annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15688161
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382249
Et andet syn 1991849
Åndelig Føde 1525554
Jesu ord 1523505
Galleri
Delfin i Aalborg Nørresundby
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, ABC 439 gæster og 153 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 15 af 21 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 20 21 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#38589 - 28/01/2023 00:42 Re: Hvis et menneske mister TROEN [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Indsendt af: Arne Thomsen
Jeg mindes ikke at have angrebet Paulus - skatteopkræveren, der på vejen til Damaskus oplevede den opstandne Kristus og blev blind i flere dage.
Hvad vil du hævde - og dokumentere - at jeg har angrebet ham for?
Arne.

Paulus var teltmager

https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/paulus-kort-fortalt
Top Svar Citer
#38590 - 28/01/2023 00:59 Re: Hvis et menneske mister TROEN [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3668
Sted: Nørresundby
Det er da dig der ikke forholder dig til sagen - emnet - hvis du mister TROEN hvad er det så du har mistet?


Du er dog det mest sorte menneske jeg har mødt. Og dit indædte had til kristendommen kan jeg slet ikke rumme - det er rystende at høre på. Hvad nager dig - hvad gør ondt hvor trykker skoen - hvor ligger hunden begravet.

Du er rystende dogmatisk bibelfundamentalisk - det overgår alt der findes på den konservative højre fløj hvad du skriver om kristendommen.

Jeg er dybt dybt rystet over dig - men endnu mere at du forsætter dit bibelfundamentaliske dogmatiske ævl som værende nøjagtig som kristendommen er. Sjovt at fagfolk ikke holder med dig i dine påstande. Korrekt de bibelfundamentalister du engang har tilhørt er jo nok nogenlunde enige med dig.

Har du aldrig læst hvad moderne teologer skriver?

Orienterer du dig slet ikke? Du lever virkelig i fortiden - ingen teologisk up to date viden overhovedet. Bare det samme og det samme bibelfundamentaliske dogmatiske snak kommer fra din mund som da du i sin tid lærte det hos den "sekt" (højrefløj) du var en del af.


Nå det eneste du har skrevet der ikke bærer præg af din dogmatiske konservatisme er følgende:

"Den kristne tro er oprindelig en apokalyptisk åbenbarings religion, der udsprang af en jødiske apokalyptiske tradition."

Citat:
Tikka:


Troen er levende, men grundlaget for kristendom er Jesu død og opstandelse, hvis ikke dette var sket, hvad det bibelsk gjorde, ville guds kærlighed til menneskene jo ikke kunne ske fyldest.

Han ofrede sin søn så ,,vi,, der tror rigtigt – som Paulus forkynder - kan komme i et godkendt forhold til gud gennem Kristus ,,vor,, herre.

I øvrigt en skrækkelig tanke at ofre sit barn, en tanke vi også læser eksisterede i fortællingen om Abraham og Isak, hvor gud beder om dette offer, men vi kan jo læse, at det at ofre børn til guderne ikke var ualmindeligt, selv om den sande gud frasiger sig dette på et tidspunkt, ja så gør han det selv.



Troen er levende, men grundlaget for kristendom er Jesu død og opstandelse, hvis ikke dette var sket, hvad det bibelsk gjorde, ville guds kærlighed til menneskene jo ikke kunne ske fyldest.

Det er dogmatisk vrøvl og har intet på sig. Er ikke i nærheden af det trosliv og den SPIRITUALITET vi finder i de urkristne paulinske menigheder.


Han ofrede sin søn så ,,vi,, der tror rigtigt – som Paulus forkynder - kan komme i et godkendt forhold til gud gennem Kristus ,,vor,, herre.

NEJ og atter NEJ - du forstår simpelthen ikke begrebet TRO i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng. Jeg har skrevet så mange gange herom at alle burde vide hvordan TROEN skal forstås.

Paulus tror ikke rigtig - du misforstår TRO - du aner ikke hvad TRO er i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng.

De kristne TROR ikke som du naivt tror Tikka og der er ikke noget der hedder rigtig tro - da TROEN er begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus vi erfarer nærværet af. A Spiritual reality in itself. At være grebet af Ånden (Gud Helligånden) og erfarer hendes nærvær.



I øvrigt en skrækkelig tanke at ofre sit barn, en tanke vi også læser eksisterede i fortællingen om Abraham og Isak, hvor gud beder om dette offer, men vi kan jo læse, at det at ofre børn til guderne ikke var ualmindeligt, selv om den sande gud frasiger sig dette på et tidspunkt, ja så gør han det selv

Dette er simpelthen så barnligt en beskrivelse.

En mor og en far ofrer sig for sine børn. Sådan er det - Jesus ofrer og dedikerer sig selv for vi menneskers sag - ve og vel. Han sætter sig selv på spil for vores skyld - engagerer sig i vores eksistens. Sådan er det - hvordan kan du få det til at vende anderledes - jo ved at du hopper over i konservativ Kirke dogmatisk sludder og spekulationer.


Citat:
Tikka:

Så virkeligheden afspejles også i skrifterne. Både den virkelige virkelighed, og den som bliver til ved forkyndelsen.


Sort snak - her overgår du selv Gerth når han taler mest sort og uforståeligt. Og noget tyder på at du ikke aner hvad virkeligheden er - du forbinder det uløseligt med bevidstheden endda som forestillinger man tror på. Som den new age flipper du er forbinder du virkeligheden med bevidstheden. Prøv nu at kom ud af hovedet.


Citat:
Tikka:

… og med din udtalelse om hvad sand kristendom er, definerer du også hvad du mener, er falsk kristendom, da du gør kætterne til satans børn i bibelsk forståelse, og så er du inde i området, hvad der forstås som godt og ondt.


Jeg gør ikke kætterne (ej heller Paulus gør) til satans børn i bibelsk forståelse.

Hvorfor tror du Paulus var ude blandt folk - fordi han kunne lide mennesker uanset om de tilsluttede sig de urkristne paulinske menigheder (hvilket også fremgår af hans breve). Paulus var kærligt empatisk venligt vendt ud mod mennesker (han (og de andre kristne) sad ikke inde i menighederne og mente en masse dårligt om dem udenfor - nej han var ude blandt folk selv om han også havde sine menigheder at bekymre sig om). Paulus gjorde ingen til satans børn - han var udadvendt og imødekommende og fyldt med de spontane suveræne livsytringer fx talens åbenhjertighed overfor mennesker.


Du er et forfærdeligt forfærdeligt uhyggeligt sort menneske Tikka og dogmatisk vulgær at høre på.

Og jeg tænker stadig hvor du har alt det had fra og dit forfærdelige dogmatiske bibelske sludder som du spreder ved enhver lejlighed fordi sådan er de kristne påstår du.

Jeg kender mange kristne men endnu har jeg tilgode at møde nogen der tænker og tror som du påstår de som kristne tænker.

Prøv at begynd at blande dig med kristne mennesker - du vil få et chok for ikke en af dem er som du påstår de er.


Du er hjernevasket - men det er jo også hvad du selv siger du er - du påstår det du skriver er hjernespind.

MEN SÅ STOP DOG MED DET FOR HELVEDE.


Det er store ord at sige du er syg - men bliver det forstået rigtig - i den rigtige betydning - så er du syg eller nogen har gjort dig syg i hovedet. Du har været udsat for åndelig voldtægt og hjernevask og det er ikke lykkedes dig at komme dig derover - du er tilsyneladende skadet dybt ind i din sjæl og det må være kilden til dit indædte had til kristendommen. Nej det rigtige ord er vist ikke syg - men ødelagt - ja du er ødelagt.

Jeg har virkelig ondt af dig. Aldrig har jeg mødt et menneske der i den grad har smidt barnet ud med badevandet.

Du aner ikke hvad det er du har afskåret dig selv fra.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38594 - 28/01/2023 03:06 Re: Hvis et menneske mister TROEN [Re: ]
Anonym
Uregistreret

Ja, fortællingen tolkes af nogen som en prøve, men en skrækkelig tanke faderen ville adlyde gud.

Stakkels dreng.

I øvrigt anses Abraham ikke for at være en historisk person, men, - fortællingen om menneske ofringen der ikke blev gennemført, afspejler et skift i gudsopfattelsen, og en tid hvor menneskeofring i tiden var almindeligt, hvor Abrahams gud siger, det nu er slut, selv om andre stadig ofre til deres guder, og som herefter kaldes afguder.
Top Svar Citer
#38595 - 28/01/2023 03:16 Re: Hvis et menneske mister TROEN [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Det er da dig der ikke forholder dig til sagen - emnet - hvis du mister TROEN hvad er det så du har mistet?


Jeg har svaret dig.

Citat:
når troen på gud mistes - når gud er død i ens liv, og kun tilstedeværende i bevidstheden uden fællesskab, så kommer der en tomhed og ingen der kan bedes til --- og både indre som ydre liv ændres.
Top Svar Citer
#38596 - 28/01/2023 08:55 Re: Hvis et menneske mister TROEN [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3668
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

når troen på gud mistes - når gud er død i ens liv, og kun tilstedeværende i bevidstheden uden fællesskab, så kommer der en tomhed og ingen der kan bedes til --- og både indre som ydre liv ændres.



Så modsiger du dig selv.

For efter hvad du skriver er troen på alt muligt der står i Bibelen bogstaveligt læst troet og forstået.

I den redegørelse ovenfor er der en smule eksistentiel forståelse som du ellers ikke har overhovedet med inde over når du giver den hele armen som det sorte konservative bibelfundamentaliske syn på tro du har.


Dit trosbegreb - forståelse TROEN er klinisk renset for enhver form for SPIRITUALITET - stik modsat Paulus og Nye Testamentes vidnesbyrd om TROEN. TROEN der er begivenheden KRISTUS selv, den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed der begyndte ret for alvor ved mennesket Jesus. TRO der skal forstås i forbindelse med vores retfærdiggørelse af TRO - gennem det Guds Nådes Kraftværk vi er i GUDS KÆRLIGHED KRISTUS - gennem Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

Nu vil jeg ikke gentage hvad jeg har skrevet om TROEN i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng - jeg forudsætter at uanset hvor tungnemme I er I dog har opdaget ham HansKrist har redegjort herfor utallige gange. Det kan ej heller være undsluppet de der kun skimmer mine indlæg fordi de tror de ved hvad der står.


-0-0-0-0-


Det der er så vigtigt er at forstå hvad der er teologisk tale og så igen at kunne omsætte teologisk tale til hvad det betyder i eksistentiel og åndelig forstand.

Og det åndelige eller spirituelle betyder ikke som du og rigtig mange andre moderne mennesker tror - nemlig noget vilkårligt subjektivt indre psykisk bevidsthedsmæssigt mentalt. Det er Paulus og Jung og dybdepsykologien og moderne neurovidenskab der har opdaget at det åndelige spirituelle ikke er et produkt af menneskets vilkårlige subjektive forestillinger - men at de er eksistentielle universelle.

I alle åndelige åbenbarings erfaringer (fx 1 Kor 2) er vi ude over subjektive vilkårlige mentale bevidstheds forestillinger - altså hjernespind.

Hjernespind er netop ophævet i det forhold at de åndelige spirituelle erfaringer er EKSTATISK inspiration eller åbenbarings erfaring. Det er ikke noget vi vil eller tror eller forestiller os.

Det er eksistentielle brud erfaringer - EKSISTENTIELLE UNIVERSELLE EKSTATISKE BRUD ERFARINGER - og dermed er vi ude over hjernespind. Ja der kan overhovedet ikke være tale om hjernespind som du har fået trukket ned over hovedet i forbindelse med din naive tilslutning en kættersk sekt af bibelfundamentalister.

Også ateisterne tror det er hjernespind derfor Simon var så glad for dig fordi du er den der latterliggør og nedgør kristendommen bedst af alle her på Trosfrihed og man må sige den får ikke for lidt - det er for fuld skrue også derfor jeg siger jeg slet ikke kan rumme dit indædte had til kristendommen - hvilket selvfølgelig er nemmere for ateisterne Simon og Arne - da det jo er vand på deres mølle at de kristne er fyldt med hjernespind - naive overtroiske mentale forestillinger stammende fra at man SKAL tro i bogstaveligste forstand hvert ord i Bibelen eller fra dogmatisk kirke kristendom (fx sluge Trosbekendelserne råt og bogstaveligt uden at forstå det er teologisk tale - en teologisk måde at få noget sagt på).


-0-0-0-
-0-0-0-
-0-0-0-


Citat:
Tikka:

når troen på gud mistes - når gud er død i ens liv, og kun tilstedeværende i bevidstheden uden fællesskab, så kommer der en tomhed og ingen der kan bedes til --- og både indre som ydre liv ændres.


Jeg har hørt igennem årene om din Guds -forestilling og -forståelse som er en bibelsk Gud mentalt overtroet og overtænkt og forestillet gennem bibellæsning så meget at det bliver en hjernespinds virkelig virkelighed.

Dette er jo latterligt fordi dermed afslører du som ateisterne at I ikke har forstået den religiøse spirituelle åndelige dimension der hører med til menneskets liv. De EKSISTENTIELLE UNIVERSELLE EKSTATISKE BRUD ERFARINGER der ledsager alle menneskers liv ihvertfald som en mulighed hvis de er åbne overfor det.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 15 af 21 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 20 21 >


Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 10:42
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 00:40
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Bager har bagt 25 procent færre hveder ..
25/04/2024 10:53
For femte år i træk: Den danske stat h..
25/04/2024 10:51
KL: Kæmpe hul i miljøskadeloven
25/04/2024 10:17
Lærerstuderende i Skive frygter spøgel..
25/04/2024 10:04
Mand med økse vandrede rundt i Københa..
25/04/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk