dig i dine påstande. Korrekt de bibelfundamentalister du engang har tilhørt er jo nok nogenlunde enige med dig.

Har du aldrig læst hvad moderne teologer skriver?

Orienterer du dig slet ikke? Du lever virkelig i fortiden - ingen teologisk up to date viden overhovedet. Bare det samme og det samme bibelfundamentaliske dogmatiske snak kommer fra din mund som da du i sin tid lærte det hos den "sekt" (højrefløj) du var en del af.


Nå det eneste du har skrevet der ikke bærer præg af din dogmatiske konservatisme er følgende:

"Den kristne tro er oprindelig en apokalyptisk åbenbarings religion, der udsprang af en jødiske apokalyptiske tradition."

Citat:
Tikka:


Troen er levende, men grundlaget for kristendom er Jesu død og opstandelse, hvis ikke dette var sket, hvad det bibelsk gjorde, ville guds kærlighed til menneskene jo ikke kunne ske fyldest.

Han ofrede sin søn så ,,vi,, der tror rigtigt – som Paulus forkynder - kan komme i et godkendt forhold til gud gennem Kristus ,,vor,, herre.

I øvrigt en skrækkelig tanke at ofre sit barn, en tanke vi også læser eksisterede i fortællingen om Abraham og Isak, hvor gud beder om dette offer, men vi kan jo læse, at det at ofre børn til guderne ikke var ualmindeligt, selv om den sande gud frasiger sig dette på et tidspunkt, ja så gør han det selv.



Troen er levende, men grundlaget for kristendom er Jesu død og opstandelse, hvis ikke dette var sket, hvad det bibelsk gjorde, ville guds kærlighed til menneskene jo ikke kunne ske fyldest.

Det er dogmatisk vrøvl og har intet på sig. Er ikke i nærheden af det trosliv og den SPIRITUALITET vi finder i de urkristne paulinske menigheder.


Han ofrede sin søn så ,,vi,, der tror rigtigt – som Paulus forkynder - kan komme i et godkendt forhold til gud gennem Kristus ,,vor,, herre.

NEJ og atter NEJ - du forstår simpelthen ikke begrebet TRO i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng. Jeg har skrevet så mange gange herom at alle burde vide hvordan TROEN skal forstås.

Paulus tror ikke rigtig - du misforstår TRO - du aner ikke hvad TRO er i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng.

De kristne TROR ikke som du naivt tror Tikka og der er ikke noget der hedder rigtig tro - da TROEN er begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus vi erfarer nærværet af. A Spiritual reality in itself. At være grebet af Ånden (Gud Helligånden) og erfarer hendes nærvær.



I øvrigt en skrækkelig tanke at ofre sit barn, en tanke vi også læser eksisterede i fortællingen om Abraham og Isak, hvor gud beder om dette offer, men vi kan jo læse, at det at ofre børn til guderne ikke var ualmindeligt, selv om den sande gud frasiger sig dette på et tidspunkt, ja så gør han det selv

Dette er simpelthen så barnligt en beskrivelse.

En mor og en far ofrer sig for sine børn. Sådan er det - Jesus ofrer og dedikerer sig selv for vi menneskers sag - ve og vel. Han sætter sig selv på spil for vores skyld - engagerer sig i vores eksistens. Sådan er det - hvordan kan du få det til at vende anderledes - jo ved at du hopper over i konservativ Kirke dogmatisk sludder og spekulationer.


Citat:
Tikka:

Så virkeligheden afspejles også i skrifterne. Både den virkelige virkelighed, og den som bliver til ved forkyndelsen.


Sort snak - her overgår du selv Gerth når han taler mest sort og uforståeligt. Og noget tyder på at du ikke aner hvad virkeligheden er - du forbinder det uløseligt med bevidstheden endda som forestillinger man tror på. Som den new age flipper du er forbinder du virkeligheden med bevidstheden. Prøv nu at kom ud af hovedet.


Citat:
Tikka:

… og med din udtalelse om hvad sand kristendom er, definerer du også hvad du mener, er falsk kristendom, da du gør kætterne til satans børn i bibelsk forståelse, og så er du inde i området, hvad der forstås som godt og ondt.


Jeg gør ikke kætterne (ej heller Paulus gør) til satans børn i bibelsk forståelse.

Hvorfor tror du Paulus var ude blandt folk - fordi han kunne lide mennesker uanset om de tilsluttede sig de urkristne paulinske menigheder (hvilket også fremgår af hans breve). Paulus var kærligt empatisk venligt vendt ud mod mennesker (han (og de andre kristne) sad ikke inde i menighederne og mente en masse dårligt om dem udenfor - nej han var ude blandt folk selv om han også havde sine menigheder at bekymre sig om). Paulus gjorde ingen til satans børn - han var udadvendt og imødekommende og fyldt med de spontane suveræne livsytringer fx talens åbenhjertighed overfor mennesker.


Du er et forfærdeligt forfærdeligt uhyggeligt sort menneske Tikka og dogmatisk vulgær at høre på.

Og jeg tænker stadig hvor du har alt det had fra og dit forfærdelige dogmatiske bibelske sludder som du spreder ved enhver lejlighed fordi sådan er de kristne påstår du.

Jeg kender mange kristne men endnu har jeg tilgode at møde nogen der tænker og tror som du påstår de som kristne tænker.

Prøv at begynd at blande dig med kristne mennesker - du vil få et chok for ikke en af dem er som du påstår de er.


Du er hjernevasket - men det er jo også hvad du selv siger du er - du påstår det du skriver er hjernespind.

MEN SÅ STOP DOG MED DET FOR HELVEDE.


Det er store ord at sige du er syg - men bliver det forstået rigtig - i den rigtige betydning - så er du syg eller nogen har gjort dig syg i hovedet. Du har været udsat for åndelig voldtægt og hjernevask og det er ikke lykkedes dig at komme dig derover - du er tilsyneladende skadet dybt ind i din sjæl og det må være kilden til dit indædte had til kristendommen. Nej det rigtige ord er vist ikke syg - men ødelagt - ja du er ødelagt.

Jeg har virkelig ondt af dig. Aldrig har jeg mødt et menneske der i den grad har smidt barnet ud med badevandet.

Du aner ikke hvad det er du har afskåret dig selv fra.
Indsendt af: Anonym

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 28/01/2023 03:06

Ja, fortællingen tolkes af nogen som en prøve, men en skrækkelig tanke faderen ville adlyde gud.

Stakkels dreng.

I øvrigt anses Abraham ikke for at være en historisk person, men, - fortællingen om menneske ofringen der ikke blev gennemført, afspejler et skift i gudsopfattelsen, og en tid hvor menneskeofring i tiden var almindeligt, hvor Abrahams gud siger, det nu er slut, selv om andre stadig ofre til deres guder, og som herefter kaldes afguder.
Indsendt af: Anonym

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 28/01/2023 03:16

Citat:
Det er da dig der ikke forholder dig til sagen - emnet - hvis du mister TROEN hvad er det så du har mistet?


Jeg har svaret dig.

Citat:
når troen på gud mistes - når gud er død i ens liv, og kun tilstedeværende i bevidstheden uden fællesskab, så kommer der en tomhed og ingen der kan bedes til --- og både indre som ydre liv ændres.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 28/01/2023 08:55

Citat:
Tikka:

når troen på gud mistes - når gud er død i ens liv, og kun tilstedeværende i bevidstheden uden fællesskab, så kommer der en tomhed og ingen der kan bedes til --- og både indre som ydre liv ændres.



Så modsiger du dig selv.

For efter hvad du skriver er troen på alt muligt der står i Bibelen bogstaveligt læst troet og forstået.

I den redegørelse ovenfor er der en smule eksistentiel forståelse som du ellers ikke har overhovedet med inde over når du giver den hele armen som det sorte konservative bibelfundamentaliske syn på tro du har.


Dit trosbegreb - forståelse TROEN er klinisk renset for enhver form for SPIRITUALITET - stik modsat Paulus og Nye Testamentes vidnesbyrd om TROEN. TROEN der er begivenheden KRISTUS selv, den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed der begyndte ret for alvor ved mennesket Jesus. TRO der skal forstås i forbindelse med vores retfærdiggørelse af TRO - gennem det Guds Nådes Kraftværk vi er i GUDS KÆRLIGHED KRISTUS - gennem Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

Nu vil jeg ikke gentage hvad jeg har skrevet om TROEN i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng - jeg forudsætter at uanset hvor tungnemme I er I dog har opdaget ham HansKrist har redegjort herfor utallige gange. Det kan ej heller være undsluppet de der kun skimmer mine indlæg fordi de tror de ved hvad der står.


-0-0-0-0-


Det der er så vigtigt er at forstå hvad der er teologisk tale og så igen at kunne omsætte teologisk tale til hvad det betyder i eksistentiel og åndelig forstand.

Og det åndelige eller spirituelle betyder ikke som du og rigtig mange andre moderne mennesker tror - nemlig noget vilkårligt subjektivt indre psykisk bevidsthedsmæssigt mentalt. Det er Paulus og Jung og dybdepsykologien og moderne neurovidenskab der har opdaget at det åndelige spirituelle ikke er et produkt af menneskets vilkårlige subjektive forestillinger - men at de er eksistentielle universelle.

I alle åndelige åbenbarings erfaringer (fx 1 Kor 2) er vi ude over subjektive vilkårlige mentale bevidstheds forestillinger - altså hjernespind.

Hjernespind er netop ophævet i det forhold at de åndelige spirituelle erfaringer er EKSTATISK inspiration eller åbenbarings erfaring. Det er ikke noget vi vil eller tror eller forestiller os.

Det er eksistentielle brud erfaringer - EKSISTENTIELLE UNIVERSELLE EKSTATISKE BRUD ERFARINGER - og dermed er vi ude over hjernespind. Ja der kan overhovedet ikke være tale om hjernespind som du har fået trukket ned over hovedet i forbindelse med din naive tilslutning en kættersk sekt af bibelfundamentalister.

Også ateisterne tror det er hjernespind derfor Simon var så glad for dig fordi du er den der latterliggør og nedgør kristendommen bedst af alle her på Trosfrihed og man må sige den får ikke for lidt - det er for fuld skrue også derfor jeg siger jeg slet ikke kan rumme dit indædte had til kristendommen - hvilket selvfølgelig er nemmere for ateisterne Simon og Arne - da det jo er vand på deres mølle at de kristne er fyldt med hjernespind - naive overtroiske mentale forestillinger stammende fra at man SKAL tro i bogstaveligste forstand hvert ord i Bibelen eller fra dogmatisk kirke kristendom (fx sluge Trosbekendelserne råt og bogstaveligt uden at forstå det er teologisk tale - en teologisk måde at få noget sagt på).


-0-0-0-
-0-0-0-
-0-0-0-


Citat:
Tikka:

når troen på gud mistes - når gud er død i ens liv, og kun tilstedeværende i bevidstheden uden fællesskab, så kommer der en tomhed og ingen der kan bedes til --- og både indre som ydre liv ændres.


Jeg har hørt igennem årene om din Guds -forestilling og -forståelse som er en bibelsk Gud mentalt overtroet og overtænkt og forestillet gennem bibellæsning så meget at det bliver en hjernespinds virkelig virkelighed.

Dette er jo latterligt fordi dermed afslører du som ateisterne at I ikke har forstået den religiøse spirituelle åndelige dimension der hører med til menneskets liv. De EKSISTENTIELLE UNIVERSELLE EKSTATISKE BRUD ERFARINGER der ledsager alle menneskers liv ihvertfald som en mulighed hvis de er åbne overfor det.
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 28/01/2023 12:06

Hej Anonym.
Jeg mener et sted at have læst, at Paulus var skatteopkræver, men har ikke kunnet finde det igen, så jeg må tilbagekalde denne påstand.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Hanskrist

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 28/01/2023 13:16

Paulus han samlede penge ind til de fattige i Jerusalem eller opfordrede hertil og har uden tvivl selv viderebragt disse indsamlede gaver.



Citat:
Når menigheden af Paulus blev opfordret til at indsamle penge til de fattige i Jerusalem, læser vi, at kollekten, der blev indsamlet af de kristne i Korinth, var et tegn på, at ’”de først og fremmest gav sig selv til Herren”. I brevet til menigheden i Rom formaner Paulus dem, der har modtaget dåben: “Stil jer selv til rådighed for Gud … som redskaber for retfærdighed”. Lidt senere siger han det samme på denne måde: “Jeg opfordrer jer til at give jer selv som en offergave af den slags, som Gud kan lide. I skal leve jeres liv, så det bliver én lang gudstjeneste!” Når vi deltager i kollekten i gudstjenesten er det tegn på, at vi giver os selv og alt vort – evner, tid og penge – til fremme af Guds Rige.

De første kristne i Korinth modtog også en konkret anvisning fra Paulus, så ingen skulle være i tvivl om, hvordan en kollekt kunne blive så stor, at der blev indsamlet rigeligt til al god gerning: “Hver søndag skal I hver især lægge så mange penge til side, som I har råd til!” Af apostlens opfordring til at være med i menighedens kollekt fremgår det også, at kollekten skal baseres på frivillige bidrag. Et ’globalt perspektiv’ mangler heller ikke: “Da I har overflod på alt, se så at få overflod også på denne gave. For øjeblikket er det jeres overflod, der skal afhjælpe de andres nød, og så en anden gang kan det blive de andres overflod, der afhjælper jeres nød!” – På baggrund af et sådant perspektiv er et godt resultat indenfor rækkevidde: “Når dette offer frembæres, bliver ikke blot de Helliges nød afhjulpet, men det vil give overskud i mange menneskers tak til Gud”. Ja, giverglæden falder tilbage på giverne selv, der får “både nok til sig selv i alle henseender og uafbrudt, og samtidig får de overskud til at gøre godt ved enhver lejlighed”!


Indsamling (kollekt) af Bent Hylleberg

Pga af denne praksis mener jeg at Ole Bjørn ved flere lejligheder yndede at kalde Paulus for skatteopkræver. Hvilket nok er hvad du husker. Det eneste du ikke husker er hvordan du har beskyldt Paulus for en lang række ting han på ingen måder kan beskyldes for da han er kendt for det stik modsatte af hvad du altid i din uvidenhed har forsøgt at skyde ham i skoene.

Og ja Jesus og Paulus og ja kristendommen er da også forløberen for den Skandinaviske Velfærdsmodel hvor man over skatten forsøger at drive sygehuse og plejehjem og skoler og finansiere en folkepension med meget mere + ulandsbistand.

De urkristne paulinske menigheder ved man idag fungerede som sygehuse og plejehjem og fattighjælp og undervisning og som arbejdsformidling, da at efterstræbe at være selvhjulpen der kunne klare sig selv og endda derved være i stand til at hjælpe andre var vigtigt, Paulus taler en del om ikke at være en økonomisk belastning for andre.
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 28/01/2023 17:33

Hanskrist, du skriver #38596 - 28/01/2023 08:55 i denne tråd:
Citat:
Også ateisterne tror det er hjernespind derfor Simon var så glad for dig fordi du er den der latterliggør og nedgør kristendommen bedst af alle her på Trosfrihed og man må sige den får ikke for lidt - det er for fuld skrue også derfor jeg siger jeg slet ikke kan rumme dit indædte had til kristendommen - hvilket selvfølgelig er nemmere for ateisterne Simon og Arne - da det jo er vand på deres mølle at de kristne er fyldt med hjernespind - naive overtroiske mentale forestillinger stammende fra at man SKAL tro i bogstaveligste forstand hvert ord i Bibelen eller fra dogmatisk kirke kristendom (fx sluge Trosbekendelserne råt og bogstaveligt uden at forstå det er teologisk tale - en teologisk måde at få noget sagt på).
Min kommentar:
Endnu en beskidt løgn om mig cool
Jeg er jo ikke ateist!
For mig har du følgelig mistet enhver troværdighed! cool

M.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Hanskrist

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 28/01/2023 20:59

For mig har du følgelig mistet enhver troværdighed! Arne


Jeg har da lige hjulpet dig med hensyn til at du kom til at kalde teltmageren Paulus for skatteopkræver.
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 28/01/2023 22:40

Her har vi så dig Hanskrist, der tilkengiver, at fordi du har "hjulpet" mig i spørgsmålet: hvorvidt Paulus på et tidligt tidspunkt havde været skatteopkræver, og derpå mener, at det så er ok endnu engang at udsprede en løgn mere om mig: at jeg skulle være "ateist".

At du også har påstået, at jeg er "en ondskabsfuld idiot" - og meget andet af samme skuffe - det viser mig, hvad det i praksis betyder for dig "at være iklædt Kristus", som du igen og igen kalder det - i forskellige variationer.

Jeg er ikke kristen, men jeg respekterer mange kvaliteter i kristendommen, ikke mindst kærligheden.

For mig ser det ud, som om du svigter kristendommen - i hvert fald hvad kærligheden angår - snarere synes jeg, du ligner en korstogsfarer.

Undrer mig, at du kke ser det - og skammer dig cool

M.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 29/01/2023 16:41

Jeg ser nu, at jeg begik en skrivefejl i sidste linje i mit indlæg #38606 - 28/01/2023 22:40 i denne tråd.
Der står:
Citat:
Undrer mig, at du kke ser det - og skammer dig cool
Der skulle selvfølgelig stå:
Undrer mig, at du ikke ser det - og skammer dig cool

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Indsendt af: Hanskrist

Her hunden ligger begravet - 01/02/2023 15:00

Citat:
Tikka:

Hold dig til emnet og glem dine antagelser om mig.



Jeg kunne have lyst til at sige:

Hold dig til emnet og glem dine antagelser om mig - vi kristne og kristendommen

Det kan du ikke - vi og kristendommen skal pinedød puttes ind i et bibelfundamentalisk rationelt system - af mentale (oppe i hovedet) bibelkonkordantiske trosforestillinger.

Denne form for "non/no spirituality" eller uÅndelig eller ikke Åndelige form for TVANGSkristendom du selv har været udsat for hvor man kan læse sig frem til troen ved at kunne GT og NT nærmest udenad. Som du konkluderer er hjernespind (1)*. Hvilket det også er derfor bibelfundamentalisme er et efter reformations tiden kristen kætteri.

Ja dette har ikke en skid at gøre med TRO (ingen mennesker kan læse sig frem til troen) i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng (for de der er interesseret i at forstå hvad TRO dækker over i en Ny Testamentlig paulinsk kristen sammenhæng - Læs HansKrist's utallige indlæg herom).


-0-0-0-
-0-0-0-
-0-0-0-

Her ligger hunden nok begravet.


Citat:
Tikka:

Frihed i ånden er en højre bevidsthedstilstand, som kristne ikke har patent på, og hvad der er bevidst er altid ,,født,, af ,,noget,, udefra, men friheden Paulus taler om er vel frihed fra moseloven og pagten om omskærelsen.


"Frihed i ånden er en højre bevidsthedstilstand, som kristne ikke har patent på"

Der hvor Ånden er der er også Friheden (ikke noget nævnt med friheden i ånden).


Den kristne spiritualitet er ikke kun rettet imod højere bevidsthedstilstande - isoleret højere bevidsthedstilstande.

Christfulness er ikke mindfulness men Heartfulness - fordi det er hele mennesket der hvor det er mest levende i eksistens - i sin EKSTATISKE BEGEJSTRING og ENTUSIASME og i verdens værens HELHJERTEDE ENGAGEMENT og ENTREPRENANTE KREATIVITET.

Du Tikka har altid været for meget i hovedet i sindet bevidstheden og hjernespind (bibelfundamentalisme (tro som læste og overtænkte trosforestillinger)) da du ikke kan få øje på den EKSTATISKE BRUD og ÅBENBARINGs SPIRITUALITET der gør sig gældende i den urkristne paulinske spiritualitet. Dette det urkristne trosliv og dets oprindelige originale spiritualitet kan man læse om hos HansKrist og Paul Tillich og Nicolai Berdyaev og Luther og selvfølgelig Paulus hvis man tør forstå ham.

Fordi mange af vi moderne mennesker har en skoleelev tilgang til verden (og ja kristendommen) så erstatter vi virkeligheden eller engageret eksistens med vores egne passive forestillinger herom. Derfor mindfulness og højere bevidsthedstilstande betyder så meget i New Age religiøsiteten - fordi det hele levende menneske i dets i verden værens TOTALITET DASEIN eksistens - dets fulde HELHJERTEDE ENGAGEMENT og ENTUSIASME og EKSTATISKE BEGEJSTRING og ENTREPRENANTE KREATIVITET som vi finder dette i den kristne spiritualitet - af New Age folket er en by i Rusland - noget de ikke formår at begribe pga det moderne menneskes teoretiske skoleelev forståelse af virkeligheden. Derfor mindfulness buddhismen er så populært fordi det moderne menneske lever i hovedet i sindet modsat Paulus og de kristne.



(1)*:


Citat:
Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Luther fortale til Romerbrevet.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 01/02/2023 23:16

Nu stopper du øjeblikkeligt og forsvinder herfra Gerth


Nu er nok nok - du er gået over stregen




Citat:
Gerth:

Tikka: "Frihed i ånden er en højre bevidsthedstilstand, som kristne ikke har patent på, og hvad der er bevidst er altid ,,født,, af ,,noget,, udefra." tosset
Hvor er egentligt spas mager narren ABC?


SANDHEDEN SKER IKKE DERUDE OM GUDSRIGET

Ligesom i skrifterne skændes en´ guddom ikke om humor, hvilket kan forstås og misforstås på forskellige måder ligesom følgende og de to forskellige slags tugt!:

Jesus kom ikke kun fra Gud men også af i Marias mave med hellig ånd ved både hende og igennem ham - Ikke ligesom det ved ting livløs religiøse ritual om dåbens due. Desuden har også ´jeg´ Helligånden i mig, så derfor er Det guddommelige med mig! tommelop

Og foresten: Gudsmeditation og åbenbaring sker jo som lykkeligt velvære ligesom analsex. Sådan ligner det også den snævre port igennem mig i Himlen som enhed/helhed om alt.
En sammenhæng hvor det´ af nede samtidigt kommer (årrh) oppefra og omvendt, hvor inde og ude også ligeledes er et/en´ gudsbevidsthed istedet for aggressioner ligesom fredeligt kærlig elskov. yeah

Ligesom ud af Jesu ord - Hvad der kommer i munden gør dig ikke uren ligesom traditioners seksuelle safter, ædelse og rødvin! griner

Jeg ønsker ingen ´derude´ om verden dårligt, fordi kun det gode er ´i´ mig, hvor kraften iblandt os omhandler Det guddommelige os! Dog er også naturen ligeså vigtigt som mennesket om livet, men vi har et selvbevidst ansvar anderledes end dyr og miljøet. Dette betyder Ordet om skabelsen.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Hvis et menneske mister TROEN - 03/02/2023 13:28

Citat:
Tikka:

Troens grundlag er Jesu død og opstandelse. Uden denne erkendelse, ingen kristen tro



I Buddhisme tråden fra 2018 mener jeg det er skriver Tikka:

Citat:
Jeg venter blot på din (Arne Thomsen) konklusion af emnet, ligesom jeg venter på en forklaring fra profilen Thomas om, hvordan den rigtige forståelse af opstandelses tanken i kristendommen er ...



-0-0-0-


Troens grundlag er Jesu død og opstandelse. Uden denne erkendelse, ingen kristen tro

TROENs grundlag kan aldrig være en ren menneskelig erkendelse og at stille den menneskelige erkendelse overfor den opgave at skulle bekræfte en opstandelse er ganske umuligt - da det ligger langt udenfor den menneskelige erkendelses erfaringsområde at kunne bekræfte nogen Jesus opstandelse.

Kan vi have tillid til hvad der berettes i Bibelen - nej det kan vi ikke da det er teologi - både Jesus liv beskrivelse i evangelierne og korsfæstelse og død og opstandelse er en teologisk "Jesus Kristus" biografi - ikke en historisk dokumentarisk biografi om Jesus liv korsfæstelse og død og opstandelse.

Ingen kristne kan bevidne Jesus er KRISTUS er Herre - at KRISTUS lever og vi med ham uden igennem at det (denne GNOSIS erkendelse) bliver os givet gennem en GUD HELLIGÅNDENS ÅBENBARING.

OPSTANDELSEN er ikke en isoleret historisk begivenhed vi skal forholde os bekræftende til - vores erkendelse af OPSTANDELSES BEGIVENHED KRISTUS - KRISTUS VIRKELIGHEDEN - er altid 1): en GUD HELLIGÅNDENS ÅBENBARING 2): og at vi har messiansk del i, på messiansk vis er med i OPSTANDELSES LIVET KRISTUS - KRISTUS VIRKELIGHEDEN.

1) og 2) er uløseligt bundet sammen.

Den messianske "i KRISTUS" Ny Væren i kraft af Gud - vi umiddelbart har kendskab til som GUD HELLIGÅNDENS VIDUNDERLIGE FORUNDERLIGE GERNINGER MED OS er hvordan OPSTANDELSEN skal/kan - alene kan - forstås.



Altså hvad der messiansk i kraft af Gud tager sin begyndelse i Guds Kærlighed JESUS KRISTUS -

- denne NYE VÆREN i KRAFT af GUD vi umiddelbart kender igennem GUD HELLIGÅNDENS NÆRVÆRELSE i vores liv og VIDUNDERLIGE FORUNDERLIGE GERNINGER MED OS: som ÅNDENS FRUGTER og KARISMATISKE GAVER

- at denne KRISTUS VIRKELIGHED forsætter med uformindsket virkekraft og styrke efter Jesus død er lig med hvordan OPSTANDELSEN kan begribes og bevidnes og åbenbares for os igennem GUD HELLIGÅNDEN.



En fyldigere forståelse vores "i KRISTUS VÆREN" - KRISTUS VIRKELIGHEDEN - OPSTANDELSES BEGIVENHEDEN og LIVET KRISTUS VI PARTICIPERER i - deltager i - har del i - kan findes i mit seneste indlæg i
"Kristendommens ABChristus"

-0-0-0-


I mit indlæg her ovenfor er der nogle principielle væsentlige forhold (se 1) og 2) ovenfor) omkring hvordan OPSTANDELSEN skal/kan forstås.


At tale om OPSTANDELSEN som en isoleret historisk begivenhed vi skal kunne tage bekræftende stilling til med vores den rene menneskelige erkendelses er en umulighed - da det ligger udenfor hvad vi på rent menneskelig vis kan gøre os erfaringer med.

Og hvad skulle det også hjælpe os hvis vi sagde; ja vi tror på opstandelsen - dette ændrer jo intet i vores liv andet end vi er blevet nødt til noget vi simpelthen ikke kan sige noget om. DERFOR DER FINDES INGEN OPSTANDELSE vi mennesker kan bekræfte udenom 1): en GUD HELLIGÅNDENS ÅBENBARING 2): og at vi har messiansk del i, på messiansk vis er med i OPSTANDELSES LIVET KRISTUS - KRISTUS VIRKELIGHEDEN - vores i KRISTUS NY VÆREN i KRAFT af GUD.


Ergo ingen kan udenom GUD HELLIGÅNDENS ÅBENBARING bekræfte, endsige de tror på, OPSTANDELSEN - jo det kan de godt - men så er det jo bare tom TRO - TRO uden TROENS INDHOLD:

a):

Troen der er den 'mægtige skabende ting' i os og den stærkeste affekt, nærmest beslægtet med den græske 'begejstring' Den overtager endda alle de funktioner, som alle 'entusiaster' fra Paulus og fremefter har tillagt 'Ånden'; for det er 'tro', der forvandler os indadtil og bringer os frem på ny.

b):

Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting



Kort og godt så ser Paulus ikke OPSTANDELSEN som en isoleret historisk begivenhed vi skal tro - men OPSTANDELSEN er den vores messianske i KRISTUS NY VÆREN i KRAFT af GUD ind i verden ved mennesket Jesus vi umiddelbart har kendskab til som GUD HELLIGÅNDENS NÆRVÆRELSE i vores liv - hendes VIDUNDERLIGE FORUNDERLIGE GERNINGER MED OS.

Altså den virkelighed - KRISTUS VIRKELIGHED - ind i verden ved mennesket Jesus - forsætter med uformindsket virkekraft og styrke efter Jesus død - derfor hvad Gud har messiansk påbegyndt og bundet og sammenføjet (det Himmelske og Jordiske - Gud og mennesket) i Jesus Kristus dette forsætter med samme livlighed og uformindsket virkekraft og styrke efter Jesus død.
Indsendt af: Tikka

Troens grundlag er Jesu død og opstandelse - 04/02/2023 23:27


(Troens grundlag er Jesu død og opstandelse.)

Selvfølgeligt kan man tro uden at há været vidne til en begivenhed, og uden en helligånds medvirken.

Bibelsk kom helligånden vel også først til disciplene på pinsedagen.


Ang. Jesu opstandelse igangsatte Maria Magdalene, en kvinde som Jesus tidligere havde uddrevet 7 dæmoner af ifølge bibelen tanken, at Jesus var opstået, da hun erfarede graven var tom - og efterfølgende påstod at há mødt herren.

Derfor - og fordi hun var kvinde blev hun først ikke troet, men siden fik flere af disciple tro og oplevelser med den opstandne i 40 dage.

Hvis ikke troen på Jesu opstandelse erkendes, er der ingen tro, og troen vil være tom som Paulus skrev.

Så når der prædikes … som vidnesbyrd … kan man selv træffe sit valg uden at há været tilstede.


Citat:
Men når det prædikes, at Kristus er opstået fra de døde, hvordan kan så nogle af jer sige, at der ikke findes nogen opstandelse fra de døde?
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/15

Jesus ville uden opstandelstroen blot være tømreren fra Nazaret, og de troende ville være i deres syndere, og ikke kunne sige de havde helligånden som deres hjælper.

*
*

Jeg har ,,lige,, hørt ,,Biblen Leth fortalt,, hvor emnet denne gang var Maria Magdalene.*

Snakken der - som jeg forstod den - var, at dén der nok egenligt var årsag til tanken, at Jesus var opstået fra de døde, og årsag til kristendommen tilblivelse var Maria Magdalene.

Disciplene – mændene troede hende ikke først.

Dog snakken gik - for graven var jo tom. Så det udviklede sig til 40 dages samvær med den opstandne. Selv tvivleren Thomas kom til tro, da han oplevede den opstandne, hvorved Jesus skulle há sagt: ,,Salige er de, som ikke har set og dog tror,,

Citat:
»Du tror, fordi du har set mig. Salige er de, som ikke har set og dog tror.«
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/20


* Maria Magdalena
https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibelen-leth-fortalt-46

.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Troens grundlag er Jesu død og opstandelse - 05/02/2023 00:58

Du har simpelthen ikke læst mit indlæg


Og du misforstår stadig begrebet tro

For dig er tro at tro noget - men sådan skal TRO TROEN slet ikke forstås (1)* og her henviser jeg til HansKrist mange fantastiske indlæg om TRO i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng og dermed kristen sammenhæng før folk blev skoleelever der sad på skolebænken eller en bibelfundamentalistisk sekt og terpede tro - som om man kunne dette - tro er ikke at tro noget - DERMED BASTA - i det mindste burde du gøre dig den lejlighed at læse mine indlæg om TRO (du kan så dumsmart forsætter med dine misforståelser tro men i det mindste vise mig at du har læst mine indlæg om TRO - mine og Luther og Paul Tillich og Paulus - vi siger det samme).



OPSTANDELSES BEGIVENHEDEN KRISTUS er hos Paulus den HELLIGÅNDENS ÅBENBARINGS ERKENDELSE af den opstandne Kristus som evig og alle-stedsnærværende - derfor vi kan være i KRISTUS - er i KRISTUS (Kol 1, Ef 1).

Du kan ikke blive informeret om at Jesus Kristus opstod - det hjælper fanden - det er en misforståelse at der er noget i en sådan historisk dokumentarisk medicinsk information vi kan bruge til noget som helst (uanset om det er korrekt eller ej det er fuldstændig ligegyldigt og irrelevant - det kommer ikke sagen ved da sagen er meget vigtigere end det og har meget meget større konsekvenser). Kristendommen går ikke på historisk dokumentariske medicinske krykker - nej kristendommen er meget mere og vildere end dette som hjælper fanden - ikke bringer mennesker i kontakt med GUD.

OPSTANDELSEN - OPSTANDELSES BEGIVENHEDEN KRISTUS er nemlig at det er en VIRKELIGHED vi har del i - KRISTUS VIRKELIGHEDEN
nemlig er det vores den gennem HELLIGÅNDEN ÅBENBARINGS ERKENDELSE af den opstandne Kristus som EVIG og ALLESTEDSNÆRVÆRENDE og MÆGTIG på messiansk vis VIRKENDE Paulus taler om (Kol 1, Ef 1). ERGO det er KRISTUS I OS og OS I KRISTUS.

Hvis vi ikke er med - er optaget - ville TROEN være TOM - det er hvad Paulus mener. Altså hvis vi ikke erfarer KRISTUS som EVIGT og ALLESTEDSNÆRVÆRENDE i os og MÆGTIG VIRKENDE i os ville TROEN (der ifølge Paulus er lig med KRISTUS) være tom.


Du forstår simpelthen ikke tingene Tikka - du er blot overtroisk og naiv godtroende og du er fuldstændig kynisk uberørt - din TRO er tom da du ikke har en igennem HELLIGÅNDEN ÅBENBARINGS ERFARING af at KRISTUS er EVIG og ALLESTEDSNÆRVÆRENDE og på messiansk vis MÆGTIG VIRKENDE i dig og gør at du er en Ny Skabning. Da du aldrig har givet udtryk for disse forhold er du simpelthen ikke kristen også derfor du desillusioneret siger det hele er hjernespind og du nøjes med New Age svage afglans og svækkede SPIRITUALITET der kun arbejder i sindet hvorimod kristendommen har fat i det hele menneske i dets eksistens og når det er mest vital og levende livlig dynamisk. Netop din tro er tom og er ikke TRO i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng. Pga din tro er tom må det selvfølgelig ende op en dag med at du erklærer det hele at være hjernespind - og ja tom tro er hjernespind - det er naivitet og godtroenhed og overtroiskhed ud over alle grænser - ufatteligt nogen kan være så svage i forstanden - i Ånds Organerne.

Du har aldrig udvist nogen som helst forståelse for den stærke stærke RELIGIØSITET og SPIRITUALITET = GUDS NÆRVÆR der er i kristendommen.

Du er totalt blank som Jehovas Vidner og alle bibelfundamentalister er - det har jeg sagt til dem - at de har erstattet Gud med blot at tro noget.

Men man skal ikke tro - det er en kæmpe misforståelse se igen (1)* og læs igen HansKrist fremragende indlæg om TRO.


Der er ingenting der ødelægger mere kristendommen end den forbandede stupide bibelfundamentalisme der er tom TRO da den er NON NO SPIRITUALITY - der er simpelthen hos jer ingen erfaringer af at være i KRISTUS - at KRISTUS VIRKER MÆGTIG I JER - er nogen i KRISTUS er vedkommende en Ny Skabning -- nøjagtig præcist det Paulus mener med at TROEN (= KRISTUS) er tom. DER SKAL VÆRE NOGET og det er der ikke hos jer - I får blot nogle informationer overleveringer - noget bliver jer overleveret fra andre som Paulus siger - men stopper Paulus med at være godtroende - nej han redegør for hvad det vil sige at KRISTUS er OPSTÅET og ALLESTEDSNÆRVÆRENDE VIRKENDE I OS gennem den HELLIGÅNDENS ÅBENBARINGS ERKENDELSE og VIRKELIGHED vi modtager.

Det er en ARKETYPE i Jungiansk forstand - altså noget vi har evolutionsbiologisk nedarvet og med os ind i livet som blot skal aktiveres gennem GUDS ÅNDENS ÅBENBARING - GUD der ÅBENBARER dette for os.

Opstandelsen er altså meget meget mere end vidnesbyrd eller overleveringer om en opstandelse. Ja det er ligegyldigt - da ingen kender Jesus Kristus menneskeligt mere - hvilket ej heller er nødvendigt da det GUD satte igang i Jesus Kristus (= GUDS KÆRLIGHED eller GUDS NÅDES KRAFTVÆRK KRISTUS) - denne VIRKELIGHED mellem GUD og OS - er ikke afhængig af Jesus rent menneskeligt mere - GUD gik ikke død i Jesus - inkarnationen sluttede ikke i et menneske Jesus - men forsætter med alle os i KRISTUS.


-0-0-0-

-0-0-0-

-0-0-0-


(1)*:


Der er næppe noget ord i den religiøse - såvel teologens som lægmandens - sprogbrug, der lider under flere misfor- ståelser, meningsfordrejelser, og tvivlsomme definitioner, end ordet >>tro<<. Det afstedkommer begrebsforvirring, skep- sis, fanatisme o.s.v., i en sådan grad, at man kunne ønske at se det erstattet med et andet udtryk. Da dette jo næppe lader sig gøre, må der gøres et forsøg på at forny ordets mening og fjerne de forvirrende og forvanskende begreber der er en arv fra en lang fortid.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Troens grundlag er Jesu død og opstandelse - 05/02/2023 01:19

HansKrist du er


KONGEN AF TROSFRIHED


Det er på et meget højt niveau

Også så højt et niveau at de fleste ikke kan følge dig.

Du kan da godt forlange at Tikka skal læse dine indlæg - især hvis hun vil debattere med dig skulle man synes det var en forudsætning der skulle være opfyldt. Men kan Tikka overhovedet følge og forstå dig - fx det her med opstandelsen og hvad TRO betyder i en Ny Testamentlig paulinsk kristen sammenhæng. Dine tekster er meget krævende ja ofte forudsætter du at læseren forstår psykiatri psykologi neurovidenskab og evolutionsbiologi og Jungiansk Psykologi og dybdepsykologien mm. Dette tværvidenskabelige overblik kan du ikke forlange af folk.


Men godt du alligevel skriver dine indlæg der er afhandlinger og selv for højt uddannede teologer så nytænkende at mange vil stejle.




-0-0-0-


Citat:
Gerth:

Men, tro indikerer, at en person ikke ved overtro påstår, at dette er en endegyldigt alvidende sandhed?



TRO eller TROEN i en Ny Testamentlig paulinsk kristen sammenhæng har 1): intet at gøre med det vi idag forstår ved at tro noget 2): har intet at gøre med overtro 3): har intet at gøre med autoritetstro


TROEN er den messianske KRISTUS VIRKELIGHED SELV af KRISTUS som EVIG og ALLESTEDSNÆRVÆRENDE VIRKENDE MÆGTIG i alle der iklæder sig KRISTUS og er nogen i KRISTUS er vedkommende en Ny Skabning gennem GUD HELLIGÅNDENS VIDUNDERLIGE FORUNDERLIGE GERNINGER MED OS.

Men ellers læs hvad HansKrist har skrevet om TRO - det er fremragende 💪
Indsendt af: Hanskrist

Re: Troens grundlag er Jesu død og opstandelse - 05/02/2023 08:31

Forskellen på bibelfundamentalisternes tomme tro og på de kristnes TRO hvor TROEN er KRISTUS SELV = KRISTUS VIRKELIGHEDEN

1):

altså vores i KRISTUS NY messianske VÆREN - de Nye Skabninger vi er i KRISTUS med GUD HELLIGÅNDENS VIDUNDERLIGE FORUNDERLIGE GERNINGER med os.

2):

KRISTUS det HIMMELSKE MENNESKE der med den GUDS KRAFT hvormed han kan underlægge sig alt FORVANDLER vort fornedrede legeme og giver det SKIKKELSE som hans HERLIGGJORTE OPSTANDELSES LEGEME - i overensstemmelse med det HIMMELSKE MENNESKEs BILLEDE = det KRISTUS GUDS BILLEDE vi er skabte i der ikke er forvrænget og korrumperet af synden sygdom og død.

1) og 2) er den TRO der ikke er tom som de kristne har.

Den tomme tro som bibelfundamentalisterne har mangler de GUDS ERFARINGER Paulus redegør for - de erfaringer af GUDS NÆRVÆR - erfaringer med a): Jesus Kristi Gud - Gud Fader's GUDS KÆRLIGHED b): uden erfaringer med GUD i KRISTUS (SØNNEN) de Nye Skabninger vi er i KRISTUS og c): uden erfaringer med GUD HELLIGÅNDENS Ny messianske VÆREN - GUD HELLIGÅNDENS VIDUNDERLIGE FORUNDERLIGE GERNINGER MED OS - Frugterne og Gaverne med meget mere - ikke mindst den skabende kreative tilgang til livet.

Den begavede ser hurtigt at de erfaringer Paulus redegør for vi har af GUD af GUDS NÆRVÆR i vores liv a) og b) og c) ovenfor præcist er hvad TREENIGHEDEN er bygget op på.



Luther har en fantastisk beskrivelse bibelfundamentalisternes tomme tro (det med fed skrift typer) og så en eminent beskrivelse de kristnes TRO - TROEN med indhold i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng (det med store skrift typer) - følger her:

Citat:
Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom.
Luther fortale til Romerbrevet.


Det sjove er at både Luther og Tikka er nået frem til samme resultat at bibelfundamentalisternes tomme tro er menneskeligt tankespind = hjernespind.


Det siger sig selv at den tomme tro gør at folk bliver desillusioneret før eller siden som Tikka og Arne med mange flere der erklærer helt åbenlyst at de ikke er kristne (hvilket også er genialt set for det er netop det de ikke kan være med tom tro) men måske godt kan finde værdier i kristendommen de ikke er uenige i, hvilket vi har sort på hvidt utallige gange fra Tikka og Arne at dette er deres stilling.

Derfor er Bibelfundamentalisme kristendommens værste fjende da det er denne tomme tro der får de moderne ikke autoritetstro mennesker til at forlade kristendommen.

Herover for står HansKrist og den nye forståelse TRO og TROEN i en Ny Testamentlig paulinsk kristen sammenhæng - der ikke er en tom tro - men fyldt med DYNAMISK KREATIV GUDS NÆRVÆR - HVIDGLØDENDE ENTUSIASME og EKSTATISK BEGEJSTRING og SPONTANITET JUBEL og GLÆDE. Altså i kristendommen står vi overfor en SPIRITUALITET der gør New Age Buddhismen og E. Tolle nu religiøsiteten til den tyndeste kop te tænkes kan, altsammen noget der foregår i hovedet i sindet på folk hvorimod kristendommens SPIRITUALITET (SPIRIT CHRISTOLOGY) her er det hele menneske i dets eksistens hvor det er mest vital og levende livlig - ja mennesket i dets KOSMISKE TOTALITET - der er på tale - der er tale om. Og ja der er en verden til forskel.


Som kristen apologetisk religionsfilosof er HansKrist enestående ja den ypperste af selv alle fremragende dygtige teologer som Paulus ville sige det om HansKrist.

HansKrist vender udviklingen når han redegør for TROEN forstået i en Ny Testamentlig paulinsk kristen sammenhæng - at det kristne trosliv og dets spiritualitet ikke overhovedet kan være Bibelfundamentalistisk tom overtroiskhed der jo er som Tikka og Luther siger det menneskelig tankespind og hjernespind.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Troens grundlag er Jesu død og opstandelse - 05/02/2023 09:04

Du har gjort det igen HansKrist


Skrevet et af disse indlæg essays afhandlinger ingen mennesker kan komme udenom hvis de vil forstå det kristne trosliv og dets spiritualitet.

Husker hvordan folk er kommet hen til mig og har sagt at jeg taler fuldstændig anderledes end præsterne gør - fordi de kan høre jeg taler ud fra ERFARING - at jeg har ERFARINGER med det kristne trosliv og dets spiritualitet på egen krop. Det er ikke overtroiske tomme ord - men ORD - GUDS ORD - der kommer fra HJERTET af som de er modtaget alle gennem GUD HELLIGÅNDENS ÅBENBARINGER i mit liv - se 1 Kor 2 og Jungiansk Psykologi.


Det er den samme ÅND (GUD) men ÅNDENS KARISMATISKE GAVER virker i HansKrist så han bliver den største og ypperste kristne tænker og religionsfilosof og religionsvidenskabsmand.

At jeg har fået denne GUDS NÅDEGAVE med ind i livet som vuggegave der blot skulle aktiveres af HELLIGÅNDEN for at komme ret for alvor til udtryk - er hverken jeg eller de der læser mig i tvivl om.

I am a Christ intoxicated man - vor tids Paulus.

Det er også Paulus der er blevet far til mig - Paulus "Guds Ord" der har iklædt mig KRISTUS i samarbejde med Gud Helligånden.

GUDS ORD og GUDS ÅND behøver hinanden - ja ORDET og ÅNDEN betinger hinanden:


Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life. Paul Tillich; Systematic Theology, bd 1, side 18.




-0-0-0-

Tikka har ret - der er kun HansKrist på Trosfrihed.

Nu forstår jeg hvad hun mener med den udtalelse.


Selv kan jeg ikke gøre for det - at det er sådan - jeg må takke Gud herfor - det GUDS NÅDES KRAFTVÆRK JEG ER I KRISTUS.

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.


GUD HELLIGÅNDENS ÆRA EPOKE er uden den livsfornægtende askese og ydmyghed der ellers har været så kættersk hyklerisk knyttet til kristendommen igennem næsten al dens levetid. Men denne falske askese og ydmyghed ses nu igen i New Age Buddhismen der har overtaget den falske kristendoms forsøg på at slå EGOET ihjel - svække mennesket - ødelægger menneskets sunde raske JEG STYRKE hvormed vi kan svare Gud - og løfte vores KALD - de opgaver vi er KALDET til.
Indsendt af: Tikka

Re: Troens grundlag er Jesu død og opstandelse - 05/02/2023 19:21

Citat:
Du har simpelthen ikke læst mit indlæg
Joee det gør jeg mere eller mindre altid, alt efter hvordan dit skriv ser ud og er sat op.


Citat:
Og du misforstår stadig begrebet tro
Det kan du mene.

Jeg forstår derimod ikke, du mener, at din udlægning af tro er den eneste sande.

Tro er for mig en vished der kan føles, og noget som der handles på, og forklares ikke med forestillingen Jesu nærvær. Han er jo død for mange år siden og ,,lever,, kun i menneskenes bevidsthed og kultur, så den tro du præsenterer, er ikke noget jeg kan gå ind for, selv om jeg mener, at forstå din Paulinske tro, men der er som bekendt for de fleste forskel på tro og forståelse.

Jeg er som ofte oplyst ikke kristen, trods kristen påvirket i opvækst og gennem livet.

Jeg tror ikke på opstandelsen, den hellige ånd eller at Kristus er en himmelsk konge ect.

Faktisk har Jesus som frelser aldrig rigtig interesseret mig, da jeg ikke tror på et efterliv, hvorimod begrebet gud har fyldt meget i mit liv og stadig gør, selv om gud for mig pt er død. Et tab, men som nok er nødvendigt så ,,denne,, jeg havde før jeg fik kendskab til Jesus, kan blive udfiltret af biblens gud.

Når det er sagt, har jeg haft stor gavn og glæde ved at læse teksterne i biblen da den ud over at fortælle ,,om tanker og ideer fra dengang,, også igennem fantastiske historier fortæller om det at være menneske, og hvordan man kan ændre sig til det bedre.

Så at blive en ny skabning er jeg blevet med biblens hjælp uden helligåndens medvirkning, da dette jo ene og alene fordre, at man forstår hvorfor man handler og reagerer som man gør, og hvad der skal til for at skifte gamle mønstre ud med nye man anser for bedre.

.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Troens grundlag er Jesu død og opstandelse - 05/02/2023 21:05

Citat:
Tikka:

Jeg forstår derimod ikke, du mener, at din udlægning af tro er den eneste sande.


Alle bibelfundamentalister har forskellige udlægninger af tro - hvilket siger sig selv med en bøgerne Bibelen der er så flertydig. Skal man have hele pakken med fra GT til NT vil bibelfundamentalisterne nå frem til forskellige forståelser af det rationelle system der er lig med kristendommen som man skal abonnere på og tro.


Jeg bryder kvalitativt med den måde I tænker om tro på.

Min Paulus og Luther og Paul Tillich med flere andre vi har en fuldstændig kvalitativt anderledes forståelse TROEN som overhovedet ikke på nogen måder kan sammenlignes med din forståelse tro Tikka og de utallige andre bibelfundamentalistiske kætterske tilgange kristendommen og tro. Som I misforstår.

Jeg, Paulus, Luther og Paul Tillich vi er slet ikke med i nogen af jeres udgaver - da vores forståelse TROEN er kvalitativt anderledes.

Vi hævder man ikke kan maksimere sig frem til hvad tro er hvis det er ordene i Bibelen der skal skabe en forestilling vi så skal tro.


Nå jeg vil ikke gentage mig selv i uendelighed for jeg har skrevet fuldstændig fremragende herom og jeg henviser bare til omhyggeligt at læse mine indlæg om TRO og hvad jeg siger, hvad Paulus siger TROEN er og hvad Luther og Paul Tillich siger TROEN er.

Tydeligt at der ikke er noget hos dig der klikker når du læser mine indlæg om TRO - for så havde jeg haft en reaktion fra dig af og du har aldrig reageret ergo du forstår simpelthen ikke TROEN der ikke er tom.

Ikke så mærkeligt du kredser omkring bevidstheden og et rationelt bibelkonkordantisk univers af trosforestillinger der har sin kilde fra Bibelen - ikke fra vi menneskers SPIRITUELLE erfaringer af GUDS NÆRVÆR og GUD HELLIGÅNDENs vidunderlige forunderlige gerninger med os - hvilket alene er udgangspunktet for TROEN - eller grundlaget for TROEN - det kan aldrig findes i Bibelen.

Du nægter jo også purre at anerkende 1 Kor 2 og 2 Kor 3.

Og det forstår jeg godt at du blankt afviser at forstå hvad der står her - for disse to kapitler vælter din forståelse tro. Du har aldrig haft en reaktion på hvad der står i disse to kapitler.

Og mennesker der ikke viser respons på noget afslører at de ingen erkendelse og forståelse har af hvad der står (skrives) - som du aldrig nogensinde har reageret på mine indlæg om TRO eller min redegørelse for hvordan opstandelsen skal forstås.

I årevis har jeg jo ventet på en intelligent indsigtsfuld reaktion på hvad jeg skriver - indtil videre er det overhovedet ikke sket nogensinde.



Citat:
Tikka:

Tro er for mig en vished der kan føles, og noget som der handles på, og forklares ikke med forestillingen Jesu nærvær. Han er jo død for mange år siden og ,,lever,, kun i menneskenes bevidsthed og kultur, så den tro du præsenterer, er ikke noget jeg kan gå ind for, selv om jeg mener, at forstå din Paulinske tro, men der er som bekendt for de fleste forskel på tro og forståelse.



"Tro er for mig en vished der kan føles, og noget som der handles på, og forklares ikke med forestillingen Jesu nærvær. Han er jo død for mange år siden og ,,lever,, kun i menneskenes bevidsthed og kultur"

"ikke med forestillingen om Jesus nærvær"

Jeg har aldrig - som i ALDRIG - nogensinde med et eneste ord været inde på hvad du der tilskriver mig - tværtimod har jeg gentagne gange talt imod denne tåbelige måde at tænke på. Har utallige indlæg forklaret at sådan kan man ikke tænke.


Han (Jesus) er jo død for mange år siden og ,,lever,, kun i menneskenes bevidsthed og kultur"

Jamen for pokker det har ikke noget med Jesus at gøre - men hvordan GUD har handlet ind i verden gennem Jesus - hvordan Gud her har manifesteret sig i verden.

Selv Jesus er tilskrevet at sige igen igen at det er derom hvorom alting drejer sig.

Nå men med sidste ovenfor citat af hvad du har skrevet kan jeg sige 100% du er ikke bare så meget som i nærheden af at forstå hvad jeg har redegjort for om opstandelsen. Du misforstår endda i en grad jeg ikke troede muligt, især når du påstår du læser mine indlæg - det nægter jeg nu at tro du gør og gør du forstår du ikke et ord af min argumentation.



-0-0-0-

Resten af dit indlæg må blive en anden gang.


Blot bare sige at der ikke findes en Bibelens Gud - dette er fuldstændig meningsløs udsagn kun bibelfundamentalister vil kunne finde på at hævde.

En mærkelig forestilling der afslører at størrelsen Gud ikke er forstået og at man ingen GUDS erfaringer har. Hvis et menneske havde GUDS erfaringer ville dette menneske straks kunne indse at de GUDS erfaringer der findes så rigeligt mange af i Bibelen er nøjagtig i familie med ens egne originale GUDS erfaringer.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Troens grundlag er Jesu død og opstandelse - 06/02/2023 10:53

Afslutter lige det med TROEN der hos Paulus Luther Paul Tillich og undertegnede og mange andre i en Ny Testamentlig paulinsk kristen sammenhæng ikke betyder dette at tro noget. Kristne render ikke rundt med et bibelkonkordantisk mentalt trosforestillings bevidstheds univers - gjorde de ville de være stækket og ude af stand til at tage imod og erfare Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger i vores liv - og ude af stand til at udtrykke den EKSTATISKE BEGEJSTRING og "ENTUSIASME -ENGAGEMENT" =
KREATIVITETENS FLOW PSYKOLOGI og SPONTANITET og GLÆDE og JUBEL der er helt centralt for den urkristne paulinske spiritualitet (læs Paulus og I finder dette kendetegn som kun musik og sang kan symbolisere - derfor Paulus var så positivt stemt overfor musik og sang og vores Gudstjenester i den Paulinske del af kristendommen nemlig protestantismen er så dominerende).
At læse hvad Luther har skrevet om musik og sang er meget bevægende.


Kort og godt render kristne ikke rundt med en tung bibelkonkordantisk mentalt trosforestillings bevidstheds univers - den tunge rygsæk af bagage ville forhindre den SPONTANITET og FRIHED - JUBEL og GLÆDE og EKSTATISKE ENTUSIASME -ENGAGEMENT den urkristne paulinske spiritualitet er så fyldt med.

-0-0-0-

-0-0-0-

-0-0-0-




Citat:
Tikka:

Jeg er som ofte oplyst ikke kristen, trods kristen påvirket i opvækst og gennem livet.


Nej det har i årevis været som at finde en nål i en høstak at opdage du ikke opfatter dig selv som kristen. De få gange du har løftet sløret herfor drukner i majoriteten af dine indlæg der gør at læseren vil opfatte dig som Bibelfundamentalistisk Dogmatisk kristen. Din agenda er at få kristendommen identificeret med bibelfundamentalisme (og du glemmer at tilføje at du opfatter det som hjernespind nøjagtig som Luther også hævder bibelfundamentalisme at være).

Da jeg fandt at din skjulte dagsorden ikke var fair er det mig der igen igen har villet fremhæve du netop ikke var kristen som ellers alle dine indlæg var et stærkt udtryk for.


Citat:
Tikka:

Jeg tror ikke på opstandelsen, den hellige ånd eller at Kristus er en himmelsk konge ect.



Åbenbaringen af den opstandne KRISTUS som evig og allestedsnærværende - som KOSMISKE UNIVERSELLE KRISTUS - som det himmelske menneskelige og det sandt levende menneske i og for Gud fra tidernes morgen (som GUDS elskede anden) er til gengæld det mine utallige ÅBENBARINGS ERFARINGER har bekræftet igen igen (i Kol 1, Ef 1, Joh 1, Heb 1).

Så i KRISTUS har vi ikke kun en GUDS ÅBENBARING (GUD vor kærlige himmelske Fader) men også en ÅBENBARING af det nye menneske - det spirituelle menneske (de Nye Skabninger vi er i KRISTUS) med alle dets potentiale.

GUD HELLIGÅNDEN og alle dets frugter og karismatiske gaver er min vigtigste erfaring af GUDS NÆRVÆR i mit liv. Paulus beskrivelse af GUD HELLIGÅNDEN er en gave til neurobiologien (og Maslow's vækst psykologi og KREATIVITETS og FLOW PSYKOLOGIEN) og havde Paulus kendt moderne neurovidenskab ville han have argumenteret for HELLIGÅNDENS VIDUNDERLIGE FORUNDERLIGE GERNINGER på et neurobiologisk grundlag.


Citat:
Tikka:

Faktisk har Jesus som frelser aldrig rigtig interesseret mig, da jeg ikke tror på et efterliv, hvorimod begrebet gud har fyldt meget i mit liv og stadig gør, selv om gud for mig pt er død. Et tab, men som nok er nødvendigt så ,,denne,, jeg havde før jeg fik kendskab til Jesus, kan blive udfiltret af biblens gud.


Der er ikke tale om et efterliv men om det evige liv og Gud mens vi lever og er vi iklædt KRISTUS kommer døden forgæves da der ikke er noget at hente eller komme efter - manden med leen har intet at høste eller tage fra os.

En Bibelens Gud findes ikke - hvilket Bibelen gør et kæmpe kæmpe stort nummer ud af umuligt kan være tilfældet. Ja Bibelen gør et kæmpe nummer ud af at en Biblens Gud ikke findes.

"Faktisk har Jesus som frelser"

Det er ikke Jesus men Gud som frelser. Og Gud i Jesus er KRISTUS. Så når vi siger Jesus Kristus er Kristus ikke efternavnet til Jesus.


Citat:
Tikka:

Når det er sagt, har jeg haft stor gavn og glæde ved at læse teksterne i biblen da den ud over at fortælle ,,om tanker og ideer fra dengang,, også igennem fantastiske historier fortæller om det at være menneske, og hvordan man kan ændre sig til det bedre.

Så at blive en ny skabning er jeg blevet med biblens hjælp uden helligåndens medvirkning, da dette jo ene og alene fordre, at man forstår hvorfor man handler og reagerer som man gør, og hvad der skal til for at skifte gamle mønstre ud med nye man anser for bedre.


"Så at blive en ny skabning er jeg blevet med biblens hjælp uden helligåndens medvirkning"

Dette er en umulighed - da en Ny Skabning betyder at være født af GUD.

Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting


Det du taler om er at du ved egen kraft har forandret og udviklet dig - dette er fint nok men har bare intet at gøre med de Nye Skabninger vi er i KRISTUS qua GUD HELLIGÅNDENS VIDUNDERLIGE FORUNDERLIGE GERNINGER MED OS.

Denne "non spirituelle" (udenom GUD HELLIGÅNDEN) egen frelse du taler om er meget på mode i New Age Buddhismen og Mindfulness bevægelsen.

Det er også fint nok at vi bliver bevidst om hvor meget vi selv kan bidrage med - men det er ingenting ved siden af at turde i TROEN være grebet af ÅNDEN - lade sig gribe af ÅNDEN og drive af ÅNDEN og leve i ÅNDEN.

Hvorfor ikke gøre som Jung og Paulus (1 Kor 2) tage GUD SELVET med som HJÆLPER i vores liv.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Troens grundlag er Jesu død og opstandelse - 06/02/2023 13:10

Selv om jeg har skrevet utallige indlæg om TRO eller TROEN i en Ny Testamentlig urkristen paulinsk sammenhæng så vil jeg lige afslutte med at sige


Jeg har ALDRIG TROET noget - dette træk ved min personlighed var så udtalt allerede som lille dreng at min mor har mange gode anekdoter om det forhold.

Så min accept og forståelse af det kristne trosliv og dets spiritualitet som vi finder hos Paulus fx det være sig om vores i KRISTUS NY VÆREN og GUD HELLIGÅNDENs vidunderlige forunderlige gerninger med os eller om OPSTANDELSES messianske LIVET VIRKELIGHEDEN KRISTUS etc etc etc

kommer kun istand fordi det stemmer overens med mit livs egne SPIRITUELLE ERFARINGER


Jeg har altid også uafhængig kristendom og religion haft lige siden jeg var lille dreng SPIRITUELLE ERFARINGER.

Noget jeg må være begavet med i vuggegave - hvorfor det religiøse spirituelle altid har været let for mig at forstå.


Jeg tager altid udgangspunkt i mine egne originale EKSTATISKE SPIRITUELLE ÅBENBARINGS ERFARINGER - og læser jeg noget hos Paulus bliver det kun accepteret godkendt hvis det stemmer i god overensstemmelse med mine egne EKSTATISKE SPIRITUELLE ÅBENBARINGS ERFARINGER

Jeg lader mig gerne INSPIRERE af Paulus. Men da alt jeg fandt hos Paulus var som fod i hose med mine egne EKSTATISKE SPIRITUELLE ÅBENBARINGS ERFARINGER - var det en overvældende bekendtskab jeg fik med Paulus omkring mine de ca 40 år alder - hvor jeg bestemt ikke var noget - andet end videnskabsmand eller videnskabelig orienteret dog med stor interesse i HUMØR GLÆDE og JUBEL og SPONTANITET og EKSTATISK BEGEJSTRING og ENTUSIASME -ENGAGEMENT og KREATIVITETENS FLOW TILSTANDE

Og ja jeg fandt jo det hele hos Paulus.

Så jeg var allerede i KRISTUS uden at vide det.


Mine mange SPIRITUELLE TRANSCENDENS ÅBENBARINGS ERFARINGER hænger utvivlsomt meget sammen med hvor meget SPONTANITET og HUMØR og JUBEL og ENTUSIASME der er med inde i mit liv - og ja jeg kan se at det rigtig rigtig meget stammer fra min mor. Og igen det stammer fra Paulus der er blevet far til den protestantiske vestlige kultur og GEJST - SPIRITUALITET.

Vi moderne mennesker er i den grad præget af Paulus's "fanden i voldske ukuelige HUMØR" og lyse kærlige åbenhjertige sind overfor alle mennesker - også de der ikke er kristne.

Paulus kunne lide alle mennesker og blandede sig konstant med mennesker - fordi han var så åbenhjertig imødekommende overfor alle mennesker. Så ikke så mærkeligt at han har succes så populær som han er og ja kvinderne flokkes om ham og han om dem.
Indsendt af: Tikka

Re: Troens grundlag er Jesu død og opstandelse - 06/02/2023 17:37

Har plukket lidt i dine sidste indlæg, så bare kort.

Læser dine indlæg senere mere grundigt - måske

*

,,Nej det har i årevis været som at finde en nål i en høstak at opdage du ikke opfatter dig selv som kristen.,,

Jeg har jo fortalt, jeg ikke tilslutter mig treenighedslæren og at dette fravalg gør, at kristne mener, jeg ikke er kristen.

Jeg vil ikke kæmpe for denne titel, selv om indrømmet jeg for år - mange år siden blev ked af ikke at være et guds barn, da disse i følge Paulus skal i himlen, når de dør, og der skal jeg jo ikke hen smiler - og jeg betvivler da også, at andre kommer der.

*

,,Det er ikke Jesus men Gud som frelser.,,

Det er klart, forståelsen er sådan, men i forskellige kristne retninger, har jeg ofte hørt.
Jesus lever, kom til Jesus, Jesus frelser mm. og påstanden at de har mødt Jesus, så når Jesus er gud, mener jeg det er et fedt,

- men ja mange sprogvanskeligheder, og flere forståelse med guds ånd i mennesket Jesus.

Jeg er ikke debattør eller stærk skriftlig, men ved godt jeg bør veje mine ord mere, end jeg gør, da forkert formulering da ellers kan blive det der stopper dialogen, eller bliver det som diskuteres, så altid godt at vide hvad ,,den anden,, ligger i ordene, - men tror nu du altid vil korrekse mig, uanset hvilke ben jeg står på ...

Men vil stadig holde fast i at grundlaget for den kristne tro er Jesu død og opstandelse.

*


Jeg har hørt dit flow link.

Hvad de dér taler om, genkender jeg fra eget liv.

En tilstand jeg ofte har og befinder mig i, og eksempelvis genkender når en tekst åbner sig for mig, vidste bare ikke tilstanden kaldtes flow.

*

Ingen farve trist



Indsendt af: Hanskrist

Re: Troens grundlag er Jesu død og opstandelse - 06/02/2023 19:02

Citat:
Tikka:

Jeg er ikke debattør eller stærk skriftlig, men ved godt jeg bør veje mine ord mere, end jeg gør, da forkert formulering da ellers kan blive det der stopper dialogen, eller bliver det som diskuteres, så altid godt at vide hvad ,,den anden,, ligger i ordene, - men tror nu du altid vil korrekse mig, uanset hvilke ben jeg står på ...



"Jeg er ikke debattør eller stærk skriftlig"

Er du bimmer Tikka - du er i særklasse den nok bedste debattør Trosfrihed nogensinde har haft - hvilket også hænger sammen med hvor god du er skriftlig.

Jeg håber du husker ham den højt uddannede lærde indenfor jødedom der roste dig i sin tid. Han har fuldstændig ret i hvad han skrev om dig til dig.


"men tror nu du altid vil korrekse mig, uanset hvilke ben jeg står på ..."

Ja det har jeg det ikke godt med - har fået øje på dette meget uheldige træk hos mig selv.


-0-0-0-


Tænkte også, bare nu Tikka lytter til det der Mihaly Csikszentmihalyi, FLOW PSYKOLOGI program - OPTIMALOPLEVELSENS PSYKOLOGI.
Indsendt af: Hanskrist

Paulus's FLOW SPIRITUALITET - 07/02/2023 10:22

Hverdags psykologi - hverdagens FLOW PSYKOLOGI og den Paulinske "i KRISTUS" FLOW SPIRITUALITET - KREATIVITETENS FLOW SPIRITUALITET.


Vores IMMANENTE i verdens værens ENGAGEMENT - ENGAGEMENTETS FLOW eller EKSTATISKE TRANSCENDENTE BEGEJSTRING og ENTUSIASME.

Den vores EKSTATISKE EVNE og SUNDE ROBUSTE LIVSDUELIGE VITALITET til at kunne blive løs og fri af os selv for at kunne lade sig gribe og besætte - blive HELHJERTET ENGAGERET i noget andet (arbejde - en opgave der skal løses) eller nogen anden - børn kæresten eller eleverne vores.

💕⚽🏃🥰😜



Vores medfødte NEO LIMBISKE EMOTIONELLE MOTIVATIONELLE DOPAMINSKE AFFEKTIVE EKSTATISKE EVNER og VITALITET - ja det mest vitale væsen af alle er det væsen der kan blive sig selv fri og løs, frie og løse af sig selv for at lade sig gribe af eller besætte af noget andet eller nogen anden - opsluge af noget andet (arbejde og opgaveløsning) eller nogen anden (næsten børnene kæresten eleverne) HELHJERTET ENGAGERE i noget andet eller nogen anden.


HENRYKKELSEN - EKSTASEN - at blive sig selv løs og fri - løs og fri af sig selv for en stund - for en stund at glemme sig selv - en selvforglemmelsens stund - at være ude af sig selv for at noget andet ⚽ eller NATUREN eller MUSIK (eller nogen anden (kæresten fx (børnene eller børnebørnene))) kan fylde os - gribe os og berige os og begejstre os (beÅNDE os) - HENRYKKE og FORRYKKE OS - bringe os i EKSTASE - i en slags VANVID - guddommelig vanvid.

"Vanvid [er] skønnere end fornuft ifølge de gamles vidnesbyrd, eftersom vanviddet kommer fra guderne, mens fornuften er menneskeværk" siger Platon.

⚽🏃

HENRYKKELSENS og EKSTASENS og GLÆDENS MESTER er PAULUS - den VITALE FLOW SPIRITUALITET er takket være PAULUS blevet kristendommens DNA eller ESSENS og musik og sang er HENRYKKELSENS og EKSTASENS - denne JUBEL og KRAFT's rette udtryk:

Paulus: Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud.

Paulus: lad jer fylde af Ånden, tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng og spil af hjertet for Herren.

At vi tør GLÆDES - at vi tør EKSTASEN - GLÆDEN JUBELEN og VANVIDDET - at vi tør EKSTASEN FORRYKKELSEN HENRYKKELSEN - at vi ikke er bange for at blive os selv løs og fri - løse og frie af os selv - for en stund glemme os selv - og i en HENRYKKELSENS EKSTASE og VANVID lade os GRIBE og BESÆTTE af noget ⚽ og nogen ❤️💕 kæresten fx - JA DETTE MÅ VI TAKKE PAULUS FOR - at vores SPIRITUALITET og KIRKELIV eller GUDSTJENESTE LIV - er så livskraftig og livsduelig og VITAL.

At vi tør GLÆDES - at vi tør EKSTASEN - VANVIDDET - at vi tør HENRYKKELSEN - at vi ikke er bange for at blive os selv løs og fri - løse og frie af os selv - for en stund glemme os selv - og i en HENRYKKELSENS EKSTASE og VANVID lade os GRIBE og BESÆTTE af noget andet ⚽ eller naturen - musik - arbejde - studier og nogen anden ❤️💕 kæresten - børnene - venner - de udstødte fx, ja hvad er dette lig med?

At vi lever helhjertet - kreativ engageret. Og graver vores talenter op fra jorden - fra det ubevidste - realiserer vores evner og talenter - potentialer.


Det mest vitale væsen af alle er det væsen der kan blive sig selv fri og løs, fri og løs af sig selv for at lade sig gribe af noget andet (lade sig OPSLUGE og ENGAGERE) ⚽ (fodbold - arbejde - eller forskning = studier - naturen - musik) eller nogen anden 💕❤️ kæresten eller vennerne eller børnene eller de unge og smukke = fremtiden.

Depression er iøvrigt ikke at kunne blive sig selv løs og fri i en EKSTASENS - GLÆDENS: HENRYKKELSE og FORRYKKELSE = VANVID - GUDDOMMELIG VANVID. Også derfor jeg påstår PAULUS er den vigtigste psykiater nogensinde der har eksisteret.



Hans-Kristian Hindkjær mener du virkelig at du spot on har fanget hvad det vil sige at KIRKE i verden - være KIRKE i verden, hvad det er der kendetegner det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET?? Den Paulinske FLOW SPIRITUALITET - KREATIVITETENS FLOW SPIRITUALITET.

JA!

Der godt nok nogle teologer på borgen, universiteterne, der får sig et chok og bliver væltet omkuld, ikke?

JO!

Sådan er det altid når nye tværvidenskabelige erkendelser og forståelser skal kæmpe sig vej frem til anerkendelse. Det er chokerende da det strider imod de gældende paradigmer - men om det nye må anerkendes afgøres af hvor enkelt og smukt det er men ikke mindst hvor mange nye brikker der falder på plads i det puzzlespil det er at forstå hvordan tingene hænger sammen.

💕⚽🏃🥰😜



At vi tør GLÆDES - at vi tør EKSTASEN - VANVIDDET - at vi tør HENRYKKELSEN - at vi ikke er bange for at blive os selv løs og fri - løse og frie af os selv - for en stund glemme os selv - og i en HENRYKKELSENS EKSTASE og VANVID lade os GRIBE og BESÆTTE af noget andet ⚽ eller naturen - musik - arbejde - studier og nogen anden ❤️💕 kæresten - børnene - venner - de udstødte fx, ja hvad er dette lig med?

Jo det er lig med at kunne ELSKE igen lig med AT LEVE

Jeg elsker derfor er jeg

Jeg er i HENRYKKELSENS ENGAGEMENT fordybelse og selvforglemmende grebethed og opslugthed derfor er jeg - derfor lever jeg (nærværende mig selv mit kald min opgave min mission men fraværende NU'et der ikke ænses)

Dette er EVANGELIET og KERYGMAET - fanfare kerygmaet - hvordan det poetisk råbes ud i verden finder vi hos Paulus og Hans-Kristian Hindkjær.

Det er det nye ind i verden:

Begivenheden KRISTUS, den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - der betyder KIRKE.

Fyldt med en HENRYKKELSENS EKSTASE der betyder HEALING og er lig med FORLØSNING, forløsning fra sygdom depression og synd (dårlige vaner) forløsningen fra os selv - dette i en HENRYKKELSENS EKSTASE at kunne blive frie og løse af os for at noget andet (arbejde og opgaveløsning) eller nogen anden børnene kæresten venner eleverne eller klienterne kan gribe os opsluge os engagere os.


-0-0-0-

SELVFORGLEMMELSENS FORDYBELSE OPSLUGTHED og ENGAGEMENT.

Der bunder i vores EKSTATISKE EVNER og VITALITET til at kunne blive løse og frie af os selv - ekstatisk at kunne være ude af sig selv for at noget andet kan være inde - for at noget andet eller nogen anden kan gribe os besætte os og opsluge os. Noget andet er et arbejde et projekt en opgaveløsning et studie. Nogen anden er børn kæresten venner eleverne eller klienten vores kunder - dem vi skal hjælpe.


-0-0-0-

-0-0-0-

-0-0-0-

Hvad er lix tallet for det her indlæg?

Lix tal - beregner

Dit lixtal er 68


>54 - over 54: Meget svær

Din tekst er meget svær at læse, fordi den har et meget højt lixtal. Hvis ikke den er forbeholdt lovtekster eller akademisk faglitteratur, bør du arbejde på at få lixtallet ned. Det gør du ved at skrive kortere sætninger, mindske antal lange ord samt bruge overskrifter og punkttegn.

-0-0-0-

Om tekster og lixtallet

>54 - over 54: Meget svær tekst

45-54: Svær tekst

35-44: Middelsvær tekst

25-34: Let tekst

<25: Meget let tekst


Lavt lix tal giver læsbare tekster
Indsendt af: Hanskrist

Re: Paulus's FLOW SPIRITUALITET - 08/02/2023 11:06

Paulus's FLOW SPIRITUALITET

GUD HELLIGÅNDENS EKSTATISKE I KRISTUS ENTUSIASME FLOW SPIRITUALITET - KREATIVITETENS ENGAGEMENT SPIRITUALITET


Er så absolut et ganske usædvanligt indlæg der burde vække stor opsigt

Men ingen reagerer - det er at kaste perler for svin

Det indlæg ville kunne vinde en nobel pris i teologi og ny Paulus forståelse



Du skal ikke skrive så fantastiske indlæg HansKrist her på Trosfrihed - dine tanker hører til i den akademiske verden


Det er poetisk i lige så høj grad som det er videnskabeligt klogt og vis.

Det er chokerende nytænkning - da det er et opgør med det asketiske kristne fromhedsliv

Du burde finpudse og blueprinte dine tanker gennem måske 7 indlæg om din Paulus og kristendoms forståelse

Paulus's FLOW SPIRITUALITET kunne være 1 af de 7 essays

Din forståelse TRO TROEN i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng et andet kapitel eller essays

Paulus som GNOSTIKER og Jung kunne være et tredje essays


GUD HELLIGÅNDENs NY VÆREN og VIRKELIGHED - hendes mange FRUGTER og GAVER og GNOSIS om GUDS VISDOM KRISTUS og DOXA (vores HIMMELSKE HERLIGHEDS LEGEME) et fjerde essays

havde jeg tiden nu kunne jeg komme på flere essays som jeg har forstanden og forståelsen og den spirituelle erfaring til at kunne skrive

Nå jeg må løbe
Indsendt af: ABC

Re: Paulus's FLOW SPIRITUALITET - 08/02/2023 22:55

Kære HansKrist

Løb nu ikke for langt væk ler blinker halvfuld Hvem kan følge med dig? Hvorfor var de efter Jesus...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Jeg skal nok finde sandheden...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Paulus's FLOW SPIRITUALITET - 09/02/2023 09:14

Gerth du skriver:

Hans Antikrist.


-0-0-0-0-

Hvis der er noget jeg ikke er så er det Antikrist

Min TRO er KRISTUS TRO - min spiritualitet er "i KRISTUS" SPIRITUALITET eller SPIRIT CHRISTOLOGY.

Jeg hævder at kristendommen er grundlagt på Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne menigheder fællesskaber og samfund og KIRKEN.

At vi har GUD HELLIGÅNDEN i KRISTUS - i inkarnationen betyder et mere messiansk stabilt solidt konsolideret forhold til GUD HELLIGÅNDEN - der nu er mindre flygtigt. Ja i KRISTUS har vi hele Guddomsfylden i kød og blod og derfor også HELLIGÅNDEN som vores legeme udgør templet for.

HansKrist er den eneste der har en klar og tydelig SPIRIT KRISTOLOGI - og KRISTOLOGISK ANTROPOLOGI.

Så betegnelsen 'Hans Antikrist' er så misvisende som noget kan være.

Folk er selvfølgelig ofte misundelig på min dybe forståelse kristendommen (Arne fx og især ateisterne) og andre bliver chokeret og føler sig provokeret, som Bibelfundamentalisterne og de kirke dogmatiske teologer.


-0-0-0-

-0-0-0-

-0-0-0-


Citat:
Gerth:

Hans Antikrist er også velkommen til original hyldest skriveri af ´lov´ sang i OPLYSTHED om ikke Gud og Kristus men istedet Det guddommelige og Frelserskikkelsen.



"om ikke Gud og Kristus men istedet Det guddommelige og Frelserskikkelsen"

I Kristus - i inkarnationen Guds Kærlighed KRISTUS - det GUDS NÅDES KRAFTVÆRK VI ER I KRISTUS qua GUD HELLIGÅNDENS VIDUNDERLIGE FORUNDERLIGE GERNINGER MED OS - har vi vores frelse og frelser.

Så du får mig ikke til at skrive et "original hyldest skriveri af ´lov´ sang" om det guddommelige og Frelserskikkelsen hvor GUD og KRISTUS eller Begivenheden KRISTUS er udelukket.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Paulus's FLOW SPIRITUALITET - 09/02/2023 10:13

Citat:
Gerth:

Nå, men kald mig bare autistisk skizofren og værre, men pludseligt mærker jeg altså bare mere end nogensinde før en trang til åndeligt arbejde!



Det forstår jeg godt - åndeligt arbejde hjælper dig - gør noget godt for dig.

Og du vil også gerne skrive om forholdet - hvilket jo er tydeligt for enhver.

Du skal have udarbejdet en måde seriøst at kunne være beskæftiget med åndeligt arbejde uden at du kommer til at kede dig - fordi jeg tror det er når du begynder at kede dig at du begynder at drikke lidt for meget og du begynder at være optaget af sex udenom kærlighed og mening.

Du skal have mere styr på dig selv og dine psykiske vanskeligheder udfordringer. Du skal være på vagt overfor hvor det er det går galt for dig. Så måske du skal have lidt hjælp.

Så du/vi og dine kontakt personer - og din psykiater hvis du har en sådan - vi skal have udarbejdet en handlingsplan for dig - hvordan du kan arbejde med det åndelige uden at du pludselig begynder at kede dig og slår dig på flasken og bliver besat af sex udenom kærlighed og dybere mening.

Udfordringen og opgaven med åndeligt arbejde skal virkelig være et ubetinget anliggende af ultimativ betydning for dig. Ja du skal mene det - endda så meget at du er parat til at prioritere dette som noget af det vigtigste af alt i dit liv - ihvertfald så meget at du tør sætte en målrettet kurs mod hvordan du seriøst kan udvikle dig hen imod et menneske der har god styr på at arbejde med de åndelige spørgsmål.


-0-0-0-

Du har allerede vist dine kommunale kontakt personer igennem dit "Cafe Oplysthed Projekt" at åndeligt arbejde står dit hjerte nær og interessere dit hoved - din forstand.

Men du har også afsløret personlige vanskeligheder - at du har nogle psykiske udfordringer - der gør at du falder i et sort hul med for meget alkohol og nok for lidt søvn og alt for stor optagethed af dyrisk sex - sex uden mening og uden kærlighed og forelskelse.
Indsendt af: Hanskrist

Re: Paulus's FLOW SPIRITUALITET - 09/02/2023 10:48

Læs mit forrige indlæg igen - i slutningen er der blevet tilføjet noget du bør læse - de sidste to afsnit drejer det sig om.


-0-0-0-

Citat:
Gerth:

Jeg er jo ikke kristen


Nu taler du nøjagtig lige så skråsikkert dumt som Tikka og Arne gør i jeres store usikkerhed og egoistiske selvhævdelse - hvor I vil udarbejde jeres egne tanker og ideer om Gud og det guddommelige i stedet for i KRISTUS at tage imod at Gud nu er kommet os nær som VIRKELIGHED .

I tre, dig Gerth og Arne og Tikka, må lære at forstå at det ikke er jeres tanker om Gud og det guddommelige det drejer sig om - hvor I sætter Gud og det guddommelige på plads - den plads I mener det skal have og kun må have (Arne har smidt Gud væk og ud af menneskets liv og Tikka siger der i Bibelen slet ikke bliver talt om den virkelige Gud da den Gud jøderne og de kristne har er HJERNESPIND og Gud derfor kun findes i New Age Buddhismen - at mennesket kan bevidstheds udvikle og frelse sig selv udenom INKARNATIONS BEGIVENHEDEN GUDS KÆRLIGHED KRISTUS - GUD HELLIGÅNDENS VIDUNDERLIGE FORUNDERLIGE GERNINGER MED OS.

Vigtigt at forstå er at vi skal have Gud med ombord i vores liv - så vi i et dynamisk kreativt SPIRITUELT samarbejde med GUD i KRISTUS udvikler os.

Jeres forlegenhed overfor kristendommen der er Gud som virkelighed i vores liv må I alle tre se om I kan vokse fra.


Citat:
Gerth:

Der er noget medmenneskeligt ved dine ord fortid og nutid ved jeg, men fremtiden? ja, Hvem gider kram, kæl, nus, og berøring med mig, men måske dette også kræver min åndeligt åbenhed... Men, de kan måske ikke li min uerfarenhed om dette ?



Du skal ikke blive så DESPERAT omkring det spørgsmål med at du opfatter og føler dig selv seksuelt uerfaren og du tror dette er jordens undergang for dig.

Få nu en rolig afslappet holdning til det spørgsmål i dit liv. Her skal du ikke forecere noget frem.

Du vil igennem at du tager åndeligt arbejde seriøst op i dit liv få den selvrespekt og det selvværd der er nødvendigt for at du kan blive forelsket og møde kærligheden i et andet menneske, hvor også jeres kærlighed på et tidspunkt i forelskelses processen får et seksuelt udtryk.

Det skal helst ske naturligt ellers må du henvende dig på Sexologisk Klinik på Odense Sygehus og bede om terapi fordi du gerne vil have hjælp til at komme videre i livet - hjælp til at komme over din seksuelle jomfruelighed - uerfarenhed.