annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15895354
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2400557
Et andet syn 2004870
Åndelig Føde 1608942
Jesu ord 1535036
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 587 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 230 af 245 < 1 2 ... 228 229 230 231 232 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42726 - 25/01/2024 23:42 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Hej Thomas - tak for arbejdet og de relevante skønne N T Wright citater.


Her er vi altså i hjertet af den kristne teologi. Gud skabte mennesker til at være hans forvaltere, hvilket afspejlede hans kloge billede i verden, så han selv kunne komme ind i sin verden som den ultimative forvalter af skabelsen... Mennesker blev skabt som passende redskaber til Guds selvudfoldelse i hans verden.
- N.T. Wright

Mennesker blev skabt til at være 'billedebærere', for at reflektere skabelsens lovprisninger tilbage til Skaberen og til at afspejle Skaberens kloge og kærlige forvaltning i verden.
- N.T. Wright

Det forekommer mig, at Gud har sat mennesker som et vinklet spejl i sin verden, så Gud kan afspejle sin kærlighed og omsorg og forvaltning af verden gennem mennesker, og så resten af verden kan prise skaberen gennem mennesker.
- N.T. Wright


Thomas og Arne, I skal lytte til dagens Bibelen Leth Fortalt på DR LYD APP eller ved at følge linket her. Meget apropos hvad vi drøfter - er helt sikkert på I begge vil føle jer beriget og godt underholdt.

Bibelen Leth Fortalt - Naturen


Mvh HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42727 - 26/01/2024 01:42 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Hvad vil jeg gerne drøfte ler Hvem skabte menneskelegemet? Og hvor tager de døde hen...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42731 - 26/01/2024 20:18 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7238
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Jeg ser, at jeg ikke fik svaret dig på dette i dit sidste indlæg - nok fordi jeg begejstret kom et skridt videre i min egen tros-udvikling i mit første sver:
Citat:
Her er nogle få ord af Wright, hvor det står helt klart, hvilken central og ærværdig plads Guds skabelse har, og hvilken relation vi mennesker har til verden. Ikke i form af en rangering, Arne, men i form af et dynamisk forhold. Man fristes jo næsten til at sige, at det er verden, som "forkæles" via os mennesker.
Min replik:
Jeg respekterer fuldt ud denne tro, som du citerer N.T. Wright for, at vi mennesker skulle være God's stewards - Guds forvaltere - kan det vel oversættes til - men jeg tror ikke på det.

Uanset dette er jeg selvfølgelig - ud fra min tro - enig i at elske denne klode heart smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#42734 - 27/01/2024 10:31 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne og HansKrist

Det glæder mig, Arne, at du har læst Wright's citat og kan forstå det. HansKrist og jeg har begge citeret Paulus for hans ord om "tro virksom i kærlighed". Jeg fristes til også at tale om Kærlighed virksom i Tro. For troen på at Skabelsen genfødes og fuldkommes, og at vi har et særligt Kald i den - et Kald som Guds Billedbærere - giver virkelig næring til kærligheden. Se blot dette citat af N.T. Wright:

What you do in the present—by painting, preaching, singing, sewing, praying, teaching, building hospitals, digging wells, campaigning for justice, writing poems, caring for the needy, loving your neighbor as yourself—will last into God’s future. These activities are not simply ways of making the present life a little less beastly, a little more bearable, until the day when we leave it behind altogether. They are part of what we may call building for God’s kingdom.
- N.T. Wright


Her er tale om, at hvad vi gør har en betydning. Vi gør ikke kun en lille smule, som blot forsvinder igen, når universet dør ud (din overbevisning hvis jeg har forstået dig korrekt), men alt hvad vi gør har en varende og blivende betydning for evigt.

Kærlighed, kærlighed - altomfattende kærlighed.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#42735 - 27/01/2024 12:12 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Lad os skrive verdenshistorie...

Citat:
Vær Hilset! 🙏🏻🕊

Her et lille udvalgt stykke tekst fra Vandrer mod Lyset! (Redigeret med kærlig hånd)

'Det må stå klart for enhver, at alt, hvad der på det religiøse Åndslivs område er tilført menneskeheden af åndelige værdier af større eller mindre lødighed, kun er givet i stykkevis, ofte med lange mellemrum, og mer eller mindre forvansket af den Ældste, der til alle tider og ved alle midler har søgt at dække over de absolutte og rene sandheder, for at menneskene ikke skulle få nøjagtigt kendskab til dem.

Men de, der kan og vil drage paralleller mellem alle religioner fra de allerældste tider til nutiden, vil overalt kunne finde en del af Lysets Sandheder, ofte de samme, kun gentagne i en noget anden form, men alle mer eller mindre tilslørede af menneskegjorte dogmer og iklædte menneskelige tanker og vildfarelser.

Derfor har intet religiøst samfund ret til at tro og udtrykke, at de, der bekender sig til den af deres samfund knæsatte religion, ejer den eneste saliggørende tro, at de alene er de udvalgte, at de alene skal arve Guds Rige og eje det evige Livs Gave i herlighed og glæde, og samtidig bandlyse og ringeagte anderledes tænkende og anderledes troende mennesker, da et sådant snæversyn, en sådan selvhævdelse på ens medmenneskers bekostning, er den største af alle religiøse vildfarelser.

Det Evige Liv tilhører enhver, der vil modtage det; Guds Rige står åbent for alle; hvert eneste menneske ejer Guds Kærlighed; mod alle viser Han den samme Tålmodighed, den samme Barmhjertighed ; ikke for eet eneste Menneske lukker Han sit Hjerte, og ikke for een eneste lukker Han Faderhjemmets Porte; thi for Gud; Menneskeåndens Skaber og Fader, kommer det ikke an på, hvilken jordisk tro den enkelte bekender sig til med hånd og mund, men på det ene: Om menneskene i sind og i hjerte, i tanker og i handling lever efter den tro, som de bekender sig til, uden at hænge sig i troens ydre former, i de menneskegjorte dogmer, det vanemæssige og det påtvungne, der ikke har nogen som helst åndelig værdi for Evighedslivet; kun det, som kalder på, vækker og fastholder det bedste, det ædleste og det skønneste i menneskets tanke- og følelsesliv, kun dét, har blivende og uudslettelig værdi for den enkelte'.

VML s, 306-307

Your friend forever

Krishna

PS: Hvad skal siges i denne sammenhæng...

https://www.youtube.com/@lydkunsten_dk


Top Svar Citer
annonce
Side 230 af 245 < 1 2 ... 228 229 230 231 232 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Landsholdsspilleren O'Riley scorer dobbe..
15/05/2024 22:50
Slovakiets vicepremierminister: Jeg tror..
15/05/2024 22:38
Det færøske lagting forkaster forslag ..
15/05/2024 22:13
To fremtrædende medlemmer af Nye Borger..
15/05/2024 21:46
Partier indkaldes til møde om brugen af..
15/05/2024 20:54
Nyheder fra Religion.dk