annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 228 af 245 < 1 2 ... 226 227 228 229 230 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42711 - 23/01/2024 21:25 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Jamen så er den ged barberet tommelop

.
Top Svar Citer
#42712 - 23/01/2024 23:06 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Vores dialog hjalp mig til lidt mere afklaring blinker
V.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#42713 - 24/01/2024 11:09 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Kristus, det sande menneske og det sande mikrokosmos, i hvem kosmos, hele historien og hvert menneske hører hjemme.

Denne nye og anderledes gnosseologi er udelukkende baseret på ideen om mennesket som et mikrokosmos og universets centrum. Mikrokosmos, i dets kreative og dynamiske forhold til makrokosmos, kender ingen fatal adskillelse, ingen opposition.

Mennesket er en slægtning og et billede af kosmos, ikke fordi det er en brøkdel af kosmos, men fordi det selv er et helt kosmos og af én struktur med kosmos.
.


Mennesket selv er et helt kosmos og af én struktur med kosmos.

Da jeg var en dreng på 7 år havde vi fanget en mus i en musefælde. Min far ville lukke musen ud og aftalen var at jeg skulle slå den ihjel med en greb. Musen blev lukket ud og sad stille med sine store øjne kiggende op på mig og jeg så og genkendte en hel verden kosmos i øjnene på musen - vi havde kosmos fælles - vi hørte den samme verden til. Dette åbenbaringssyn og erkendelse var så eventyrlig fascinerende at jeg fuldstændig glemte at slå musen ihjel - fordi jeg ville ikke udslette en hel verden som jo også var min verden. Slog jeg musen ihjel slog jeg også mig selv ihjel eller den verden og det liv musen og jeg gennem øjenkontakt empatisk sympatisk så og anerkendte samvittighedsfuld værdien af.

Ærefrygten for livet overmandede mig:

”Jeg er liv, som vil leve, midt iblandt liv, som vil leve".

At jeg der i mit dilemma mellem at kunne pådrage mig min fars vrede og skuffelse eller give musen livet tilbage - valgte det sidste har været bestemmende for hele mit liv.

Liv - hvad er LIV - et LIV. VI HAR LIV - AT HAVE LIV.

Ofte glemmer vi livet og ødelægger livet med filosofisk logisk dogmatisk spekulation der intet har med livet at gøre - der ikke tjener livet - det liv der er vores hvor timeglasset ⌛ snart kun består af fyldt fortid - levet liv.


Kan man måle livet - se livet? Har vi et objektivt mål for livet? Og hvor finder vi livet?

I vores ANSIGT - ANSIGTET er livet vores. Det er oppe i ANSIGTET vi har vores FREMSYN (HENSIGTER og MÅL - MOTIVATIONER) og det er dermed i ANSIGTET vi skal finde vores FREMTID - vores agendaer og virksomheder - kommende forretning og VIRKSOMHED. Demens og psykisk sygdom er når man ikke længere kan planlægge og strukturere FREMTIDEN = ens liv - og så kommer de måske fra kommunen og hjælper os (måske).

Vi har a): ANSIGT i verden iblandt HINANDEN - hvis vi bliver set og anerkendt - i øjenkontaktens anerkendelse hinanden og vi har b): HOVED sammen (noget mellem ørerne sammen) i talen når vi skaber meningsfuld tilhørsforhold hinanden - vil høre hinanden til i vores menigheder.

Vi finder altså a) og b) i verden iblandt hinanden, men vi har også a) og b) i Gud:

a): i KRISTUS der er GUDS ANSIGT (hvor vi bliver set og anerkendt - kendt og hvor vi også kender selv, ser og kender Gud der altid har kendt os i Kristus)

b): i KRISTUS Søn Fader JEG'DU dialogiske samtalende BØN og BØNS'HØRELSE - vores SAMHØRIGHED GUD i FORSTANDIGHED. Vi bliver hørt BØNS'HØRT igennem GUDS ORD til os. At leve i BØN er at leve i SAM'HØRIGHED GUD - i JEG'DU SØN FADER samtale med GUD nøjagtig som JESUS KRISTUS.

a):

er vores ANSIGT med og i GUD - Kristus der er vores Guds Ansigt igennem hele GUDS HERLIGHED - Jesus Kristus Ikon Kristologiens Teologi

b):

er vores "mellem ørerne" samkvem med/i GUD eller vores HOVED med og i GUD gennem BØN og BØNS'HØRELSEN

Paulus diskurs om a) gennemsyrer og STRÅLER i alle brevene - ja GUDS HERLIGHED er dominerende i alle brevene. Men b) diskursen om BØN er der mindst lige så meget. Både a) og b) er konkret GUDS NÆRVÆR i vores liv.



Menneskets ansigt er det mest fantastiske i verdens liv; en anden verden skinner igennem det. Det er personlighedens indgang til verdensprocessen, med dens unikhed, dens enkelthed, dens ugentagelighed." Nicolai Berdyaev.

Menneskelig kærlighed er tæt og dybt forbundet med det menneskelige ansigt. Ansigtet er det åndeliges indgang til kosmos, men også indgangspunktet for den ene sjæl til den andens liv. Ansigtet er en bøn om at elske og til at ære, hvad kærlighed frembringer. Kærlighed er en tilbagevisning af den vold, der resulterer i døden. Nicolai Berdyaev.




Citat:
Da jeg så musen i øjnene - og vi mødtes face to face - ANSIGT til ANSIGT - vi ØJNEDE HINANDEN - vi fik ØJE på HINANDEN i ANERKENDELSE og RESPEKT at tilhøre samme KOSMOS og at vi havde fælles fortid historie sammen og måske også fremtid sammen hvis jeg gav musen friheden og fremtiden og livet tilbage:

Ansigtet er det åndeliges indgang til kosmos, men også indgangspunktet for den ene sjæl til den andens liv. Ansigtet er en bøn om at elske og til at ære, hvad kærlighed frembringer. Kærlighed er en tilbagevisning af den vold, der resulterer i døden.



Alt levende er et helt kosmos og af én struktur med kosmos.


Opnåelsen af sandhed forudsætter åndens skabende aktivitet: ånden skal modstå adskillelsen af subjekt fra objekt - selv og omverdenen (naturen).



Implicit i fejringen af inkarnationen er en fejring af det kropslige og materielle og i forlængelse heraf af alt det skabte.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42714 - 24/01/2024 18:23 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Kan vi ikke lige få den inkarnation på plads ler Hvem inkarnerede? Jesus? Guds søn? En broder? Kristus? Hvordan støtte og hjælpe andre mennesker...

Citat:
Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve: »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«

Er du træt af at fejle...

https://harekrishna.dk/saadan-vaekker-vi-vores-kaerlighed-til-krishna/

Hvad opfatter jeg mig selv som værende...




Your friend forever

Krishna

PS: Lad os komme op i omdrejninger...






PPS: Har barnet fået et opløftende navn...




PPPS: Skal præsten bestå en prøve...

https://da.wikipedia.org/wiki/Excalibur

https://da.wikipedia.org/wiki/Ridderne_af_det_runde_bord
Top Svar Citer
#42715 - 24/01/2024 22:59 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
A mature courageous consciousness knows God as immanent, near us and within. Berdyaev

I Begivenheden Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore HJERTER givet ved Helligånden er Gud kommet os nær som virkelighed - hvilket vil sige al spekulation om Gud er afsluttet, er bristet som en sæbebobbel - og vi kender kun Gud gennem vores erfaringer med Gud - erfaringer af Guds Nærværet i vores liv - især EKSTATISKE HELLIGÅNDS ERFARINGER - hvor HELLIGÅNDEN besætter os griber os og opløfter os og driver os - i en kreativ skabende arbejds og virkelyst ekstase og FLOW - godt HUMØR.

I Begivenheden Guds Kærlighed Kristus har vi hele guddomsfylden i kød og blod. Det Himmelske og Jordiske er forenet - det guddommelige og menneskelige er forligt forenet - Gud og mennesket er forligt forenet. GUD er legemliggjort i dit liv oftest igennem Guds Fred i din tunge afslappede krop og med Kristus i HJERTET og Guds Herlighed og Lys over dit ANSIGT og Guds Ord mellem ørerne i hovedet på dig igennem STILLE BØN. Prøv dig frem for at opnå HEALING og RECOVERY og HELbredelse. Du har brug for GUD. Men du skal øjeblikkeligt stoppe med alle dine utallige filosofiske religiøse spekulationer da de splitter dig - ødelægger dig og dit liv. Derfor kan du stadig snakke om Gud men kun ud fra dine konkrete erfaringer af Gud i dit liv - af Guds Nærvær i dit liv. Kristendommen er helt og aldeles og alene opbygget af KRISTUSVIDNESBYRD = erfaringer af Guds Nærværet i vi kristnes liv.

I Gud lever og røres og er vi.

Vores virkelighed med Gud er nøjagtig som Jesus virkelighed med Gud:

Søn Fader JEG'DU dialogiske samspils virkelighed med Gud gennem Helligånden.

Om noget i og med Begivenheden Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore HJERTER ved Helligånden der er givet os er Gud nærværende og oppe i vores ANSIGT.

💕✝️💗☦️💕

Hvis du vil forstå INKARNATIONEN skal du øjeblikkeligt stoppe dine spekulationer om Gud og det guddommelige og du skal opdage at i Guds Kærlighed Kristus udgydt i dit HJERTE givet dig ved Helligånden er Gud kommet dig nær som virkelighed hvilket vil sige du kun kender Gud fra dine erfaringer af Gud. Og dermed stopper alle dine dumme spørgsmål og alle dine religiøse forestillinger. Og dette er nøjagtig hvad inkarnationen betyder.

Men du er nok hverken moden eller modig nok til at tage imod Gud i Guds Kærlighed Kristus.


A mature courageous consciousness knows God as immanent, near us and within. Berdyaev


Inkarnationen betyder altså at vi ikke længere har Gud i religiøse filosofiske spekulationer længere. I samme øjeblik dit sind og din bevidsthed er tømt for enhver form for filosofisk religiøs spekulation bliver Gud nærværende i dit liv som virkelighed igennem dine erfaringer af Guds Nærvær i dit liv.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

Skal du ikke snart op på tømmerflåden igen?

Var det kommunen der skubbede dig ud over kanten denne gang?

Jeg synes du skulle kravle ombord igen - ellers drukner du snart kan jeg fornemme på det hele. Livet er meget nemmere oppe på tømmerflåden.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 228 af 245 < 1 2 ... 226 227 228 229 230 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk